Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΗ κρουαζιέρα παραμένει, για την ελληνική οικονομία, ένα κεφάλαιο ερμητικά κλειστό

Η κρουαζιέρα παραμένει, για την ελληνική οικονομία, ένα κεφάλαιο ερμητικά κλειστό

Η κρουαζιέρα παραμένει, για την ελληνική οικονομία, ένα κεφάλαιο ερμητικά κλειστό
του Ανδρέα Στυλιανόπουλου

Τα 25 χρόνια του γιόρτασε το Seatrade στο φετινό ετήσιο συνέδριο Κρουαζιέρας και Ναυτιλίας που έλαβε χώρα στο Μαϊάμι από 16-19 Μαρτίου 2009. Είναι η 15η μου συμμετοχή στο Seatrade και με μεγάλη μου λύπη, για ακόμη μια φορά, διαπίστωσα την απουσία της Ελλάδας από αυτό το κορυφαίο συνέδριο Κρουαζιέρας, με εξαίρεση τη συντροφιά του Πάνου Σωτηρίου και της Κρύσης Παλάση, που για πολλοστή φορά συμμετέχουμε και παρακολουθούμε με αγωνία τα τεκταινόμενα στον κλάδο της κρουαζιέρας από την πρώτη γραμμή, κρατώντας ψηλά την ελληνική σημαία.

Η έκθεση έχει αλλάξει μορφή και από μια μικρή συνάντηση περίπου 100 στελεχών από τον κλάδο της κρουαζιέρας και της ναυτιλίας , ένα χειμωνιάτικο Φεβρουάριο του 1985 στο Μανχάταν, έχει γίνει το κορυφαίο γεγονός στο Μαϊάμι (πρωτεύουσα της κρουαζιέρας) που με συμμετοχή 1000 εκθετών και 11.000 επισκεπτών από 109 χώρες, δείχνει ότι ακόμη και στην σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία η βιομηχανία της κρουαζιέρας αντέχει και συνεχίζει να προσφέρει πολλαπλά οφέλη σε όλα τα λιμάνια του πλανήτη που προσεγγίζει.

Η μεγάλη στιγμή του συνεδρίου ήταν η επίσημη έναρξη των εργασιών με το πάνελ «State of the Industry», με ομιλητές τους προέδρους των μεγαλυτέρων ομίλων κρουαζιέρας, κάτι που κάθε χρόνο προσελκύει μεγάλο αριθμό επισκεπτών από διαφορετικές χώρες για να ακούσουν τους «Σοφούς».

Από την εναρκτήρια ομιλία του Richard Sasso (πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Αμερικής της MSC Cruises και πρόεδρος της CLIA – Cruise Line International Association) διαπιστώνουμε ότι η κρίση έχει αγγίξει και τη βιομηχανία της κρουαζιέρας, αλλά συνεχίζει να παραμένει ένα προϊόν που αντιστέκεται σε κάθε μεγάλη κρίση, όπως τον πόλεμο του Κόλπου και την 11η Σεπτεμβρίου και συνεχίζει να προσφέρει «αξία» (value), αξιοπιστία και υψηλές υπηρεσίες. Είναι γεγονός ότι οι καταναλωτές είναι φοβισμένοι και μουδιασμένοι, το έξυπνο μάρκετινγκ και η πραγματική αξία των προϊόντων είναι αυτά τα συστατικά που θα βοηθήσουν την κρουαζιέρα να καθιερωθεί ακόμη περισσότερο στην συνείδηση του καταναλωτή.

Είναι η πρώτη φορά που ο καταναλωτής βρίσκεται μπροστά σε μια μοναδική προσφορά χαμηλών τιμών που θα κάνει το προϊόν της κρουαζιέρας ακόμη πιο ελκυστικό, αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να προσελκύσει, ακόμη και σήμερα, ένα μεγαλύτερο μερίδιο νέων καταναλωτών. Το 2009 αναμένονται 13.5 εκατ. καταναλωτών να πραγματοποιήσουν μια κρουαζιέρα, αύξηση της τάξης του 2,3% σε σχέση με την περυσινή χρονιά.

Από έρευνα που διεξήχθη στην Αμερική από την CLIA, οι ταξιδιωτικοί πράκτορες αναμένουν το 2009 να είναι μια καλή χρονιά και στις προτιμήσεις των καταναλωτών η Κρουαζιέρα παραμένει το προϊόν με την ελκυστικότερη τιμή και το καλύτερο επίπεδο υπηρεσιών σε σχέση με άλλα προϊόντα της τουριστικής βιομηχανίας. Κλείνοντας, ο Richard Sasso είπε: “Παραμένουμε αισιόδοξοι για το 2009 και η συνεισφορά της κρουαζιέρας στην οικονομία της Αμερικής είναι τεράστια, το 2007 εισέρευσαν στην αμερικανική οικονομία 37 δισ. δολ. και δημιουργήθηκαν 350.000 θέσεις εργασίας”.

Στη συνέχεια το λόγο είχαν οι ομιλητές του πάνελ “State of the Industry”:

  • Gerald E. Cahill, CEO, Carnival Cruises: “Η κρίση είναι μεγάλη, ό,τι συμβαίνει είναι πρωτοφανές και υπάρχει μεγάλη ελαστικότητα στις τιμές, ρίχνουμε τις τιμές για να γεμίσουμε τα πλοία και να διατηρήσουμε τα δρομολόγια μας όπως έχουν προγραμματιστεί χωρίς αλλαγές”
  • .

