Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΜε ή χωρίς παρωπίδες;Περί Τουριστικής Εκπαιδεύσεως εν Ελλάδι … (1)

Με ή χωρίς παρωπίδες;Περί Τουριστικής Εκπαιδεύσεως εν Ελλάδι … (1)

Με ή χωρίς παρωπίδες;
Περί Τουριστικής Εκπαιδεύσεως εν Ελλάδι … (1)

Η Τουριστική Εκπαίδευση στην Ελλάδα
μεσούντος του 2002 κατά τη γνώμη των περισσοτέρων
μυημένων και γνωριζόντων τον τουρισμό αποτελεί
ένα σύστημα αρκετά έως πολύ μπερδεμένο,
καθόσον οι εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί φορείς
είναι πραγματικά πολλοί και διαφορετικοί.

  • Η κατάσταση των τουριστικών
    εκπαιδευτικών φορέων στη χώρα μας αυτή
    τη στιγμή παρουσιάζεται ως εξής :

  • σε αδιαβάθμητο επίπεδο που
    συνήθως καλύπτει δύο χρόνια σπουδών
    βρίσκονται τα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών
    (Ε.Ε.Σ.),
    τα οποία είναι περίπου δεκαπέντε
    στον τουρισμό και ανήκουν στον ιδιωτικό
    τομέα.

  • σε επίπεδο δευτεροβάθμιας
    εκπαίδευσης
    που καλύπτει τρία
    χρόνια σπουδών βρίσκονται τα Τεχνικά
    Επαγγελματι κά Εκπαιδευτήρια (Τ.Ε.Ε.),
    με
    αρκετά εκπαιδευτήρια που ανήκουν στο Υπουργείο
    Παιδείας ( ΥΠΕΠΘ ).

  • στις διάφορες βασικές και
    ταχύρρυθμες
    σχολές διάρκειας δύο
    ετών και τριών μηνών αντίστοιχα
    βρίσκονται οι Σχολές Τουριστικών
    Επαγγελμάτων (Σ.Τ.Ε.),
    με 13 εκπαιδευτήρια που
    ανήκουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης (ΥΠΑΝ / ΕΟΤ).

  • σε αδιαβάθμητο επίπεδο κατ΄
    ουσίαν που καλύπτει δύο χρόνια σπουδών
    βρίσκονται οι Σχολές Ξεναγών (Σ.Ξ.) που
    συγκροτούνται κατά περίπτωση στην Αθήνα και στην
    περιφέρεια και οι οποίες ανήκουν στο (ΥΠΑΝ /
    ΕΟΤ).

  • σε αδιαβάθμητο μεν
    μεταδευτεροβάθμιο δε
    επίπεδο διάρκειας δύο
    χρόνων δημόσια και ιδιωτικά Ινστιτούτα
    Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.),
    με αρκετά
    εκπαιδευτήρια που ανήκουν στον Οργανισμό
    Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ο.Ε.Ε.Κ.).

  • σε επίπεδο ανώτερης εκπαίδευσης
    διάρκειας τριών χρόνων οι δύο Ανώτερες
    Σχολές Τουριστικών Επαγγελμάτων
      (αυτές
    της Ρόδου και του Αγίου Νικολάου Κρήτης ) που
    ανήκουν στο (ΥΠΑΝ / ΕΟΤ).

  • σε επίπεδο ανώτατης εκπαίδευσης
    διάρκειας τεσσάρων χρόνων Τμήματα
    Τουριστικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι.),

    με επτά εκπαιδευτήρια ( στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη,
    Πάτρα, Λάρισα, Ηράκλειο Κρήτης, Ηγουμενίτσα και
    ¶μφισσα ) που ανήκουν στο Υπουργείο Παιδείας
    (ΥΠΕΠΘ).

  • σε επίπεδο ανώτατης εκπαίδευσης
    αλλά σε μεταπτυχιακό επίπεδο διάρκειας δύο
    χρόνων για μεταπτυχιακό τίτλο και τριών
    ή τεσσάρων χρόνων για διδακτορικό
    δίπλωμα που ανήκουν τα σχετικά τμήματα του Πανεπιστημίου
    Αιγαίου
    και του Πανεπιστημίου Πειραιώς,
    που ανήκουν στο Υπουργείο Παιδείας (ΥΠΕΠΘ).

Πρόκειται για ένα “παζλ”
όλως εντυπωσιακό ως προς την εικόνα του,
ιδιαζόντως παράλογο όμως ως προς την ουσία του,
εάν λάβει κάποιος υπ΄ όψιν του:

α) τον κατακερματισμό των
ελληνικών τουριστικών εκπαιδευτικών φορέων
ακόμη και μεταξύ κρατικών
οργανισμών-υπηρεσιών,

β) την συνακόλουθη έλλειψη
συντονισμού
όλων αυτών των εκπαιδευτικών
φορέων χωρίς τον οποίο βαδίζουμε “στα
τυφλά”,

γ) την πλήρη αδυναμία επιλογής των
προγραμμάτων σπουδών
με βάση τις ανάγκες
της ελληνικής τουριστικής αγοράς,

δ) την δημιουργία σύγχυσης
στους τουριστικούς επιχειρηματίες που δεν
γνωρίζουν πρακτικά τι είναι ο κάθε απόφοιτος,

ε) την ασάφεια του περιεχομένου
σπουδών
κάθε τουριστικού εκπαιδευτικού
φορέα ως προς την πρακτικότητά του,

ζ) την παραγωγή εκπαιδευτικού και
ερευνητικού δυναμικού
ιδίως όσων
σπουδάζουν και στην αλλοδαπή (με έμφαση στο
μεταπτυχιακό επίπεδο), που δεν έχει αξιοποιηθεί
ακόμη στον τόπο του.

Θυμάμαι το 1994, όταν ως προϊστάμενος του
τμήματος Τουριστικών Επιχειρήσεων του
ΤΕΙ-Αθήνας, είχα διοργανώσει την πρώτη
ημερίδα-διάσκεψη για “την Τουριστική
Εκπαίδευση στην Ελλάδα” στο ξενοδοχείο Μεγ.
Βρετανία με την παρουσία όλων των τότε δημόσιων
και ιδιωτικών τουριστικών εκπαιδευτικών φορέων
.
Σ’ αυτή τη συνάντηση είχε επισημανθεί από πολλούς
το πρόβλημα της πολυδιάσπασης και της έλλειψης
συντονισμού
στην τουριστική παιδεία της
χώρας μας, καθώς και η αναγκαιότητα μιας ετήσιας
ανάλογης εκδήλωσης για την ολοκλήρωση του
υπάρχοντος προβληματισμού.

Έκτοτε μεσολάβησαν οκτώ συναπτά
έτη,
στο διάστημα των οποίων δυστυχώς δεν
έγινε απολύτως τίποτε, με αποτέλεσμα την επέκταση
της σύγχυσης,
καθώς η τουριστική εκπαίδευση
επεκτάθηκε και από πλευράς επίσημης πολιτείας
και από πλευράς ιδιωτικής πρωτοβουλίας
σημαντικά.

Τα προβλήματα όμως της τουριστικής
εκπαίδευσης δεν αναφέρονται μόνο στο
προαναφερθέν ζήτημα της πολυδιάσπασης και
του κατακερματισμού
τους, αλλά και πολλά
άλλα διαφορετικά και σύνθετα…

Για όλα αυτά τα προβλήματα, θα επανέλθω
στο αμέσως επόμενο σημείωμά μου.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024