Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΣυνέντευξηΜάριος ΤριβυζάςΠρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΠΟΕΤ)

Μάριος ΤριβυζάςΠρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΠΟΕΤ)

Μάριος Τριβυζάς
Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΠΟΕΤ)
Τουριστικό λεωφορείο στην Ελλάδα – Προβλήματα και Προοπτικές

Ο Μάριος Τριβυζάς, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΠΟΕΤ) μιλάει στο TravelDailyNews για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των τουριστικών λεωφορείων αλλά και τις προοπτικές ενός κλάδου που οι υπηρεσίες του είναι κρίσιμες τόσο για την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, όσο και για τον τουρισμό γενικότερα.

TravelDailyNews: Θεωρείτε ότι ο ρόλος των τουριστικών λεωφορείων υποβαθμίζεται από τις πολιτικές που εφαρμόζουν τα τρία εμπλεκόμενα υπουργεία Μεταφορών, Ανάπτυξης & Οικονομικών;

Μάριος Τριβυζάς: Φυσικά. Διότι είναι τελείως διαφορετικό να συνεργάζεσαι με ένα υπουργείο παρά με τρία. Οι ανταγωνιστές μας τα ΚΤΕΛ έχουν ένα υπουργείο ισχυρό στο είδος του που κηδεμονεύει το υπουργείο Συγκοινωνιών, που θέλει δεν θέλει και σε πολλές περιπτώσεις φυσικά θέλει, γίνεται «βασιλικότερο του βασιλέως». Ζητάνε την επίλυση ενός προβλήματος και το υπουργείο επιλύει δύο. Οι λόγοι είναι οι εξής:

Όσοι υπάγονται στα ΚΤΕΛ διαθέτουν πολλούς ψήφους. Ψήφους οι οποίοι δεν προέρχονται μόνο από τα ΚΤΕΛ, αλλά και από αυτούς που επηρεάζονται από τα ΚΤΕΛ (Νομάρχης, Δήμαρχος, παπάς, μαθητής που απολαμβάνει δωρεάν μεταφορά κ.λ.π). Με άλλα λόγια κοινωνική πολιτική. Το ίδιο το Κράτος σε ορισμένες περιπτώσεις, κυρίως στην περιφέρεια, δεν έχει τη δυνατότητα να ενεργήσει διαφορετικά διότι τα ΚΤΕΛ αποτελούν μονοπωλιακό μέσο επιβατικής μεταφοράς. Με τον τρόπο αυτό ασκούν πίεση στο Κράτος και επιτυγχάνουν τους στόχους τους. Αναφέρω ως χαρακτηριστικό παράδειγμα, την απεργία που πραγματοποιήσαμε το 2001. Ο τότε Υπουργός παρείχε στον κλάδο των τουριστικών λεωφορείων έγγραφες υποσχέσεις, ότι δηλαδή θα μας δοθεί επιδότηση 20% που ισχύει και στα ΚΤΕΛ για την αγορά νέων τουριστικών λεωφορείων και μάλιστα υποσχέθηκε ότι θα συμπεριλάμβανε σε ένα νομοσχέδιο τις επιβατικές μεταφορές.

Αυτό βέβαια πάντα σε συνεννόηση με τον Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών. Όταν όμως έφθασε στην Βουλή το θέμα της επιδότησης των τουριστικών λεωφορείων, δεν υπήρχε το αντίστοιχο άρθρο και είδαμε δυστυχώς στην Νομοπαρασκευαστική επιτροπή όλα τα Κόμματα να συμφωνούν να δοθούν χρήματα στα ΚΤΕΛ. Το δικό μας υπουργείο μοιράζεται σε τρία και εδώ ισχύει το «πολλά καρπούζια σε μια μασχάλη δεν χωράνε, κάποιο θα πέσει» και στην συγκεκριμένη περίπτωση «έπεσε» το υπουργείο Τουρισμού. Από τις έγγραφες υποσχέσεις τους, τίποτε δεν τήρησαν. Για του λόγου το αληθές αναφέρω, ότι σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε προ ημερών στο υπουργείο Ανάπτυξης για το θέμα των τουριστικών λεωφορείων, ο ένας υπουργός μας παραπέμπει σε άλλον, λέγοντας ότι το θέμα της επιδότησης των τουριστικών λεωφορείων είναι αρμοδιότητα άλλου υπουργείου και όχι του δικού του. Τελικά το τουριστικό λεωφορείο οδηγείται στην σταύρωση, από τον Aννα στον Καϊάφα.

