Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΤαυτότητα και τοπικότητα στην επικοινωνία του τουριστικού προϊόντος: Η πρωτοβουλία της Ένωσης Ξενοδοχείων Λακωνίας

Ταυτότητα και τοπικότητα στην επικοινωνία του τουριστικού προϊόντος: Η πρωτοβουλία της Ένωσης Ξενοδοχείων Λακωνίας

Απαιτείται όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να ασχοληθούν συντονισμένα με τη στήριξη και προβολή του τόπου πριν -ή προκειμένου- αυτός να αξιολογηθεί σοβαρά ως τουριστικός προορισμός.

Έχουμε επανειλημμένα σχολιάσει -σε παρόμοιες παρουσιάσεις- πως ένας προορισμός δεν αρκεί να βρίσκεται κάπου στο χάρτη. Άλλωστε όλοι κάπου βρίσκονται, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πάντα πως είναι και προορισμοί. Ο λόγος βέβαια για τους τουριστικούς προορισμούς, αυτούς δηλαδή που θα επισκεφθεί ο άνθρωπος για ψυχαγωγικούς λόγους, για τη γνωστή “θεωρία” του Ηρόδοτου. Εδώ μάλιστα το πιο σημαντικό είναι πως η έννοια του προορισμού υπέστη έντονες διαφοροποιήσεις στο χρόνο, με αποτέλεσμα προορισμοί υψηλού κύρους (ιστορικής, αρχαιολογικής, περιβαλλοντικής, γαστρονομικής, κλπ αξίας) να βρίσκονται σε χαμηλότερη θέση στην ιεράρχηση της συνείδησης του ταξιδιώτη έναντι άλλων που δεν έχουν να επιδείξουν ανάλογα χαρακτηριστικά ή τουλάχιστον ανάλογη συνολική εικόνα.

Βέβαια, αποτελεί κοινό τόπο πως το σημαντικό δεν είναι κατ’ανάγκη και αξιοπερίεργο/ανεξήγητο (αντίθετα αποδίδεται από τη σύγχρονη επιστημονική αντίληψη και τη γενικότερη εμπειρία σε διάφορους παράγοντες), γι’ αυτό και ασχολούμαστε με την ανάλυσή του. Από τη θέση αυτή στο παρελθόν έχω παρουσιάσει τις περιλήψεις κάποιων μελετών που έχω εκπονήσει τόσο για θέματα ταυτότητας και τοπικότητας (Κορώνη Μεσσηνίας, Σίφνος), όσο και γενικότερου σχεδιασμού marketing τουριστικών προορισμών (χειμερινών και νησιωτικών). Αυτή τη φορά θα αναφερθώ συνοπτικά στην περίπτωση του νομού Λακωνίας, μετά από μια γόνιμη συνάντηση που είχα με τον πρόεδρο κ. Δημήτρη Πολλάλη και μέλη του Δ.Σ. της Ένωσης Ξενοδοχείων Λακωνίας. Η συνάντηση αυτή με ενθουσίασε γιατί γνώρισα τους εκπροσώπους ενός επαγγελματικού φορέα που όμως πρεσβεύει μια εντελώς νέα αντίληψη για τον τουρισμό αναφορικά με τα ως τώρα ελληνικά δεδομένα. Υπήρξε μάλιστα απόλυτη σύγκλιση απόψεων, καθώς και η δική μου θέση εντάσσει το επιχειρηματικό τουριστικό/ξενοδοχειακό ενδιαφέρον στο ευρύτερο αναπτυξιακό πλαίσιο της περιοχής. Απαιτείται λοιπόν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να ασχοληθούν συντονισμένα με τη στήριξη και προβολή του τόπου πριν -ή προκειμένου- αυτός να αξιολογηθεί σοβαρά ως τουριστικός προορισμός. Μιλώντας δε για τη Λακωνία, ο νομός διαθέτει όλα τα απαραίτητα χαρακτηριστικά ώστε -με κατάλληλη διαχείρισή τους- να αναδειχθεί σε ισχυρό τουριστικό προορισμό.

