Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΑπόψειςΗ οικονομική ανάλυση του κλάδου της παράκτιας τουριστικής ναυτιλίας στην Ελλάδα

ΑπόψειςΗ οικονομική ανάλυση του κλάδου της παράκτιας τουριστικής ναυτιλίας στην Ελλάδα

Απόψεις
Η οικονομική ανάλυση του κλάδου της παράκτιας τουριστικής ναυτιλίας στην Ελλάδα
του Δρ. Μιχάλη Ν. Διακομιχάλη

Η Παράκτια Τουριστική Ναυτιλία σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να έχει τη μορφή της Κρουαζιεροπλοΐας, μικρότερης εμβέλειας, χωρίς ενδιάμεσους σταθμούς, σε άλλες περιπτώσεις δε, το αντικείμενο των επιχειρήσεων είναι καθαρά μεταφορικό, όταν τα πλοιάρια και σκάφη ναυλώνονται για ημερήσιες εκδρομές από παράκτια ή νησιωτικά λιμάνια που αποτελούν περισσότερο ή λιγότερο ανεπτυγμένους τουριστικούς προορισμούς προς γειτονικά λιμάνια της ηπειρωτικής ή νησιωτικής χώρας, στα οποία παρατηρείται μια δορυφορική εξάρτηση όσον αφορά την τουριστική δραστηριότητά τους.

Στη δραστηριότητα της Παράκτιας Τουριστικής Ναυτιλίας κατατάσσονται οι ημερήσιες κρουαζιέρες, οι οποίες για την διάκρισή τους από την «κλασσική» δραστηριότητα των Κρουαζιέρων αποκαλούνται Ημερήσιες Θαλάσσιες Περιηγήσεις.

Η δραστηριότητα της Παράκτιας Τουριστικής Ναυτιλίας εμφανίστηκε στα νησιωτικά συμπλέγματα του Αιγαίου και του Ιονίου τη δεκαετία του ’60. Η εμφάνιση της δραστηριότητας ήταν απόρροια της «ζήτησης» για ταξίδια σε «εξαρτώμενα» -συγκοινωνιακά, διοικητικά και αναπτυξιακά- μικρότερα νησιά, γειτονικά των μεγαλύτερων και γνωστότερων, στα οποία παραθέριζαν ημεδαποί ή αλλοδαποί επισκέπτες. Τα κίνητρα των επισκέψεων ήταν τόσο η επίσκεψη σε τουριστικά αξιοθέατα των γειτονικών νησιών όσο και επαγγελματικά ή επιστημονικά ενδιαφέροντα των επισκεπτών. Σε άλλες περιπτώσεις η εμφάνιση των ημερήσιων θαλάσσιων περιηγήσεων ήταν αποτέλεσμα της προσπάθειας από την πλευρά της «προσφοράς» για εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος με την δυνατότητα παροχής περισσότερων επιλογών στους επισκέπτες.

Στο διάστημα, από την εμφάνιση της δραστηριότητας μέχρι και σήμερα, το «προϊόν» των Ημερήσιων Θαλάσσιων Περιηγήσεων έχει εξελιχθεί ποιοτικά και ποσοτικά. Σχεδόν σε κάθε λιμάνι νησιωτικού ή ηπειρωτικού τουριστικού προορισμού της χώρας υπάρχουν πλοιάρια που εκτελούν ημερήσιες θαλάσσιες περιηγήσεις. Οι προορισμοί και τα προγράμματα των εκδρομών έχουν εμπλουτιστεί, καθώς και οι παρεχόμενες υπηρεσίες, τόσο εν πλω, όσο και στους παράκτιους προορισμούς. Παράλληλα, τα πλοιάρια που ασκούν τη δραστηριότητα είναι σύγχρονα, μεγαλύτερου μεγέθους και με μεγαλύτερες ταχύτητες για την μείωση του χρόνου του ταξιδιού.

Το προϊόν της Ημερήσιας Θαλάσσιας Περιήγησης, προσφέρεται από τουριστικά πλοιάρια τα οποία αποκαλούνται ημερόπλοια, λόγω των προδιαγραφών τους (και του περιορισμού που επιβάλλεται από τις λιμενικές αρχές) για την εκτέλεση ημερήσιων ταξιδιών.

