Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΤο Θέμα της ΕπικαιρότηταςΧ. Θεοχάρης: 'Μακροπρόθεσμος στόχος ένα τουριστικό μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης και αειφορίας'

Χ. Θεοχάρης: 'Μακροπρόθεσμος στόχος ένα τουριστικό μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης και αειφορίας'

Ειδικότερα για το 2020, εκπονήθηκε ένα στρατηγικό σχέδιο μάρκετινγκ που θέτει συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους που προκύπτουν από την ανάλυση των διεθνών συνθηκών, όπως το Brexit και η επάνοδος της Τουρκίας και της Αιγύπτου, των τουριστικών εξελίξεων με παγκόσμιο αντίκτυπο, όπως η κατάρρευση της Thomas Cook, από την ρεαλιστική αποτύπωση των αδυναμιών και των δυνατοτήτων της χώρας και από την πορεία του ελληνικού τουρισμού τα τελευταία χρόνια.

Συνεδριάζει αυτήν την ώρα, για πρώτη φορά, το Περιφερειακό Συμβούλιο Τουρισμού, στα γραφεία του ΕΟΤ. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού και η διοίκηση του ΕΟΤ συζητούν με περιφερειάρχες και αντιπεριφερειάρχες από τις 13 περιφέρειες για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας.

Πρόκειται για ένα νέο θεσμό, που στόχο έχει την αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος μέσω του συντονισμού και της διάχυσης καλών πρακτικών και φυσικά την επίλυση των όποιων προβλημάτων αντιμετωπίζουν οι περιφέρειες.

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του υπουργού Τουρισμού, κ. Χάρη Θεοχάρη:


Ο υπουργός Τουρισμού, κ. Χάρης Θεοχάρης, ενώ μεσω των κ.κ. Κωνταντίνου Λούλη, γενικού γραμματέα Τουρισμού (αριστερά) και Μάνου Κόνσολα, υφυπουργού Τουρισμού (δεξιά).

“Αγαπητοί Περιφερειάρχες και Αντιπεριφερειάρχες

Αγαπητοί Κυρίες και κύριοι,

Νιώθω ευτυχής που βρίσκομαι σήμερα, εδώ στην πρώτη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Τουρισμού, που πραγματοποιούνται στα φιλόξενα γραφεία του ΕΟΤ. Σε μια συνεδρίαση που θα μας δώσει τη δυνατότητα να μιλήσουμε για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας και τη στροφή του εγχώριου τουριστικού προϊόντος σε ένα πιο βιώσιμο μοντέλο που θα στηρίζεται στην ποιότητα και στην προστιθέμενη αξία και όχι στον όγκο.

Τα πρώτα σημάδια από αυτή τη στροφή είναι ήδη εμφανή. Από τα στοιχεία προκύπτει πως το εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου του 2019 οι τουριστικές εισπράξεις είναι πάνω από τα τουριστικά έσοδα που κατεγράφησαν καθ’όλη τη διάρκεια του 2018. Όταν το αντίστοιχο εννεάμηνο του 2017 τα έσοδα υπολείπονταν κοντά στα 200 εκατ. ευρώ από τα συνολικά έσοδα του 2016 και το εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου του 2018 τα έσοδα ήταν 500 εκατ. ευρώ λιγότερα από τα έσοδα που είχαν καταγραφεί στο σύνολο του 2017.

Όλα αυτά ενώ είχαμε να διαχειριστούμε την πτώχευση της Thomas Cook. Η επιτυχία αυτής της χρονιάς απαντάει στην κακόπιστη κριτική που είχαμε να αντιμετωπίσουμε από τη μεριά της αξιωματικής αντιπολίτευσης και δείχνει τον δρόμο προς ένα νέο τουριστικό μοντέλο.

Γνωρίζετε τη δέσμευση της κυβέρνησης μας να βελτιώσει το μοντέλο τουρισμού της χώρας, αναγνωρίζοντας τη θεμελιώδη συμβολή της βιομηχανίας τουρισμού στο ΑΕΠ της Ελλάδας και στην απασχόληση. Έχουμε ήδη ξεκινήσει να επεξεργαζόμαστε, σε συνεργασία και με τους φορείς του τουρισμού, το νέο στρατηγικό πλάνο με ορίζοντα δεκαετίας, 2021–2030.

Το 10ετές στρατηγικό σχέδιο βασίζεται σε 7 πυλώνες:

Πυλώνας πρώτος, η προσβασιμότητα και η διασυνδεσιμότητα τόσο στο φυσικό όσο και στον ψηφιακό άξονα. Με καταγραφή των τουριστικών ροών, αξιολόγηση τους αλλά και δημιουργίας σεναρίων ροών για τα επόμενα χρόνια.

