Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Αριστοτέλης Θωμόπουλος
Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης

08 Οκτώβριος 2003, 00:00

Αριστοτέλης Θωμόπουλος
Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης
"Απειλή για τα ξενοδοχεία τα συγγενικά δικαιώματα"

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης κ. Αριστοτέλης Θωμόπουλος αναλύει στο Travel Daily News τα προβλήματα που έχουν πρόσφατα προκύψει στα ξενοδοχεία με την εφαρμογή του νόμου του υπουργείου Πολιτισμού σχετικά με τα συγγενικά δικαιώματα, και έχουν οδηγήσει στο δικαστήριο αρκετά ξενοδοχεία μέχρι σήμερα.

TravelDailyNews: Κύριε Θωμόπουλε τι ακριβώς είναι τα συγγενικά δικαιώματα;

Αριστοτέλης Θωμόπουλος: Τα συγγενικά δικαιώματα απορρέουν από τα πνευματικά. Ο νόμος προέβλεπε κάποτε μόνο την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων. Το 1993, με νομό του υπουργείου πολιτισμού, και με υπουργό την κυρία Μπακογιάννη, προστατεύθηκαν και τα συγγενικά δικαιώματα.

Ως  συγγενικά δικαιώματα ορίζονται αυτά που απορρέουν από τα πνευματικά και γι’ αυτό το λόγο είναι και υποδεέστερα. Δηλαδή αν δεν υπήρχε πνευματικό δικαίωμα δεν θα μπορούσε κανείς να διεκδικήσει και συγγενικό. Για να το εξηγήσω: στην περίπτωση που κάποιος γράφει τους στίχους ή συνθέτει ένα τραγούδι έχει το πνευματικό δικαίωμα του τραγουδιού, αυτός που το τραγουδάει ή το παίζει έχει το συγγενικό δικαίωμα, άρα εύκολα καταλαβαίνουμε ότι είναι υποδεέστερο δικαίωμα.

TDN: Τι πρόβλημα έχει κ. Θωμόπουλε δημιουργηθεί τον τελευταίο καιρό με τα συγγενικά δικαιώματα;

Α.Θ.: Τα ξενοδοχεία καλούνται να πληρώσουν για τη μουσική που παίζουν στους δημόσιους χώρους και στα δωμάτια. Μέχρι τώρα πληρώναμε στην ΑΕΠΙ, (Ανώνυμο Εταιρία Πνευματικής Ιδιοκτησίας), για τα πνευματικά δικαιώματα. Είχαμε θεωρήσει ένα τιμολόγιο εύλογο που μας το χρέωναν σε κάθε δωμάτιο χωρίς να ερευνούμε αν στο δωμάτιο γινόταν δημόσια εκτέλεση ή δημόσια παρουσίαση του έργου. Βέβαια, πρέπει να τονίσω ότι και αυτό είναι ακόμα αμφιλεγόμενο. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι η ίδια τηλεόραση που παίζει στα σπίτια μας και δεν πληρώνουμε, παίζει και στο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου.

Η ακριβής έννοια της δημόσιας εκτέλεσης είναι όταν πχ βάλω την τηλεόραση σε ένα δημόσιο χώρο και ζητά από όσους παρακολουθούν κάποιο χρηματικό ποσό, και έτσι εκμεταλλεύομαι το θέαμα. Παρόλα αυτά, δεν είχαμε εγείρει αντιδράσεις για το αν αποτελεί ή όχι δημόσια εκτέλεση παρότι υπήρχαν γνωματεύσεις συνταγματολόγων για το αντίθετο όπως είναι ο Λοβέρδος, ο Τσάτσος, και άλλοι καθηγητές οι οποίοι λέγανε ότι το δωμάτιο του ξενοδοχείου προστατεύεται και από το σύνταγμα σαν ιδιωτικός χώρος. Αρα δεν μπορεί να αποτελεί δημόσια εκτέλεση η παρουσίαση ενός θεάματος ή η τοποθέτηση μιας τηλεόρασης.

