Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΣυνέντευξηΓιάννης ΕυαγγέλουΑναγκαίος ο καθορισμός αρμοδιοτήτων του Ε.Ο.Τ.

Γιάννης ΕυαγγέλουΑναγκαίος ο καθορισμός αρμοδιοτήτων του Ε.Ο.Τ.

Γιάννης Ευαγγέλου
Αναγκαίος ο καθορισμός αρμοδιοτήτων του Ε.Ο.Τ.

TravelDailyNews: Από την εμπειρία σας ως πρόεδρος του HATTA, αλλά και ως τουριστικός επιχειρηματίας, με την οποία έχετε συμμετάσχει σε πολλές τουριστικές εκθέσεις του εξωτερικού, ποια θεωρείτε πως είναι η εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό; Σε ποιους τομείς προβολής / διαφήμισης τα πάμε καλά και σε ποιους χρειαζόμαστε ακόμη δουλειά;

Γιάννης Ευαγγέλου: H συμμετοχή μας σε τουριστικές εκθέσεις, η παρουσίαση του ελληνικού τουρισμού, της εικόνας της χώρας μας στο εξωτερικό είναι επιβεβλημένη δραστηριότητα και στην προσπάθεια αυτή πρέπει να συμμετέχουμε όλοι μας πολιτεία και τουριστικές επιχειρήσεις. Βεβαίως, η παρουσία της Ελλάδας σε διάφορες εκθέσεις αποτελεί τμήμα ενός σύνθετου επικοινωνιακού προγράμματος, το οποίο όμως δεν είναι και το μοναδικό.

Πιστεύω ότι τώρα πλέον, θα πρέπει να γίνει μία χαρτογράφηση των εκθέσεων και αντί να κάνουμε «ανακύκλωση», βάση των εκθέσεων στις οποίες είναι συνηθισμένη να συμμετέχει η Ελλάδα, να λάβουμε υπόψη μας το στρατηγικό σχεδιασμό και ανάλογα με το τι αυτός μας υποδεικνύει, να σχεδιάσουμε πάνω σε αυτό το χάρτη, ποια μέρη και ποιες ειδικές εκθέσεις μας ενδιαφέρουν.

Πάντως εκεί που φαίνεται να έχουμε μεγαλύτερη ανάγκη αυτή τη στιγμή, είναι κυρίως στο συνεδριακό τουρισμό. Παρά το ότι ήδη συμμετέχουμε σε εκθέσεις, η συμμετοχή μας θεωρείται ελάχιστη, τόσο από πλευράς εθνικής εκπροσώπησης, όσο και από την πλευρά των ιδιωτών εκθετών, οι οποίοι θα πρέπει να παροτρυνθούν για να συμμετέχουν όχι μόνο σαν επισκέπτες, αλλά και σαν συνεκθέτες ούτως ώστε η παρουσία μας σε τέτοιου είδους εκθέσεις να είναι πιο επιβλητική και κυρίως πιο αποδοτική.

TDN: Με αφορμή την πρόσφατη εκλογή σας στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΟΤ, ποια θέματα κρίνετε πως χρειάζονται άμεση συζήτηση; Έχετε σκεφτεί ήδη κάποιες δράσεις για να προτείνετε ενδεχομένως τη λύση κάποιων προβλημάτων;

Γ.Ε.: Είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι μέσα σε αυτό το Διοικητικό συμβούλιο του ΕΟΤ συμμετέχουν τρεις τουλάχιστον άνθρωποι οι οποίοι προέρχονται από τον χώρο της αγοράς και βεβαίως κάποιοι άλλοι, οι οποίοι έχουν ο καθένας με την επαγγελματική του ιδιότητα ή την επιστημονική του εξειδίκευση, δυνατότητες να καλύψουν άλλα θέματα με τα οποία θα πρέπει ένα Διοικητικό Συμβούλιο να ασχοληθεί.