  • Adam M. Goldstein, President & CEO, Royal Caribbean International: “Ο μεγαλύτερος αριθμός επιβατών προέρχεται από την Αμερικανική αγορά λόγω της κοντινής απόστασης των λιμανιών από τις πόλεις όπου κάνουν Homeporting τα πλοία (εμείς στην Ελλάδα τι κάνουμε; Καμποτάζ; Πειραιάς! Τα γνωστά, στου κουφού την πόρτα), το μέλλον, πρόσθεσε, βρίσκεται στην ανάπτυξη νέων προορισμών εκτός Αμερικής, όπως Μεσόγειος, Λατινική Αμερική, Ασία και Αυστραλία. Οι ρυθμοί ανάπτυξης θα ξεπεράσουν την Καραϊβική”
  • .

  • Daniel J. Hanrahan, President & CEO, Celebrity Cruises & Azamara Cruises: “Εστιάζουμε την προσοχή μας στην Ευρώπη με το νέο καμάρι της Celebrity το Solstice και το αδελφάκι του Equinox (θα τα δούμε στην Ελλάδα την φετινή καλοκαιρινή σεζόν)”
  • .

  • Stein Kruse, President & CEO, Holland America Line Inc.: “Τα καλύτερα έρχονται μπροστά μας, είμαι αισιόδοξος ότι και πάλι θα βγούμε κερδισμένοι μέσα από την κρίση, όπως άλλωστε έχει συμβεί και στο παρελθόν. Το μόνο που δεν πρέπει να συμβεί είναι να μείνουν τα πλοία άδεια και σας διαβεβαιώνω ότι με τέτοιες τιμές το προϊόν γίνεται ακόμη πιο ελκυστικό και οικονομικό”
  • .

  • Kevin Sheehan, President & CEO, NCL Corporation: “Μαγικά δεν υπάρχουν σε μια τέτοια δύσκολη οικονομική συγκυρία, ευελιξία τιμών, έξυπνο μάρκετινγκ και να περάσει το μήνυμα ότι τα προϊόντα μας είναι ανταγωνιστικά και προσφέρουν πραγματική αξία στον καταναλωτή”
  • .


Προσωπικά, είμαι βέβαιος ότι η κρουαζιέρα παραμένει το κορυφαίο προϊόν της τουριστικής βιομηχανίας με τεράστια περιθώρια ανάπτυξης ακόμη και για τον Έλληνα καταναλωτή, μέσα από τα προϊόντα που εκπροσωπούμε στην ελληνική και κυπριακή αγορά βλέπω ότι τα νούμερα μεγαλώνουν από χρόνο σε χρόνο, αυτά όλα είναι ενθαρρυντικά. Αλλά το κομμάτι “κρουαζιέρα” ως πηγή εσόδων για την ελληνική οικονομία παραμένει, δυστυχώς, ένα κεφάλαιο ερμητικά κλειστό!

Η Ελλάδα, με τη στρατηγική της θέση στην Ανατολική Μεσόγειο, θα μπορούσε να είναι κομβικό σημείο εξυπηρέτησης των κρουαζιερόπλοιων (που ούτως η άλλως προσεγγίζουν τη χώρα μας σε ετήσια βάση και με μεγάλο αριθμό προσεγγίσεων) και ταυτόχρονα, μετά την επιτυχημένη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων, η ευκαιρία ήταν μεγάλη, αλλά δυστυχώς τίποτα δεν έγινε προς αυτήν την κατεύθυνση. Τη στιγμή που σας γράφω αυτά τα λυπηρά όλη η Ευρώπη και ειδικότερα οι γειτονικές χώρες μας έχουν αντιληφθεί τα οικονομικά οφέλη και πραγματοποιούν μεγάλα έργα σε λιμενικές υποδομές και ταυτόχρονα ανοίγουν νέους προορισμούς για να αναπτύξουν το κομμάτι κρουαζιέρα.

Γκρινιάζω και αγανακτώ κάθε φορά που επιστρέφω από τα συνέδρια και τις παρουσιάσεις των ανταγωνιστών μας και προς μεγάλη μου απογοήτευση αντιλαμβάνομαι ότι είμαστε σε άλλο μήκος κύματος.

Το επιτυχημένο CRUISEinGREECE διεθνές συνέδριο (διοργανωτές HATTA, EOT και Seatrade) που έγινε στην Αθήνα τον περασμένο Ιούνιο, για όσους ήταν παρόντες, κατέγραψε την πραγματική διάσταση του προβλήματος και συνάμα μας έδωσε τη δυνατότητα να αντιληφθούμε την μεγάλη σημασία που δίνουν οι κορυφαίοι όμιλοι κρουαζιέρας για το ελληνικό προϊόν και το τι χρειάζεται να αλλάξει στη χώρα μας για να γίνουμε κυρίαρχοι στην Ανατολική Μεσόγειο.

Σε κρίσεις σαν κι αυτή που διανύουμε σήμερα είναι επιτακτική η ανάγκη να προσαρμοστούμε σε μια νέα τάξη πραγμάτων και να είμαστε σοβαροί και μεθοδικοί δίνοντας λύσεις, με έξυπνες κινήσεις σε βάθος χρόνου, για να βοηθήσουμε την Ελλάδα, το τουριστικό μας προϊόν έχει αρκετές μοναδικότητες και μπορεί να αναδειχθεί ως κορυφαίας σημασίας κόμβος για την παγκόσμια βιομηχανία της κρουαζιέρας.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024