Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Τα αεροδρόμια του μέλλοντος: Δέκα προβλέψεις για την επόμενη δεκαετία

28 January 2020, 11:50

Ο μόνος τρόπος με τον οποίο μπορεί να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία των αεροδρομίων σε μια εποχή που ήδη ακούγεται όλο και συχνότερα ο όρος 'κρίσιμη χωρητικότητα', είναι η ανάπτυξη και η εφαρμογή νέων τεχνολογιών που θα τα καταστήσουν πιο αποτελεσματικά, ενώ ταυτόχρονα ενισχύουν την εμπειρία των επιβατών.


Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η εμπειρία σε ένα αεροδρόμιο έχει ήδη μεταμορφωθεί δραματικά. Τα τελευταία 10 χρόνια οι επιβάτες έχουν έρθει σε επαφή με τη βιομετρική ασφάλεια, το check-in μέσω κινητών και την παρακολούθηση των αποσκευών.

Αλλά ακολουθούν πολλά νέα πράγματα ακόμη... Την επόμενη δεκαετία θα σημειωθεί ένας εκθετικά επιταχυνόμενος ρυθμός αλλαγής, καθώς οι επιβάτες που είναι γνώστες της ψηφιακής τεχνολογίας, αλλά και το προσωπικό, θα γνωρίσουν ριζικές τεχνολογίες, από ιπτάμενα ταξί μέχρι “έξυπνα” αεροδρόμια.

Είναι γνωστό ότι οι αριθμοί των επιβατών πρόκειται να διπλασιαστούν τα επόμενα 20 χρόνια (στοιχεία IATA), όπως είναι επίσης γνωστό ότι οι επεκτάσεις στα αεροδρόμια δεν μπορούν να ακολουθήσουν αυτόν το διπλασιασμό. Ήδη ακούγεται όλο και συχνότερα ο όρος “κρίσιμη χωρητικότητα”.

Οι επιβάτες θέλουν -και πολύ σωστά- ένα ομαλό και εύκολο ταξίδι στο αεροδρόμιο. Ο μόνος τρόπος με τον οποίο μπορεί να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία των αεροδρομίων είναι η ανάπτυξη και η εφαρμογή νέων τεχνολογιών που θα τα καταστήσουν πιο αποτελεσματικά, ενώ ταυτόχρονα ενισχύουν την εμπειρία των επιβατών. Ο Benoit Verbaere, Business Development Director της SITA Europe, δίνει τις δικές του προβλέψεις:



1. Η ασφάλεια θα “ενσωματωθεί” στο ομαλό ταξίδι
Κατά την επόμενη δεκαετία, οι διαδικασίες ασφαλείας θα σημαίνει απλά περπάτημα κατά μήκος ενός διαδρόμου. Χωρίς αφαίρεση παλτού, παπουτσιών και της ζώνης ή τοποθέτηση των μικρών μπουκαλιών σε μικρές σακούλες. Και όχι πια ουρές. Οι επιβάτες και οι τσάντες τους θα αναγνωρίζονται αυτόματα καθώς περνούν από τα αυτοματοποιημένα σημεία ελέγχου. Τα αυστηρά σημεία ελέγχου θα αντικατασταθούν από διάδρομους αισθητήρων, καθιστώντας τους ελέγχους φυσικών εγγράφων απαρχαιωμένους.

2. Οι επιβάτες θα έχουν τον έλεγχο της ψηφιακής τους ταυτότητας
Η υιοθέτηση της αυτόνομης ψηφιακής ταυτόποίησης δίνει πίσω στους επιβάτες τον έλεγχο της ταυτότητάς τους και το ποιες πτυχές της ζωής τους θέλουν να αποκαλυφθούν καθώς ταξιδεύουν. Στα μελλοντικά αεροδρόμια η πιθανότητα κινδύνου θα αξιολογείται συνεχώς από εξειδικευμένη Τεχνητή Νοημοσύνη (AI), χρησιμοποιώντας την ψηφιακή ταυτότητα του επιβάτη. Τα ευαίσθητα στοιχεία αυτών των δεδομένων θα χρησιμοποιούνται μόνο από κυβερνήσεις, οι οποίες θα χρησιμοποιούν αυτοματοποιημένα συνεργατικά συστήματα για να εγκρίνουν -ή, σε ορισμένες περιπτώσεις, να μην εγκρίνουν- τα διάφορα στάδια του ταξιδιού. Οι αεροπορικές εταιρείες δε θα έχουν πλέον την ευθύνη επεξεργασίας δεδομένων των επιβατών για την ασφάλεια των συνόρων.