Παρόλα αυτά πληρώναμε στην ΑΕΠΙ τόσα χρόνια, αν και ήταν για μας ένα εύλογο προσόν και τίμημα. Η διαφορά μας τα τελευταία 2-3 χρόνια όμως είναι με τα συγγενικά δικαιώματα, όλοι αυτοί που τα απαιτούσαν άρχισαν να συνασπίζονται σε οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης όπως λέει ο νόμος. Στην αρχή υπήρχαν κάποια προβλήματα τα οποία όμως λύθηκαν με ένα περσινό νόμο που κατά κάποιο τρόπο αντικαθιστούσε το νόμο του 1993, και ξαφνικά άλλαξαν συμπεριφορά! Εκδώσαν τιμολόγια από 10-15 φορές μεγαλύτερα από αυτά της ΑΕΠΙ (που είναι για τα πνευματικά δικαιώματα).

Από τις πληροφορίες που έχουμε εμείς, πουθενά στον κόσμο δεν προστατεύονται τα συγγενικά δικαιώματα. Με την πίεση των Αμερικάνων το 1993 να προστατεύσουμε την πνευματική ιδιοκτησία, ύστερα από την πειρατεία στη μουσική, την πειρατεία στα προγράμματα software, καταλήξαμε τελικά να προστατεύσουμε περισσότερο τη συγγενική. Χωρίς να ορίζει ο νόμος ποιος μπορεί να κάνει οργανισμό και να βγάζει τα τιμολόγια, και χωρία να υπάρχουν κάποιες δικλίδες ασφαλιστικές, παρουσιάζεται το φαινόμενο πολλοί από αυτούς που προστατεύονται από τα συγγενικά δικαιώματα να διεκδικούν τιμολόγια εκατομμυρίων, και έτσι 12-13 ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης να δικάζονται με την διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων.

Δυστυχώς, όμως τα δικαστήρια των ασφαλιστικών μέτρων βγάζουν πρόχειρα και βιαστικά και με πίεση χρόνου αποφάσεις που είναι τόσο σοβαρές, και διακυβεύονται πολλά εκατομμύρια. Αλλο ένα φαινόμενο που παρατηρείται είναι ότι στα δικαστήρια όταν δικάζονται τέτοιες αποφάσεις στήνεται ένα show, αφού στο χώρο βρίσκονται τηλεοπτικά κανάλια και ηθοποιοί που πραγματικά παίζουν το ρόλο των κακομοίρηδων.

TDN: Ποια είναι η θέση του νόμου σε αυτό το θέμα; Ποιος πρέπει να πληρώνει τα πνευματικά δικαιώματα;

Α.Θ.:Ο νόμος λέει ότι για πνευματικά δικαιώματα πρέπει να πληρώνει αυτός ο οποίος κατέχει υλικούς φορείς ήχου ή εικόνας, και υλικός φορέας ήχου ή εικόνας είναι το cd,το dvd, η ταινία ήχου, η βιντεοταινία. Δηλαδή αυτός που χρησιμοποιεί για μετάδοση και αναμετάδοση σε κοινό πλατύ, δηλαδή οι τηλεοπτικοί, οι ραδιοφωνικοί σταθμοί, οι οποίοι όμως δεν πληρώνουν. Σε αντίθεση με μας που πληρώνουμε και δεν κάνουμε μετάδοση και αναμετάδοση, ούτε έχουμε στα χέρια μας υλικό φορέα, αλλά βάζοντας τηλεοράσεις στα δωμάτια κάνουμε μια απλή τηλεοπτική λήψη.

