Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΕιδικές στρατηγικές marketing τουριστικών προορισμών

Ειδικές στρατηγικές marketing τουριστικών προορισμών

Το παρόν άρθρο αποτελεί συμπλήρωση στο άρθρο "Τουριστικό Μάρκετινγκ: Ανάδειξη μικρών νησιωτικών προορισμών" (13/2/2012).

Ενώ ετοιμάζω άλλο άρθρο για τη θέση αυτή (και μάλιστα με υψηλό δείκτη επικαιρότητας) αποφάσισα -μετά από μηνύματα/αιτήματα φίλων αναγνωστών, τους οποίους και ευχαριστώ ιδιαίτερα- να το καθυστερήσω για λίγο και να συμπληρώσω με κάποιες σύντομες παρατηρήσεις και χρηστικές συμβουλές το τελευταίο άρθρο μου για τους μικρούς νησιωτικούς προορισμούς. Και αυτές οι παρατηρήσεις αποτελούν μέρος της ίδιας πρόσφατης μελέτης που μου ανατέθηκε να εκπονήσω και να παρουσιάσω σε ενδιαφερόμενο αναπτυξιακό νησιωτικό φορέα, όπως ήδη είχα ανακοινώσει.

Οι τουριστικοί προορισμοί θα πρέπει να έχουν ως κινητήριο μοχλό για την ανάπτυξή τους συγκεκριμένες στρατηγικές marketing, οι οποίες και θα καθορίσουν την υλοποίηση των στόχων τους. Στη σύγχρονη τουριστική αγορά η αντίληψη των πωλήσεων του παρελθόντος δεν αρκεί. Οι προς ανάπτυξη τουριστικοί προορισμοί -αλλά και οι ήδη υπάρχοντες- θα πρέπει να καλλιεργήσουν την επικοινωνία με τους παλαιούς πελάτες αλλά και με τους μελλοντικούς ενδιαφερόμενους, και φυσικά όχι μόνο πελάτες αλλά και προμηθευτές και άλλους συνεργαζόμενους φορείς.

Κατά συνέπεια, η άποψη ότι το σύγχρονο σχέδιο marketing θα πρέπει να έχει ως πυρήνα της υλοποίησής του την επικοινωνία θεωρείται αναμφισβήτητα δεδομένη. Το marketing mix επιβάλλεται πλέον να περιλαμβάνει τη διαφήμιση, την προώθηση πωλήσεων, τις δημόσιες σχέσεις, την προσωπική πώληση και το άμεσο marketing. Στο προηγούμενο άρθρο είχε τονιστεί ότι ο πελάτης δεν καταναλώνει το ίδιο το τουριστικό προϊόν αλλά τα οφέλη που πηγάζουν από το συγκεκριμένο προϊόν. Τις παρεχόμενες υπηρεσίες, λοιπόν, ο τουρίστας θα τις αξιολογήσει ανάλογα με την ποιότητά τους και την εξακρίβωση της παρουσίας τους, καθώς και την πεποίθησή του για την αξιοπιστία τους. Αυτό το τελευταίο μάλιστα το θεωρώ καθοριστικό και το έχω επισημάνει πολλές φορές στην αρθρογραφία μου. Κατά την κατάστρωση ενός πλήρους σχεδίου marketing πρέπει να υιοθετηθεί ως βασικό promotional στοιχείο η κατάλληλη φιλοσοφία, δηλαδή η προώθηση/ενίσχυση της τοποθεσίας του νησιωτικού προορισμού ως ξεχωριστού νησιού με αυθεντική νησιωτική κληρονομιά, με δυνατότητες διακοπών μη μαζικού τουρισμού και με πολλές πλούσιες εμπειρίες σε ανέπαφο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον. Σημαντική θέση κατέχει το συναισθηματικό μέρος που προσελκύει τον τουρίστα, όπως θάλασσα, φως, άνεμος, περιπέτεια, ξεκούραση, ψυχαγωγία, που θα ενισχύει τον αυθεντικό χαρακτήρα του νησιού.

