Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Τουρισμός και ανάπτυξη (μέρος β')

Φώτης Κοκοτός - 26 Νοέμβριος 2012, 10:04

Όπως και πολλοί άλλοι τομείς της οικονομίας, ο τουρισμός δεν χρειάζεται περίπλοκα κρατικά κίνητρα με 'αναπτυξιακούς' και 'επενδυτικούς' νόμους, αλλά χρειάζεται να εξαλειφθούν τα αντικίνητρα που προτάσσει το κράτος.

Με έκπληξη έμαθαν πολλοί συμπολίτες μας πως ο τουρισμός θα φέρει τη μισή ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, όπως έγραψα στο προηγούμενο άρθρο μου. Όσο κι αν ακούγεται ευχάριστο αυτό, έχει και τη δυσάρεστη πλευρά του: Αν δεν αναπτυχθεί εντυπωσιακά ο τουρισμός, δε θα πιάσουν τόπο τα μέτρα λιτότητας και θα συνεχίσουμε να κατρακυλάμε στη φτώχεια. Στα επόμενα άρθρα θέλω να παρουσιάσω το μέγεθος του εγχειρήματος. Γιατί είναι εύκολο να λέμε βαρύγδουπες εκφράσεις όπως “βαριά βιομηχανία” και “ατμομηχανή της οικονομίας”, αλλά δύσκολο να καταλάβουμε τι πρέπει να γίνει στην πράξη. Όσο πορευόμαστε με κενές υποσχέσεις για προσλήψεις στο δημόσιο και λεφτά που θα μας δώσουν κάποιοι άλλοι με καλύτερους όρους από τους Ευρωπαίους, τόσο θα συνεχίσουμε να μην πιστεύουμε τη σκληρή πραγματικότητα. Ας την κοιτάξουμε κατάμουτρα.

Για την Κρήτη, ένα πολύ καλό παράδειγμα οικονομικής ανάπτυξης είναι η Ισπανική νήσος Μαγιόρκα, νότια της Βαρκελώνης. Η Μαγιόρκα μοιάζει πολύ με την Κρήτη: είναι κατάσπαρτη με χαρουπιές κι ελιές, μεγάλα βουνά για το μέγεθός της (είναι περίπου μισή από την Κρήτη), και ακόμη και τα πετρώματά της μοιάζουν με τα δικά μας. Πριν από 30 χρόνια, όταν εμείς είχαμε μόλις μπει στην ΕΟΚ και η Ισπανία όχι ακόμη, ήταν σε αντίστοιχη θέση με την Κρήτη: αγροτική οικονομία και λίγος τουρισμός. Στο διάστημα που μεσολάβησε, όμως, η Μαγιόρκα έφτιαξε μεγάλες υποδομές και αυτή τη στιγμή έχει διεθνείς αφίξεις υπερδιπλάσιες από την Κρήτη. Και τις έκανε με τον πιο σωστό τρόπο, χωρίς να αλλοιώσει τον παραδοσιακό χαρακτήρα των γραφικών οικισμών της, και προσελκύοντας τουρίστες καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Τι έκανε η Μαγιόρκα; Ας τα δούμε σύντομα...

Η Μαγιόρκα έφτιαξε ένα αεροδρόμιο αντίστοιχου μεγέθους με το “Ελευθέριος Βενιζέλος” χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της παραχώρησης σε ιδιώτες επενδυτές, την ίδια που πρώτος εφάρμοσε στην Ελλάδα ο Στέφανος Μάνος για τα Σπάτα, την Αττική Οδό, το Μετρό Αθηνών και τη Γέφυρα Ρίο - Αντίρριο, τα καλύτερα έργα που έχουν γίνει ποτέ στη χώρα μας (έργα τα οποία χρειάστηκε πρώτα να ακυρώσει όταν ανέλαβε το ΥΠΕΧΩΔΕ, γιατί πήγαιναν ως “δημόσια” έργα, της ρεμούλας δηλαδή). Το αεροδρόμιο της Μαγιόρκα εξυπηρετεί 22 εκατ. επιβάτες όταν η Αθήνα μόλις 14 εκατ.! Η Μαγιόρκα έφτιαξε επίσης 20 εξαίσια γήπεδα γκολφ και 29 εξαιρετικές μαρίνες, ενώ το οδικό της δίκτυο είναι ευρωπαϊκών προδιαγραφών, με τούνελ σε όλα τα δύσβατα σημεία (παραχωρήσεις, επίσης, με διόδια), διατηρώντας παράλληλα και τη γραφικότητα του ορεινού της δικτύου. Την ανάπτυξή της πλήρωσαν εξ’ ολοκλήρου ιδιώτες επενδυτές και όχι ο λαός της. Οι ντόπιοι εργολάβοι πήραν δουλειές με φούντες, άνθισε το εμπόριο, τα μαγαζιά, οι υπηρεσίες, και όλα τα επαγγέλματα, ενώ όλα έγιναν με τοπικά χωροταξικά και πολεοδομικά σχέδια ώστε πουθενά να μη βλέπεις τις ασχήμιες που έκαναν άλλες περιοχές της Ισπανίας πάνω στη θάλασσα. Τι κάνουμε εμείς στην Κρήτη; Περιμένουμε ακόμη από το χρεοκοπημένο κράτος να μας λύσει τα προβλήματα των αεροδρομίων, των δρόμων, των λιμανιών, κ.λπ., αντί να τα παραχωρήσουμε άμεσα σε ιδιώτες, ώστε να αναπτυχθούν προς όφελος της κοινωνίας.
 