Οι επιχειρήσεις όπως τα νοσοκομεία είναι η εύκολη λεία, που καλούνται να πληρώσουν, όπως είχε συμβεί και παλιά με τα πνευματικά δικαιώματα. Διασφαλίσθηκαν πρώτα τα μεγάλα ξενοδοχεία, με τις καλές μονάδες, γιατί πληρώνουν, δεν θέλουν να έχουν προβλήματα με το νόμο, και ύστερα άρχισαν να στρέφονται στους πιο κάτω, όπως γυμναστήρια, νοσοκομεία, κλινικές, γραφεία και ιατρικά γραφεία αφού στα περισσότερα από αυτά ακούγεται μουσική.

TDN: Τι έχει συμβεί μέχρι τώρα; Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η κατάσταση με τις διεκδικήσεις των συγγενικών δικαιωμάτων;

Α.Θ.:Οι άνθρωποι που διεκδικούν τα συγγενικά δικαιώματα λειτουργούν με τη μέθοδο της διάσπασης και της δημιουργίας πολλών μετώπων. Η ιστορία ξεκίνησε με δυο τρία καλά ξενοδοχεία στην Αθήνα όπως το Esperia, το Divani, και το Electra, και τους έκαναν αγωγή. Και δυστυχώς χάσανε αμαχητί τα δικαστήρια, γιατί δεν εμφανίστηκαν με σοβαρή νομική εκπροσώπηση, εμφανίσθηκαν χωρίς τεκμηριωμένα επιχειρήματα, και αυτό υποστηρίζουν και οι ίδιοι οι συνάδελφοι. Ύστερα από αυτά έκαναν αγωγές ασφαλιστικών μέτρων σε 12 –13 ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης, που μερικά από αυτά έχουν την έδρα τους στην Αθήνα σαν εταιρίες, αλλά τα ξενοδοχεία βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη.

TDN: Μπορείτε να μας συγκεκριμενοποιήσετε ποιοι είναι αυτοί οι άνθρωποι που έχουν συστήσει αυτούς τους οργανισμούς και τιμολογούν τα ξενοδοχεία για τα συγγενικά δικαιώματα;

Α.Θ.:Αυτοί οι οργανισμοί ποτέ δε δηλώνουν ποιους έχουν μέλη, δε δηλώνουν ποιους προστατεύουν και για ποιους θέλουν να εισπράξουν, αλλά ούτε και ποιους εκπροσωπούν όπως δηλώνουν οι ΑΕΠΙ. Αλλά κι οι δικαστές είναι και αυτοί ανημέρωτοι και αδιάβαστοι πολλές φόρες πάνω σ’ αυτά τα θέματα και βρίσκουν την εύκολη λύση. Φορτισμένοι συναισθηματικά γιατί ασκείται μια πίεση με ένα  θεατριλίκι από το ακροατήριο. Και επιδικάζουν ποσά.

TDN: Ποιες είναι οι επιπτώσεις στον ξενοδοχειακό κλάδο; Και τι έχει γίνει μέχρι τώρα από την πλευρά των ξενοδοχειακών ενώσεων;

Α.Θ.:Όλα αυτά έχουν δημιουργήσει μεγάλη πληγή στο κλάδο, τα τιμολόγια τους είναι 10-15 φορές μεγαλύτερα από αυτά της ΑΕΠΙ. Εμείς έχουμε αναλάβει πρωτοβουλία από όλα τα μέρη της Ελλάδος σαν ένωση ξενοδόχων από τον Ιούνιο. Έχουμε έρθει σε επαφή με την HOTEC που είναι η Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία των κρατικών ξενοδοχειακών ομοσπονδιών, την TEHOGA που είναι η Γερμανική Ομοσπονδία Ξενοδόχων, και με την αντίστοιχη Αυστριακή, και Αγγλική.