Οι επιχειρήσεις του «κλάδου» των σκαφών που πραγματοποιούν ημερήσιες κρουαζιέρες, συγκροτούν την Πανελλήνια Ένωση Πλοιοκτητών Ημερόπλοιων Σκαφών (Π.ΕΝ.Π.Η.Σ.).

Οι πελάτες που παίρνουν μέρος στις ημερήσιες εκδρομές είναι πελάτες-τουρίστες που περνούν τις διακοπές του στον τόπο όπου διοργανώνεται η εκδρομή. Είναι γι αυτούς ένα επιμέρους προϊόν που μπορούν να επιλέξουν και το οποίο τους δίνει την ευκαιρία να επισκεφθούν και έναν άλλο προορισμό, έστω και για μία μέρα, τον οποίο είναι πολύ πιθανόν να μην είχαν τη δυνατότητα και την ευκαιρία να επισκεφθούν διαφορετικά. Επίσης με την ημερήσια εκδρομή, η οποία έχει ως κύριο προϊόν την επίσκεψη άλλου προορισμού, δίνεται η ευκαιρία σε πολλούς να επιλέξουν τον προορισμό αυτό στο μέλλον για τις επόμενες διακοπές τους ή συνδυάζοντάς τον και άλλους προορισμούς.

Είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος των ημερήσιων εκδρομών για τους προορισμούς των εκδρομών, τόσο για τα οφέλη που αποφέρει από την κατανάλωση των εκδρομέων στην τοπική αγορά, όσο –και κυρίως- από την δυνατότητα που δίνεται για ανάπτυξη, προώθηση και προβολή του προϊόντος που συνθέτει ο τόπος, άμεσα, σε πιθανούς πελάτες – στόχους.

Οι πελάτες επιλέγουν την ημερήσια εκδρομή –Παράκτια περιήγηση- για διάφορους λόγους, όπως:


  1. Επίσκεψη σε επιμέρους –επιπλέον- προορισμούς με χαμηλό κόστος. έχουν ήδη πληρώσει το κόστος των διακοπών τους και η εκδρομή συγκριτικά προσθέτει ελάχιστη επιβάρυνση.

  2. Ευκαιρία να «αποδράσουν» από τον τόπο που έχουν επιλέξει να περάσουν το σύνολο των διακοπών τους.

  3. Έχουν τη δυνατότητα να «ψωνίσουν» ντόπια προϊόντα, βιοτεχνίας, λαϊκής τέχνης, κλπ., που πιθανόν δεν μπορούν να βρουν διαφορετικά.

  4. Έρχονται σε άμεση επαφή (όχι με φωτογραφίες, περιγραφές, διαφήμιση, κ.ά.) με έναν τόπο που μπορεί να αποτελέσει μελλοντικό προορισμό των διακοπών τους.

Αποτελέσματα Έρευνας (για το έτος 2004)

  • Η απασχόληση κυμαίνεται από 2 έως και 7 μήνες απασχόλησης ανάλογα με την περιοχή δραστηριότητας, τον τύπο του πλοίου, τις επιλογές θαλασσίων εκδρομών, τις κατηγορίες των τουριστών κλπ.
  • Η μέση μεταφορική ικανότητα των πλοίων είναι 161 άτομα / πλοίο.
  • Η συνολική μεταφορική ικανότητα των πλοίων είναι επομένως 96.600 επιβάτες.
  • Η μεταφορική ικανότητα το μήνα είναι 2.898.000 άτομα. Η συνολική μεταφορική ικανότητα για το έτος, λαμβάνοντας υπόψη τον μέσο χρόνο απασχόλησης, 4,1 μήνες, είναι 11.881.800 άτομα.
  • Η πραγματοποιηθείσα μεταφορά των 4.000.000 ατόμων αναλογεί σε μέση πληρότητα 35%.
  • Η μέση τιμή των θαλάσσιων εκδρομών 17,50 € / άτομο.

