Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

FOMO. Ο φόβος που μας δημιουργούν τα social media και πώς οι επιχειρήσεις τον αξιοποιούν...

Ιωάννης Πρωτοπαπαδάκης - 16 Μάρτιος 2020, 14:55

Ο πιο κλασικός τρόπος είναι δημιουργώντας την αίσθηση του κατ’επείγοντος, π.χ. 'κλείστε τώρα για να έχετε έκπτωση 20%' ή 'η προσφορά διαρκεί για λίγες μόνο μέρες', ώστε να δώσετε στον χρήστη να καταλάβει ότι, αν δεν δράσει άμεσα, θα χάσει μια σημαντική ευκαιρία (ενίοτε επιστρατεύονται και notifications για να ενθυμίσουν στον χρήστη ότι ο χρόνος τελειώνει).


Το ακρωνύμιο FOMO (Fear Of Missing Out – ο φόβος να μην μείνεις στην απ’έξω, να μην χάσεις κάτι “ενδιαφέρον”) είναι ένας σχετικά καινούριος όρος (εμφανίστηκε για πρώτη φορά στα διεθνή λεξικά το 2013), ο οποίος αποτυπώνει το άγχος που βιώνει κάποιος επειδή οι “άλλοι” μπορεί να ζουν μια ικανοποιητική εμπειρία, την οποία αυτός δεν βιώνει, γεγονός που πυροδοτεί την ακαταμάχητη επιθυμία του να παραμένει συνεχώς συνδεδεμένος, ώστε να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή τι κάνουν αυτοί οι “άλλοι”.

Ο φόβος αυτός, στην εποχή του Facebook και του Instagram, κυριεύει κυρίως τους Millennials (διακατέχει το 69%, με το 60% αυτών να κάνει αγορές εξαιτίας του) και μπορεί να έχει μια σειρά από αρνητικές επιπτώσεις όπως μοναξιά, χαμηλή αυτοεκτίμηση κ.λπ.

Συνήθως οι άνθρωποι υποφέρουν από αυτό το σύνδρομο όταν, σε αντίθεση με αυτούς, φίλοι ή μέλη της οικογένειάς τους παρακολουθούν ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις, πάνε διακοπές ή κάνουν αγορές.

Οι επιχειρήσεις γνωρίζουν πολύ καλά την ύπαρξη του FOMO και γι’αυτόν το λόγο επιστρατεύουν διάφορες πρακτικές για να μας πείσουν “να μη μείνουμε στην απ’έξω”.



Ο πιο κλασικός τρόπος είναι δημιουργώντας την αίσθηση του κατ’επείγοντος, π.χ. “κλείστε τώρα για να έχετε έκπτωση 20%” ή “η προσφορά διαρκεί για λίγες μόνο μέρες” (π.χ. σε πολλά site που φιλοξενούν προσφορές, όπως το ekdromi.gr, ο χρόνος μετρά αντίστροφα – το ίδιο λίγο-πολύ ισχύει και με τα Instagram Stories όπου οι προσφορές ισχύουν μόνο για 24 ώρες), ώστε να δώσετε στον χρήστη να καταλάβει ότι, αν δεν δράσει άμεσα, θα χάσει μια σημαντική ευκαιρία (ενίοτε επιστρατεύονται και notifications για να ενθυμίσουν στον χρήστη ότι ο χρόνος τελειώνει).

Επίσης, ισχυρό κίνητρο αποτελεί το προνόμιο της αποκλειστικότητας. Π.χ. “εγγραφείτε στο newsletter για να μαθαίνετε πρώτοι για τις προσφορές μας”. Με την εγγραφή στο newsletter ή με την ύπαρξη κάρτας μέλους ο χρήστης αισθάνεται σημαντικός και ξεχωριστός, καθώς θα λαμβάνει προνόμια που άλλοι δεν μπορούν να απολαύσουν.

Μια άλλη παρεμφερής πρακτική έχει να κάνει με την ενημέρωση που λαμβάνει ο χρήστης σχετικά με το πόσοι κοιτάζουν τη συγκεκριμένη στιγμή το ξενοδοχείο αλλά και πόσοι έκαναν κράτηση την τελευταία ώρα ή μέρα.