TDN: Ποια είναι τα θέματα που απασχολούν τον κλάδο και με ποιο τρόπο θεωρείτε ότι θα έπρεπε να λυθούν από τα συναρμόδια υπουργεία;

Μ.Τ.: Τα θέματα που απασχολούν τον κλάδο είναι: Η έλλειψη έργου. Η εποχικότητα του έργου του τουριστικού λεωφορείου είναι 6 μήνες τον χρόνο, έργο που πρέπει να συντηρηθεί για να καλύψει έξοδα 12 μηνών. Αυτό είναι και το βασικότερο, διότι οι επιδοτήσεις που ζητούμε να δοθούν θα είναι μια ή δύο φορές. Τι θα γίνει μετά; Το Κράτος εφαρμόζει δύο μέτρα και δύο σταθμά. Διπλάσια τέλη κυκλοφορίας στα τουριστικά λεωφορεία σε σχέση με τα ΚΤΕΛ. Για το τουριστικό λεωφορείο δεν ισχύει η επιδότηση και η απαλλαγή των φορολογικών υποχρεώσεων που είχαν τα ΚΤΕΛ και με μια κονδυλιά κάποια Κυβέρνηση τους τα χάρισε. Πριν 12-18 χρόνια, χαρίστηκαν στα ΚΤΕΛ όλα τα χρέη προς το Δημόσιο. Σ’ εμάς όχι μόνο δεν χαρίστηκαν, αλλά μας τσεκουρώνουν και από πάνω.

Ζητάμε λοιπόν πλήρη απελευθέρωση της αγοράς, ώστε να έχει τη δυνατότητα το τουριστικό λεωφορείο να εκτελεί το ίδιο μεταφορικό έργο με τα ΚΤΕΛ. Όποιος αποδειχθεί ικανότερος στο να προσφέρει καλύτερες συνθήκες μεταφοράς του Έλληνα καταναλωτή και του αλλοδαπού τουρίστα, να επιβιώσει. Μέχρι όμως να γίνει πράξη και θα γίνει κάποια ημέρα, φτάνει έως τότε το τουριστικό λεωφορείο να αντέξει, γιατί εάν δεν αντέξει, δεν θα έρθουν τα ΚΤΕΛ να καλύψουν τις ανάγκες του τουρισμού και δεν θα υπάρχουν τα Ελληνικά τουριστικά λεωφορεία να φράξουν τους δρόμους στους Ολλανδούς, στους Ιταλούς, στους Βέλγους ανταγωνιστές μας, γιατί το κενό αυτό δεν είναι δυνατόν με το 70% σακαράκες να το καλύψουν τα ΚΤΕΛ. Αλλά και καινούργια πούλμαν να είχαν τα ΚΤΕΛ αυτά απασχολούνται στις συγκοινωνίες.

TDN:TDN: Το αίτημα του κλάδου για περισσότερες άδειες για νέα τουριστικά λεωφορεία πόσο ρεαλιστικό θεωρείτε ότι είναι ειδικά για την μετά των Ολυμπιακών Αγώνων περίοδο;

