Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΕυθέωςΕλληνικά Διόδια: Τα φθηνότερα στην Ευρώπη;

ΕυθέωςΕλληνικά Διόδια: Τα φθηνότερα στην Ευρώπη;

Ευθέως
Ελληνικά Διόδια: Τα φθηνότερα στην Ευρώπη;

Είναι καλό να αναμοχλεύει κανείς τα
περασμένα και να μην στέκεται μόνο στην
επικαιρότητα. Κι αυτό, επειδή όταν γράφει κανείς
για τα επίκαιρα είναι μεν κι αυτός επίκαιρος,
όμως κινδυνεύει να παρασυρθεί από τη δίνη των
ειδήσεων και να μην κρίνει νηφάλια,
αντικειμενικά τα γεγονότα. Ένα χαρακτηριστικό
παράδειγμα αυτής της κατηγορίας αποτελεί η
είδηση (επίκαιρη κι αυτή πριν από λίγο καιρό…)
για τις αυξήσεις στις τιμές των διοδίων των
ελληνικών αυτοκινητοδρόμων.

Με επιπόλαιο τρόπο γίνεται αναφορά
ευφορίας και απλή επίκληση όσων συμβαίνουν σε
μας ως κοινωνία και ως οικονομία σε σύγκριση με
την ΕΕ και στενότερα με την ΟΝΕ. Για παράδειγμα,
αναφέρθηκε για το επίμαχο θέμα των διοδίων ότι
έχουμε τα φθηνότερα διόδια και συγκεκριμένα 11
δρχ. ανά τελωνιζόμενο χλμ. έναντι 20 δρχ.
αντιστοίχως στην ΕΕ.

Πολλά ειπώθηκαν από επίσημα χείλη, ότι
δηλαδή δεν είναι δυνατόν να είναι τόσο φθηνά τα
ελληνικά διόδια, ενώ τα ευρωπαϊκά είναι
υπερδιπλάσια, ότι πρέπει να ισχύσουν κι εδώ τα
της ΕΕ κ.ο.κ. Πολλοί από μας ασφαλώς έχουν
ταξιδέψει στην Ευρώπη και καταλαβαίνουν για τι
δρόμους μιλάμε, για ποια κατάσταση οδοστρώματος,
για ποια σήμανση, για ποια εξυπηρέτηση. Από την
άλλη πλευρά, αρκεί ένα ταξίδι από την Αθήνα στη
Θεσσαλονίκη το βράδυ για να δείτε τι σημαίνει
…Εθνική Οδός που συνδέει τη Βόρεια με τη Νότια
Ελλάδα. Αν μετά τα Τέμπη βρεθεί ένα κομβόι
φορτηγών, προσθέστε αρκετή ώρα στον αρχικό
υπολογισμό για τη διάρκεια του ταξιδιού σας και
βεβαίως οπλιστείτε με αρκετή υπομονή. Αλλά και
κατά τη διάρκεια του ταξιδιού στην εν λόγω
διαδρομή υπάρχει ενδιαφέρον, καθώς σε μερικά
σημεία το βράδυ ο δρόμος θυμίζει
χριστουγεννιάτικο δένδρο με τα τόσα πολλά φώτα
των παρακαμπτηρίων που υπάρχουν. Όπως
χαρακτηριστικά μού έλεγε φίλος που ζει μόνιμα
στην Αγγλία “αυτό (δηλ. το χάος με τις
παρακάμψεις των εθνικών οδών, στην Αγγλία, θα
γινόταν μόνο σε περίπτωση βομβαρδισμού του
οδικού δικτύου”. Το γεφύρι της ¶ρτας είναι κάτι
το οποίο προσπαθούν να μιμηθούν πολλοί
ιθύνοντες, αλλά και κατασκευαστές, όπως φαίνεται
από το ράβε-ξήλωνε (σας υπενθυμίζω ότι η εναέρια
γέφυρα στην Ελευσίνα χτίστηκε – υποτίθεται για να
διαπλατυνθεί ο δρόμος και ύστερα από 2 χρόνια
γκρεμίστηκε και χτίστηκε άλλη στη θέση της,
επειδή εκ των υστέρων …ανακάλυψαν οι υπεύθυνοι
ότι είχε κατασκευαστεί στενή η γέφυρα). Και να
πήγαιναν τα χρήματα σε έργα οδοποιίας, θα έλεγα,
ας το πάρει το ποτάμι. Επίσης όταν οδηγά κανείς
στην “Εθνική Οδό” Αθηνών-Κορίνθου, με τα πολλά
“σαμαράκια” που υπάρχουν στον δρόμο αισθάνεται
ότι βρίσκεται συνεχώς σε τραμπολίνο. Κι ας
αφήσουμε τα σκάνδαλα με τους υπαλλήλους των
διοδίων που αποκαλύφθηκε ότι – πολλοί από αυτούς –
κάνουν εκπτώσεις στα διόδια και τσεπώνουν αυτοί
το αντίτιμο της διέλευσης κυρίως από
επαγγελματικά οχήματα (ταξί, φορτηγά, λεωφορεία
κ.λπ.).