Από την Γερμανική Ομοσπονδία Ξενοδόχων ενημερωθήκαμε ότι τα ξενοδοχεία πληρώνουν 4,1 ευρώ το χρόνο για κάθε δωμάτιο για πνευματικά δικαιώματα ανεξαρτήτως κατηγορία. Για τα συγγενικά δικαιώματα στην Γερμανία πληρώνουν 2,05 ευρώ για κάθε δωμάτιο δηλαδή ακριβώς το μισό. Σε αντίθεση με μας στην Ελλάδα που καλούμαστε να πληρώσουμε 65 ευρώ το χρόνο για τα συγγενικά δικαιώματα, και μάλιστα το ποσό αλλάζει ανάλογα με την κατηγορία πράγμα που δεν συμβαίνει πουθενά αλλού. Σημειωτέον ότι για τα πνευματικά δικαιώματα πληρώνουμε το ίδιο ποσό με την Γερμανία.

TDN: Ποιοι φορείς διεκδικούν τα συγγενικά δικαιώματα;

Α.Θ.:Τα δικαιώματα αυτά τα διεκδικούν τέσσερις φορείς. Ο πρώτος είναι οι ηθοποιοί, ο άλλος οι τραγουδιστές, ο τρίτος οι μουσικοί και ο τέταρτος οι εταιρίες παραγωγοί υλικών φορέων δίσκων, ταινιών, cd, dvd. Αυτοί οι 4 με πρωτοστατούντες τους ηθοποιούς, ήρθαν στην Θεσσαλονίκη κραδαίνοντας αποφάσεις, φέρνοντας μας σαν παράδειγμα τι έκαναν στην Αθήνα και τι θα πάθουμε αν δεν πληρώσουμε. Κάνουν ένα πραγματικό show, και είναι αμετάπειστοι, ανένδοτοι, αμετροεπείς με μια φοβερή αλαζονεία.

TDN: Ο κάθε φορέας ζητά για το δικό του το κλάδο αυτά τα χρήματα;

Α.Θ.:Συναντήθηκαν αυτοί οι 4 φορείς και ζητάνε το ποσό που σας προανέφερα. Και γι’ αυτό το λόγο έχουμε μια σειρά δικαστηρίων που ξεκινήσαμε από τις 2 Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη, 12 ξενοδοχεία της πόλεως μας. Βέβαια τώρα πάμε με σοβαρή νομική υποστήριξη, σε αντίθεση με τα ξενοδοχεία της Αθήνας, έχουμε και την πανελλαδική υποστήριξη όλου του κλάδου.

Τώρα μάλιστα έχει παρέμβει και το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο, πέρα της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης. Βεβαία κάποιες νομικές λεπτομέρειες νομικής υπεράσπισης θα γίνουν και τελευταία στιγμή έτσι ώστε να κερδισθεί αξιοπρεπέστερα για τον κλάδο αυτή η μάχη.

Το αίτημα μας δεν είναι να μην πληρώνουμε αλλά να πληρώνουμε το εύλογο, δηλαδή αυτό που καθορίζει ο νόμος. Αλλά αυτό το εύλογο ποσό θα πρέπει να καθοριστεί από το ίδιο το κράτος και αν δεν μπορεί να το καθορίσει, πρέπει να βάλει μηχανισμούς καθορισμού του. Έτσι ώστε να μην μπορεί ο καθένας να παίρνει όσα λεφτά επιθυμεί.

TDN: Μπορείτε να μας κάνετε μια ανάλυση αυτού;

Παραδείγματος χάρη τα αστικά ξενοδοχεία, οι πελάτες δεν κάνουν χρήση ραδιοφώνου ή τηλεόρασης και όταν γίνεται αυτό ζητάνε κανάλια News Channel δηλαδή CNN, BBC, DEUTSCHE WELLE. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είμαι εγώ, όταν πηγαίνω στο εξωτερικό για κάποια έκθεση, το πρωί μόνο θα ανοίξω την τηλεόραση να ακούσω ειδήσεις και επειδή δεν υπάρχουν κανάλια ελληνικά στο εξωτερικό θα παρακολουθήσω αυτά. Δηλαδή με λίγα λόγια οι άνθρωποι δεν βλέπουν ούτε σίριαλ, ούτε ταινίες. Γι΄ αυτό το λόγο πρέπει να το δούμε και από αυτήν την άποψη.

