Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΗ επόμενη μέρα για την αξιοποίηση του περιβαλλοντικού και πολιτισμικού αποθέματος… για να προσελκύσουμε και για να υλοποιήσουμε επενδυτικές προτάσεις

Η επόμενη μέρα για την αξιοποίηση του περιβαλλοντικού και πολιτισμικού αποθέματος… για να προσελκύσουμε και για να υλοποιήσουμε επενδυτικές προτάσεις

Απαιτείται μια προσεκτική καταγραφή, που μέσω της σχεδιαζόμενης επένδυσης, θα συνοδεύεται και με άλλες πρωτοβουλίες, όπως την Αποκατάσταση του τοπίου, την Αποφυγή Ερημοποίησης και την ομαλή και όχι συγκρουσιακή ένταξή του στο ευρύτερο περιβάλλον (αστικό-περιαστικό, ημιορεινό, ορεινό, θαλάσσιο περιβάλλον, κ.ά.).

Η προσέλκυση επενδύσεων για τουριστική ή για γενικότερη οικονομική ανάπτυξη, δεν χρειάζεται να παραμένει μόνο στις “παραδοσιακές μορφές υποδομών και εγκαταστάσεων” ή να περιορίζεται μόνο σε “οικοπεδοποιημένη γη”. Το “απόθεμα” αφορά το ευρύτερο περιβάλλον: το φυσικό περιβάλλον, το ανθρωπογενές, το πολιτισμικό, το άϋλο, δηλαδή τις παραδόσεις, τα ήθη και έθιμα, και κάθε στοιχείο που συνδέεται με αναξιοποίητα στοιχεία της κληρονομιάς μας.

Στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας είναι πάρα πολλές οι περιπτώσεις όπου υπάρχει ανεκμετάλλευτο περιβαλλοντικό και πολιτισμικό απόθεμα που μπορεί με νέες χρήσεις ή με καινοτόμες αναπτυξιακές ιδέες, να δημιουργήσει θύλακες οικονομικού ενδιαφέροντος και κοινωνικής ωφέλειας, ενώ συγχρόνως μπορεί να βοηθήσουν αποκαθιστώντας με περιβαλλοντικά φιλικές μεθόδους περιοχές, που είτε έχουν ερημωθεί, ή έχουν υποβαθμιστεί, ή απλά εγκαταλειφθεί.

Το Περιβαλλοντικό, Πολιτισμικό και άλλο Απόθεμα στην Ελλάδα είναι τεράστιο, όπως και στα προηγούμενα έχουμε τονίσει.

Δεν αρκεί όμως μόνο αυτό. Απαιτείται μια προσεκτική καταγραφή, που μέσω της σχεδιαζόμενης επένδυσης, θα συνοδεύεται και με άλλες πρωτοβουλίες, όπως την  Αποκατάσταση του τοπίου, την Αποφυγή Ερημοποίησης και την ομαλή και όχι συγκρουσιακή ένταξή του στο ευρύτερο περιβάλλον (αστικό-περιαστικό, ημιορεινό, ορεινό, θαλάσσιο περιβάλλον, κ.ά.).
 
Εδώ και μερικά χρόνια, το Δίκτυο ΚΑΕΣ ασχολείται με την αξιοποίηση του περιβαλλοντικού αποθέματος, στοχεύοντας με νέες αναπτυξιακές χρήσεις, στη μεγιστοποίηση δημιουργίας ελκυστικών πόρων, που θα συμβάλουν οικονομικά αλλά και κοινωνικά στα τοπικά τεκταινόμενα μέσω καινοτόμων μετεξελίξεων.

Η διερεύνηση αξιοποίησης του ανενεργού αποθέματος, είναι μια διαδικασία που “απαιτεί” πολλές ενέργειες τόσο ως προς τον Ιδιοκτήτη-Φορέα (Δημόσιο, Περιφέρεια, Δημοτική Αρχή, Οργανισμός) που απευθύνεται η πρόταση, όσο και ως προς τις αρμόδιες Υπηρεσίες για το υπάρχον Νομοθετικό Πλαίσιο, το Ιδιοκτησιακό Καθεστώς αλλά και τις δυνητικές υπαγωγές σε χρηματοδοτικά εργαλεία.