Αλλά και σε καθαρά οικονομικό επίπεδο αν
εξετάσουμε την κατάσταση, έτσι έχουν τα πράγματα
και ποιος είναι ο αληθινός συσχετισμός μεταξύ
της χώρας μας και των χωρών της ΕΕ; Η μόνη βέβαια
ασφαλής σύγκριση είναι αυτή που εκφράζει τον
συσχετισμό των αγοραστικών δυνάμεων ή του
διαθέσιμου εισοδήματος και δεδομένου ότι το δικό
μας κατά κεφαλήν εισόδημα είναι μόλις το 67% του
αντίστοιχου της ΕΕ, θα πρέπει τα δικά μας διόδια
(των 11 δρχ. ανά χλμ.) να συγκριθούν με το 67% της ΕΕ,
δηλ. να συγκριθούν οι 11 δρχ./χλμ. των ελληνικών
διοδίων με τις 13,40 δρχ. της ΕΕ.

Δεν απέχουμε, λοιπόν, και πολύ, το
άνοιγμά μας δηλαδή είναι 2,40 δρχ., που γίνεται
ακόμη λιγότερο όταν ληφθεί υπόψη το ποιες
υπηρεσίες, δηλ. σε ποιους δρόμους κινείται στην
Ευρώπη με τα διόδια των 13,40 δρχ. ο Ευρωπαίος
οδηγός και σε ποιους στους ελληνικούς δρόμους
και ποιες είναι οι συνέπειες αυτής της ποιοτικής
αναφοράς, όχι μόνο από την άποψη ζωής και
αρτιμέλειας, αλλά και από την άποψη δαπανών,
καυσίμων και ανταλλακτικών κ.λπ. Όταν όλα αυτά
ληφθούν υπόψη, ίσως διαπιστωθεί ότι έχουμε
ακριβότερα (με τις δρχ.) διόδια στην Ευρώπη. Η
σχεδιαζόμενη αύξηση θα είναι εύλογη (και
αποδεκτή αδιαμαρτύρητα από τους οδηγούς) μόνο αν
αποδειχθεί ότι τα χρήματα των διοδίων πάνε εκεί
που πρέπει.

Και βέβαια, αν αναλογιστεί κανείς ότι –
όπως αποκάλυψε πρόσφατα η εφημερίδα Το Βήμα και
είναι κοινό μυστικό στους παροικούντες την
Ιερουσαλήμ – πολλοί από τους Έλληνες οδηγούς
πήραν δίπλωμα οδήγησης …δι’ αλληλογραφίας (όπως
σε κάποια “φροντιστήρια”), τότε καταλαβαίνει
πως τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα, πάρα πολύ
δύσκολα για όσους οδηγούν.

Ο Θεός κι ο προστάτης των οδηγών, ¶γιος
Χριστόφορος, να βάλουν το χέρι τους!

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024