Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςFocus σε ένα ΘέμαΒιώσιμη φιλοξενία: Οικολογικές τάσεις και συμβουλές για ξενοδοχεία από την trivago

Βιώσιμη φιλοξενία: Οικολογικές τάσεις και συμβουλές για ξενοδοχεία από την trivago

Τα τελευταία πέντε χρόνια, ο παγκόσμιος ξενοδοχειακός κλάδος αναπτύχθηκε κατά 2,3%, φτάνοντας έσοδα που υπερβαίνουν τα 1,28 τρισ. ευρώ το 2018 (IBISWorld, 2018). Με τους υφιστάμενους ρυθμούς, περισσότερα από 80.000 ξενοδοχεία θα προστεθούν στην υπάρχουσα προσφορά έως το 2050.

Ο βιώσιμος τουρισμός δεν είναι απλώς μια αυξανόμενη τάση του ταξιδιωτικού κλάδου. Με ταχείς ρυθμούς, γίνεται προτεραιότητα -αν όχι ηθική επιταγή- για τους ηγέτες του τομέα της φιλοξενίας και τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ανά τον κόσμο. Καιρός ήταν!
 
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Βιώσιμης Ηγεσίας του Κέμπριτζ, ο τουρισμός ευθύνεται για περίπου 5% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και αυτό το ποσοστό αναμένεται να αυξηθεί κατά 130% έως το 2035. Στο μεταξύ, η International Tourism Partnership διαπίστωσε ότι προκειμένου ο ξενοδοχειακός κλάδος να ευθυγραμμιστεί με τη Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα, θα πρέπει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου για κάθε δωμάτιο ετησίως κατά 90% έως το 2050 (σε σύγκριση με την αρχική τιμή από το 2010).
 
Τα εν λόγω στατιστικά στοιχεία είναι πράγματι ανησυχητικά, ιδιαίτερα εάν λάβει κανείς υπόψη τους τρέχοντες και τους προβλεπόμενους ρυθμούς ανάπτυξης του κλάδου.
 
Τα τελευταία πέντε χρόνια, ο παγκόσμιος ξενοδοχειακός κλάδος αναπτύχθηκε κατά 2,3%, φτάνοντας σε έσοδα που υπερβαίνουν τα 1,28 τρισ. ευρώ το 2018 (IBISWorld, 2018). Με τους υφιστάμενους ρυθμούς, περισσότερα από 80.000 ξενοδοχεία θα προστεθούν στην υπάρχουσα προσφορά έως το 2050.
 
Επομένως, η πρόκληση που αντιμετωπίζουμε δεν είναι αμελητέα. Όπως εξηγεί ο ειδικός στη βιώσιμη ανάπτυξη δρ. Willy Legrand, θα πρέπει να αναπτύξουμε τον κλάδο, εξυπηρετώντας ολοένα και περισσότερους πελάτες και κατασκευάζοντας ολοένα και περισσότερα καταλύματα, μειώνοντας ταυτόχρονα το αποτύπωμα άνθρακά του, προκειμένου να επιτύχουμε πλήρη απαλλαγή από τον άνθρακα έως το 2050.
 
Ας ρίξουμε μια ματιά στον τρόπο με τον οποίο ορισμένοι οργανισμοί και κάποια καταλύματα αντιμετωπίζουν αυτήν την πρόκληση.
 
Τρέχουσες τάσεις στη βιώσιμη φιλοξενία
Σύμφωνα με τον δρ. Legrand, του οποίου η εξειδίκευση στη βιώσιμη φιλοξενία ήταν καθοριστική για τη δημιουργία αυτού του άρθρου, “Ένα μεγάλο τμήμα του τομέα της φιλοξενίας αρχίζει να συμμετέχει στην πρωτοφανή κινητοποίηση ανά την υφήλιο για τον μετριασμό των αρνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων και την αντιμετώπιση των πολυάριθμων κοινωνικών προκλήσεων του μέλλοντος“.
 