3. Τα στάδια ταξιδίου θα είναι αποκεντρωμένα
Όλα θα έχουν ετικέτες: άνθρώποι, αποσκευές και φορτίο -και θα παρακολουθούνται καθ’όλη τη διάρκεια του ταξιδιού τους, ανεξάρτητα από τον τρόπο μεταφοράς που χρησιμοποιούν. Αυτό σημαίνει ότι οι αδειοδοτήσεις για το ταξίδι και οι τελωνειακοί έλεγχοι μπορούν να γίνουν πριν από την πτήση, εξοικονομώντας χρόνο στο αεροδρόμιο. Η παράδοση και παραλαβή αποσκευών χωρίς φυσική παρουσία θα προσφέρονται όπου είναι πιο βολικό για τον επιβάτη, για παράδειγμα στους σιδηροδρομικούς σταθμούς.

4. Υψηλή συνδεσιμότητα των αεροδρομίων
Η νέα εποχή των συνδεδεμένων αερολιμένων περιλαμβάνει όλο και πιο φθηνούς αισθητήρες, λιγότερο εξειδικευμένο hardware και νέες δεξαμενές δεδομένων, που τροφοδοτούνται από κάθε συσκευή πάνω από 5G. Τα δεδομένα θα συλλέγονται μέσω Software Defined Networks, θα ταξινομούνται και θα αναλύονται, ώστε να καθιστούν το αεροδρόμιο ιδιαίτερα αποδοτικό και μια πολύ καλύτερη εμπειρία για τους επιβάτες.

5. Αεροδρόμια που σκέφτονται μόνα τους
Οι αλγόριθμοι AI θα αποτελέσουν το κλειδί για την αποτελεσματικότητα των αεροδρομίων, μέσω της εξελιγμένης Τεχνητής Νοημοσύνης. Οι αερολιμένες θα χρησιμοποιούν τεχνολογία Digital Twin βελτιώνοντας την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα και την εμπειρία των επιβατών. Πρόκειται για μια προηγμένη προσομοίωση υπολογιστών που λαμβάνει δεδομένα από ολόκληρο το αεροδρόμιο και τις αεροπορικές δραστηριότητες για να απεικονίσει, να προσομοιώσει και να προβλέψει τι θα συμβεί στη συνέχεια. Αυτά τα δεδομένα πρόβλέψεων θα χρησιμοποιηθούν στη συνέχεια για τον εξορθολογισμό των επιχειρησιακών δραστηριοτήτων, αυτοματοποιώντας τες, όπου είναι δυνατόν. Θα υπάρχουν αυτοματοποιημένα μηνύματα όπως ”Δύο A380s θα προσγειωθούν ταυτόχρονα επειδή κάποιος καθυστερεί: βεβαιωθείτε ότι υπάρχουν αρκετοί άνθρωποι στα σημεία ελέγχου επιβατών” ή ”Η ανατροφοδότηση από τις τουαλέτες στο δεύτερο επίπεδο είναι αρνητική: Στείλτε προσωπικό”. Η ταχεία ανταλλαγή πληροφοριών θα σημαίνει προληπτικές απαντήσεις και συνεπώς πιο λειτουργικές και ακριβείς διαδικασίες για τις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια.

6. Κρίσιμος ο ρόλος της συνεργασίας
Σε κάθε ταξίδι υπάρχουν 10 ή περισσότερα διαφορετικά α΄τομα που είναι υπεύθυνα για την πραγματοποίηση του ταξιδιού του επιβάτη. Ο μόνος τρόπος να συγκεντρωθούν όλα τα δεδομένα για να γίνει αυτό το ταξίδι απρόσκοπτο είναι μέσω της στενής συνεργασίας μεταξύ όσων εργάζονται σε ένα αεροδρόμιο: τον ίδιο τον αερολιμένα, τις αεροπορικές εταιρείες, τις κυβερνητικές υπηρεσίες, τους χειριστές εδάφους, τα εστιατόρια και τα καταστήματα. Η συνεργασία είναι απαραίτητη σε ολόκληρο το “οικοσύστημα” των συνδεδεμένων αερολιμένων. Σε όλο αυτό το ευρύ δίκτυο, τα επιχειρησιακά δεδομένα θα μοιράζονται με πλαίσια εμπιστοσύνης και τα ενδιαφερόμενα μέρη θα μοιράζονται μεμονωμένες πηγές αληθινών δεδομένων για βασικές λειτουργίες. Σε αυτές τις περιπτώσεις τεχνολογίες όπως το blockchain παρέχουν τεράστιες δυνατότητες για τη διευκόλυνση της ασφαλούς ανταλλαγής πληροφοριών.

