Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Η Αειφορία ο κυρίαρχος πυλώνας για τη νέα τουριστική στρατηγική της Ελλάδας

Ιωάννης Παππάς - 25 Ιούλιος 2019, 14:49

Αν μιλάμε για αειφορία στον τουρισμό, η παγκόσμια πρακτική για τον στόχο αυτό μιλά για πιστοποίηση δομών, από το ξενοδοχείο μέχρι και τον προορισμό.


Δεκαετές πρόγραμμα για τον τουρισμό, το οποίο θα εκπονηθεί εντός του επόμενου εξαμήνου, σε συνεργασία με τους φορείς, εξήγγειλε πριν από λίγο σήμερα 25 Ιουλίου ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την επίσκεψή του στο Υπουργείο Τουρισμού. Το δεκαετές πρόγραμμα για τον τουρισμό του μέλλοντος, όπως είπε, θα δίνει έμφαση στην ανταγωνιστικότητα, στην καινοτομία και στη βιωσιμότητα. “Δε νοείται σήμερα τουριστικό προϊόν στην Ελλάδα, το οποίο να μη βάζει σε απόλυτη πρώτη προτεραιότητα την προστασία του περιβάλλοντος”, τόνισε....

Αρχικά ένα μεγάλο ΜΠΡΑΒΟ για ότι θα συμβεί κάτι τέτοιο. Μακάρι να γίνει κάτι δημιουργικό και εφαρμόσιμο.

Από την άλλη, ας μου επιτραπεί να παρουσιάσω κάποια κομβικά σημεία που πρέπει να ειπωθούν και μακάρι να ληφθούν υπόψιν:

  • Βιωσιμότητα (για εμάς ΑΕΙΦΟΡΙΑ) στον τουρισμό (και όχι μόνο εκεί) ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ Περιβάλλον! Προσοχή, γιατί αν το τοποθετήσουμε έτσι, πιθανώς θα φτιάξουμε ένα ημιτελές και προβληματικό κείμενο ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ. Καλό θα είναι οι φορείς που θα συμμετάσχουν στη διαδικασία δημιουργίας της στρατηγικής να το διεκδικήσουν.
  • Η διεθνής πρακτική δείχνει ότι ένα τέτοιο κείμενο θέλει τουλάχιστον 12 μήνες να ετοιμαστεί και να υιοθετηθεί από την ΚΟΙΝΩΝΙΑ! Παράδειγμα, μόνο οι συζητήσεις των ενδιαφερομένων μερών πριν και μετά τη διαμόρφωση κειμένου θα φτάσουν τους 3-4 μήνες όπως δείχνει η εμπειρία! Γιατί πρέπει να είναι όλοι και να συζητήσουν επί ευρημάτων (στην αρχή) και επί προτάσεων (μετά το πρώτο κείμενο).
  • Να υπάρχουν δεδομένα και ευρήματα στο τραπέζι (και όχι μόνο επισκεψημότητες, κλπ αλλά απτά δεδομένα, επιστημονικά τεκμειριωμένα) για να έχουμε κάτι να συζητήσουμε, και ΣΙΓΟΥΡΑ αρχική αξιολόγηση κατάστασης / ASSESSMENT! Αν δε γίνει, τι θα συζητήσουμε; τις θέσεις των φορέων απλά? Άρα πρέπει να έχουμε στοιχεία επί της ΑΕΙΦΟΡΊΑΣ και αυτά να έχουν δημιουργηθεί με βάση διεθνή πρότυπα για να είναι φυσικά ΣΥΓΚΡΙΣΙΜΑ, με το πριν, το τώρα και αυτό που θα σχεδιάσουμε!
  • Πρέπει να συμφωνήσουμε πως θα κάνουμε την αρχική αξιολόγηση, πως θα στηθεί η στρατηγική και πως το σχέδιο δράσης, αλλά κυρίως ΠΩΣ ΘΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΘΟΥΝ ΟΛΑ ΑΥΤΑ! Με ποιους δείκτες, κριτήρια, μεθοδολογία! Ελπίζουμε να μην ξανα-εφευρουμε τον τροχό για μία ακόμα φορά.
  • Πρέπει ο ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ να μας βγάζει κάπου, σε έναν στόχο. Αν μιλάμε για ΑΕΙΦΟΡΙΑ στον τουρισμό, η παγκόσμια πρακτική για τον στόχο αυτό μιλά για ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ δομών, από το ξενοδοχείο μέχρι και τον προορισμό. Να βάλουμε το πήχη ψηλά, τώρα!
  • Πρέπει ο ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ να είναι εμποτισμένος με τις αρχές της ΑΕΙΦΟΡΙΑΣ από την πρώτη ημέρα σχεδιασμού. Για να αποφύγουμε ανάλογες περιπτώσεις δημιουργίας ΣΧΕΔΙΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΩΝ από λεφτά του Ευρωπαίου Πολίτη που εκτελούνται χωρίς προτεραιότητα την ΑΕΙΦΟΡΙΑ! Γιατί τελικά αν κάνουμε ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ με άξονα την ΑΕΙΦΟΡΙΑ / ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ, τι χρησιμότητα θα έχουν πια τέτοια ΣΧΕΔΙΑ;

Για όλα αυτά και άλλα πολλά, υπάρχουν απαντήσεις και λύσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Αειφόρου Τουρισμού Global Sustainable Tourism Council - GSTC με την εμπειρία του σε πάνω από 50 χώρες μπορεί να προσφέρει τεχνογνωσία, εργαλεία και απαντήσεις στα παραπάνω. Γιατί η αειφορία στον τουρισμό της Ελλάδος είναι αναγκαία προϋπόθεση για το μέλλον. Είμαστε εδώ να συμβάλουμε!

Και για του λόγου το αληθές, παραδείγματα σχετικά :


Ο δρ. Ιωάννης Παππάς είναι διευθυντής του Παγκόσμιου Συμβουλίου Αειφόρου Τουρισμού για την περιοχή της Μεσογείου. Είναι δρ. Μηχανολόγος Μηχανικός, με πάνω από 27 χρόνια εμπειρίας σε διάφορους τομείς της επιστήμης, με επίκεντρο την Αειφορία του Τουρισμού, την ενεργειακή απόδοση και την περιβαλλοντική αποδοτικότητα σε υποδομές και κτίρια, τον έλεγχο ή την παροχή συμβουλών στην πιστοποίηση εταιρειών και στην τεχνολογική εφαρμογή των μεθοδολογιών προσαρμογής και μετριασμού του κλίματος. Είναι επικεφαλής Αξιολογητής του GSTC για Προορισμούς στην EMEA, Επιθεωρητής στα πιο σημαντικά συστήματα πιστοποίησης Αειφόρου Τουρισμού, για ξενοδοχεία, τουριστικά γραφεία και προορισμούς, καθώς και επικεφαλής εκπαιδευτής του GSTC για τη Νοτιο-Ανατολική Ευρώπη.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top