Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΕυθέως Η τρελή κούρσα συνεχίζεται…

Ευθέως Η τρελή κούρσα συνεχίζεται…

Ευθέως
Η τρελή κούρσα συνεχίζεται…

Ειλικρινά χάρηκα όταν στα διάφορα e-mail
που παίρνω, μια μέρα είδα ότι συμπεριλαμβανόταν
και ένα από ταξιτζή, ο οποίος ονομάζεται Νίκος
Σπανάκης. Το πρώτο που σκέφθηκα είναι ότι ο
άνθρωπος αυτός θα έχει να κάνει κάποια κριτική
για το άρθρο που είχα γράψει για τους ταξιτζήδες.

Με μια βιαστική ανάγνωση, είδα ότι τα
επιχειρήματά του ενδέχεται να έχουν κάποια βάση
ή να είναι και σωστά. Όμως με μια δεύτερη
ανάγνωση, στάθηκα σε κάποιες λεπτομέρειες που
δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να τις περάσουμε
βιαστικά. Με έκπληξη διαπίστωσα ότι η επιστολή
αυτή (στο μεγαλύτερο μέρος της) είναι γραμμένη σε
ύφος πιάτσας, κάτι το οποίο εκ πρώτης όψεως δεν
χρήζει απαντήσεως, ούτε και σχολιασμού. Επειδή
όμως περιέχει από πρώτο χέρι τις απόψεις ενός
«επαγγελματία» ταξιτζή, νομίζω αξίζει αφενός να
τις διαβάσετε και αφετέρου να τις σχολιάσουμε.

Θα πάρουμε την επιστολή
παράγραφο-παράγραφο, για να την αναλύσουμε: Η
επιστολή λοιπόν ξεκινάει με μία …παραίνεση προς
εμένα, καθώς με προτρέπει να διαβάσω το μύνημα
(είναι γραμμένο και ανορθόγραφα, αλλά τέλος
πάντων) προκειμένου να έχω συμφέρον μορφωτικό
και κοινωνικό, Εδώ πρόκειται για τη γνωστή
«φιλοσοφία» ότι «εγώ φίλε πήγα μόνο στο
πανεπιστήμιο της πιάτσας». Θα το δεχόμουν γιατί
είναι κι αυτό σημαντικό, αν όμως εν προκειμένω
έλειπε η ειρωνεία. Από πλευράς κριτικής του
κειμένου, το κείμενο είναι διάχυτο από ειρωνική
διάθεση, είναι δε γραμμένο με ύφος μεικτό (αλλού
ευπρεπές, αλλού κυριολεκτικά αγοραίο).

Στη συνέχεια, παρατίθενται οικονομικά
στοιχεία, από τα οποία άλλα είναι ακριβή, άλλα
όχι. Για τις πενιχρές συντάξεις του ΤΣΑ έχει
απόλυτο δίκιο. Όμως για τις ζημιές του
αυτοκινήτου και τα υπόλοιπα, η απάντησή μου
είναι: Ποιος επαγγελματίας δεν έχει έξοδα για τη
λειτουργία της επιχείρησής του; Επίσης υπάρχουν
και νούμερα φουσκωμένα: Γιατί ποιος ταξιτζής
πληρώνει 300.000 δρχ. ασφάλεια τον χρόνο; Εκτός,
βέβαια, κι αν τρακάρει κάθε βδομάδα. Στο
συγκεκριμένο σημείο ο εν λόγω ταξιτζής δεν μας
λέει ένα απλό – αλλά σημαντικό – πράγμα: Γιατί αφού
το επάγγελμα του ταξιτζή είναι τόσο κοστοβόρο
και μη επικερδές, κυριολεκτικά σκοτώνονται πάρα
πολλοί για να βγάλουν μία άδεια ταξί; Και βέβαια,
ας μην ξεχνά ένα άλλο εξίσου σημαντικό: Η
ονομαστική αξία της άδειας ταξί είναι 7
εκατομμύρια, η λογιστική όμως είναι περίπου 28,
δηλαδή πωλείται υπερτιμημένη κατά 21 εκατομμύρια.
Αυτό γιατί δεν μας το λέει;

Στη συνέχεια αρχίζουν τα ωραία: Γράφει
ότι «δεν θα παίρνεις διπλές κούρσες γιατί
απαγορεύεται». Καλά ποιον κοροϊδεύετε; Θέλετε να
πείτε ότι δεν παίρνετε διπλές κούρσες και
μάλιστα – πολλές φορές – χωρίς να ρωτήσετε τον
πρώτο επιβάτη;

Στέκομαι όμως και στη φράση του «τον
πρώτο τυχόντα». Μάλιστα. Δηλαδή, κατά τον ταξιτζή,
θα πρέπει να γίνεται …face control, για το ποιοι θα
μπαίνουν στο ταξί. Ενδιαφέρον έχει επίσης και η
έκφραση «τυχούσα άγονη γραμμή». Πάλι κατά τον
ταξιτζή, θα πρέπει όλοι οι Αθηναίοι να μένουν
μεταξύ λεωφόρου Αλεξάνδρας, Βασ. Σοφίας,
Πανεπιστημίου, Πατησίων. Από εκεί και πέρα είναι
η άγονη γραμμή!