Στο σχέδιο προτείνονται:

  • Διαδραστική και διαδικτυακή παρουσία.
  • Σταθερή προβολή στις κύριες  αγορές.
  • Στοχευμένη προσέγγιση όλων των πελατειακών ομάδων.
  • Πλήρης και αναλυτική παρουσίαση όλων των μορφών και των στοιχείων που συνθέτουν το τουριστικό προϊόν του νησιού.
  • Στοχευμένη μέθοδος προσέγγισης ως προς ειδικές κατηγορίες κοινού, όπως opinion leaders, δημοσιογράφους τουρισμού, στελέχη ταξιδιωτικών οργανισμών, επιστημονικές ενώσεις, πανεπιστήμια και αθλητικούς ομίλους.
  • Οι προτεινόμενες επιλογές θα πρέπει να περιλαμβάνουν τη διαφήμιση, τις δημόσιες σχέσεις, το direct advertising, το internet marketing και την επιλεκτική συμμετοχή σε εκθέσεις με προοπτική άμεσων πωλήσεων, καθώς και τη δημιουργία σύγχρονης ιστοσελίδας.

Σύμφωνα με τους επιδιωκόμενους στόχους τα διαφημιστικά μηνύματα πρέπει να αποσκοπούν στην ενημέρωση, την πειθώ και την υπενθύμιση. Οι αγορές θα πρέπει να έχουν την κατάλληλη ενημέρωση για τα νέα προϊόντα και τις πιθανές τροποποιήσεις που έχουν γίνει, ώστε σταδιακά να οικοδομηθεί η νέα εικόνα. Πρωταρχικό μέλημα θα πρέπει να είναι η επιστροφή των παλαιών πελατών και στη συνέχεια η παρουσίαση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών για τις ειδικές κατηγορίες που στοχεύονται. Ο βασικός άξονας που θα στηριχθεί η καμπάνια θα πρέπει να αναπτυχθεί  ως εξής:

  • Ενημέρωση – πληροφόρηση.
  • Παρουσίαση του προϊόντος.
  • Ανταγωνιστικότητα/δημιουργία επιλεκτικής ζήτησης.
  • Επανενίσχυση (διατήρηση και επαναληπτικότητα).
  • Συνεργασία – συμβατότητα με ευρύτερη περιοχή.

Ευχαριστώ και πάλι τους φίλους που παρακολουθούν την αρθρογραφία μου. Θα επανέλθω με ένα επίκαιρο άρθρο για την ιδιαιτερότητα της νέας σεζόν και γενικότερα της νέας εποχής στις τουριστικές υπηρεσίες.

Ο Φώτης Παντόπουλος είναι Ερευνητής Στρατηγικής Επικοινωνίας & Οργανωσιακής Συμπεριφοράς και Σύμβουλος Επικοινωνίας & Δημοσίων Σχέσεων Επιχειρήσεων. Για τυχόν ερωτήσεις ή παρατηρήσεις, επικοινωνείτε μαζί του στο info@prsolutions.gr.

Εκπαιδευτικός - Επικοινωνιολόγος - Σύμβουλος Ασφαλείας - INVESTIMA LLC | + Άρθρα

Ο Φώτης Παντόπουλος είναι επικοινωνιολόγος, ερευνητής Στρατηγικής Επικοινωνίας & Οργανωσιακής Συμπεριφοράς και Σύμβουλος Επικοινωνίας & Δημοσίων Σχέσεων Επιχειρήσεων. Είναι δημιουργός του έργου Innovatebiz στην Ολλανδία και της εταιρείας INVESTIMA στις ΗΠΑ, όπου και δραστηριοποιείται σε πεδία που άπτονται της Επικοινωνίας. Ακόμη, ερευνητής στο Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, διευθυντής Ασφαλείας, Ψηφιακού Μετασχηματισμού & Εκπαίδευσης του Ινστιτούτου Διαχείρισης Ανθρωπογενών και Φυσικών Καταστροφών (ΙΔΑΦΚ) και επιστημονικός υπεύθυνος του “Σχολείου Διδακτικής”.

29/03/2024
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024