Η βασική όμως προϋπόθεση, είναι το αντικείμενο/θέμα αξιοποίησης (που θα πρέπει) να διακρίνεται για την καινοτομία, την πρωτοτυπία και κυρίως για την βιωσιμότητά του (φάση υλοποίησης) ως προς την απρόσκοπτη και μη διακοπτόμενη λειτουργία του (φάση λειτουργίας).

Στην όλη συγκεκριμένη διαδικασία, πρέπει να εμπεριέχεται και η δυνατότητα προσέλκυσης χρηματοδοτών και επενδυτών, που θα ενδιαφερθούν να συμμετάσχουν στο νέο αναπτυξιακό και επενδυτικό προϊόν, που θα διακρίνεται για την χρήση καλών πρακτικών.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα περιβαλλοντικού αποθέματος που μπορεί να αξιοποιηθεί και για τουριστική χρήση, είναι, όπως αναφέραμε στο Α’ Μέρος της παρουσίασης “Τουριστική αξιοποίηση ανενεργού περιβαλλοντικού αποθέματος”, οι ανενεργοί λατομειακοί  χώροι όπου έχει πλέον οριστικά σταματήσει η εξόρυξη, και για τους οποίους παρακάτω περιγράφεται μία συγκεκριμένη περίπτωση.

Όπως είχαμε αναφέρει στο Β’ Μέρος “Η προσεγγιστική αναπτυξιακή διαδικασία του Δικτύου ΚΑΕΣ για την αξιοποίηση του ανενεργού αποθέματος”, πρέπει να ακολουθείται μία συγκροτημένη διαδικασία για την αξιολόγηση, επενδυτική διερεύνηση και επιχειρηματική αξιοποίηση του ανενεργού αποθέματος, που μπορεί να έχει ως αποτελέσματα εκτός από τα άμεσα περιβαλλοντικά οφέλη της αποκατάστασης,  οικονομικά και κοινωνικά οφέλη.

Ολοκληρώνουμε την παρουσίαση αυτή με το παρόν Γ’ Μέρος, όπου αναφερόμεθα ειδικότερα, στις δυνατότητες και στις δυσκολίες, με συγκεκριμένα παραδείγματα (για τα οποία έχει ακολουθηθεί η προσεγγιστική διαδικασία) προτάσεων αξιοποίησης διαφόρων περιπτώσεων περιβαλλοντικού αποθέματος, και με σύντομη αναφορά στις προοπτικές και δυνατότητες που ανοίγονται, εφόσον οι διαδικασίες απλοποιηθούν, και οι αρμόδιοι για τις αδειοδοτήσεις φορείς γίνουν φιλικότεροι προς τα επενδυτικά σχήματα.

Παραδείγματα
Παράδειγμα 1ο – Δημιουργία θεματικού πάρκου σε ανενεργό λατομειακό χώρο

Αντικείμενο

Αποκατάσταση Ανενεργού Λατομείου και συμβατές νέες κερδοφόρες χρήσεις

Επιδιωκόμενος Στόχος

Αποκατασταστικές διαδικασίες- δημιουργία πολυμορφικού Πάρκου

Περιοχή

Αττική

Φορέας               

Όμιλος Ελλήνων και Ξένων Επενδυτών και προσφάτως εκδήλωση ενδιαφέροντος από την Δημοτική Αρχή

Θεσμικό Πλαίσιο

Αποκατάσταση Ευρωπαϊκού Τοπίου – Προστασία Περιβάλλοντος, Νομοθεσία περί Αρχαιοτήτων,  περί τουρισμού και Εναλλακτικού Τουρισμού

Προϋπολογισμός

110-150.000.000 €

Χρηματοδότηση

Επενδυτικά Κεφάλαια – Διερεύνηση χρηματοδοτικών εργαλείων και Κοινοτικών Πόρων

Σύντομη Περιγραφή

Σε παλαιό λατομείο εξόρυξης αδρανών υλικών που είχε παραδοθεί στο Ελληνικό Δημόσιο (ανήκει στην ιδιωτική ακίνητη περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου – μη συναλλασσόμενο), ζητήθηκε η παραχώρηση με αντάλλαγμα. Στο θέμα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος, παρόλο το διαχρονικό και ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, οι δυσκολίες ήταν τεράστιες λόγω και της κύρωσης της ευρύτερης περιοχής ως αρχαιολογικού χώρου.