Είναι μια λαίλαπα αυτό που τραβάμε εδώ στη Θεσσαλονίκη. Αλλά ευτυχώς οι Θεσσαλονικείς ξενοδόχοι το έχουμε πάρει πολύ σοβαρά και θερμά. Βέβαια, υπάρχει μια σχετική ολιγωρία πανελλαδικά. Αλλά έχουμε τραβήξει μπροστά γιατί αυτή στιγμή 12 μέλη μας βρίσκονται στα δικαστήρια και θα ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα. Φυσικά υπάρχει και η μη ευαισθητοποίηση ορισμένων συναδέλφων μας άλλων περιοχών και έτσι δεν μπορούμε να ελπίζουμε και στην ευαισθητοποίηση άλλων κλάδων. Ένα άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι εστιάτορες που όταν τους ζητήσαμε τη βοήθειά τους, για τον αγώνα μας, αδιαφορούσαν.

TDN: Έχετε καταλήξει σε ενδεχόμενες λύσεις του προβλήματος;

Α.Θ.:Τελικά σε αυτό που καταλήγουμε είναι ότι μόνο η κυβέρνηση μπορεί να δώσει τις λύσεις. Αλλά αυτή τη στιγμή η κυβέρνηση είναι ανήμπορη και ανίκανη να τις δώσει γιατί άγεται και φέρεται από συμφέροντα μικροπολιτικά, μικροκομματικά, μικροκλαδικά, μην χάσει κάποια ψήφο, και έτσι δεν μπορεί να δει ένα κακό που πάει να κάνει σε ένα κλάδο. Ένα παράδειγμα είναι ο κύριος Βενιζέλος που δεν θέλει να μας ακούσει, όσες φορές και αν έχουμε πάει στο γραφείο του.

TDN: η Ευρωπαϊκή Ένωση γενικά δεν έχει άποψη σ’ αυτό το θέμα;

Α.Θ.:Έχει! Ευθύνες, κανονισμούς, συστάσεις, οδηγίες. υπάρχουν πάρα πολλά μόνο που ισχύει και το εθνικό δίκαιο. Έχουν αφεθεί πολλά κενά στην νομοθεσία, επίσης δεν υπάρχουν ασφαλιστικές δικλίδες, μηχανισμοί του κράτους. Έπρεπε να υπάρχει οργανισμός πνευματικής ιδιοκτησίας, να επιβάλλει διαιτησία ,υποχρεωτική συνδιαμόρφωση τιμολογίου με τους δυο ή τους πολλούς εμπλεκόμενους φορείς. Από τη μια πλευρά αυτοί που θέλουν να εισπράξουν και από την άλλη αυτοί που καλούνται να πληρώσουν όπως ξενοδόχοι, εστιάτορες, μαγαζάτορες. Δυστυχώς η διάταξη είναι αόριστη και ορίζει ότι το τιμολόγιο πρέπει να διαμορφώνεται από κοινού, και αν δεν γίνει αυτό αυτοί που πρόκειται να εισπράξουν μπορούν να το εκδίδουν μόνοι τους, με αποτέλεσμα ούτε να μας ρωτάνε.

Είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα οικονομικής φύσεως, και το οποίο υποθηκεύει και το μέλλον, γιατί αυτές οι πληρωμές είναι ετήσιες. Αν δείτε το τιμολόγιο που δημοσίευσαν, σε σχέση με αυτά που είπα προηγουμένως υπάρχει 25% αύξηση για του χρόνου, έχουν αποθέματα μέχρι και το 2005. Από το περσινό και από το προπέρσινο 240% αύξηση. Έχω κάνει συγκριτικούς πίνακες και τους κυκλοφορώ, με τα δημοσιευμένα τιμολόγια.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top