Επειδή τα γραφόμενα του καθενός τον
χαρακτηρίζουν ως προσωπικότητα, αντιπαρέρχομαι
με ανωτερότητα και άνευ σχολιασμού τα ειρωνικά
«η δουλειά μου δεν είναι κουραστική σαν τη δική
σου», «εσύ που ξέρεις τα πολλά», «το παίζεις
δημοσιογράφος», καθώς και για τον παραλληλισμό
μου με Αλβανούς επειδή δεν είμαι χουβαρντάς. ¶λλη
ενδιαφέρουσα άποψη του κ. Σπανάκη. Οι Αλβανοί,
επειδή δεν είναι χουβαρντάδες, πρέπει να
παίρνουν το λεωφορείο!

Μέσα σε όλο αυτό το κείμενο, βέβαια,
βρήκα και δύο φράσεις που μετριάζουν την οξύτητα
και συμπυκνώνουν δυο αλήθειες: Αφενός ότι
γίνεται παραδεκτό πως υπάρχουν ακραία και
κατακριτέα φαινόμενα με τη συμπεριφορά των
ταξιτζήδων (χρέος των επαγγελματιών του κλάδου
είναι τα απομονώσουν και να τα εξαλείψουν),
αφετέρου έχουμε όλοι κοινούς σκοπούς,
τουλάχιστον από την πλευρά του καθημερινού αγώνα
της ζωής.

Βέβαια, ως κατακλείδα για το αν σας
αρέσουν, κ. Σπανάκη, τα γραφόμενά μου ή όχι, θα σας
απαντήσω πάλι με ένα τραγούδι: «Σ’ όποιον
αρέσουμε, για τους άλλους δεν θα μπορέσουμε»!


—- Original Message —–
From: ΝΙΚΟΣ ΣΠΑΝΑΚΗΣ
To: vmalisiovas@traveldailynews.com
Sent: Thursday, October 26, 2000 5:10 PM
Subject: Ο Ταξιτζής

«Για σου φίλε μου κύριε Μαλισιόβα

Διάβασε το μύνημά μου μέχρι τέλους.
Είναι για το οικονομικό και μορφωτικό σου
συμφέρον. Τι κάθεσαι εκεί και παίζεις με
φραγκοδίφραγκα .Ελα ρε φίλε να σου δώσω το ΤΑΞΙ
μου να βγάλης μεροκάματο .Είναι πολύ απλό. Θα
πληρώνεσαι 71 δραχμές το χιλιόμετρο ή 2300 δραχμές
την ώρα καθυστέρησης (το αμάξι θα σου κάβει τα
μισά εκεί που στέκει) με μέσο κόστος καυσίμου 25-35
δραχμές το χιλιόμετρο ανάλογα το αμάξι,

Μερικά ενδεικτικά στοιχεία. Θα βάζεις
στην άκρη για να τό ανανεώσεις αν κάνει
παράδειγμα 6 εκατομμύρια ή περισσότερο και μετά
από 5 χρόνια θέλει πέταμα 6.000.000/5 =1.200.000 + το χρόνο.

Για λάδια μόνο θα πληρώνεις περίπου
100-200.000 το χρόνο και θα χάνεις 2-3 επιλέον
μεροκάματα εκτός λογαριασμου.

Για πλυντήρια θα πληρώνεις περίπου 250.000 +
το χρόνο και θα χάνεις αλλα 6-7 μεροκάματα εκτός
λογαριασμού

Για φρένα υπολόγισε 100-200.000 + το χρόνο
αναλόγως το αμάξι και 2 μεροκάματα τουλάχιστον.

Ασφάλεια αυτοκινήτου λόγω κυβισμού θα
πληρώνεις περίπου 200-300.000 το χρόνο

Τέλη κυκλοφορίας θα πληρώνεις 50-100.000 το
χρόνο.

ΦΠΑ που ποτέ δεν εισέπραξες θα πληρώνεις
120,000 το χρόνο αν τα πληρώσεις στην ώρα τους.

Ασφάλεια θα πληρώνεις το ΤΣΑ σου 900.000 το
χρόνο αλλά χαλάλι γιατί θα πάρεις μετά από 40
χρόνια 103 χιλιάδες σύνταξη.Αλλες καλύψεις δεν σου
χρειάζονται γιατί απαγορεύεται να αρρωστήσεις.

Αυτα είναι μερικά από τα
προγραμματισμένα σου έξοδα και χασούρες
υπάρχουνε και EXTRAS.

Θα έχεις φυσικά τα ρεπό σου, με τη
διαφορά οτι θα τα περνάς στα συνεργεία,και δεν θα
επιλέγεις εσύ πότε, μπαίνουν αυτόματα. Υπολόγισε
15 μέρες-2μήνες το χρόνο χωρίς εγγυήσεις βέβαια,
αυτοκίνητα έχουν καθήσει και παραπάνω.