Δεύτερος πυλώνας, Ιδιωτικές υποδομές και βιώσιμη διαχείριση και Ανάπτυξη. Με αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης και βελτίωση στους άξονες με οικονομικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο.

Πυλώνας τρίτος, Δημόσιες Υποδομές και Διαχείριση της Εμπειρίας. Με Αξιολόγηση της εμπειρίας του επισκέπτη αλλά καταγραφή των σημείων που είναι προς βελτίωση.

Πυλώνας τέταρτος, Εκπαίδευση και κατάρτιση Ανθρώπινου Δυναμικού. Με απογραφή του ανθρώπινου δυναμικού του κλάδου και των δεξιοτήτων αλλά και αξιολόγηση των ελλείψεων με νέες εκπαιδευτικές δομές σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης και με κίνητρα για επανεκπαίδευση.

Πέμπτος, Προϊοντική Ανάπτυξη, Προώθηση και Προβολή. Με χαρτογράφηση της ζήτησης, της ελληνικής προσφοράς αλλά και της ανταγωνιστικής προσφοράς. Στόχος είναι η δημιουργία συγκεκριμένων τουριστικών προϊόντων αποβλέποντας στη γεωγραφική και χρονική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Έκτος, Συνεργατική Διακυβέρνηση. Με χαρτογράφηση των δομών και λειτουργιών του Υπουργείου και των εμπλεκόμενων φορέων με στόχο τη δημιουργία μηχανισμών δημοσίου διαλόγου και διαχείρισης προορισμών.

Και τέλος, έβδομος, Ρυθμιστικό και Κανονιστικό πλαίσιο. Με κωδικοποίηση της νομοθεσίας και ανάλυση των νομοθετικών κενών.

Μακροπρόθεσμος στόχος μας είναι να διαμορφώσουμε ένα τουριστικό μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης και αειφορίας που θα μας επιτρέψει να γίνουμε κορυφαίοι σε διεθνές επίπεδο όχι στη βάση του κόστους αλλά στη βάση της ποιότητας των υπηρεσιών και της πληθώρας των αυθεντικών εμπειριών που θα προσφέρουμε στον επισκέπτη. Το νέο μοντέλο θα βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία του κλάδου διευρύνοντας τους προορισμούς και μοιράζοντας πιο δίκαια τα οφέλη και τα βάρη του τουρισμού.

Πιο άμεσα, και ειδικότερα για το επόμενο έτος, εκπονήσαμε ένα στρατηγικό σχέδιο μάρκετινγκ που για πρώτη φορά θέτει συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους που προκύπτουν από την ανάλυση των διεθνών συνθηκών όπως το Brexit και η επάνοδος της Τουρκίας και της Αιγύπτου, των τουριστικών εξελίξεων με παγκόσμιο αντίκτυπο, όπως η κατάρρευση της Thomas Cook, από την ρεαλιστική αποτύπωση των αδυναμιών και των δυνατοτήτων μας και από την πορεία του ελληνικού τουρισμού τα τελευταία έτη. Είμαστε αισιόδοξοι ότι και το 2020 η χρονιά θα κλείσει με διψήφια άνοδο στα έσοδα και δυνατή μονοψήφια άνοδο στις αφίξεις και στις διανυκτερεύσεις.

Η στρατηγική μας για το 2020 περιλαμβάνει νέα στοιχεία και σημαντικές αλλαγές στην φιλοσοφία και στην μεθοδολογία προώθησης της χώρας μας. Πλέον τίθενται συγκεκριμένοι ποσοτικοί στόχοι για κάθε σημαντική αγορά προέλευσης επισκεπτών, στο επίκεντρο της προώθησης μας μπαίνει ο επισκέπτης που ανήκει στην μέση και ανώτερη εισοδηματική τάξη και δίνουμε το βάρος στην ψηφιακή προβολή με εξατομικευμένα χαρακτηριστικά, αναδεικνύοντας όχι τη χώρα γενικά αλλά επιμέρους προορισμούς και μοναδικές εμπειρίες.

Καθώς η τουριστική αγορά είναι πλέον αγορά ζήτησης και όχι προσφοράς, το μάρκετινγκ επικεντρώνεται στον επισκέπτη και στην πληθώρα αυθεντικών εμπειριών που θα βιώσει στην χώρα μας όχι στο κόστος και στα προϊόντα.