Η δική μου άποψη είναι ότι το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει στον ΕΟΤ είναι να καθοριστούν οι αρμοδιότητές του με βασικό γνώμονα το αντικείμενο με το οποίο ο ΕΟΤ εκ των πραγμάτων, θα πρέπει στο μέλλον να ασχοληθεί. Αυτό κατά την άποψή μου είναι η προβολή και η διαφήμιση της Ελλάδας, καθώς και η εποπτεία των παραγομένων προϊόντων από τις επιχειρήσεις του τουρισμού και βέβαια η εποπτεία όσων αδειοδοτούνται από αυτόν.

Είναι γεγονός ότι υπάρχει αυτή τη στιγμή μια επικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείου και ΕΟΤ. `Αλλωστε κατά την ίδρυση του νέου Υπουργείου είναι δεδομένο ότι υπήρχαν κάποιες «δοκιμαστικές», ως προς την απόδοση, αρμοδιότητες, που σήμερα έχοντας πλέον την εμπειρία θα πρέπει να διορθώσουμε.

Με αυτή την λογική, και με τη λογική ότι πλέον ένας ΕΟΤ θα πρέπει να λειτούργει με σύγχρονη λογική και σύγχρονες μεθόδους, πιστεύω ότι και το οργανόγραμμα του, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο στο μέλλον θα λειτουργήσει, θα πρέπει να είναι ανάλογος μιας εταιρίας marketing, μιας εταιρίας διαφημιστικής και να δώσει όλες τις άλλες αρμοδιότητες σε φορείς οι οποίοι θα ελέγχονται από εκείνον, ούτως ώστε να απαλλαγεί από αρμοδιότητες που τον επιβαρύνουν στο κύριο έργο του στο οποίο εκ των πραγμάτων και μόνο εκεί πρέπει να αφοσιωθεί.

Π.χ. υπάρχει μια λογική την οποία βλέπουμε και στο εξωτερικό σε ορισμένες δράσεις προβολής, είτε ενός κράτους είτε μιας περιφέρειας, να δημιουργούνται όργανα, στα οποία να συμμετέχει το κράτος, οι φορείς του τουρισμού και της αυτοδιοίκησης, και οι επιχειρηματίες. Ένα από αυτά τα μοντέλα που έχουμε δει είναι και τα γραφεία προώθησης συνεδριακού τουρισμού, στα οποία συμμετέχουν, όπως είπα και πριν, εκτός από το κράτος και η τοπική αυτοδιοίκηση, εφόσον πρόκειται για γραφεία που ασχολούνται μόνο με μια συγκεκριμένη πόλη ή μια περιφέρεια. Στην περίπτωση την δική μας, νομίζω ότι είναι ανάγκη να δημιουργηθεί ένα Εθνικό Γραφείο Προώθησης Συνεδριακού Τουρισμού, στο οποίο θα συμμετέχει το κράτος κατά πλειοψηφία, αλλά να λειτουργεί σαν είναι δορυφόρος, σαν μια ιδιωτική, μη κερδοσκοπική εταιρία στην οποία θα συμμετέχουν και όλοι οι άλλοι φορείς.

Το Τουριστικό Επιμελητήριο, το οποίο επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε προφανώς με τη διεύρυνση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, θα μπορούσε πέραν των σημερινών του αρμοδιοτήτων να λειτουργεί με άλλη λογική, π.χ. να πιστοποιεί υπηρεσίες, να αναλάβει θέματα που έχουν να κάνουν με τα τουριστικά γραφεία, με την ασφάλιση και τα οργανωμένα πακέτα και άλλες αντίστοιχες αρμοδιότητες, τις οποίες θα εκχωρήσει ο ΕΟΤ προς το Επιμελητήριο για να απαλλαγεί από τέτοιες υποχρεώσεις και βάρη.