Είναι αυτονόητο πως δεν είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε ούτε καν την περίληψη μιας μελέτης για τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της Λακωνίας, δεδομένου ότι ασχολούμαστε με το θέμα μόλις δυο εβδομάδες. Όμως αυτό είναι μόνο το επιστημονικό μέρος. Κι αυτό, γιατί η Λακωνία θεωρώ πως δε χρειάζεται συστάσεις. Αξιοθέατα όπως ο Μυστράς, το Σπήλαιο του Διρού και το παρακείμενο Νεολιθικό Μουσείο, το Μουσείο της Σπάρτης, τα κάστρα της Μονεμβασιάς και του Γερακίου επιβεβαιώνουν μια μακρά και σημαντική διαδρομή στο χρόνο, ενώ άλλα όπως το νεοσύστατο Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού αποτελούν δείκτη μιας ιδιαίτερης σχέσης με τη γη, την παράδοση και την τοπική γαστρονομία. Η αρχαιολόγος-φυσική ανθρωπολόγος κα Αναστασία Παπαθανασίου από την Εφορία Παλαιοανθρωπολογίας και Σπηλαιολογίας Νότιας Ελλάδας του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, γνωστή από τις επιστημονικές της εργασίες σχετικά με το ανθρωπολογικό οστεολογικό υλικό από διάφορες θέσεις της Λακωνίας και γνωρίζοντας σε βάθος τη Λακωνική προϊστορία αλλά και τη σχέση της με το παρόν, μας είπε χαρακτηριστικά πως “η Λακωνία έχει κατοικηθεί από τον άνθρωπο ήδη από τη Μέση Παλαιολιθική εποχή (θέσεις Απήδημα, Λακωνίς, Καλαμάκια) και μέχρι τη Νεολιθική (θέσεις Αλεπότρυπα, Κουβελέϊκη, Κουφόβουνο) καθώς επίσης και στους Μυκηναϊκούς αλλά και τους υστερότερους χρόνους”. Εξίσου μαγευτικό όμως είναι και το Λακωνικό τοπίο. Η άγρια φύση των ορεινών και ημιορεινών περιοχών σε συνδυασμό με τις μαγευτικές παραλίες συνολικού μήκους τετρακοσίων περίπου χιλιομέτρων προσδίδουν μοναδικά χαρακτηριστικά στον προορισμό “Λακωνία”. Το Γύθειο και η Ελαφόνησος επίσης αποτελούν σημεία αναφοράς που ο επισκέπτης θυμάται για τον ιδιαίτερο χαρακτήρα τους. Επικαλούμαι εδώ και τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Αιγαίου κ. Δημήτρη Κούτουλα, ο οποίος στη μελέτη του “Laconia Marketing Plan” (2010)¹ επιβεβαιώνει τα παραπάνω καταγράφοντας ως “πλεονεκτήματα της Λακωνίας τα αξιοθέατα, τις ιστορικές πόλεις και χωριά, τις παραλίες, το τοπίο (‘άγρια φύση”), την ευγένεια των κατοίκων, τη Μονεμβασιά, το Σπήλαιο του Διρού, το Μυστρά, τα χωριά της Μάνης και την Ελαφόνησο”.

Αναμφίβολα σε μια ολοκληρωμένη επιστημονική μελέτη (όπως η παραπάνω) καταγράφονται και προβλήματα, τα οποία πρέπει να απασχολήσουν τους φορείς, τις επιχειρήσεις, αλλά και τους ιδιώτες. Άλλωστε όλοι ζουν και εργάζονται στο χώρο που μελετάμε και άμεσα ή έμμεσα εμπλέκονται και επηρεάζονται από τις συνθήκες που επικρατούν σ’ αυτόν. Δε θα ήθελα να παρεξηγηθεί η συντομία με την οποία αναφέρθηκα στη Λακωνία ως προορισμό. Στόχος όμως του άρθρου αυτού (όπως προαναφέρθηκε) δεν ήταν μια παρουσίαση του τόπου υπό τύπον ταξιδιωτικού οδηγού, αλλά η αναφορά σε μια αξιέπαινη προσπάθεια που μόλις αρχίζει και που στα πλαίσιά της θα υπάρξει πληθώρα ευκαιριών να γνωρίσει κανείς το νομό. Η Ένωση Ξενοδοχείων Λακωνίας δείχνει το δρόμο μιας νέας ολοκληρωμένης επιχειρηματικότητας και σε άλλους φορείς καλώντας τους να στηρίξουν τον τόπο μέσα από μια θεώρηση που κέντρο έχει τον άνθρωπο και τις ανάγκες του. Ιδιαίτερα διαφωτιστικές προς την κατεύθυνση αυτή είναι οι σκέψεις και προτάσεις των ίδιων των ξενοδόχων για την τουριστική προβολή και ανάπτυξη της Λακωνίας, όπως καταγράφηκαν ήδη από το 2010 στην εξαιρετική μελέτη του κ. Κούτουλα:

  • Έμφαση στην παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών και στη διασφάλιση της ικανοποίησης των τουριστών που επισκέπτονται τη Λακωνία
  • Αίτημα για αναβάθμιση των υποδομών όπως λ.χ. του οδικού δικτύου, των λιμανιών, του αεροδρομίου και της ηλεκτροδότησης
  • Αύξηση των αεροπορικών και θαλάσσιων συγκοινωνιών και επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου
  • Έμφαση στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης, του επαγγελματισμού αλλά και της τουριστικής συνείδησης μεταξύ των εργαζομένων αλλά και των κατοίκων
  • Λήψη μέτρων για την προστασία και ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος (π.χ. στις περιοχές Natura) και την καθαριότητα ακτών και οδικού δικτύου
  • Προτάσεις για καλύτερη ανάδειξη των εξής ειδικών μορφών τουρισμού: αγροτουρισμός, συνεδριακός και εν γένει επαγγελματικός τουρισμός (αρκετά ξενοδοχεία διαθέτουν πλέον συνεδριακές αίθουσες), πολιτιστικός-αρχαιολογικός τουρισμός, θρησκευτικός-εκκλησιαστικός τουρισμός, φυσιολατρικός τουρισμός (για ορειβασία, πεζοπορία κ.ο.κ.)
  • Τουριστική προβολή της Λακωνίας με τα εξής μέσα: τηλεοπτική διαφήμιση κυρίως στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, διαφήμιση στο ραδιόφωνο και σε περιοδικά, διαφημιστικά έντυπα με αναλυτικές πληροφορίες και προτάσεις για όλες τις εποχές του χρόνου, banners σε ταξιδιωτικές ιστοσελίδες, συμμετοχή σε διεθνείς τουριστικές εκθέσεις, φιλοξενία δημοσιογράφων
  • Εστίαση της προβολής στα τοπικά προϊόντα, την τοπική κουζίνα και τα ιστορικά μνημεία της περιοχής
  • Προσφορά χαμηλότερων τιμών για τουριστικές υπηρεσίες
  • Δημιουργία info kiosks στις τουριστικές περιοχές
  • Συνεργασία με τουριστικά γραφεία του εξωτερικού κυρίως αλλά και του εσωτερικού με την δημιουργία διαφορετικών πακέτων διαμονής-περιηγήσεων σε 4-5 τουριστικές περιοχές της Λακωνίας.

Πρέπει να επισημάνουμε όμως πως στα πλαίσια της προσπάθειας αυτής επιβάλλεται να ενισχυθεί επικοινωνιακά και ο ρόλος της Πελοποννήσου ως ευρύτερου προορισμού. Καλείται λοιπόν και η ευρύτερη περιφέρεια να συνδράμει αποφασιστικά την Ένωση Ξενοδοχείων Λακωνίας σε αυτή την κρίσιμη για τον τουρισμό περίοδο. Είναι αλήθεια πως “το λακωνίζειν εστί…φιλοξενείν!”, αλλά μεγαλύτερη αλήθεια είναι πως οι συνεργασίες πάντα κάνουν θαύματα!

1. Δημήτρης Κούτουλας, “Σχέδιο Μάρκετινγκ για τον Τουρισμό της Λακωνίας” / Dimitris Koutoulas, “Laconia Marketing Plan” (2010).       

* Ο Φώτης Παντόπουλος είναι Επικοινωνιολόγος, Ερευνητής Στρατηγικής Επικοινωνίας & Οργανωσιακής Συμπεριφοράς και Σύμβουλος Επικοινωνίας & Δημοσίων Σχέσεων Επιχειρήσεων. Για τυχόν ερωτήσεις ή παρατηρήσεις, επικοινωνείτε μαζί του στο info@prsolutions.gr.

Εκπαιδευτικός - Επικοινωνιολόγος - Σύμβουλος Ασφαλείας - INVESTIMA LLC | + Άρθρα

Ο Φώτης Παντόπουλος είναι επικοινωνιολόγος, ερευνητής Στρατηγικής Επικοινωνίας & Οργανωσιακής Συμπεριφοράς και Σύμβουλος Επικοινωνίας & Δημοσίων Σχέσεων Επιχειρήσεων. Είναι δημιουργός του έργου Innovatebiz στην Ολλανδία και της εταιρείας INVESTIMA στις ΗΠΑ, όπου και δραστηριοποιείται σε πεδία που άπτονται της Επικοινωνίας. Ακόμη, ερευνητής στο Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, διευθυντής Ασφαλείας, Ψηφιακού Μετασχηματισμού & Εκπαίδευσης του Ινστιτούτου Διαχείρισης Ανθρωπογενών και Φυσικών Καταστροφών (ΙΔΑΦΚ) και επιστημονικός υπεύθυνος του “Σχολείου Διδακτικής”.

29/03/2024
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024