Όπως και πολλοί άλλοι τομείς της οικονομίας, ο τουρισμός δεν χρειάζεται περίπλοκα κρατικά κίνητρα με “αναπτυξιακούς” και “επενδυτικούς” νόμους, αλλά χρειάζεται να εξαλειφθούν τα αντικίνητρα που προτάσσει το κράτος. Αν μια επένδυση βγαίνει από μόνη της, ο επιχειρηματίας θα την πραγματοποιήσει. Αν βρίσκει να δανειστεί χρήματα από την αγορά δε χρειάζεται καμία άλλη βοήθεια. Αυτό που ζητά από το κράτος είναι να του επιλύσει τα προβλήματα της πολυνομίας, των επικαλυπτόμενων αρμοδιοτήτων, την ανεπάρκειας μηχανογραφικού συστήματος, της διαφθοράς και την αναξιοπιστίας. Μια μεγάλη τουριστική επένδυση, για να αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά, οφείλει να είναι συμβατή με το εθνικό και τα περιφερειακά χωροταξικά, τα ειδικά χωροταξικά, το ρυθμιστικό (αν είναι στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη), το γενικό πολεοδομικό σχέδιο (ΓΠΣ) του δήμου και την πολεοδομική μελέτη, και να πάρει εκατοντάδες υπογραφές υποτιθέμενων αρμοδίων που στην πραγματικότητα δεν πρόκειται ποτέ να τιμωρηθούν αν πράξουν παράνομα και παράτυπα.

Ταυτόχρονα, οφείλουμε να προστατέψουμε τον τουρισμό από τις διάφορες συντεχνίες και τους συνδικαλιστές που κλείνουν τα λιμάνια και τα αεροδρόμια για να προστατέψουν τα προνόμιά τους ή να εκβιάσουν το κράτος για περισσότερα προνόμια. Οι αγρότες απαιτούν από το κράτος να τους δώσει τις επιδοτήσεις, τις αποζημιώσεις και τα παρακρατήματα που συνήθισαν τόσα χρόνια αντί να αγνοήσουν το ανίκανο και διεφθαρμένο κράτος και να βγουν μόνοι τους στις αγορές, με τους δικούς τους συνεταιρισμούς και τις δικές τους εταιρείες διανομής και προώθησης. Αυτό κάνει ο τουρισμός, πλέον: χωρίς τη συμμετοχή του κράτους αναλαμβάνει με δικά του έξοδα την προβολή της χώρας στο εξωτερικό. Οι ταξιτζήδες απαιτούν να τους εγγυηθεί το κράτος ότι θα έχουν εκείνοι το μονοπώλιο της μεταφοράς με οδηγό, ενώ ταυτόχρονα ομολογούν πως αγοράζουν τις άδειες στη μαύρη αγορά, χωρίς να έχουν δηλώσει στην εφορία τις συναλλαγές. Οι οδηγοί φορτηγών θέλουν το δικό τους μονοπώλιο, οι λιμενεργάτες το δικό τους, και όλοι μαζί καταστρέφουν τον Τουρισμό για να εξακολουθήσουν να απολαμβάνουν τα ειδικά τους προνόμια εις βάρος της κοινωνίας. Όλα αυτά τα φαινόμενα είναι άκρατος συντηρητισμός: να μην αλλάξει τίποτα στο σύστημα, γιατί εμείς βολευτήκαμε έτσι όπως μάθαμε τόσα χρόνια. Με τέτοια συντηρητικά μυαλά, που χαίρουν και της υποστήριξης της αριστεράς, πώς θα προοδεύσουμε;