Η βασική και υποχρεωτική προϋπόθεση (προβλεπόμενη) ήταν η Αποκατάσταση του τοπίου και η μείωση του Περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Στην συνέχεια μελετήθηκαν και προτάθηκαν δράσεις και ενέργειες που στο συγκεκριμένο χώρο αλλά και λόγω της πολιτισμικής αξίας της ευρύτερης περιοχής παρουσιάζουν συμβατότητα και δημιουργούν ελκυστικούς οικονομικούς και κοινωνικούς πόρους λόγω της πολυμορφίας και του πλήθους ενδιαφερόντων για τους επισκέπτες.

Αποτέλεσμα

Ο μόνος φορέας, μέχρι σήμερα, που θέλησε να το εξετάσει ήταν ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας – ΟΡΣΑ (αρμόδιος εξάλλου και για την αποκατάσταση των λατομείων). Οι άλλοι συναρμόδιοι φορείς (Υπουργεία Πολιτισμού, Τουρισμού, Ανάπτυξης κ.α.) διακρίθηκαν για την κωλυσιεργία και τους ισχυρισμούς για αναρμοδιότητα. Η αντίληψή τους είναι, ότι αφού δεν περιγράφεται ρητά στο Θεσμικό Πλαίσιο, θα πρέπει η πρόταση να “εγκαταλειφθεί”, και μέχρι σήμερα, δεν έχει φέρει αποτελέσματα η προσπάθεια του Δικτύου ΚΑΕΣ να ενταχθεί στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο. 

Η εμπλοκή των υπηρεσιών (συναρμοδιότητες), η έλλειψη ιδιοκτησιακών δεδομένων και η πολυνομία προκάλεσαν την στασιμότητα (διάστημα 2 ετών) της διερεύνησης αλλά και την διακοπή ενδιαφέροντος του Ομίλου Επενδυτών. Το συγκεκριμένο αναξιοποίητο απόθεμα, παραμένει ένα Περιβαλλοντικό αποτύπωμα, που κυριαρχεί στο Αττικό τοπίο, ίσως όχι με τις καλύτερες οπτικές απεικονίσεις.

Παράδειγμα 2ο – Αξιοποίηση ανενεργού περάκτιου μετώπου γειτνιάζοντος με λιμενική ζώνη

Αντικείμενο

Αξιοποίηση ανενεργού παράκτιου Μετώπου με σημείο αναφοράς μεγάλο λιμάνι

Επιδιωκόμενος Στόχος

Ανάδειξη παράκτιου μετώπου με την όμορη θαλάσσια περιοχή του, με νέες χρήσεις και δημιουργία κερδοφόρων δραστηριοτήτων σε πολλούς τομείς Ανάπτυξης, με δυνατότητα προώθησης προς τις τουριστικές αγορές με δημιουργία «πόλου έλξης θαλάσσιου ενδιαφέροντος» με τουριστικές και άλλες δραστηριότητες (προστατευόμενος θαλάσσιος χώρος, μουσείο ναυαγίων, θαλάσσια αθλήματα, κλπ.).

Περιοχή

Δυτική Αττική

Φορέας               

Ομάδα επενδυτών με δυνητικό φορέα διαχείρισης Οργανισμό Α.Ε. (δημιουργία επενδυτικού τοπίου προσέλκυσης χρηματοδοτών)

Θεσμικό Πλαίσιο

Αποκατάσταση Ευρωπαϊκού Τοπίου- Διαχείριση Υδάτων – Περιβαλλοντική Προστασία –  Τουριστικές δυνατότητες ειδικών μορφών θαλάσσιου τουρισμού – Διεύρυνση με θετικές επιπτώσεις των κοινωνικών δομών

