Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Team Building & cooking... (Μέρος Β')

Μάρκος Κομνηνάκης - 30 Νοέμβριος 2018, 10:49

Αρκετοί ρωτούν για τον τρόπο σχεδιασμού και εκτέλεσης ενός γαστρονομικού teambuilding event. Ένα συνηθισμένο παράδειγμα είναι η στόχευση της αλληλογνωριμίας και ενίσχυσης της επικοινωνίας των στελεχών διοίκησης της επιχείρησης. Με τη δραστηριότητα αυτή τα στελέχη που χρειάζονται να αναπτύξουν την ικανότητα συνεργασίας και ομαδικότητας συμμετέχουν στο γαστρονομικό event.


Στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες πολιτείες οι εξειδικευμένες σχολές μαγειρικής έχουν από χρόνια εντάξει τα cooking classes σε προγράμματα που απευθύνονται σε εταιρείες και οργανισμούς που δραστηριοποιούνται σε ενέργειες team building. Στο χώρο του staff training & development οι δραστηριότητες μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής επιλέγονται τακτικά από τους HR managers. Παράλληλα, εξειδικευμένοι Tour Operators προτείνουν στους εταιρικούς πελάτες τους γαστρονομικές δραστηριότητες που στοχεύουν στο team bonding.

Η δυσκολία της εκτέλεσης της δραστηριότητας αναφέρεται σε ένα βασικό παράγοντα που είναι η επιλογή του χώρου και των προδιαγραφών της εκτέλεσης της δραστηριότητας. Ενώ για παράδειγμα για δραστηριότητες που αφορούν τα σπορ υπάρχει πληθώρα χώρων και εναλλακτικών, στη “γαστροεκπαίδευση” απαιτούνται εξειδικευμένοι οργανωμένοι χώροι. Δηλαδή οργανωμένες σύγχρονες κουζίνες με άνεση χώρου, ασφάλεια και επαγγελματική παρακολούθηση από γνώστες σεφ-εκπαιδευτές. Και φυσικά η διαθεσιμότητα των χώρων αυτών αφού οι δραστηριότητες θα πρέπει να “χωρέσουν” στα ωράρια λειτουργίας των επισιτιστικών επιχειρήσεων, όπως τα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία. Ήδη, κάποια εστιατόρια έχουν “εστιάσει” στην αγορά του corporate training & cooking, παρ‘όλα αυτά στις περισσότερες περιπτώσεις οι επιλογές χώρου και χρόνου είναι περιορισμένες.

Για το λόγο αυτό η εκπαίδευση (training) teambuilding με δραστηριότητες  μαγειρικής αποτελούν “αγορά” των εξειδικευμένων σχολών και ακαδημιών μαγειρικής τέχνης όπου υπάρχουν διαθέσιμες υποδομές (κουζίνες), χώροι παρουσιάσεων αλλά και οι δραστηριότητες μπορούν να προγραμματιστούν, και φυσικά υπάρχει και το ευρύτερο κλίμα και κουλτούρα μάθησης που δεν φοβίζει τους συμμετέχοντες.
Αρκετοί ρωτούν για τον τρόπο σχεδιασμού και εκτέλεσης ενός γαστρονομικού teambuilding event. Ένα συνηθισμένο παράδειγμα είναι η στόχευση της αλληλογνωριμίας και ενίσχυσης της επικοινωνίας των στελεχών διοίκησης της επιχείρησης. Με τη δραστηριότητα αυτή τα στελέχη που χρειάζονται να αναπτύξουν την ικανότητα συνεργασίας και ομαδικότητας συμμετέχουν στο γαστρονομικό event. Μακριά από το γραφείο και σε ένα άνετο ανεπίσημο περιβάλλον τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, ή η ομάδα του Μάρκετινγκ, ή οι αντιπρόσωποι της επιχείρησης στο εξωτερικό, βρίσκονται μαζί να μαγειρέψουν και να γνωριστούν.

Έτσι λοιπόν, τα μέλη της ομάδας συναντώνται στο χώρο της εκπαίδευσης, ο facilitator δίνει τις οδηγίες και αναλύει το project, η ομάδα συζητά και οργανώνει την εκτέλεση της συνταγής και στη συνέχεια ο επαγγελματίας σεφ-εκπαιδευτής κατευθύνει το μαγείρεμα. Όλοι συμμετέχουν. Όλοι παρακολουθούν, κάνουν ερωτήσεις, βοηθούν, αναλαμβάνουν κάποια εργασία, και στο τέλος παρουσιάζουν το αποτέλεσμα. Αν η δραστηριότητα περιλαμβάνει κάποιο διαγωνισμό μεταξύ των ομάδων, αναπτύσσοντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα, τότε ειδική επιτροπή αξιολογεί τα αποτελέσματα και αναδεικνύεται η καλύτερη μαγειρική ομάδα. Η ομάδα που μαγείρεψε μέσα στον διαθέσιμο χρόνο, παρασκεύασε το πιο νόστιμο φαγητό, παρουσίασε το πιο δημιουργικά πιάτο, το πιο εμφανίσιμο πιάτο, κ.ά.