Ο δρ. Legrand, φιλοξενούμενος αρχισυντάκτης της Επετηρίδας Ξενοδοχείων 2018 – Βιώσιμη Φιλοξενία και της Ειδικής Έκδοσης Επετηρίδας Ξενοδοχείων – Βιώσιμη Φιλοξενία 2020, επεσήμανε αρκετές κύριες οικολογικές τάσεις του ξενοδοχειακού κλάδου, όπως:
– Μείωση της σπατάλης τροφίμων για παράδειγμα, καλλιεργώντας τρόφιμα επιτόπου, επιλέγοντας τρόφιμα τοπικής προέλευσης και μεταβάλλοντας τις κοινωνικές νόρμες, ώστε να διασφαλίζεται ότι η σπατάλη τροφίμων δεν θα θεωρείται πλέον αποδεκτή (Benjamin Lephilibert, HYB2018).
– Ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης νερού πέραν του δωματίου του ξενοδοχείου. Εκτός από το να ενθαρρύνουν τους πελάτες να είναι φειδωλοί με την κατανάλωση νερού και τη χρήση πετσετών, ορισμένα καταλύματα στρέφονται σε καινοτομίες, όπως οι ντουζιέρες που φιλτράρουν το νερό τους (Inge Huijbrechts, HYB2018).
– Εξάλειψη του πλαστικού. Ένα βήμα πιο πάνω από την ανακύκλωση, η κατάργηση των πλαστικών προϊόντων μίας χρήσης, μπορεί να συμβάλλει στη μείωση της τεράστιας ποσότητας αποβλήτων που προέρχονται από τη δημιουργία και των απόρριψη τέτοιων αντικειμένων. Μια καλή αφετηρία είναι η κατάργηση των πλαστικών μπουκαλιών νερού και των πλαστικών σακουλών (Jeanne Varney, HYB2020).
– Εξοικονόμηση ενέργειας. Αυτή η «οικονομικά βιώσιμη μέθοδος» είναι αποτελεσματική και εφαρμόζεται εύκολα, για παράδειγμα ανασχεδιάζοντας την εμπειρία των πελατών, προκειμένου να ενθαρρυνθούν οι πελάτες να προσαρμόσουν τη συμπεριφορά τους. Ένας τρόπος είναι η αντικατάσταση του μικρού ψυγείου και της καφετιέρας σε κάθε δωμάτιο με έναν κοινόχρηστο χώρο παροχών σε έναν ανοιχτό χώρο για τους πελάτες (Christopher Warren, HYB2020).
– Δημιουργία ενός ξενοδοχείου χωρίς χαρτί. Είναι ένας στόχος που διευκολύνεται από τη χρήση ενός σύγχρονου συστήματος διαχείρισης καταλυμάτων, το οποίο θα απλοποιήσει τις λειτουργίες και θα εξορθολογίσει την εμπειρία των πελατών, μειώνοντας ταυτόχρονα τις εκπομπές άνθρακα (Terence Ronson, HYB2018).
– Ενσωμάτωση της βιωσιμότητας στην αρχιτεκτονική του ξενοδοχείου. Στην κατασκευή νέων καταλυμάτων, υπάρχει μια προσέγγιση “τριών μηδενικών”: χρήση τοπικών υλικών κατασκευής και δεξιοτήτων (μηδενικά χιλιόμετρα), προτεραιότητα στην ενεργειακή διαχείριση και τις χαμηλότερες εκπομπές (μηδενικό διοξείδιο του άνθρακα) και εισαγωγή της διαχείρισης του κύκλου ζωής στη διαδικασία κατασκευής (μηδενικά απόβλητα) (Matteo Thun, HYB2020).
 
Στροφή σε οικολογικές λύσεις: θετική κίνηση για τον πλανήτη, θετική κίνηση και για την προσέλκυση των σημερινών (και αυριανών) πελατών των ξενοδοχείων. Πέρα από τον ευγενή στόχο της απαλλαγής από τον άνθρακα, υπάρχουν επίσης οικονομικοί παράγοντες και πτυχές που σχετίζονται με την προώθηση, οι οποίες οδηγούν τις τάσεις της βιομηχανίας προς τη βιωσιμότητα.
 
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών προβλέπει ότι έως το 2020 θα έχουν πραγματοποιηθεί περίπου 1,6 δισ. ταξίδια οικολογικής έμπνευσης.
 
Η φιλικότητα προς το περιβάλλον εξελίσσεται από καλοδεχούμενο αγαθό που αποτελεί ξενοδοχειακή τάση σε αναγκαία προτεραιότητα για αυξανόμενο αριθμό περιβαλλοντικά και κοινωνικά ευαισθητοποιημένων ταξιδιωτών.
 