Προϋπολογισμός

Εκτίμηση συνολικής επένδυσης περίπου 15.000.000 € για 10-15 αντικείμενα επιχειρηματικής δραστηριότητας

Χρηματοδότηση

Υπαγωγή σε χρηματοδοτικά εργαλεία – συμπληρούμενα με Επενδυτικά κεφάλαια (κατά αντικείμενο επιχειρηματικής δραστηριότητας)

Σύντομη Περιγραφή

Στην Αττική ακτογραμμή, παραμένει το Δυτικό παράκτιο μέτωπο αναξιοποίητο (περιοχή γεωγραφικής περιοχής Λιμένος Ελευσίνας). Παρ’ όλες τις παλαιότερες μελέτες και άλλες συνέργειες μελετητικής δράσης, ουδείς για τόσα χρόνια δεν ενδιαφέρθηκε. Με αφορμή τα τεκταινόμενα γύρω από την αξιοποίηση των λιμενικών εγκαταστάσεων και των ευρύτερων περιοχών (τα παραδείγματα του Οργανισμού Θεσσαλονίκης, Ηγουμενίτσας κ.λ.π.) αλλά και το σημαντικότατο Περιβαλλοντικό και Πολιτισμικό απόθεμα, σε συνδυασμό με τους υφιστάμενους Δήμους, ουδείς ενδιαφέρθηκε να αξιοποιήσει το απόθεμα.

Το ΔΙΚΤΥΟ Κ.Α.Ε.Σ., μετά από συνεννοήσεις, συζητήσεις με τον Οργανισμό Λιμένος, υπέβαλλε Προσεγγιστική Αναφορά αξιοποίησης, μέσω αποκαταστατικών διαδικασιών του βεβαρυμμένου Περιβάλλοντος  αλλά και της ανάδειξης της πολύμορφης πολιτισμικής αξίας. Το  Νομοθετικό Πλαίσιο που υπάρχει δεν συνέβαλλε σε ένα θεσμικό επενδυτικό τοπίο προσέλκυσης διαφόρων χρηματοδοτικών σχημάτων και προτάσεις (μάλιστα και με την σύμφωνη γνώμη ΟΤΑ).

Αποτέλεσμα

Η όλη διαδικασία κατεγράφη και «μπλοκάρισε» στο ιδιοκτησιακό καθεστώς και στην πολυπλοκότητα συναρμοδιοτήτων και ερμηνειών. Το κορυφαίο όμως πρόβλημα, ήταν η άποψη των κτηματικών υπηρεσιών που με κανένα λόγο δεν ήθελαν τις συγκεκριμένες παραχωρήσεις μέσω δημιουργίας επενδυτικών προτάσεων να τις διαχειριστεί ο Οργανισμός Λιμένος.

Βέβαια θα μπορούσαν να υπάρξουν εναλλακτικές λύσεις διαχείρισης, αλλά το ουσιαστικό πρόβλημα ήταν ότι δεν υπήρχε σωστή βάση δεδομένων, αφού οι υφιστάμενες αποτυπώσεις για όλη την περιοχή ήταν από την δεκαετία του ’70.

Παράδειγμα 3ο – Νέες χρήσεις για προσέλκυση επενδύσεψων σε ερημοποιημενη περιοχή (Περιγραφή σύμβασης ευρωπαϊκού τοπίου) Δήμου κοντά στη πρωτεύουσα

Αντικείμενο

Αξιοποίηση ανενεργού αποθέματος στους Ο.Τ.Α.

Επιδιωκόμενος Στόχος

Η ανάδειξη και η δημιουργία επενδυτικού τοπίου σε διάφορους Δήμους σε συνδυασμό με τους κατά περίπτωση τοπικούς πόρους, αξιοθέατα, ιστορία, παράδοση, τοπική αγροτική και βιοτεχνική παραγωγή, για την υλοποίηση (σε πολλές περιπτώσεις) νέων επενδυτικών πρωτοβουλιών.