Πίνακας 1. ¶λλα αγαθά που αγοράζονται από τους τουρίστες:

ΗΜΕΡΗΣΙΑ
ΔΑΠΑΝΗ ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Μπύρα, κρασί, ποτά

13,00%

13.000.000

3,25 €

Είδη διατροφής

27,00%

27.000.000

6,75 €

Είδη Λαϊκής Τέχνης, Κεραμικά, Μπιζού, Χρυσοχοείου

18,00%

18.000.000

4,50 €

Spas

0,50%

500.000

0,13 €

Διασκέδαση – Ψυχαγωγία (Θεάματα)

6,00%

6.000.000

1,50 €

Ιατρικές –Τραπεζικές κ.ά. Υπηρεσίες

0,50%

500.000

0,13 €

Προϊόντα καπνού – Είδη Καπνιστού

4,00%

4.000.000

1,00 €

Βιβλία-Εφημερίδες, Έντυπα

5,00%

5.000.000

1,25 €

Μεταφορές (Ταξί, Λεωφορεία, Ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα

5,00%

5.000.000

1,25 €

Καύσιμα

1,00%

1.000.000

0,25 €

Ενδύματα -Υποδήματα

6,00%

6.000.000

1,50 €

Μοναδικής χρήσης αγαθά διαρκείας (Είδη θαλάσσης, Αποσκευές)

1,50%

1.500.000

0,38 €

Εκδρομές σε Αξιοθέατα (Μουσεία-Αρχαιολ.Χώροι,)

9,00%

9.000.000

2,25 €

Όλα τα άλλα Αγαθά και Υπηρεσίες

3,50%

3.500.000

0,88 €

ΣΥΝΟΛΟ (ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΔΑΠΑΝΕΣ ΤΟΥΡΙΣΤΩΝ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΕΚΔΡΟΜΗΣ)

100,00%

100.000.000

25,00 €

Πηγή: Διακομιχάλης  Μ., 2006

Πίνακας 2. Στοιχεία Κόστους, Απασχόλησης, Επενδυμένων Κεφαλαίων

ΕΤΗΣΙΟ ΚΟΣΤΟΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ – ΛΙΠΑΝΤΙΚΩΝ: 10.762.500 €
ΕΤΗΣΙΟ ΚΟΣΤΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ: 5.685.000 €
ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ  ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ: 180.000 €
ΕΦΟΔΙΑ ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑΤΟΣ: 180.000 €
ΚΟΣΤΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ: 29.694.929 €
  1. ΣΤΑ ΠΛΟΙΑ   
    2.180 άτομα: 24.168.929 €
  2. ΣΤΑ ΓΡΑΦΕΙΑ   
    450 ¶τομα (Μερικής Απασχόλησης): 2.700.000 €
    180 ¶τομα (Πλήρους Απασχόλησης): 2.340.000 €
  3. ΓΙΑ ΦΥΛΑΞΗ ΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ
    180 ¶τομα (Μερικής Απασχόλησης): 486.000 €
  4. ¶λλη Απασχόληση (Μέλη οικογένειας – χωρίς αμοιβή)
    140 (12ΜΗΝΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ)
    330 (6 ΜΗΝΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ)
Ώρες εργασίας, στο σύνολο των εργαζομένων: 3.821.600 €
Μικτή Συγκέντρωση Παγίου Κεφαλαίου: 10.000.000 €
Συνολικά Επενδυμένα Κεφάλαια σε Πάγια: 238.300.000 €
Τουριστικών πρακτόρων Μικτό Κέρδος: 14.700.000 €
30% επί της Τιμής Πώλησης. Αφορά το 70% των επιβατών οι οποίοι ταξιδεύουν σε ομάδες (group) & είναι πελάτες πρακτορείων. 4.000.000 X 70% X (17,50 X 30%)

Μεταφορά (Transfer): 2.000.000 Χ 3 €: 6.000.000 €

Πηγή: Διακομιχάλης Μ., 2006

Πίνακας 3. Δημόσια Έσοδα

ΚΑΘΑΡΟΙ ΦΟΡΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: 2.400.000 €
  1. Λιμενικά Τέλη  Επιβατών  : 1.200.000 €
  2. ΦΟΡΟΣ ΕΚΟΕΜN (Σύνταξη Λιμενικών): 1.200.000 €