`Αποψη μου, εξάλλου είναι ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας αυτόνομος οργανισμός εποπτείας και ελέγχου των τουριστικών υπηρεσιών που να είναι προσαρτημένος στο Υπουργείο ή ενδεχομένως στον ΕΟΤ, αν αυτό κριθεί ότι εκεί πρέπει να είναι, με άλλα λόγια ένας ΣΔΟΕ Τουρισμού, διότι δυστυχώς, ο έλεγχος των Τουριστικών Υπηρεσιών είναι πλημμελής.

Η άποψη του να είμαστε επιεικείς, καταρχάς προς τον εαυτό μας και στους επιχειρηματίες και επαγγελματίες, είναι λανθασμένη διότι έτσι αδικούμε τους πάμπολλους, εκείνους τους οποίους λειτουργούν νόμιμα και με τρόπο που απαιτεί σήμερα η σύγχρονη αντίληψη του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης. Θα πρέπει πλέον, να απαλλαγούμε από την μιζέρια παροχής υπηρεσιών και να παρέχουμε ποιοτικές και αναβαθμισμένες υπηρεσίες.

Προκύπτει λοιπόν ότι ο ΕΟΤ θα πρέπει να έχει ένα δικό του οργανόγραμμα με καθορισμένες τις αρμοδιότητές του για να μπορέσει να λειτουργήσει πιο αποτελεσματικά.

Ένα άλλο κομμάτι μέσα στον ΕΟΤ, το οποίο αποτελεί πρώτη προτεραιότητα, είναι η ενεργοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού. Ο ΕΟΤ είχε πάντοτε υπαλλήλους με καλή παιδεία και υψηλό γνωστικό επίπεδο. Υπάρχει και σήμερα αυτό το υψηλό επίπεδο στο προσωπικό του, το οποίο όμως θα πρέπει να ενεργοποιηθεί, και σήμερα υπάρχουν σύγχρονες μέθοδοι για να επιτύχεις μια τέτοια ενεργοποίηση, ώστε ένα τόσο σημαντικό ανθρώπινο δυναμικό να μας δώσει περισσότερη απόδοση και έργο.

TDN: Η νέα εικόνα και ταυτότητα της Ελλάδας, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Λονδίνο, στα πλαίσια της WTM, θεωρείτε πως συμβάλλει στη νέα προσπάθεια του υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης για ανάταση του ελληνικού τουρισμού ή ενδεχομένως και να μπερδεύει την παγκόσμια βιομηχανία, όταν κάθε νέα τουριστική ηγεσία δίνει και διαφορετικό στίγμα;

Γ.Ε.: Υπάρχουν απόψεις που υποστηρίζουν ότι το να μένει κανείς προσκολλημένος σε μια ταυτότητα τουριστικής προβολής είναι ότι καλύτερο, ενώ αντίθετα υπάρχουν και άλλες απόψεις ότι θα πρέπει να ακολουθείς την τάση και να εκσυγχρονίζεις την ταυτότητα σου και το πρόσωπό σου. Το να παραμένεις προσκολλημένος σε κάτι το οποίο είτε είναι παρωχημένο είτε ενδέχεται να μην είναι και απόλυτα πετυχημένο, και αυτό είναι λάθος. Κατά συνέπεια το να ανανεώνεις την ταυτότητά σου, δεν μπορώ να θεωρήσω ότι είναι λανθασμένο επειδή μπερδεύει την αγορά. Πάντως όμως και κάθε χρόνο και κάτι καινούργιο και κάτι διαφορετικό, δεν είναι κι αυτό καλύτερο.

TDN: Με ποιους τρόπους μπορούμε να πετύχουμε την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, που αποτελεί και ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για τον ελληνικό τουρισμό, και κατά πόσο αυτοί είναι εφικτοί;

Γ.Ε.: Είναι γεγονός ότι το μεγάλο στοίχημα για τον Ελληνικό Τουρισμό είναι η επέκταση της τουριστικής περιόδου. Και είναι και ένα μεγάλο θέμα.