Δίπλές κούρσες δεν θα βάζεις, γιατί
απαγορεύεται. Μόλις ξεφορτώνεις θα γυρίζεις
σφεντόνα πίσω γιά να φορτώσεις τόν πρώτο τυχόντα
πελάτη που θα βρείς (είναι υποχρεωτικό) γιά να σε
πάει στην τυχούσα άγονη γραμμή απ’ όπου θα
γυρίσεις φυσικά άδειος (καρότσα το λέμε). Αν είσαι
πολύ σαίνι και τυχερός θα σου βγαίνει μέσο όρο
κανένα 60άρι το χιλιόμετρο είσπραξη. Μέση ωριαία
ταχύτητα στήν πόλη θα έχεις περί τα 20 χιλιόμετρα
την ώρα Με τα δεδομένα αυτά για να βγάλεις 25.000
είσπραξη οχι μεροκάματο θα χρειαστεί να
δουλεύεις μονο 15 ώρες τη μέρα ,για να τα βγάλεις
καθαρα εξω τα έξοδα θα πρέπει να δουλέψεις μόνο 35
ώρες το 24ωρο

Βέβαια, μην απογοητεύεσαι, η δουλειά
είναι ξεκούραστη ,κάθεσαι και γυρίζεις ένα
τιμόνι όλη μέρα ,πατάς κάτι πετάλια και
ανακατεύεις ένα λεβιέ, δεν είναι κουραστική σαν
τη δικιά σου.

Βέβαια είμαι περίεργος αν τελικά εκεί
στην Αγγλία πήρες εκείνο το ΤΑΞΙ , μάλλον όχι κι
αν ναι σίγουρα το πλήρωσε η υπηρεσία σου γιατί αν
το πλήρωνες εσύ ακόμα θα έτσουζε ο απαφτός σου
(Διαδρομή 5 χιλιομέτρων στην Αγγλία κοστίζει το
μισό μεροκάματο ανειδίκευτου εργάτη στην Αγγλία
και για να είναι έτσι κάποιος λόγος θα υπάρχει),
δεν είδα πουθενά να αφήνεις έστω υπονοούμενο, ενώ
εδώ με διάδρομή 10 χιλιομέτρων άντε να πάρεις
τσιγάρα.

Οσο για τα περί ήθους προφανώς ο
ταξιτζής σε έκοψε τι χουβαρντάς είσαι και σου
έδωσε την εναλλακτική λύση, το ίδιο κάνω και εγώ
με τους Αλβανούς.

Υπ’ όψιν οτι οι ταξιτζήδες στην Αγγλία
πληρώνονται μόνο το μισθό τους (2,5 φορές του
ανειδίκευτου εργάτη στην Αγγλία για οκτάωρο ) και
τα μπουρμπουάρ.

Τώρα που είπα μπουρμπουάρ, για να
γελάσεις ξέρεις πότε πρωτοπήρα;

Οταν έγινε η ελάχιστη κούρσα 500 δραχμές.
Τώρα όλοι όταν γράφει 460 σου δίνουνε 500 και σου
λένε εντάξει. Τι εντάξει που παλιά έκοβες την
κυκλοφορία για να βρεις εικοσάρικο μέχρι και
δεκάρικο να δώσεις.

Λοιπόν έκλεισε η δουλειά όποτε θέλεις να
αναβαθμίσεις τον κλάδο “ευθέως” έλα να
δουλέψεις το αμάξι μου σαν δικό σου γιατί κοινούς
σκοπούς έχουμε βρε αδερφέ

Δεν αμφισβητεί κανείς ότι υπάρχουν οι
ακραίες περιπτώσεις που λές. Το πρόβλημα όμως
είναι ποσοτικό όχι ποιοτικό, είναι που βρίσκει ο
κάθε Ταξιτζής το μέτρο. Γιατί αυτός που θα
δουλέψει 100% “ευσυνείδητα” δεν θα πάει δραχμή
στο σπίτι του και δέν υπερβάλλω καθόλου. Τώρα αν
εσύ που ξέρεις τα πολλα μου εξηγήσεις γιατί
πρέπει να συμβαίνει αυτό (γιατί είναι θέμα
επίλογής κάποιων που δεν είναι άξιοι να φτιάξουν
αστικές συγκοινωνίες της ανθρωπιάς και με
υποχρεώνουν εμένα να κάνω τζάμπα -και κυριολεκτώ-
το έργο τους) θα με κάνεις ευτυχισμένο!

Οταν λοιπόν το παίζεις δημοσιογράφος
καλό είναι να ψάχνεις περισσότερες από μία
πλευρές και μέχρι τότε να κρατάς αποστάσεις.

Αν έχεις κάτι να σου διευκρινίσω
ευχαρίστως,
αλλά πρίν ξαναδιάβασε το e-mail μου»

Νίκος Σπανάκης

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024