Ο τουρισμός μπορεί να κάνει την Κρήτη, αλλά και κάθε γωνιά της Ελλάδος, οικονομικά ανεξάρτητη από το υδροκέφαλο κράτος, και οι τοπικές κοινωνίες οφείλουν να τον προστατέψουν, εξοβελίζοντας τις καταστροφικές συντεχνιακές πρακτικές στο περιθώριο. Οι τοπικές κοινωνίες πρέπει να καταλάβουν πως η ανάπτυξη είναι στα δικά τους χέρια και να μην περιμένουν τίποτα από το κράτος. Στα δικά μας χέρια εναπόκειται να αναλάβουμε την πρόοδο του τόπου μας.



Ο Φώτης Κοκοτός είναι επιχειρηματίας του Τουρισμού και των Κατασκευών, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου (MSc) Μηχανικού Περιβάλλοντος, και υποψήφιος βουλευτής Λασιθίου με τη ΔΡΑΣΗ.

Share |
4 Σχόλια
Σχόλια Αναγνωστών

Εταιρεία: Ιδιότητα:
O/Η "Andreas Vasileiou" έγραψε στις 26-12-2012 17:24:

Ας μην κάνουμε πρώτα τα χθεσινά λάθη προκειμένου να αντιγράψουμε τα θετικά του σήμερα. Εάν το βιβλίο και το άρθρο που σας πρότεινα είναι ξεπερασμένα, θα ήθελα ομοίως να μου υποδείξετε άρθρα ή βιβλία που να αποδίδουν την επιτυχή σημερινή συνταγή της Μαγιόρκα στα μεγάλα έργα υποδομής. Δεν βρήκα κάτι σχετικό, εξ ου και η πειρακτική αναφορά για τον θαυμασμό στα έργα της κυβέρνησης Μητσοτάκη και του υπουργού της (όπως και στο μοντέλο των έργων, δεν γνωρίζω εάν έχετε ακούσει σχετικά με τα προβλήματα της σύμβασης της Αττικής Οδού, αλλά αυτό μάλλον δεν μπορούμε να το αναλύσουμε εδώ).
Εν τέλει η σημερινή επιτυχία του νησιού αποδίδεται σε αυτά που σας ανέφερα στο προηγούμενο σημείωμα μου και που εσείς επιδεικτικά αγνοήσατε στο άρθρο σας. Στην ίδια λογική κινείται και παλαιότερο (2009) άρθρο μου http://www.servitoros.gr/news/view.php/24854/ για τις βασικές αρχές που μπορούν να δώσουν ώθηση στον τουρισμό μας. Διαβάζοντας το σήμερα, θεωρώ ότι χρειάζεται επικαιροποίηση (δεν είμαι δα και πολυγραφότατος) κι ελπίζω η κριτική σας να βοηθήσει στην κατεύθυνση αυτή.
Χρόνια πολλά σε σας και στους αναγνώστες του traveldailynews.
Εταιρεία: Ιδιότητα:
O/Η "Φώτης Κοκοτός" έγραψε στις 19-01-2013 17:24:

"

Ας μην κάνουμε πρώτα τα χθεσινά λάθη προκειμένου να αντιγράψουμε τα θετικά του...

"
Διαβάστε τα επόμενα δύο άρθρα μου ενθάδε, τα οποία δημοσιεύθηκαν ήδη: Τουρισμός και Ανάπτυξη (μέρος γ') και "Τουριστική Ανάπτυξη και Προστασία Περιβάλλοντος". Είμαι σίγουρος πως θα ξεκαθαρίσουν πολλά πράγματα για το χαρακτήρα της τουριστικής ανάπτυξης και τις προτεραιότητες που υφίστανται αυτή τη στιγμή.
Εταιρεία: Ιδιότητα:
O/Η "Andreas Vasileiou" έγραψε στις 22-12-2012 18:36:

Στον αγαπητό κο Κόκοτο για τις γιορτές των Χριστουγέννων θα ήθελα να του κάνω δώρο το βιβλίο Impacts of Tourism Development on Water Demand and Beach Degradation on the Island of Mallorca των Celso Garcia και Jaume Servera. Θα του πρότεινα να εστιάσει στα προβλήματα μη βιωσιμότητας του τουριστικού μοντέλου που θαυμάζει. Σταχυολογώ:
"The exhaustion of groundwater resources and the higher water demand are managed with environmentally and economically expensive resources such as seawater desalination. The results show that the dwelling capacity of the island has been exceeded and the present levels of water demand and beach degradation are not sustainable."
Θα του πρότεινα δε κι αυτό το ενδιαφέρον πινακάκι για το πως η δημιουργία των υποδομών συνέπεσε με την απαξίωση του τουριστικού προϊόντος του εξωτικού νησιού: http://www.slideshare.net/willwilliams7/majorca-tourism-changes
Και για να έρθουμε και στο σήμερα θα πρότεινα τούτο: http://www.travelweekly.co.uk/Articles/2008/01/17/26397/spain-majorca-then-and-now.html
Η επάνοδος της Μαγιόρκα ως τουριστικού προορισμού έγινε με το γκρέμισμα φαραωνικών ξενοδοχείων από τις παραλίες, στροφή σε ποιοτικότερα, μικρότερα καταλύματα, κόψιμο του fish'n'chips κι επιστροφή στην παραδοσιακή τους κουζίνα, με ανάδειξη του πολιτιστικού προϊόντος τους κλπ.
Αυτή είναι η ουσία του παραδείγματος της Μαγιόρκα. Εκτός εάν όλο το ζήτημα ήταν να εκθειάσει τα έργα του προέδρου Στ.Μάνου οπότε, παρακαλώ αγνοήστε το σημείωμα μου...
Εταιρεία: Ιδιότητα:
O/Η "Φώτης Κοκοτός" έγραψε στις 24-12-2012 21:10:

"

Στον αγαπητό κο Κόκοτο για τις γιορτές των Χριστουγέννων θα ήθελα να του κάνω...

"
Ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο! Το βιβλίο που αναφέρεστε, έκδοση του 2003, είναι ήδη πολύ ξεπερασμένο από τα γεγονότα. Όχι μόνον το άρθρο του 2008 που αναφέρεστε αλλά και η πραγματικότητα του 2012, όπως τη γνώρισα εγώ δηλαδή, έχουν δείξει πως η Μαγιόρκα διόρθωσε τα λάθη του παρελθόντος.

Άλλωστε, κανείς δε μιλά πλέον για περιβαλλοντικά προβλήματα της αφαλάτωσης, καθώς οι εγκαταστάσεις 3ης γενεάς με ανάκτηση ενέργειας μέσω εναλλάκτη πίεσης έχουν μειώσει την κατανάλωση σε λιγότερο από 0,30 kWh ανά κυβικό μέτρο, οι δε αιτιάσεις για τη διοχέτευση της παραγόμενης άλμης έχουν καταρριφθεί από τις εκατοντάδες εφαρμογές αφαλατώσεων τρίτης γενιάς στην Ελλάδα (και χιλιάδες ανά τον κόσμο) χωρίς πουθενά να παρουσιαστούν τα θεωρητικά ζητήματα που ετίθεντο με τη συγκέντρωση χλωριόντων. Αυτό που απλώς αποτελούσε φόβο το 2003 τώρα αποτελεί πλέον μύθο.

Τέλος, όσον αφορά στις νύξεις σας για τον πρώην - πια - πρόεδρο της ΔΡΑΣΗ, τον κ.Στ.Μάνο, θα σας πρότεινα να διαβάσετε κάποιο από τα δεκάδες άρθρα μου στο www.cna.gr/authors/progressives για να δείτε πως η γνώμη μου αυτή καθεαυτή αναπτύσσεται ανεξάρτητα της προσωπικότητας και του έργου του, ανεξάρτητα της παρουσίας ενός ανθρώπου που - προς τιμήν του - απεσύρθη από την ενεργό πολιτική και άφησε τη ΔΡΑΣΗ στα χέρια των νεοτέρων. Θα ήταν χαρά μου αν είχατε το χρόνο να διαβάσετε και τα άλλα άρθρα μου και να σχολιάσετε αντιστοίχως επ' αυτών, όπως θα ήταν και δική μου χαρά αν μου υποδεικνύατε αντίστοιχα δικά σας πονήματα όπου θα μπορούσα να σχολιάσω με τη σειρά μου τη δική σας γνώμη.
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top