Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Διοίκηση ξενοδοχειακών επιχειρήσεων: Οι τυπικές ελληνικές στρεβλώσεις και… το δικαίωμα στην ιδιοκτησία!

Φώτης Παντόπουλος - 29 Νοέμβριος 2011, 12:42

Η ύπαρξη του GM συνδέεται άρρηκτα με την ξενοδοχειακή επένδυση εξαρχής.

Σύμφωνα με την παραδοσιακή συνταγματική θεωρία των ατομικών δικαιωμάτων, το δικαίωμα της ιδιοκτησίας θεωρείται δικαίωμα πρώτης γενιάς, το οποίο μαζί με το δίπτυχο προσωπική ελευθερία και ισότητα αποτελεί την προϋπόθεση της απρόσκοπτης λειτουργίας της φιλελεύθερης οικονομίας. Το απαραβίαστο της ιδιοκτησίας περιέχεται στον κλασικό κατάλογο των ατομικών δικαιωμάτων μαζί με την προσωπική ελευθερία και την ασφάλεια, την ελευθερία της έκφρασης και του Τύπου, την οικονομική ελευθερία, τη νομική και φορολογική ισότητα, και πολλά άλλα. Κανείς φυσικά δεν αρνείται ότι τα δικαιώματα είναι κατάκτηση και πρέπει να τα απολαμβάνει αυτονόητα κάθε άνθρωπος. Ωστόσο, πολλές πτυχές της απόλαυσής τους θέτουν/απαιτούν προϋποθέσεις, χωρίς τις οποίες ενδέχεται να δημιουργούνται προβλήματα στην ευρύτερη κοινωνική ομάδα. Μια τέτοια παράμετρος είναι αυτή που αφορά το “επιχειρείν” και τον τρόπο άσκησής του, τον οποίο θα εξετάσουμε στο χώρο των ξενοδοχείων.

Μιλώντας για δικαιώματα, κάποιοι μπορεί να μας απαντήσουν πως το “επιχειρείν” εντάσσεται σε αυτά και -κατά συνέπεια- ο καθένας το ασκεί με τον τρόπο που νομίζει, στα πλαίσια πάντα των σχετικών νόμων της πολιτείας. Η πράξη όμως και η λογική της αγοράς δείχνει πως όλοι θέλουν να το ασκούν με τον πλέον επικερδή τρόπο, άρα υπάρχουν κάποιοι κανόνες επιτυχούς άσκησής του, λόγος για τον οποίο οι επιχειρηματίες αξιοποιούν -ή τουλάχιστον πρέπει να το κάνουν- τις υπηρεσίες ειδικευμένων στελεχών. Στη σχετική αρθρογραφία μου για το θέμα της Στρατηγικής των επιχειρήσεων συχνά αναφέρομαι σε τυπικές περιπτώσεις στρεβλώσεων της ελληνικής κοινωνικής και επιχειρηματικής πραγματικότητας, δηλαδή σε σοβαρές παρερμηνείες εννοιών και λειτουργιών, οφειλόμενες τις περισσότερες φορές όχι τόσο στην άγνοια -αυτή δείξαμε πως και είναι σε κάποιο βαθμό φυσιολογική και αντιμετωπίζεται με την αγορά τεχνογνωσίας- όσο στην εμμονή σε παλαιότερα δεδομένα και απόψεις, που εξαιτίας καθυστέρησης των αναπτυξιακών ρυθμών αλλά και της κοινωνικής αντίληψης σε πολλούς τομείς δεν έχουν ξεπεραστεί. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αλλάζουν μεν διαρκώς οι παραγωγικές δομές και τα πεδία της επιχειρηματικότητας αλλά η αντίληψη των επιχειρηματιών να μένει καθηλωμένη σε παλαιότερες μορφές οργάνωσης και διοίκησης. Στον ξενοδοχειακό χώρο αυτό παρατηρείται στο επίπεδο της διοίκησης του ξενοδοχείου όχι από επαγγελματία General Manager, αλλά από τον ίδιο τον ιδιοκτήτη.