Κλασικό παράδειγμα αποτελεί η Booking, που μας ενημερώνει με έντονα κόκκινα γράμματα τις ημερομηνίες για τις οποίες δεν υπάρχει διαθεσιμότητα, αλλά παραθέτοντας ακριβώς από κάτω και ελεύθερες ημερομηνίες (ασκώντας πίεση στον εν δυνάμει πελάτη να προβεί σε αγορά).

Βέβαια, η πλέον δοκιμασμένη πρακτική δεν είναι άλλη από το να προσφέρετε μία ανεπανάληπτη εμπειρία στους επισκέπτες, την οποία θα θέλουν να διαμοιραστούν με το κοινό τους. Για να τους το κάνετε πιο εύκολο, μπορείτε να τους καθοδηγήσετε (ή και να τους ενθαρρύνετε, π.χ. με τη χρήση hashtags ή διοργανώνοντας διαγωνισμό φωτογραφίας), προτρέποντάς τους να τραβήξουν βίντεο ή φωτογραφίες από συγκεκριμένα σημεία του καταλύματός σας ή καθιερώνοντας μία selfie zone (εξ ου και ο όρος instagrammable).

Την ίδια στιγμή, ο οργανισμός Visit Canberra, επενδύοντας στο user generated content, χρησιμοποιεί ειδικό hashtag όπου δημοσιοποιούνται φωτογραφίες και εμπειρίες άλλων χρηστών.”




Ο Ιωάννης Πρωτοπαπαδάκης είναι συγγραφέας, καθηγητής και εισηγητής σεμιναρίων σε θέματα μάρκετινγκ, ποιοτικής εξυπηρέτησης και διαχείρισης παραπόνων. Σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Πειραιά και κατέχει MBA (Master of Business Administration) από το Cleveland State University.

Εχει συγγράψει τα βιβλία: “Μάρκετινγκ Εστιατορίου”, “Γνωστά Ονόματα, Άγνωστες Ιστορίες 1,2,3”, “Ποιος Γελάει Τώρα”, “Παράπονα Πελατών”, “Ιστορίες Τεσσάρων Τροχών”, “Super Flops”, “Επιχειρείν αλά ελληΝΙΚΑ!”, “Είναι τρελός ο Εφευρέτης”, “Δημόσιες Σχέσεις”, “Μάρκετινγκ Υπηρεσιών. Εφαρμογή στον Τουρισμό”, “Υποδειγματική Εξυπηρέτηση Πελατών. 60 τρόποι για να δημιουργήσετε πιστούς πελάτες”, “Οι 50 Καλύτερες Επιχειρηματικές Ιδέες μέσα στην Κρίση”, “Πρακτικές Μάρκετινγκ στην Εστίαση”,“E-Tourism” και “Airbnb. Πώς να διαπρέψεις ως οικοδεσπότης”. Αποσπάσματα από τα βιβλία, καθώς και συνεντεύξεις, έχουν δημοσιευτεί σε έγκυρες εφημερίδες και περιοδικά, ραδιοφωνικούς σταθμούς καθώς και στην τηλεόραση.

Εχει προσκληθεί ως ομιλητής από διάφορες οργανώσεις και φορείς όπως η Palso, το Σχολείο Τουρισμού Καλαμάτας, η ΕΕΔΕ, η Forum κ.ά. Έχει εργαστεί στο τμήμα μάρκετινγκ της Misko-Barilla, καθώς και -από το 2000 έως σήμερα- ως καθηγητής μάρκετινγκ και ποιοτικής εξυπηρέτησης, στην τουριστική σχολή Le Monde.

Αρθρογραφεί στο epixeiro.gr., στα έντυπα The Cofφee Magazine και The Grill, ενώ έχει διατελέσει σύμβουλος μάρκετινγκ και προώθησης για το ιστορικό ξενοδοχείο “Το Σπίτι του Καπετάνιου” στην Πρέβεζα, το “Tesoro Hotel” στη Λευκάδα, το κατάστημα εστίασης “FoodLab” στη Χίο και το “Κτήμα Υδρούσα” στην Άνδρο.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top