Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςFocus σε ένα ΘέμαΚ. Αλεξόπουλος (ΣΕΤΕ): Η Θεσσαλονίκη θα πρέπει στρατηγικά να τοποθετηθεί ως city break destination

Κ. Αλεξόπουλος (ΣΕΤΕ): Η Θεσσαλονίκη θα πρέπει στρατηγικά να τοποθετηθεί ως city break destination

Ομιλία του μέλους ΔΣ του ΣΕΤΕ, κ. Κωνσταντίνου Αλεξόπουλου στο Οικονομικό Φόρουμ Ελλάδας Ρωσίας, Θεσσαλονίκη, 24 Απριλίου 2012.

Κυρίες και κύριοι,

Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που βρίσκομαι ανάμεσα σας για να σας παρουσιάσω μία προσέγγιση για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, η οποία βασίζεται σε μια  από τις σημαντικότερες οικονομικές δραστηριότητες στην Ελλάδα, τον τουρισμό.

Όταν αναφέρεται κάποιος στην Ελλάδα, ένα από τα πρώτα πράγματα που έρχονται στο μυαλό του είναι ο τουρισμός. Για το διεθνές κοινό, η Ελλάδα ήταν πάντα και εξακολουθεί να είναι γνωστή και διάσημη για τον τουριστικό της πλούτο. Για εμάς τους Έλληνες, το διαχρονικά αυτονόητο χάρισμα της χώρας μας έχει πάρει πλέον άλλες διαστάσεις. Η ελληνική κοινωνία αναγνωρίζει πλέον τον τουρισμό, όχι απλά ως μια δραστηριότητα του ελεύθερου χρόνου, αλλά κυρίως ως οικονομική δραστηριότητα με σαφείς κοινωνικές και περιβαλλοντικές διαστάσεις. Η διαπίστωση αυτή είναι ιδιαίτερα έντονη τα δυο τελευταία χρόνια με τη συρρίκνωση της συνολικής οικονομικής δραστηριότητας και την αύξηση της ανεργίας.

Κατά το 2011, μια χρονιά κρίσης, ο τουρισμός συνεισέφερε τουλάχιστον το 16,5% του ΑΕΠ και το 18,4% της συνολικής απασχόλησης (758.300 απασχολούμενοι). Επίσης, ιδιαίτερα σημαντική είναι η συμβολή του τουρισμού στην κάλυψη του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου (38,6%).

Υπολογίζεται ότι η τουριστική κατανάλωση επηρεάζει το 60% των κλάδων της ελληνικής οικονομίας, ενώ ο τουριστικός πολλαπλασιαστής εκτιμάται σε 2,184 ή, με άλλα λόγια, κάθε ευρώ που καταναλώνεται στον τουρισμό δημιουργεί υπερδιπλάσια δευτερογενή κατανάλωση  στην υπόλοιπη οικονομία.

Ακόμη, είναι αξιοσημείωτο ότι για κάθε μία (1) άμεση θέση απασχόλησης στον τουρισμό δημιουργείται σχεδόν ακόμα μία (1) θέση στην ευρύτερη οικονομία.

Η συμβολή του τουρισμού είναι επίσης σημαντική στην κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη, σε  περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Σαφής ένδειξη, έως απόδειξη, είναι η αύξηση του πληθυσμού στους τουριστικούς νομούς στη διάρκεια μιας περιόδου όπου, οι περισσότεροι νομοί χάνουν πληθυσμό λόγω της εσωτερικής μετανάστευσης που προκαλεί η κατά τόπους ανεργία.

Αυτές οι επιδόσεις είναι αποτέλεσμα μιας μακροχρόνιας επενδυτικής προσπάθειας. Ένα τεράστιο επενδυμένο κεφάλαιο σε όλες τις περιοχές της χώρας, αλλού περισσότερο, αλλού λιγότερο, που καθιστά τον τουρισμό ως πρώτη, ως κυρίαρχη δύναμη στην περιφερειακή ανάπτυξη.