Αυτό το βλέπουμε ιδιαίτερα στην νέα γενιά ταξιδιωτών και πελατών ξενοδοχείων. Μια μελέτη σχετικά με τη συμπεριφορά των millennial καταναλωτών, η οποία διεξήχθη από τη The Nielsen Company, διαπίστωσε ότι η βιωσιμότητα αποτελεί προτεραιότητα στις αγορές αυτής της γενιάς, μιας γενιάς που ασκεί μεγάλη επιρροή και ταξιδεύει πολύ. Πράγματι, το 66% των αποκριθέντων παγκοσμίως (αύξηση κατά 11% από το περασμένο έτος) θα “πλήρωναν περισσότερα χρήματα για προϊόντα και υπηρεσίες από εταιρείες που δεσμεύονται να συμβάλλουν θετικά στην κοινωνία και στο περιβάλλον” (Nielsen, 2015).
 
Στο ίδιο πνεύμα, μια παγκόσμια έρευνα της TUI διαπίστωσε ότι τα δύο τρίτα των παραθεριστών είναι πρόθυμοι “να κάνουν παραχωρήσεις στον τρόπο ζωής τους, προκειμένου να ωφελήσουν το περιβάλλον” (TUI, 2017).
 
Επομένως, αποκτώντας οικολογική συνείδηση, ένα κατάλυμα μπορεί όχι μόνο να προσελκύσει ευκολότερα τους σημερινούς περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένους ταξιδιώτες, αλλά και να βοηθήσει τους πελάτες του να ωφελήσουν το περιβάλλον, χωρίς να υποβαθμίσουν την ποιότητα του ταξιδιού τους.
 
Τι χρειάζεται για να αναγνωριστεί ένα κατάλυμα ως οικολογικό;
Επί του παρόντος, δεν υπάρχει μια ενιαία, καθολική σειρά κριτηρίων για την επίσημη αναγνώριση των καταλυμάτων ως οικολογικών.
 
Ωστόσο, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Βιώσιμου Τουρισμού (GSTC), ο φορέας που διαχειρίζεται τα παγκόσμια πρότυπα για τον βιώσιμο ταξιδιωτικό και τουριστικό κλάδο, δημιούργησε τα Κριτήρια και τους Προτεινόμενους Δείκτες του GSTC για Ξενοδοχεία, σε μια προσπάθεια “να υπάρξει κοινή συμφωνία για τον βιώσιμο τουρισμό”. Η ιδέα είναι να εναρμονιστούν όλα τα κριτήρια που περιλαμβάνονται στα πολυάριθμα συστήματα πιστοποίησης οικολογικών ξενοδοχείων, όπως το Πράσινο Κλειδί, η Πιστοποίηση Green Star Hotel κ.λπ.
 
Ο οργανισμός περιγράφει τα Κριτήρια GSTC ως “τις ελάχιστες προϋποθέσεις που θα πρέπει να φιλοδοξεί να καλύπτει μια ξενοδοχειακή επιχείρηση (ή οποιοσδήποτε τύπος κτιστών καταλυμάτων)“.
 
Τα ξενοδοχεία που θέλουν να αναγνωριστούν επίσημα ως οικολογικά καταλύματα μπορούν να στραφούν σε έναν από τους πολλούς φορείς πιστοποίησης που είναι διαπιστευμένοι από το GSTC ανά τον κόσμο.
 
Μια τελευταία σκέψη για τη βιώσιμη φιλοξενία
Όπως είδαμε από τα νούμερα, μένει να γίνουν σημαντικά βήματα, προκειμένου να καταστεί ο τομέας της φιλοξενίας ένας οικονομικά βιώσιμος κλάδος. Η πορεία μπορεί να είναι, αν μη τι άλλο, δύσκολη. Όμως, η αλήθεια είναι ότι κάθε μέτρο, κάθε βήμα για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα σε κάθε επίπεδο της βιομηχανίας μετράει και είναι, πράγματι, καίριο.
 
Βιώσιμη φιλοξενία δεν σημαίνει ‘μία εταιρεία που προσπαθεί να κάνει το καλύτερο σε μια δεδομένη αγορά’“, εξηγεί ο δρ. Legrand, “αλλά μια ολόκληρη βιομηχανία που είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές προκλήσεις, διερευνώντας ιδέες, λύσεις και στρατηγικές για τον τρόπο ανάπτυξης των μελλοντικών ξενοδοχείων και τον τρόπο διαχείρισης των λειτουργιών με βιώσιμο τρόπο“.
Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

19/03/2024
15/03/2024
14/03/2024
13/03/2024
12/03/2024
11/03/2024