Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Το μοντέλο αθλητικού τουρισμού που ταιριάζει στην Ελλάδα

Γιώργος Γκουτζιούπας - 14 Απρίλιος 2008, 00:00

Το μοντέλο αθλητικού τουρισμού που ταιριάζει στην Ελλάδα
του Γιώργου Γκουτζιούπα

Η Ελλάδα έχει μπει στο διεθνή χάρτη του Αθλητικού Τουρισμού ολοκληρωμένα από το 2004 με την ευκαιρία των Ολυμπιακών Αγώνων και θα συνεχίζει να είναι επίκαιρη λόγω μεγάλων διοργανώσεων που έχει αναλάβει για τα επόμενα χρόνια, όπως τα World Summer Special Olympics 2011 στην Αθήνα, που εκτός από διεθνή προβολή θα φέρουν περίπου 50.000 αθλητικούς τουρίστες (συμμετέχοντες, αποστολές, θεατές, συνοδοί) και οι Μεσογειακοί Αγώνες 2013 στο Βόλο και τη Λάρισα, που θα βοηθήσουν στην ανάδειξη της περιοχής στον καλύτερο προορισμό 12μηνων διακοπών στην Ελλάδα. Αθλητικός Τουρισμός δεν είναι φυσικά μόνο φιλοξενία αθλητικών διοργανώσεων.

Πως μπορούμε να ορίσουμε με απλά λόγια την έννοια του Αθλητικού Τουρισμού

; Είναι η τουριστική δραστηριότητα ατόμων και γκρουπ με βασικά κίνητρα τη συμμετοχή σε οργανωμένες αθλητικές δραστηριότητες και προπονητικά προγράμματα,  την παρακολούθηση αθλητικών αγώνων και την αθλητική αναψυχή (Γκουτζιούπας Γεώργιος, 2006).

Ποιο είναι λοιπόν εκείνο το μοντέλο αθλητικού τουρισμού που ταιριάζει στη χώρα μας και γιατί;
Το μοντέλο του Καναδά, προωθεί ως πρωταρχικό λόγο επένδυσης στον Αθλητικό Τουρισμό, την προαγωγή της υγείας με την παράλληλη κινητροποίηση της κοινωνίας για ένα πιο ενεργητικό τρόπο ζωής. Από την στιγμή που κατανόησαν οι Καναδοί τα οφέλη του Αθλητικού Τουρισμού γενικότερα, ακολουθούν μια κοινή στρατηγική με μακροχρόνιους στόχους. Οι Καναδοί διδάσκουν ότι ο μόνος τρόπος για την επιτυχία, είναι ο σωστός τρόπος. Δηλαδή, έχουν περάσει το μήνυμα στους κατοίκους ότι η ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού είναι εναρμονισμένη με την ατομική βελτίωση της ποιότητας ζωής, που έχει άμεση ανταπόκριση στην βελτίωση της περιοχής τους. Έτσι, προωθείται συνολικά η αύξηση της ενασχόλησης των κατοίκων με αθλητικές δραστηριότητες και παράλληλα, η ικανοποίησή τους από την φιλοξενία μεγάλων και μικρότερων αθλητικών διοργανώσεων. Αυτό το μοντέλο ταιριάζει και στην Ελλάδα.

Σε αυτό το σημείο μπορούμε να παρουσιάσουμε συνοπτικά τα αποτελέσματα μιας χαρακτηριστικής μορφής αθλητικού τουρισμού, τον Κλασικό Μαραθώνιο Αθηνών που εναρμονίζεται με το παραπάνω μοντέλο και τις αρχές του. Η διοργάνωση αυτή αποτελεί πλέον το μεγαλύτερο ετήσιο αθλητικό τουριστικό προϊόν της Ελλάδας και αυτό γιατί προσέλκυσε το 2007 περίπου 6.000 αθλητικούς τουρίστες από το εξωτερικό (δρομείς και συνοδούς), περίπου 1000 τουρίστες από την υπόλοιπη Ελλάδα (δρομείς και συνοδούς), 3.500 περίπου Αθηναίους που έτρεξαν για τη χαρά της συμμετοχής και την υγεία τους και περίπου 10.000 φίλους του αθλητισμού που βγήκαν στους δρόμους και στο Παναθηναϊκό Στάδιο να τους υποστηρίξουν.
Ποιο είναι το προφίλ των αθλητικών τουριστών; Είναι οι τουρίστες που θέλουμε και ταιριάζουν στο συνολικό προσφερόμενο τουριστικό μας προϊόν; Ας δούμε τα αποτελέσματα της έρευνας με ερωτηματολόγια που πραγματοποιήθηκε το 2007 (και επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο σε αυτή τη διοργάνωση από το 2006), που θα μας δώσουν τις απαντήσεις:

  • Χώρες Προέλευσης: Οι ξένοι δρομείς και συνοδοί προέρχονται κυρίως από USA, CANADA, UK, FRANCE, DENMARK, GERMANY, HOLLAND
  • Ετήσιο Εισόδημα: το 26% του δείγματος έχει 50.000 ευρώ συν, 25% έχει από 30.000 με 50.000 ευρώ, 28% έχει από 15.000 με 30.000 ευρώ, ενώ το 21% έχει εισόδημα κάτω από 15.000 ευρώ
  • Το 60% των ξένων αθλητικών τουριστών επισκέπτεται για πρώτη φορά την Ελλάδα
  • Οι ξένοι αθλητικοί τουρίστες ξοδεύουν κατά μέσο όρο 1200 ευρώ (εκτός των αεροπορικών εξόδων) κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στην Αττική, από τα οποία το 20% κατανέμεται στα έξοδα φαγητού και ποτών, το 55% στα έξοδα διαμονής σε ξενοδοχεία, το 15% σε έξοδα για ψώνια, το 5% σε έξοδα μετακινήσεων και το 5% στη διασκέδαση
  • Επέλεξαν τις εξής δραστηριότητες για τον ελεύθερο χρόνο τους: το 50% κάνει ψώνια, το 75% επιλέγει να επισκεφτεί ιστορικά μνημεία και μουσεία, το 45% παρακολουθεί πολιτιστικές εκδηλώσεις, το 20% επιλέγει τη νυχτερινή διασκέδαση της πόλης, το 10% επισκέπτεται συγγενείς και φίλους, το 15% επισκέπτεται τις ολυμπιακές εγκαταστάσεις
  • Οι αθλητικοί τουρίστες από το εξωτερικό συνηθίζουν να κάνουν 5 διανυκτερεύσεις μέσο όρο, το 85% διαμένει σε ξενοδοχείο, ενώ το 15% φιλοξενείτε σε σπίτια συγγενών
  • Το 90% των δρομέων ταξιδεύουν με παρέα και αναλογεί 1,5 περίπου άτομα συνοδοί ανά συμμετέχοντα δρομέα
  • Το 31% συμμετέχει σε 2 και πάνω Μαραθωνίους το χρόνο
  • Το 50% βρήκε πληροφορίες για την εγγραφή του μέσω της επίσημης ιστοσελίδας www.athensclassicmarathon.gr, το 15% μέσω φίλων, το 10% μέσω δρομέων που είχαν πάρει μέρος στο παρελθόν στη διοργάνωση, το 8% μέσω περιοδικών, το 7% μέσω του AIMS CALENDAR, το 5% μέσω άλλων ιστοσελίδων του ίντερνετ και το υπόλοιπο 5% με άλλους τρόπους

Τα σημαντικότερα κίνητρα συμμετοχής είναι: το 70% του δείγματος απάντησε ότι η εμπειρία να τρέχεις τον αυθεντικό μαραθώνιο είναι το μεγαλύτερο κίνητρο, για το 50% ήταν ένα όνειρο που πραγματοποιήθηκε, το 40% γιατί μπορεί να συνδυάσει τη συμμετοχή με τις διακοπές τους και γιατί τους βόλευε η ημερομηνία του αγώνα, το 30% γιατί η Ελλάδα είναι ασφαλής προορισμός, το 25% λόγω Ολυμπιακών Αγώνων 2004, το 20% για τη δυσκολία της μαραθώνιας διαδρομής.

Το άρθρο αυτό λειτουργεί ως εισαγωγή στη μελέτη για τον Αθλητικό Τουρισμό (200 σελίδων σε μορφή PDF) που έγραψε ο Γκουτζιούπας Γιώργος, μαζεύοντας τα δεδομένα και τα ζητούμενα του διεθνή και εσωτερικού περιβάλλοντος, από το 2003 ως το 2006. Έχετε την ευκαιρία να ΄΄κατεβάσετε΄΄ αυτή τη μελέτη μόνο από αυτή την ιστοσελίδα, αφού ο συγγραφέας θεωρεί το www.traveldailynews.gr
τον πιο έγκυρο δίαυλο επικοινωνίας και ενημέρωσης για τους επαγγελματίες του τουρισμού.

Ο κ. Γεώργιος Γκουτζιούπας είναι μέλος της Ερευνητικής Μονάδας Αθλητικού Τουρισμού Ελλάδας www.sport-tourism.com και Σύμβουλος Αθλητικού Τουρισμού, www.sata.gr.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top