ΑΛΛΟΙ ΚΑΘΑΡΟΙ ΦΟΡΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ 643.480 € 

  1. ΑΔΕΙΑ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΕΚΔΡΟΜΩΝ: 25.480 €
  2. ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΣ: 150.000 €
  3. Λιμενικά Τέλη για Διαχείμαση των Πλοίων: 180.000 €

Λιμενικά Τέλη ΠΡΟΣΟΡΜΗΣΗ-ΠΡΥΜΝΟΔΕΤΗΣΗ-ΠΑΡΑΒΟΛΗ: 288.000 €        

ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΠΛΟΙΩΝ ΒΑΣΕΙ ΤΟΥ Ν.27/ 75: 9.744 €

ΦΠΑ ΕΠΙ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ: 6.015.266 €         

ΦΠΑ (M.O. 7,5%) επί καθαρών εσόδων: 3.690.698 € 

ΦΠΑ ΕΣΟΔΩΝ από ΤΡΟΦΙΜΑ-ΠΟΤΑ: 348.837 € 

ΦΠΑ ΕΣΟΔΩΝ από ΓΕΥΜΑΤΑ: 293.023 €

ΦΠΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΑΚΤΟΡΩΝ: 1.264.103 € 

ΦΠΑ ΤRASNSFER: 418.605 €

Πηγή: Διακομιχάλης Μ., 2006

Πίνακας 4. Συνολικά Έσοδα – Έξοδα επιχειρήσεων                                 

ΣΥΝΟΛΟ  ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΩΝ ΕΣΟΔΩΝ: 79.200.000 €

ΕΣΟΔΑ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΕΚΔΡΟΜΩΝ: 70.000.000 €

ΕΣΟΔΑ ΑΠΌ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ – ΠΟΤΩΝ εν πλω ή στους παραθαλάσσιους προορισμούς: 5.000.000 €

ΕΣΟΔΑ ΑΠΌ ΓΕΥΜΑΤΑ  (Picnic,  Beach Party): 4.200.000 €

ΣΥΝΟΛΟ ΕΞΟΔΩΝ: 67.935.653 €

ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΑΚΤΟΡΩΝ ΜΙΚΤΟ ΚΕΡΔΟΣ: 14.700.000 €

ΚΟΣΤΟΣ ΠΡΟΣΦΕΡΟΜΕΝΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΕΠΙ ΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ: 2.000.000 €

ΚΟΣΤΟΣ ΓΕΥΜΑΤΩΝ (picnic, Beach Party): 1.680.000 €

ΣΥΝΟΛΟ ΚΟΣΤΟΥΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ – ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ-ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ: 46.502.429 €

ΚΑΘΑΡΟΙ ΦΟΡΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: 2.400.000 €

ΑΛΛΟΙ ΚΑΘΑΡΟΙ ΦΟΡΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: 643.480 € 

ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΠΛΟΙΩΝ ΒΑΣΕΙ ΤΟΥ Ν.27/ 75: 9.744 €

ΚΕΡΔΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ: 11.264.347 €

Πηγή: Διακομιχάλης Μ., 2006)

Ο Δρ. Μιχάλης Ν. Διακομιχάλης είναι Καθηγητής στο ΤΕΙ Ηπείρου (Οικονομολόγος). Έχει σπουδάσει Οικονομικά στο CUNY και έλαβε μεταπτυχιακό δίπλωμα από το SUNY, στη Νέα Υόρκη, με ειδικότητα στις Θαλάσσιες Μεταφορές. Από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου έλαβε τον δεύτερο μεταπτυχιακό του τίτλο στη Διοίκηση Ναυτιλιακών Επιχειρήσεων και το Διδακτορικό του που είχε θέμα την εκτίμηση των οικονομικών επιδράσεων του Θαλάσσιου Τουρισμού στην Ελληνική Οικονομία.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024
11/04/2024