Μ.Τ.:Το θέμα της χορήγησης νέων αδειών έχει καταντήσει σήριαλ. Εμείς ζητήσαμε να δοθούν νέες άδειες υπό προϋποθέσεις. Αρχικά είχαμε ζητήσει 200 άδειες για τις ανάγκες των ΑΜΕΑ. Αυτοκίνητα δηλαδή που θα εξυπηρετούν ανθρώπους με ειδικές ανάγκες, με την προϋπόθεση της επιδότησης, αυτά τα τουριστικά λεωφορεία με τις κατάλληλες προσαρμογές μετά από κάθε χρήση τουριστικού λεωφορείου ΑΜΕΑ να έχει τη δυνατότητα να μετατραπεί σε κανονικό λεωφορείο. Γιατί ποιος θα «σκλάβωνε» ένα ποσό 100.000.000 μείον το 20 ή 30% της επιδότησης (εάν τελικά μας την έδινε το Κράτος), να δουλέψει 15-20-30 ημέρες τον χρόνο, εάν δεν μπορούσε να μετατραπεί στη συνέχεια σε κανονικό λεωφορείο; Για τον λόγο αυτό πήγαμε 2 φορές στην Γερμανία στα εργοστάσια παραγωγής μαζί με Αμερικανούς εμπειρογνώμονες, οι οποίοι παράγουν αυτά τα μηχανήματα. Διαπιστώσαμε λοιπόν, ότι από τη στιγμή που μπαίνει το αμαξίδιο στην ράγα, σε ένα λεπτό το άτομο με ειδικές ανάγκες έχει μπει στο τουριστικό λεωφορείο, έχει καθίσει στον ειδικό χώρο, έχει αυτόματα ασφαλιστεί κ.λ.π. και αφού κάναμε όλα αυτά τα ταξίδια, έξοδα δηλαδή, έρχεται η ΕΘΕΛ και λέει -αναλαμβάνω εγώ-.

Αυτό το αναφέρω μόνο για να διευκρινίσω για ποιο λόγο ζητήσαμε την χορήγηση 200 αδειών. Το υπουργείο όμως (και εδώ συμφωνούμε) λέει: αυτές τις 200 άδειες ποιος θα τις πρωτοπάρει; Από τη στιγμή που ο κλάδος των τουριστικών λεωφορείων δεν θα εφοδιαστεί με 200 για ΑΜΕΑ, τότε πλέον δεν συζητούμε για αυτά. Προτείναμε τότε, μια άδεια για κανονικό τουριστικό λεωφορείο για κάθε τουριστικό γραφείο και μια άδεια ΑΜΕΑ (ιδιωτικά όποιος θέλει ΑΜΕΑ για το μέλλον), με την προϋπόθεση της επιδότησης 20% για το κανονικό και 30% για το λεωφορείο ΑΜΕΑ, όπως ισχύει στα ΚΤΕΛ. Ο υφυπουργός Ανάπτυξης σύστησε μια επιτροπή στο υπουργείο για να χειριστεί το θέμα των τουριστικών λεωφορείων στην οποία συμμετέχουμε, όπου προτάθηκαν, συμφωνήθηκαν και έγιναν αποδεκτά όλα αυτά που αναφέραμε πριν.

Στην συνέχεια ο κύριος υφυπουργός Ανάπτυξης αποστέλλει μια απόφαση, η οποία δεν βρίσκει σύμφωνο τον κλάδο των τουριστικών λεωφορείων, διότι παραλείπει την βασικότερη προϋπόθεση, την επιδότηση και αφήνει ένα παραθυράκι για χορήγηση περισσότερων της μιας αδειών. Σε συνάντηση που είχαμε εκ νέου με τον υφυπουργό Ανάπτυξης προχθές, η θέσης του ήταν, ότι η επιδότηση, είναι άλλο θέμα. Εμείς επιμείναμε ότι δεν είναι άλλο θέμα γιατί η επιδότηση ίσχυσε για τα ΚΤΕΛ από το ίδιο το υπουργείο Μεταφορών και επιπλέον με την απεργία του 2001 πήραμε γραπτές δεσμεύσεις από τους δύο γενικούς γραμματείς, ΕΟΤ κ. Ευγένιο Γιαννακόπουλο και υπουργείου Μεταφορών & Επικοινωνιών κ. Γιάννη Μανιάτη για να λύσουμε την απεργία και επίσης γραπτή δέσμευση του τότε υπουργού Ανάπτυξης και νυν Υπουργού Εθνικής Οικονομίας κ. Νίκου Χριστοδουλάκη. Σήμερα στείλαμε ένα άλλο υπόμνημα στο υπουργείο Ανάπτυξης, στο οποίο αναφέρουμε ότι επιμένουμε στις αρχικές μας τοποθετήσεις, διαφορετικά ο κλάδος αφανίζεται.