Με δεδομένη τη σημασία του τουριστικού τομέα, χρειάζεται και μακροχρόνιος σχεδιασμός. Αυτός έχει ξεκινήσει ήδη και αποτυπώνεται σε δυο μελέτες. Η πρώτη μελέτη είναι δική μας, του ΣΕΤΕ και αναφέρεται στο νέο αναπτυξιακό μοντέλο του ελληνικού τουρισμού στην πορεία προς το 2020. Η δεύτερη μελέτη είναι της McKinsey και ποσοτικοποιεί τις δυνατότητες και τους στόχους του ελληνικού τουρισμού στο πλαίσιο των δυνατοτήτων και των στόχων της ελληνικής οικονομίας για το 2021.

Απαραίτητη όμως προϋπόθεση για την υλοποίηση των στόχων της τουριστικής πολιτικής είναι η συνεργασία του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα. Έτσι, λαμβάνοντας υπόψη τις δυο μελέτες, σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού & Τουρισμού, καταλήξαμε στο περιεχόμενο και στους βασικούς άξονες ενός σχεδίου για τον ελληνικό τουρισμό για τα επόμενα χρόνια.
Ας παρακολουθήσουμε σύντομα τα βασικά σημεία αυτού του σχεδίου, το οποίο να σημειωθεί ότι τυγχάνει ευρύτερης αποδοχής από δυο ακόμα κόμματα του Κοινοβουλίου, Νέα Δημοκρατία και ΛΑ.Ο.Σ.

Οι στόχοι που έχουν τεθεί προς το 2020 είναι οι εξής:
– Η Ελλάδα να συγκαταλέγεται μέσα στους 10 πρώτους τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο.
– Η άμεση και έμμεση τουριστική Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία να ανέλθει σε 50 δισ. ευρώ.
– Οι θέσεις εργασίας που προσφέρει ο κλάδος του τουρισμού να ανέλθουν σε 1.000.000.

Για να εκπληρωθούν όμως οι προαναφερθέντες στόχοι, θα πρέπει να γίνουν ορισμένες παρεμβάσεις. Θα πρέπει να παρθούν μέτρα για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας και πιο συγκεκριμένα:

  • Δημιουργία απλού, ελκυστικού και μακροπρόθεσμα σταθερού  φορολογικού συστήματος.
  • Ανταγωνιστικός συντελεστής ΦΠΑ στις υπηρεσίες τουρισμού.
  • Ανταγωνιστικό Τέλος Εκσυγχρονισμού Ελληνικών Αεροδρομίων, και ανταγωνιστικό τιμολογιακό καθεστώς στον ΔΑΑ.
  • Διαρκής απλοποίηση της γραφειοκρατίας (έκδοση και επανέκδοση αδειών, διαδικασία fast track, διαδικασίες θεώρησης).
  • Mείωση του μη μισθολογικού κόστους.

Επιπλέον, θα πρέπει:

  • Να δημιουργηθούν σύγχρονες και ανταγωνιστικές δομές τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
  • Να αναθεωρηθεί το ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό και να  ολοκληρωθεί το Κτηματολόγιο.
  • Να αναπτυχθεί υποστηρικτικό – κανονιστικό πλαίσιο για τις ειδικές μορφές τουρισμού.
  • Να ιδρυθεί εταιρεία Μάρκετινγκ.
  • Να εφαρμοστεί ένα ολοκληρωμένο πρότυπο τυποποίησης ποιότητας για προορισμούς και καταλύματα, εστιάζοντας σε κριτήρια ιδιαίτερα σημαντικά για τους υψηλότερης δαπάνης επισκέπτες (π.χ. ασφάλεια, αισθητική, τοπική κουλτούρα, γαστρονομία).
  • Να μειωθεί ο χρόνος έκδοσης Visa.