Η κερδοφορία, η βιωσιμότητα και η ανταγωνιστικότητα είναι το πλαίσιο στο οποίο κινούμαστε. Στις ώριμες αγορές όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Αγγλία, στοχεύουμε να αλλάξουμε το προφίλ του επισκέπτη προσελκύοντας περισσότερους επισκέπτες υψηλής αξίας. Παράλληλα, θα αναπτύξουμε πιο μακρινές αγορές όπως αυτή της Κίνας χάρη στην βελτίωση της συνδεσιμότητας. Ειδικά για την ανάπτυξης της κινέζικης αγοράς έχουμε εκπονήσει ξεχωριστό πλάνο όπου όλοι οι φορείς της βιομηχανίας θα κληθούν να συμμετέχουν διαμορφώνοντας προϊόντα και υπηρεσίες που απευθύνονται στον Κινέζο επισκέπτη της μέσο ανώτερης τάξης.

Παράλληλα, η στοχοθεσία μας στρέφεται και προς τα μέσα, δηλαδή προς τις περιφέρειες της χώρας μας με τις οποίες εγκαινιάζουμε μια νέα εποχή στενής συνεργασίας και ανάπτυξης συνεργειών.

Στο νέο μοντέλο που σχεδιάζουμε, η τουριστική πολιτική κάθε περιφέρειας δεν αναπτύσσεται ανεξάρτητα και χωρίς να λαμβάνει υπόψη της τους εθνικούς στόχους. Αντιθέτως, δουλεύουμε στενά με τις περιφέρειες ώστε να δημιουργηθεί ένα ολιστικό πλάνο μάρκετινγκ όπου κάθε περιφέρεια αναδεικνύει τα μοναδικά της χαρακτηριστικά και αλληλοσυμπληρώνεται με τις υπόλοιπες, ιδίως τις γειτονικές της, ώστε να πετύχουμε τη βιωσιμότητα τόσο στους προορισμούς όσο και στην εποχικότητα.

Οι επιβαρυμένοι προορισμοί θα δώσουν έμφαση στη βιώσιμη διαχείριση και οι αναδυόμενοι προορισμοί στη βιώσιμη ανάπτυξη.

Όλοι εναρμονιζόμαστε με τους εθνικούς στόχους για τον τουρισμό, το νέο συμμετοχικό τουριστικό μοντέλο που η δική μας κυβέρνηση και το Υπουργείο μας προωθεί είναι αυτό της και της βιωσιμότητας σε τρείς πυλώνες: κοινωνική και οικονομική, περιβαλλοντική και χωροταξική.

Είναι ευθύνη της κεντρικής κυβέρνησης να συμβαλλει στην μεταρρύθμιση του τουριστικού μοντέλου σε όλες τις περιφέρειες και ενεργοποιεί τους μηχανισμούς συνεργασίας μεταξύ των περιφερειακών και των δημοτικών αρχών, κάθετα και οριζόντια ανά περιφέρεια. Αναμένουμε ότι στο πλαίσιο αυτό εσείς ως φορείς αυτοδιοίκησης θα συνεχίζετε να επιδιώκετε τη συνεργασία και με τους ιδιωτικούς φορείς των περιφερειών σας ώστε να εκσυγχρονίσουμε υφιστάμενα τουριστικά προϊόντα και να δημιουργήσουμε καινούρια, ως σύμπραξη δημόσιων και ιδιωτικών πόρων.  Το Υπουργείο θα υποστηρίξει με όλες του τις λειτουργίες αυτό το νέο μοντέλο και θα δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση στην αποτελεσματική διυπουργική συνεργασία σε όσες περιοχές επηρεάζουν την αποτελεσματική λειτουργία του τουρισμού.

Η τουριστική δύναμη της χώρας μας πρέπει να συμβάλει στην ευημερία της κοινωνίας μας, συμμετοχικά και δίκαια για όλους. Ο τουρισμός ως μοχλός οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης για τις περιφέρειες πρέπει να βοηθήσει ώστε να επιστρέψει ο κόσμος σε περιοχές που έχουν χάσει πληθυσμό, να συμβάλλει στην δικαιότερη κατανομή του πλούτου, να προστατεύσει και να προωθήσει την πολιτιστική μας κληρονομιά και το περιβάλλον, βελτιώνοντας εν τέλει την ποιότητα ζωής για όλους τους πολίτες.

Εκτιμώ ότι η στενή και συντονισμένη συνεργασία μας θα μεγιστοποιήσει την αξία των πόρων που διαθέτουμε, θα ενθαρρύνει τον στρατηγικό σχεδιασμό και τις επενδύσεις και θα εξασφαλίσει καλύτερη προώθηση του τουρισμού μας.

Σας ευχαριστώ”

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024