TDN:TDN: Στην προσπάθεια προσέλκυσης ειδικών μορφών τουρισμού, ιδιαίτερα σημαντικός είναι ο ρόλος των ειδικών οχημάτων μεταφοράς τουριστών (οχήματα για ΑΜΕΑ, VIP vans, οχήματα που να μπορούν να δεχθούν για παράδειγμα ποδηλάτες με τα ποδήλατά τους, οχήματα για δύσβατες περιοχές για τουρισμό δραστηριοτήτων κ.α) Τι ανάγκες έχουν δημιουργηθεί ή πρόκειται να δημιουργηθούν σε αυτό τον τομέα, πώς θεωρείτε ότι πρέπει να καλυφθούν και τι προτεραιότητες πρέπει να τεθούν;

Μ.Τ.:Είμαστε σύμφωνοι να έχουμε και στην Ελλάδα τέτοιου τύπου οχήματα. Προς το παρόν δεν μας απασχολεί, διότι βασική προτεραιότητα έχει η τουριστική μεταφορά. Όμως θα πρέπει, αφού τελειώσουν με το καλό οι Ολυμπιακοί Αγώνες να το προγραμματίσουμε. Χρειάζεται ο τουρισμός αυτά τα αυτοκίνητα.

TDN:TDN: Οι ξένοι tour operators ασκούν έντονες πιέσεις σε θέματα ασφάλειας. Πως καλύπτουν το θέμα αυτό τα ελληνικά τουριστικά λεωφορεία;

Μ.Τ.:Στην Ελλάδα έχουμε την καλύτερη ασφάλεια για τους τουρίστες πελάτες μας. Όλοι οι επιβάτες είναι ασφαλισμένοι για απεριόριστα ποσά στις μετακινήσεις τους με τουριστικά λεωφορεία. Εξ άλλου η Ελληνική νομοθεσία είναι πολύ αυστηρή. Για να χορηγήσει την άδεια του τουριστικού λεωφορείου, ζητάει ασφαλιστικό συμβόλαιο για τους επιβαίνοντες απεριορίστως.

TDN:TDN: Aλλες ομάδες επαγγελματιών (π.χ. taxi, ΚΤΕΛ) διεκδικούν μερίδιο από τις τουριστικές μεταφορές. Πως θεωρείτε ότι μπορεί να γίνει κατανομή δραστηριοτήτων ώστε να λειτουργήσουν αρμονικά και συντονισμένα προς όφελος του ελληνικού τουρισμού;

Μ.Τ.:Τα ΚΤΕΛ έχουν συγκεκριμένο, μόνιμο και μονοπωλιακό έργο. Εκτός τούτου έχουν ένα συγκεκριμένο τιμοκατάλογο (εισιτήριο) που βγαίνει ύστερα από οικονομοτεχνικές μελέτες καλύπτοντας τα έξοδα και ένα εύλογο κέρδος. Τα τουριστικά λεωφορεία δεν έχουν μόνιμο μονοπωλιακό έργο και δουλεύουν 6 μήνες τον χρόνο. Μακάρι τα ΚΤΕΛ να έρθουν να δουλέψουν για τον τουρισμό και εμείς στην επιβατική μεταφορά επί κομίστρου, γιατί θα ξεφύγουμε από το άγχος της χρεοκοπίας. Δεν το θέλουν όμως να γίνει έτσι. Θέλουν να μην πειραχθεί το δικό τους μονοπωλιακό έργο και συγχρόνως να «αρπάξουν» ένα κομμάτι από το έργο των τουριστικών λεωφορείων.