Η δραστηριότητα επιτρέπει στα μέλη της ομάδας τόσο να αυτοσχεδιάσουν όσο και να ακολουθήσουν τις οδηγίες της συνταγής. Σε κάποια πρότζεκτς δίνεται η ελευθερία του αυτοσχεδιασμού ενώ σε άλλα έμφαση δίνεται στη πιστή και ακριβή εκτέλεση της συνταγής. Για παράδειγμα, στους συμμετέχοντες δίνεται λίστα με διαθέσιμα υλικά και ζητείται με αυτά τα υλικά να σχεδιάσουν το πιάτο (ή το μενού) να το ονοματίσουν, να το μαγειρέψουν και να το δοκιμάσουν! Η εμπειρία του σχεδιασμού και της ολοκλήρωσης είναι σημαντική αφού η δραστηριότητα απαιτεί hands-on συμμετοχή και ομαδική διαδραστική εργασία. Το πιάτο είναι προϊόν συνεργασίας, δεν είναι ένα θεωρητικό αποτέλεσμα ή κάποια έννοια, αλλά ένα tangible product και μάλιστα η δοκιμή του φαγητού είναι διασκεδαστική, χαλαρή και αγχολυτική. Στο τέλος του event, οι συμμετέχοντες νοιώθουν ότι η προσπάθεια τους έχει “δέσει” περισσότερο, έχουν διασκεδάσει αλλά και πετύχει το στόχο τους.

Μάλιστα, κάποιες εταιρείες ανακυρήσσουν και τον “Σεφ της εταιρείας”, τίτλο που συνοδεύεται με κάποιο έπαθλο. Τα cooking events συχνά συναντώνται να αναφέρονται στα εταιρικά Newsletters συνοδευόμενα με φωτογραφικό υλικό όπου εμφανίζονται τα ανώτατα στελέχη με τη μαγειρική στολή να... μαγειρεύουν! Γενικά, οι ομάδες που χρειάζονται αυτή τη μορφή teambuilding είναι τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, τα μέλη της διοίκησης της εταιρείας, η ενσωμάτωση νέων μελών – διοικητικών στελεχών με τα υπάρχοντα στελέχη, η ενδυνάμωση της διαπροσωπικής επικοινωνίας στελεχών που δεν εργάζονται στον ίδιο χώρο, ομάδες πωλητών, ομάδες αντιπροσώπων, ομάδες προσωπικού όπου ο συντονισμός και η συνεργασία αποτελούν άμεση προτεραιότητα για την παραγωγικότητά τους. Παράλληλα, οι δραστηριότητες αυτής της μορφής “gastrotraining” teambuilding events “περνά” τις αρχές της εταιρικής κουλτούρας τονίζοντας την εταιρική αξία της συνεργασίας στην επίτευξη των στόχων, της επίτευξης των στόχων εντός των χρονικών ορίων, της αξίας της ηγεσίας, της αξίας τήρησης των κανονισμών, κ.ο.κ.

Μία παράμετρος που απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή είναι η ασφάλεια των συμμετεχόντων για την αποφυγή ατυχημάτων. Για το λόγο αυτό οι συμμετέχοντες καλό είναι να ασφαλίζονται και ο φορέας υλοποίησης ή ο χώρος όπου οι συμμετέχοντες μαγειρεύουν να διαθέτει τις απαραίτητες προφυλάξεις. Ο σεφ-εκπαιδευτής θα πρέπει να έχει την άμεση και επαγγελματική επιστασία και οι εργασίες που “δίνονται” στους συμμετέχοντες να μην είναι εργασίες υψηλού κινδύνου για την υγεία τους και τη σωματική ακεραιότητα (π.χ. κοπή κρέατος). Παράλληλα, για την πιο άμεση επιστασία, οι εκπαιδευόμενες ομάδες συνιστάται να είναι ολιγομελείς, κατά προτίμηση όχι μεγαλύτερες των δέκα ατόμων.

Ο HR manager που συνήθως αποφασίζει για τη συμμετοχή των συμμετεχόντων στη δραστηριότητα έχει την ευθύνη της σωστής επιλογής του χώρου, του φορέα υλοποίησης και των συνθηκών όπου θα πραγματοποιηθεί το training event.