Η Ελλάδα σίγουρα σαν τουριστικός προορισμός έχει απαξιωθεί με την ετικέτα «Ελλάδα: Φθηνός Προορισμός Διακοπών». Αυτό κάποτε μας έδωσε την ευκαιρία να γεμίσουμε την Ελλάδα με τουρίστες, τώρα πλέον είναι ξεπερασμένο.

Από την άλλη με το να μονοπωλήσουμε αυτό το συγκεκριμένο προϊόν, απαξιώνουμε όλα τα άλλα πολύ ενδιαφέροντα, θετικά, σε μεγάλη ποικιλία και πλήθος στοιχεία, τα οποία είναι διαθέσιμα και τα οποία θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για να δημιουργήσουν ένα ποιο σύνθετο πακέτο, είτε αυτό είναι παραθεριστικό είτε είναι πακέτο ειδικών θεματικών ενδιαφερόντων.

Αυτή η αξιοποίηση συνήθως προκαλεί το ενδιαφέρον πελατείας η οποία μπορεί να επισκεφθεί την Ελλάδα όχι μόνο τους θερινούς μήνες, αλλά σχεδόν και τους 12 μήνες. Βεβαίως, δεν μπορεί να περιμένει κανείς να έχουν την ίδια απόδοση μικροί προορισμοί, μικρά νησιά, τα οποία έχουν περιορισμένη δυνατότητα σε ενδιαφέροντα που μπορεί να απολαύσει ο επισκέπτης, δεδομένου ότι περιορίζονται στο κομμάτι «Ήλιος και Θάλασσα» και γραφικότητα η οποία ναι μεν συνεχίζει να είναι ίδια και το χειμώνα, πλην όμως αποστερείται τα άλλα δύο.

Κάποιοι προορισμοί, προσφέρουν τη δυνατότητα τουρισμού πόλεων, και δεν είναι μόνο η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη αλλά μπορεί να είναι και η Πάτρα και το Ηράκλειο και η Ρόδος και η Κέρκυρα και άλλα ίσως μέρη, τα οποία πλέον έχουν δυνατότητα να παρουσιάσουν ένα ημιαστικό πρόγραμμα τουρισμού το οποίο σε συνδυασμό με άλλα αξιοθέατα να δώσει αρκετή δουλεία τους πλάγιους μήνες, και όχι τους χειμωνιάτικους οπωσδήποτε.

Η διασύνδεση η αεροπορική είναι ένα σοβαρό θέμα αλλά τώρα πλέον έχουν αρχίσει να βελτιώνονται και οι άλλοι συγκοινωνιακοί δρόμοι, όπως είναι τα γρήγορα πλοία, ο σιδηρόδρομος, ο οποίος βελτιώνεται σημαντικά στην Ελλάδα, αλλά ακόμα και οι χερσαίες μετακινήσεις. Κάθε ένα όμως από αυτά χρειάζεται έναν ειδικό τρόπο παρουσίασης, ανάδειξης και προβολής. Αυτός ο τρόπος είναι ένα από τα ζητούμενα του ρόλου, με τον οποίο πρέπει να λειτουργήσει ο ΕΟΤ από τώρα και στο εξής.

TDN: Στο θέμα του περιβάλλοντος πιστεύετε πως η ελληνική τουριστική κοινότητα έχει αφυπνιστεί από τον παγκόσμιο συναγερμό κινδύνου ή ακολουθεί με πιο αργούς ρυθμούς τις εξελίξεις; Θεωρείτε πως οι Έλληνες επιχειρηματίες έχουν αποκτήσει υπεύθυνη περιβαλλοντική συνείδηση;