Περιοχή

Βοιωτία

Φορέας               

Δημοτική Αρχή της ευρύτερης περιοχής της πρωτεύουσας, με διάφορους επενδυτές (επενδυτικό τοπίο)

Θεσμικό Πλαίσιο

Το νέο θεσμικό πλαίσιο «περί φιλικών επενδύσεων» υποστηριζόμενο με το πλαίσιο για την αξιοποίηση ερημοποιημένων περιοχών, παρέχουν αναπτυξιακές δυνατότητες

Προϋπολογισμός

Εκτίμηση συνολικής επένδυσης περίπου 4.000.000 €

Χρηματοδότηση

Συνέργειες με την κατά περίπτωση Δημοτική Αρχή (ενός ή περισσοτέρων όμορων Δήμων) προς την κατεύθυνση της αξιοποίησης ανενεργού αποθέματος στις εδαφικές δημοτικές ενότητες  με στόχο το Περιβάλλον, τον Πολιτισμό και κάθε τομέα που θα συνέβαλλε στην προσθετική αξία και την οικονομική ανάπτυξη.

Σύντομη Περιγραφή

Σε περιοχή με έντονη ερημοποίηση που προήλθε από εξορυκτικές διαδικασίες και ανεξέλεγκτες ανθρωπογενείς παρεμβάσεις, διερευνάται και καταγράφεται η δυνητική πρόταση – διαδικασία για ανακατεύθυνση και αξιοποίηση των χώρων, που προβλέπεται να γίνει με τη δημιουργία νέων καινοτόμων εφαρμογών (όπως Ερευνητικών Ιδρυμάτων – Κέντρων) με προοπτικές μετεξέλιξης σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Η όλη πρόταση θα συμπληρωθεί και με νέες χρήσεις κερδοφορίας και συναφείς δράσεις ή και δράσεις σε άλλους τομείς.

Αποτέλεσμα

Η αξιοποίηση της περιοχής έχει ως βασικό άξονα την δημιουργία νέων ελκυστικών πόρων σε τομείς όπως ο τουρισμός, η εκπαίδευση, η έρευνα, κλπ. με βασικό παράγοντα την αποκατάσταση του τοπίου.

Η ουσία της προσπάθειας που εδώ και αρκετά χρόνια υλοποιεί το Δίκτυο ΚΑΕΣ (Καινοτόμος Αναπτυξιακός και Επενδυτικός Σχεδιασμός) είναι ότι δεν στοχεύει ουσιαστικά σε νέα δόμηση ή νέες κτιριακές εγκαταστάσεις, αλλά αντίθετα ενδιαφέρεται και υποστηρίζει την αποκατάσταση, μέσω κερδοφόρων χρήσεων, περιοχών περιβαλλοντικού αποθέματος, που έχουν για οποιοδήποτε λόγο υποβαθμιστεί, όπως είναι οι περιοχές λατομείων και ορυχείων, μετά την ολοκλήρωση της περιόδου εξόρυξης (βλέπε και το ανωτέρω Παράδειγμα 1), όπως είναι περιοχές αποβιομηχάνισης, και άλλες περιοχές που όπως αναφέρθηκε έχουν για διαφόρους λόγους “ερημοποιηθεί ή εγκαταλειφθεί”, αλλά είναι “αξιοποιήσιμες”.

Επιπρόσθετα πρέπει να επισημάνουμε ότι ο πολιτισμός και η άυλη πολιτιστική κληρονομιά, σε συνδυασμό με το περιβαλλοντικό απόθεμα, μπορούν να παράγουν κατάλληλες συνθήκες για την προσέλκυση επενδύσεων.

Όπως φαίνεται και από το ανωτέρω Παράδειγμα 2, εδώ και μερικά χρόνια, το Δίκτυο ΚΑΕΣ έχει επίσης ασχοληθεί και με την αξιοποίηση του περιβαλλοντικού αποθέματος παράκτιων ζωνών, όπως ζώνες που εντάσσονται στις αρμοδιότητες Λιμενικών Οργανισμών ή Λιμενικών Ταμείων, και είναι εκτός του άμεσου χώρου των λιμενικών εγκαταστάσεων. Αξιοποίηση αποθέματος μπορεί να έχει εφαρμογή και για την ανάπτυξη που, υπό προϋποθέσεις, μπορεί να γίνει σε προστατευόμενες περιοχές, είτε προστατευόμενες για περιβαλλοντικούς λόγους, είτε προστατευόμενες ή κοντά σε αρχαιολογικούς χώρους και άλλα μνημεία.
 