Η επιλογή πέραν του οικονομικού παράγοντα, πρέπει κατά κύριο να λαμβάνει υπόψη:
  • Την εμπειρία του φορέα στην οργάνωση ανάλογων events
  • Την άνεση των χώρων εκπαίδευσης ώστε να μην συνωστίζονται πολλά άτομα σε στενούς χώρους (μικρή κουζίνα με λίγες εστίες και περιορισμένου μεγέθους πάγκους εργασίας)
  • Την εμπειρία του σεφ-εκπαιδευτή
  • Την ύπαρξη μέσων ασφαλείας στους χώρους εκπαίδευσης

Σε αρκετές “παραλλαγές” του cooking event, και για λόγους ασφάλειας αλλά και έλλειψης τεχνογνωσίας και υποδομών, οι δραστηριότητες αυτές περιορίζονται σε παρουσιάσεις ειδικών (σεφ) και οι συμμετέχοντες απλά δοκιμάζουν τις παρασκευές. Στην ουσία συνδειπνούν, δεν συμμετέχουν στη παρασκευή του φαγητού. Αυτή η μορφή “gastrotraining” δεν αποφέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα, αφού δεν εμπλέκει τους συμμετέχοντες στην ουσιαστική δυναμική δραστηριότητα της μαγειρικής εμπειρίας. Η ουσία της δραστηριότητας είναι η άμεση hands-on εμπλοκή έστω κι αν οι συμμετέχοντες λερωθούν από το αλεύρι ή τη σάλτσα, έστω και αν έχουν παντελή έλλειψη εμπειρίας στη μαγειρική.

Η έννοια της ομαδικότητας και συνεργασίας ξεκινά από τους ίδιους τους επαγγελματίες της μαγειρικής τέχνης. Στη ξενοδοχειακή πρακτική, οι ειδικοί μιλούν για την “μπριγκάτα” (brigade) δηλαδή την ομάδα που διαθέτει ο κάθε έμπειρος και γνωστός σεφ. Η ομάδα που τον συνοδεύει και που εργάζεται μαζί του σε κάθε project. Η δική του ομάδα, όπως λέμε η δική του “ορχήστρα”. Αυτό δείχνει και την ανάγκη για συνεργασία που απαιτείται για την αποτελεσματικότητα στην εκτέλεση μαγειρικών projects. Μέσα από τις ενέργειες και εργασίες που ανατίθενται στα μέλη της ομάδας εργασίας, της “μπριγκάτας” οι συμμετέχοντες μαθαίνουν να συνεργάζονται. Κάποιος θα πλύνει τα λαχανικά, κάποιος θα τεμαχίσει τις τομάτες, κάποιος θα αλατίσει το φαγητό κάποιος θα καθαρίσει πατάτες, κάποιος θα παρακολουθεί το χρόνο στο ψήσιμο, κ.λπ. Συχνά η εμπειρία συμπληρώνεται και με τη διαχείριση της κρίσης όταν ο χρόνος πιέζει, όταν το φαγητό καίγεται, όταν το κέϊκ δεν φουσκώνει  ή όταν η εμφάνιση του πιάτου δεν είναι η πρέπουσα. Σε αυτές τις περιπτώσεις η ομάδα δοκιμάζεται στην αντιμετώπιση της κρίσης και “εκπαιδεύεται” στην αντιμετώπιση μιας δύσκολης κατάστασης.

Ιδιαίτερη σημασία έχει η στόχευση του “gastrotraining” στην ανάπτυξη εταιρικής κουλτούρας και της βελτίωσης του ενδοεπιχειρησιακού κλίματος. Όπως και άλλες δραστηριότητες team building, η συνεργασία στo μαγείρεμα βελτιώνει τις σχέσεις του προσωπικού, επιτυγχάνει τη βελτίωση της εμπιστοσύνης μεταξύ των συνεργατών, βελτιώνει το “κλίμα” και επιλύει πιθανά διαπροσωπικά προβλήματα. Δεν είναι τυχαίο ότι συναντάμε το “gastrotraining” μεταξύ των events που εμπεριέχονται σε προγράμματα επιχειρησιακής αλλαγής όπου το προσωπικό θα πρέπει να αποκτήσει γρήγορα υψηλό επίπεδο ομοιογένειας (cohesiveness) και να αφομοιώσει αλλαγές πολιτικής και φιλοσοφίας.

Βέβαια, και παράλληλα με τη μαγειρική, η οινογνωσία και γευσιγνωσία αποτελούν εναλλακτικές γαστρονομικές δραστηριότητες team building, αφού το κρασί ενδιαφέρει πολύ κόσμο και δε απαιτεί πολυσύνθετες υποδομές. Αρκετές εταιρείες παραγωγής και εμφιάλωσης κρασιού διαθέτουν επισκέψιμα οινοποιεία όπου η επιχείρηση μπορεί να διοργανώσει με επιτυχία team building events. Οι συμμετέχοντες μπορούν να μάθουν για το κρασί και τις ποικιλίες του, να διαγωνιστούν στον εντοπισμό των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, να σχεδιάσουν τον συνδυασμό κρασιού –φαγητού χωρίς απαραίτητα να μαγειρέψουν.

Ενδιαφέροντα websites για περαιτέρω μελέτη (στην Αγγλική)




Ο κ. Μάρκος Κομνηνάκης είναι International Tourism & Hospitality consultant, συγγραφέας και πιστοποιημένος εκπαιδευτής από το IBCT (International Board of Certified Trainers).



Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top