Γ.Ε.: Πλέον, λόγω συνθηκών, έχει αφυπνιστεί όλος ο κόσμος στην Ελλάδα, και ευρύτερα, αναγνωρίζοντας την ανάγκη να προστατεύσουμε το περιβάλλον, όχι μόνον για τον ελληνικό τουρισμό αλλά και για την καθημερινότητά μας, για το μέλλον της χώρας μας και του κόσμου. Νομίζω ότι ήρθε η ώρα ο κόσμος του τουρισμού, να συνειδητοποιήσει ότι έχει ανάγκη αυτή την προστασία, την αφύπνιση και την ενεργοποίηση των πολιτών αλλά και όλων όσων έχουν κάποια μικρή ή πιο μεγάλη αρμοδιότητα στην προστασία του περιβάλλοντος, όπως είναι οι Τοπικές Αυτοδιοικήσεις κλπ. και πρέπει να ενεργοποιηθεί έμπρακτα έχοντας μάλιστα και το δεδομένο ότι ο ίδιος ο Υπουργός Τουρισμού, πάνω σε αυτό ο θέμα έχει σηκώσει τη σημαία.

TDN: Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την πορεία του ελληνικού τουρισμού τα επόμενα χρόνια και ποιες είναι οι μεγαλύτερες αγωνίες σας όσον αφορά στις εξελίξεις της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας και τον βαθμό αντίδρασης της Ελλάδας;

Γ.Ε.: Είναι γεγονός ότι ο Τουρισμός, όντας μία πολύ αποδοτική οικονομική δραστηριότητα έχει αφυπνίσει το ενδιαφέρον κάθε χώρας η οποία μπορεί να δώσει κάτι διαφορετικό, κάτι εξαιρετικό σε έναν επισκέπτη της. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, η Ελλάδα σε αυτό το έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον θα πρέπει να είναι συνέχεια σε επαγρύπνηση. Επειδή ο Θεός προίκισε την χώρα μας με μια τεράστια πολιτιστική κληρονομιά με ένα κλίμα και μία γεωγραφική μορφολογία που δύσκολα βρίσκει κανείς αλλού, αν όλα αυτά τα αξιοποιήσουμε με τον κατάλληλο τρόπο η Ελλάδα, θα συνεχίσει να είναι ένας από τους πιο ενδιαφέροντες προορισμούς για επισκέπτες παγκοσμίως.

Βεβαίως εκ των πραγμάτων, κρίνοντας και από το μέγεθός μας σαν χώρα και την πρόβλεψη που πρέπει να κάνουμε για να μην έχουμε αλλοιώσεις πληθυσμιακές αλλά και για να διαφυλάξουμε τα έθιμα και την παράδοσή μας, δεν μπορούμε να φτάσουμε να δεχτούμε υπερβολικά μεγάλα νούμερα επισκεπτών. Επομένως, ο στόχος μας θα είναι σταδιακά να ανεβαίνουμε στην ποιότητα και να ανεβαίνουμε στα νούμερα, συγχρόνως, χωρίς να προσπαθούμε να πιάσουμε τον ανταγωνισμό.

Η Τουρκία π.χ. στον προγραμματισμό της που έχει δημοσιοποιήσει προ καιρού για τον σχεδιασμό της μέχρι το 2023, φιλοδοξεί ότι θα φτάσει τότε να δέχεται περίπου 50 εκατ. Τέτοια νούμερα επισκεπτών, βεβαίως, η Ελλάδα δεν είναι εφικτό να δεχτεί, αλλά θα μπορούσε να δεχτεί 20-22 εκατ., αρκεί όμως να είναι η απόδοση πολύ μεγαλύτερη από τη σημερινή.

`Αρα σκοπός μας είναι να αναβαθμίζουμε υπηρεσίες και να προκαλούμε το ενδιαφέρον επισκεπτών, οι οποίοι έχουν στο μυαλό τους και στα ενδιαφέροντα τους κάτι διαφορετικό, από αυτό που υπήρχε πριν από 15 χρόνια ή από αυτό το οποίο βρίσκουν αυτοί οι οποίοι επισκέπτονται τα νότια παράλια της Τουρκίας ή τα βόρεια παράλια της Τυνησίας και το Μαρόκο.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024