Η προσέλκυση επενδύσεων σε νέες και βελτιωμένες υποδομές τουρισμού είναι εξίσου απαραίτητη. Ειδικότερα:

  • Χρειάζονται επενδύσεις σε αεροδρόμια και λιμάνια στρατηγικού ενδιαφέροντος για τον τουρισμό, συνεργασία με ιδιωτικούς φορείς για τη διαχείρισή τους και αναβάθμιση λοιπών σταθμών εισόδου της χώρας.
  • Απαραίτητη η αναβάθμιση 5 λιμανιών, πέραν του Πειραιά, ως home porting λιμανιών  κρουαζιέρας.
  • Ως προς τις μαρίνες υπάρχει ανάγκη για κατασκευή 30 επιπλέον νέων μαρίνων και ένταξη σε σύγχρονο, ενιαίο υποστηρικτικό κανονιστικό πλαίσιο ακόμη 20 υφιστάμενων.

Σημαντικές κινήσεις, θα πρέπει να δρομολογηθούν σε σχέση με τις αγορές.

  • Θα πρέπει να αναπτυχθούν η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη ως City Break Destinations μέσα από δράσεις διεθνούς εμβέλειας και την ανάπτυξη υποδομών για τον συνεδριακό τουρισμό.
  • Απαραίτητη είναι και η υποστήριξη του πολιτιστικού τουρισμού μέσα από την ανάδειξη και την αξιοποίηση των πολιτιστικών μνημείων και υποδομών.

Τέλος, θα πρέπει άμεσα να:

  • Επανακτηθούν οι ρυθμοί ανάπτυξης στις παραδοσιακές ευρωπαϊκές αγορές (Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία κ.ά.).
  • Να αποκτηθεί μεγαλύτερο μερίδιο σε αγορές όπως: Ρωσία, Τουρκία, Ισραήλ, Βαλκάνια.
  • Να επιτευχθεί διείσδυση σε νέες δυναμικές αγορές (Κίνα, Ινδία, Βραζιλία) και σε νέα τμήματα της ζήτησης (συνταξιούχοι, φοιτητές) από παραδοσιακές αγορές.

Όλα τα παραπάνω αφορούν σε όλη την Ελλάδα, άρα και στη Θεσσαλονίκη. Η Θεσσαλονίκη, όπως προανέφερα θα πρέπει στρατηγικά να τοποθετηθεί ως city break destination. Πολλά θα πρέπει να υλοποιηθούν, αλλά οι κρίσιμοι παράγοντες επιτυχίας είναι πρώτον, η συνδεσιμότητα του προορισμού με απευθείας αεροπορική σύνδεση και χρόνο πτήσης το πολύ 3 ώρες και δεύτερον, το επίπεδο πολιτιστικής ανάπτυξης. Τι περιλαμβάνει όμως ο πολιτισμός ως τουριστικό προϊόν; Περιλαμβάνει όχι μόνο δραστηριότητες που συνδέονται με την πολιτιστική κληρονομιά, αλλά και τις σύγχρονες τέχνες (performing και οπτικές τέχνες, σύγχρονη αρχιτεκτονική κ.λπ.), στοιχεία lifestyle (κουζίνα, παραδόσεις) και τις δημιουργικές βιομηχανίες (μόδα, web και graphic design, κινηματογράφο).

Είμαι σίγουρος ότι όλοι πιστεύουμε στην τουριστική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης.

Είμαι σίγουρος ότι σύντομα όλοι οι εμπλεκόμενοι θα συμφωνήσουν, θα δεσμευτούν και θα συστρατευθούν στην προσπάθεια ανάκαμψης της τοπικής οικονομίας μέσω του τουρισμού.

Μέσα από συμμαχίες, συστηματική  δουλειά και υπερβάσεις τόσο η Θεσσαλονίκη όσο και όλη η Ελλάδα θα βρουν ξανά το δρόμο της ανάπτυξης.

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024