7. Αυτοματοποίηση των αεροδρομίων
Η σύνδεση υψηλής ταχύτητας των κινητών στο αεροδρόμιο θα έχει κρίσιμη σημασία. Τα αεροδρόμια θα εκτελούν ολοένα και περισσότερο λειτουργίες “just-in-time”, με αυτοματοποίηση και αυτοεξυπηρέτηση, καθιστώντας τα πάντα πιο αποτελεσματικά. Και τα συνδεδεμένα, αυτοματοποιημένα και αυτόνομα οχήματα και ρομπότ πρόκειται να γίνουν κάτι το συνηθισμένο. Ο αυτοματισμός θα επιτρέψει επίσης την αποτελεσματικότερη διανομή και χρήση αντικειμένων -από αποσκευές ή ρυμουλκά αεροσκαφών- που θα συνδεθεί μέσω δικτύων 5G, παρέχοντας τεράστιο όγκο δεδομένων, σε πραγματικό χρόνο.ce comprising bag check-in at your home, office or hotel, and fast-track

8. Το αεροδρόμιο θα προσαρμοστεί στις ανάγκες των επιβατών
Η γρήγορη και χωρίς προβλήματα διαδρομή προς και εντός του αεροδρομίου θα κάνει κάποιες υπάρχουσες υπηρεσίες αδύναμες ή παρωχημένες, για παράδειγμα, η στάθμευση. Τα αεροδρόμια θα πρέπει να βρουν νέους τρόπους για να αυξήσουν την ταξιδιωτική εμπειρία ώστε να τις αντικαταστήσουν. Η εξατομίκευση θα είναι το κλειδί, παρέχοντας στους επιβάτες ό,τι θέλουν, όταν το χρειάζονται, σε οποιοδήποτε σημείο του ταξιδιού τους από την αρχή μέχρι το τέλος, όχι μόνο στο αεροδρόμιο. Τέτοιο παράδειγμα θα μπορούσε να είναι η υπηρεσία λιμουζίνας που παρέχεται από το αεροδρόμιο, που περιλαμβάνει check-in των αποσκευών στο σπίτι, το γραφείο ή το ξενοδοχείο του επιβάτη, και fast-track έγκριση και διευκόλυνση για τους τακτικούς ταξιδιώτες.

9. Η κινητικότητα θα είναι μια κατ’απαίτηση υπηρεσία
Τα αεροδρόμια θα γίνουν γιγαντιαία κέντρα μεταφοράς, παρέχοντας πρόσβαση σε ένα ευρύ φάσμα τέτοιοων επιλογών. Καινοτομίες, όπως τα αεροπορικά ταξί, θα “αναδυθούν” μέχρι το 2030 για την παροχή πολύ πιο αποτελεσματικών μεταφορών προς και από το αεροδρόμιο. Μπορούν ακόμη και να αποτελέσουν ανταγωνισμό για τις διαδρομές σε κοντινούς προορισμούς.



10. Ένα API για ο,τιδήποτε κάνει ένας επιβάτης στο αεροδρόμιο
Δεδομένου ότι οι ταξιδιώτες του αύριο θα είναι γνώστες της ψηφιακής τεχνολογίας, οι άνθρωποι που διαχειρίζονται αεροδρόμια θα πρέπει να είναι το ίδιο. Αυτό το περιβάλλον θα έχει ως αποτέλεσμα η πολυπλοκότητα των αερολιμένων να “τεμαχιστεί” σε ένα σύνολο υπηρεσιών δεδομένων που μπορούν να μοιραστούν σε APIs (Application Programming Interfaces), προσφέροντας ένα “οικοσύστημα” που θα επιτρέπει τη συνεργασία και την καινοτομία, κάτι που θα είναι ευκολότερο για όλους να χρησιμοποιήσουν. Για παράδειγμα, η AI θα επιτρέψει την υποβολή αιτημάτων για συγκεκριμένες γνώσεις σε ανθρώπινους όρους: ”Υπάρχει μια ροζ τσάντα ως χειραποσκευή στην πύλη B34;” ή ”Η σειρά στο διάδρομο αφίξεων Α είναι πολύ μεγάλη, στείλτε περισσότερα ταξί”.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top