TDN:TDN: Ποιο είναι το επίπεδο των ελληνικών τουριστικών λεωφορείων σε σχέση με τον ευρωπαϊκό και διεθνή ανταγωνισμό και τι ενέργειες πρέπει να γίνουν ώστε να παρέχεται ενιαίο ποιοτικό επίπεδο υπηρεσιών στα τουριστικά λεωφορεία;

Μ.Τ.:Τα τουριστικά λεωφορεία της χώρας μας είναι υψηλών προδιαγραφών και δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτε από τα αντίστοιχα των άλλων χωρών. Το δε ποιοτικό επίπεδο υπηρεσιών στα τουριστικά λεωφορεία είναι εξ ίσου υψηλό και χρίζει της ιδιαίτερης προσοχής των Ελλήνων επιχειρηματιών, διότι η ποιότητα και η εμφάνιση είναι τα βασικά στοιχεία που αποκομίζει ο ξένος επισκέπτης της χώρας μας.

TDN:TDN: Ποιες είναι οι προτάσεις σας προς τα τρία συναρμόδια υπουργεία για την αναβάθμιση του κλάδου των τουριστικών μεταφορών; Α) Μεταφορών, β) Ανάπτυξης, γ) Οικονομικών.

Μ.Τ.:Οι προτάσεις μας είναι να ενδιαφερθούν σοβαρά για τα προβλήματα του κλάδου μας, να διαβάσουν τα υπομνήματά μας και κυρίως ότι το τουριστικό λεωφορείο και το επίπεδο υπηρεσιών που παρέχει είναι το πρώτο και το τελευταίο πράγμα που βλέπει ο ξένος επισκέπτης. Όλοι εμείς αγωνιζόμαστε να κρατήσουμε το τουριστικό λεωφορείο σε υψηλά επίπεδα γιατί το αξίζει.

TDN:TDN: Στη διεθνή αγορά έχουμε δει καινοτομικές χρήσεις του τουριστικού λεωφορείου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το «Ξενοδοχείο……….σε ρόδες» Τι καινοτομίες οραματίζεστε ότι θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στο τουριστικό λεωφορείο του μέλλοντος;

Μ.Τ.:Το βασικότερο είναι να εφαρμοστεί η αστεροποίηση των τουριστικών λεωφορείων, ώστε ο ξένος επισκέπτης να γνωρίζει ότι στο πακέτο που αγόρασε από τον τουριστικό πράκτορα στην χώρα του, η υπηρεσία που του παρέχεται είναι 3-4-5 αστέρων και να το βλέπει στην πόρτα του λεωφορείου και να γνωρίζει ότι αυτό το πακέτο του tour operator αναφέρει, ότι οι εκδρομές θα γίνουν με τουριστικά λεωφορεία 3-4-ή 5 αστέρων. Το τουριστικό λεωφορείο να έχει αυτό το σήμα και να το δει κολλημένο στο σώμα του λεωφορείου ο πελάτης . Εμείς οι ίδιοι πρώτα από όλα το θέλουμε. Με τον τρόπο αυτό θα δοθεί το κίνητρο στους ιδιοκτήτες των τουριστικών λεωφορείων να χρησιμοποιούν τελευταίας τεχνολογίας αυτοκίνητα και συγχρόνως να αμείβονται καλύτερα. Όσον αφορά την εξέλιξη, εάν κρίνουμε από τα υπάρχοντα τουριστικά λεωφορεία, αυτά υπερέχουν σε άνεση των υπολοίπων μεταφορικών μέσων. Εδώ θα έλεγα ότι τα τουριστικά λεωφορεία μοιάζουν με τα σύγχρονα κρουαζιερόπλοια. Οι 10 ώρες διαδρομής έγιναν 3 και τα 5-6 σημεία επισκέψεως στα νησιά κ.λ.π. έγιναν 10 λόγω της μεγάλης ταχύτητας που έχει σαν αποτέλεσμα την κάλυψη περισσότερων επισκέψεων. Το σύγχρονο τουριστικό λεωφορείο είναι εκτός των άλλων και το πλέον ασφαλές μεταφορικό μέσο και διαθέτει όλες τις ανέσεις που παρέχει η σύγχρονη τεχνολογία. Δεν υπάρχει πλέον ο κίνδυνος της πυρκαγιάς, τα καθίσματα είναι περισσότερο άνετα, το ντεκόρ, ο κλιματισμός, οι τηλεοράσεις, οι τουαλέτες, είναι τελείως αθόρυβο με μια λέξη «πετάει».

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024