Αυτό που απαιτείται να γίνει, είναι ότι πρέπει για κάθε επένδυση να υπάρχει μια καταρχήν συνηγορία προθέσεων από τις συναρμόδιες Υπηρεσίες και παράλληλα μέσω διασταλτικότητας ο κάθε φάκελος να ελέγχεται ταυτόχρονα από τους διάφορους Φορείς. Η συνηγορία προθέσεων, δεν υποκαθιστά καμιά αδειοδότηση, απλά παρέχει την δυνατότητα στον ενδιαφερόμενο επενδυτή, να αντιληφθεί ότι υπάρχει το ενδιαφέρον για την επένδυσή του.
 
Τους τελευταίους μήνες, φαίνονται να αλλάζουν (τουλάχιστον ως προς τις Νομοθετικές Ρυθμίσεις και με το νέο Αναπτυξιακό Νομοσχέδιο ), αλλά και ως προς την απλούστευση διαδικασιών.

Όλα τα παραπάνω στοιχεία και οι ενδεικνυόμενες λύσεις, προέρχονται από διαπιστώσεις σε υποβληθέντα σχέδια του Δικτύου Κ.Α.Ε.Σ. στην προσπάθεια διερεύνησης επενδυτικών προτάσεων για λογαριασμό επενδυτών και Φορέων του Δημοσίου και Ο.Τ.Α.

Οι Συνέργειες-συνεργασίες του Δικτύου σχεδιάζονται και πραγματοποιούνται με φορείς Δημόσιους, Ιδιωτικούς, Αυτοδιοικητικούς, Μ.Κ.Ο. κ.λπ. προς την Ανάπτυξη με βασική αναφορά στην Προστασία του Περιβάλλοντος. Οι διεργασίες προσέλκυσης και υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων, γίνονται μέσω διερευνητικών διαδικασιών και προσεγγιστικών-συνοδών μελετών, για λογαριασμό επενδυτών ή  άλλων ομάδων ενδιαφερομένων, ή ακόμα και δημιουργίας κοινών σχημάτων.

Το Δίκτυο ΚΑΕΣ ενδιαφέρεται να συνεργαστεί με Δημοτικές Αρχές ή Περιφέρειες, που έχουν τέτοιο αναξιοποίητο και ανεκμετάλλευτο περιβαλλοντικό απόθεμα, όπως έχει ήδη συνεργασίες (παλαιότερες ή υπό εξέλιξη) με πολλούς Δήμους όπως οι Δήμοι Χίου, Κω, Επιδαύρου, Ορχομενού, Σουλίου, και συνεργασία με φορείς ή οργανισμούς αρμόδιους για την διαχείριση των περιοχών αυτών.

Από τα παραπάνω παραδείγματα, συμπερασματικά, βλέπουμε ουσιαστικά ότι καθόλου, ή δύσκολα, μπορεί κάτι να προχωρήσει.

Καθημερινά διαπιστώνονται προβλήματα δυσλειτουργίας, στα οποία προστίθενται ανασχετικές ενέργειες πολλών τοπικών φορέων. Όμως υπάρχουν πολλές δυνατότητες και επιλογές, ενδεικτικώς:

– Ως προς τον τουρισμό, χρήσεις και δραστηριότητες όπως:

  • Θεματικό τουριστικό πάρκο
  • Πεδία – πίστες αθλητικής αναρρίχησης
  • Μονοπάτια ποδήλατου βουνού
  • Χώροι εκδηλώσεων
  • Υποθαλάσσια πάρκα
  • Εγκαταστάσεις αθλητισμού αναψυχής
  • Κέντρα ιατρικού τουρισμού για αποκατάσταση
  • Πεδία θεραπευτικής ιππασίας

– Ως προς γενικότερες χρήσεις και δραστηριότητες:

  • Καινοτόμες γεωργικές καλλιέργειες για την παραγωγή βιοκαυσίμων
  • Ερευνητικά Κέντρα συνδεδεμένα με Πανεπιστημιακά Ιδρύματα
  • Δραστηριότητες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας
  • Αθλητικές εγκαταστάσεις
  • Μουσεία – Εκθετήρια
  • Πολιτιστικά clusters – γραμμάτων, θεάτρου, τεχνών
  • Χώροι συναυλιών και μουσικών δρώμενων
  • Χώροι επίδειξης χρήσης εξοπλισμού και τεχνικών προηγούμενων χρήσεων (π.χ. εξόρυξης)
  • Παραγωγή κυματικής ενέργειας
  • Επεξεργασία ανακυκλώσιμων υλικών
  • Πλωτά συστήματα ενέργειας.

Η καταγραφή όλων των παραπάνω στοιχείων, συνδυαζόμενη με το περιβαλλοντικό και πολιτισμικό αναξιοποίητο απόθεμα, θα μπορούσε να δημιουργήσει μια άλλη αναπτυξιακή και επενδυτική δυναμική, που συνδυασμένη με το κατά περίπτωση προσφερόμενο τουριστικό προϊόν, για να επαυξήσει, να συμπληρώσει να διευρύνει, χρονικά και ποιοτικά την περιοχή εφαρμογής, και να δημιουργήσει ερίσματα για την προσέλκυση και άλλων αγορών ή τμημάτων αγοράς. Σήμερα, η αναγκαιότητα της αναπτυξιακής διερεύνησης, συνδυάζεται με την καινοτομία καθώς και με προηγμένες μορφές τεχνολογίας και τεχνογνωσίας, ώστε, να ανταποκρίνονται, πλήρως, στις απαιτήσεις και στις υποχρεώσεις, του νέου “τοπίου” που διαμορφώνεται.
 
Οι παράμετροι στήριξης των συγκεκριμένων διαδικασιών θα πρέπει να περιλαβάνουν:
1. Βάση δεδομένων για το ιδιοκτησιακό καθεστώς
2. Κατηγοριοποίηση ειδικών μορφών δράσεων και νέων παραγωγικών πόρων.
3. Υποστηριχτικό Θεσμικό Πλαίσιο
4. Προϋποθέσεις και ταχύρυθμες διαδικασίες παραχωρήσεων
5. Συγκεκριμένες ενέργειες απλούστευσης διαδικασιών
6. Συνδυασμό με υλοποιήσιμη στρατηγική ειδικών μορφών τουρισμού, που να συμβαδίζουν με τις νέες χρήσεις και δημιουργούμενες δράσεις.

Οι αναγγελίες ανάπτυξης και προσέλκυσης επενδυτών δεν αρκούν, εάν οι αρμόδιοι φορείς (είτε σε τοπικό επίπεδο – είτε στις κεντρικές υπηρεσίες) δεν αντιληφθούν τα νέα δεδομένα και την αναγκαιότητα δημιουργίας ενός νέου οικονομικού τοπίου μέσα στην υπάρχουσα κρίση. Χρειάζεται μία “πίστη” στις δυνατότητες και στις προοπτικές… χρειάζεται όραμα για την γενικότερη βελτίωση και καλυτέρευση.

Γιατί, χωρίς όραμα, χωρίς μια ιεραρχημένη αξιολόγηση, ό,τι και να υποστηρίζεται, είναι καταδικασμένο, ενώ και μπορούν να δημιουργηθούν επενδυτικές ευκαιρίες, και να αξιοποιηθούν στοιχεία της “δημόσιας περιουσίας του ελληνικού λαού”, αλλιώς θα συνεχιστούν οι ατέλειωτες συζητήσεις και το “καράβι της αξιοποίησης του περιβαλλοντικού αποθέματος” θα είναι ακυβέρνητο…


Ο Κωνσταντίνος Μπερτζουάνης είναι αρχιτέκτονας – μηχανικός και συντονιστής Δικτύου ΚΑΕΣ. Ο Χρήστος Πετρέας είναι εμπειρογνώμονας – σύμβουλος τουριστικής και περιφερειακής ανάπτυξης και μέλος Δικτύου ΚΑΕΣ.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024