Όσοι γνωρίζουν τοn χώρο αντιλαμβάνονται πως αυτό είναι πολύ σημαντικό, αρχίζοντας από την ίδια τη λειτουργία του ξενοδοχείου στο τυπικό της μέρος. Άσχετα αν υπάρχουν πάντα τρόποι να παρακάμπτουμε κανόνες για λόγους ανάγκης, η ύπαρξη του GM συνδέεται άρρηκτα με την ξενοδοχειακή επένδυση εξαρχής. Η έναρξη της λειτουργίας μιας σύγχρονης μονάδας αξιώσεων εννοείται πως προϋποθέτει την παρουσία όλων των στελεχών που η σύγχρονη ξενοδοχειακή πραγματικότητα απαιτεί και επιβάλλει. Η δαπάνη των αμοιβών τους είναι αυτονόητη και περιλαμβάνεται στα δεδομένα έξοδα προκειμένου η επιχείρηση να θεωρείται σε λειτουργία και να αναμένει πελάτες και κέρδη. Ακόμα και στην περίπτωση που στελέχη όπως ο F&B Manager απουσιάζουν, ο Γενικός Διευθυντής καλύπτει και τα καθήκοντα αυτά, χωρίς βέβαια αυτή να είναι η ιδανική συνθήκη λειτουργίας. Τα παραπάνω σχόλια βοηθούν να καταδειχθεί η μεγάλη σημασία της ύπαρξης GM σε μια ξενοδοχειακή μονάδα. Ωστόσο, διαπιστώνουμε πως ακόμα και ξενοδοχεία 4* δε διαθέτουν GM -ή τουλάχιστον όχι πια- δεδομένης και της οικονομικής κρίσης.

Η απάντηση που δεν πρόκειται σίγουρα να αμφισβητήσουμε αφορά τον οικονομικό παράγοντα. Η αμοιβή ενός έμπειρου επαγγελματία GM είναι υψηλή και η κρίση που μαστίζει την αγορά θα μπορούσε να δικαιολογήσει επαρκώς (!) την απουσία του. Επειδή όμως γνωρίζουμε καλά και την ελληνική επιχειρηματικότητα, σκόπιμο είναι να δούμε και μια άλλη πλευρά. Τα τελευταία χρόνια ιδιαίτερα βρέθηκαν στο χώρο του τουρισμού και των ξενοδοχείων άνθρωποι από άλλους επιχειρηματικούς χώρους, οι οποίοι -εξαιτίας πιέσεων που δέχονταν εκεί ή/και ελκυστικών δανειοδοτήσεων και λοιπών κινήτρων- έγιναν ιδιοκτήτες αξιόλογων ξενοδοχειακών μονάδων. Η λογική λέει εδώ πως πρόκειται για έμπειρους επιχειρηματίες που θα φροντίσουν προσεκτικά τη στελέχωση των νέων τους δραστηριοτήτων. Η πράξη όμως δείχνει πως πολύ συχνά δυσκολεύονται να συνεργαστούν με επαγγελματίες διευθυντές επειδή η αντίληψη και το ενδιαφέρον για την ιδιοκτησία τους υπερισχύουν της απλής επιχειρηματικής λογικής. Το αποτέλεσμα είναι να συμβαίνουν τα παρακάτω, προβλέψιμα και καθόλου παράδοξα: οι διευθυντές έρχονται και σε σύντομο διάστημα απέρχονται λόγω ασυμφωνίας με τον ιδιοκτήτη τις περισσότερες φορές ή τελικά προτιμάται να λειτουργεί το ξενοδοχείο χωρίς GM (ίσως και με άλλα στελέχη σε πολλαπλούς ρόλους!) με όλα τα γνωστά δυσάρεστα επακόλουθα. Κι αυτό γιατί -όπως γνωρίζουν πολύ καλά τα στελέχη του χώρου- υπάρχουν καθήκοντα και ρόλοι που μόνο ένας έμπειρος διευθυντής μπορεί να εκπληρώσει.

Η παρατήρηση λοιπόν δείχνει πως η προσδοκία των πωλήσεων και των κερδών δεν ικανοποιείται από το “παραδοσιακό” κοντόφθαλμο ενδιαφέρον. Η υγιής επιχειρηματικότητα απαιτεί την κατανόηση εννοιών όπως “τεχνογνωσία” και “στέλεχος“», καθώς και την υιοθέτηση ευελιξίας και προσαρμοστικότητας ως όρων απαραίτητων για την επίτευξή της. Σε μια εποχή κρίσιμη για την αγορά και τον τουρισμό μας απευθύνουμε από τη θέση αυτή ένα ακόμα κάλεσμα για επαγγελματισμό και ευρύτητα πνεύματος…


* Ο Φώτης Παντόπουλος είναι Ερευνητής Στρατηγικής Επικοινωνίας & Οργανωσιακής Συμπεριφοράς και Σύμβουλος Επικοινωνίας & Δημοσίων Σχέσεων Επιχειρήσεων. Για τυχόν ερωτήσεις ή παρατηρήσεις, επικοινωνείτε μαζί του στο info@prsolutions.gr.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top