Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΑπό το overtourism στο "no tourism" ή στο "slow tourism";

Από το overtourism στο "no tourism" ή στο "slow tourism";

Θα οδηγηθούμε σε ένα μοντέλο slow tourism, όπου ο κόσμος θα ταξιδεύει σε μικρότερες ομάδες, θα επιλέγει μικρότερα συγκροτήματα για τη διαμονή του, θα ασχολείται με δραστηριότητες που θα είναι πιο οικογενειακές, και θα προτιμά προορισμούς όπου δε θα συγχρωτίζονται στις τουριστικές επιχειρήσεις εκατοντάδες άτομα.

Όλοι γνωρίζουμε την σημερινή κατάσταση, που έχει δημιουργηθεί σαν αποτέλεσμα της εξάπλωσης του Covid 19, που ο κόσμος πανικοβλημένος τρέχει να αγοράσει σχεδόν ότι βρει μπροστά του από χαρτί υγείας μέχρι τρόφιμα, άσχετα φάρμακα κ.ά.

Οι άνθρωποι του τουρισμού και οι επαγγελματίες έχουν διπλό άγχος, το κοινό άγχος όλων των υπολοίπων συν το άγχος που προέρχεται από το γεγονός ότι η απομόνωση δημιουργεί συνθήκες, ακριβώς  αντίθετες από ότι θα θέλαμε για την ανάπτυξη του τουρισμού. Μια μέρα όλοι ευελπιστούμε ότι όλα αυτά θα τελειώσουν. Τι θα γίνει λοιπόν την επόμενη μέρα; Ας ορίσουμε λοιπόν την ημέρα αυτή, ως ημέρα ΜΗΔΕΝ, χωρίς βέβαια να ορίσουμε συγκεκριμένη ημερομηνία, αλλά που όλοι ευχόμαστε να είναι αρκετά κοντινή μας.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν, από την ψυχολογική ανάγκη του ανθρώπου για διακοπές, όπως μαθαίναμε στην Τουριστική Ψυχολογία, από τον αείμνηστο και πολύ αγαπημένο μας καθηγητή Περικλή Λύτρα: ο άνθρωπος έχει ανάγκη από διακοπές, οι οποίες λειτουργούν ουσιαστικά ως ένας  αντίποδας στην πίεση της καθημερινότητας του. Αν μάλιστα πάρουμε ως δεδομένο ότι η πίεση που νιώθουν οι μάζες των ανθρώπων που είναι κλεισμένοι στα σπίτια τους, αυξάνεται, καταλαβαίνουμε ότι από την αρχή του καλοκαιριού θα χρειαστούν άμεση αποφόρτιση δηλαδή διακοπές.  Άρα ξεχνάμε τον όρο “no tourism”, και μας μένει ο όρος “slow tourism”.


Τουρίστες κατακλύζουν τον περιβάλλοντα χώρο του πύργου του Άιφελ στο Παρίσι παλιότερα…


… και σήμερα.

Πρέπει λοιπόν να προετοιμαστούν τα στελέχη του τουρισμού, ώστε να μην βρεθούμε απροετοίμαστοι, και πρέπει επιχειρηματίες και εργαζόμενοι στον τουρισμό να είναι έτοιμοι να υποδεχθούν τους νέους (μετά τον Covid 19) τουρίστες.

Τώρα εγείρονται τα διάφορα ερωτηματικά, τα οποία θα καθορίσουν τη μορφή του τουρισμού που θα δούμε μετά από αυτή την πρωτοφανή παγκόσμια κατάσταση. Σίγουρα, ο τουρισμός μας θα είναι πολύ διαφορετικός. Τα τελευταία χρόνια βλέπαμε μια κατάσταση μεγάλης συσσώρευσης τουριστών σε συγκεκριμένες περιοχές, που κάποιοι την ονόμαζαν overtourism, αν και ο όρος αυτός από πολλούς κρίνεται ως αδόκιμος. Ήδη κάποιες ομάδες τουριστών απέφευγαν αυτά τα σημεία, και έτσι είχαμε την ανάπτυξη πολλών ειδικών μορφών τουρισμού οι οποίες προβάλουν πιο ήπιες δραστηριότητες. Σίγουρα υπάρχουν πάρα πολλοί τόποι που μπορούν οι τουρίστες – επισκέπτες να περάσουν όμορφα χωρίς να συγχρωτίζονται σε μεγάλο βαθμό.

Σίγουρα ο τουρισμός θα ανακάμψει σε στάδια, δηλαδή, σαν παράδειγμα, πρέπει να περιμένουμε ότι τα πολυπληθή συνέδρια, οι μεγάλες εκθέσεις, και γενικά ο πυκνός συγχρωτισμός δε θα ανακάμψει αν δε βρεθεί το εμβόλιο, και εάν δεν περιοριστεί η εξάπλωση του ιού, ίσως και από τη θεωρία της ανοσίας αγέλης. Οπότε, ο κλάδος των συνεδρίων θα πληγεί περισσότερο, όπως και ο κλάδος της κρουαζιέρας με τα τεράστια πλοία των χιλιάδων ατόμων, που ήταν η αγάπη κυρίως των ηλικιωμένων -senior- τουριστών. Αυτή είναι μια ομάδα τουριστών που σίγουρα θα μας λείψει αρκετά, διότι και το χρήμα αλλά και το χρόνο για διακοπές είχε, αλλά τώρα βρίσκεται στις ομάδες υψηλού κινδύνου και θα είναι εκείνοι που θα το σκεφτούν διπλά να ταξιδέψουν.

Όμως, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο τουρισμός είναι μια δραστηριότητα για όλους. Θα οδηγηθούμε, εκτιμώ, σε ένα μοντέλο slow tourism, όπου ο κόσμος θα ταξιδεύει σε μικρότερες ομάδες, θα επιλέγει μικρότερα συγκροτήματα για τη διαμονή του, θα ασχολείται με δραστηριότητες που θα είναι πιο οικογενειακές, και θα προτιμάει προορισμούς όπου δεν θα συγχρωτίζονται  στις τουριστικές επιχειρήσεις εκατοντάδες άτομα.

Ας μη ξεχνάμε ότι οι ενδείξεις είναι ότι οι νέοι δεν κινδυνεύουν σε μεγάλο βαθμό από το αυτόν τον ιό, και πολλοί θα τον έχουν ήδη περάσει ‘στο πόδι’ και χωρίς να το καταλάβουν. Οπότε, οικογένειες με νέους γονείς και μικρά παιδιά θα επιλέξουν να ταξιδέψουν γιατί δεν θα θεωρήσουν ότι ο ιός τους βλάπτει. Αυτοί είναι και το μεγαλύτερο πληθυσμιακό μέρος των τουριστών μας. Όσο για τους μεγαλύτερους ή εκείνους που είναι στις ευπαθείς ομάδες θα πρέπει και μόνοι τους να προστατεύσουν τους εαυτούς τους και να μην βρίσκονται στα σημεία όπου οι άλλοι άνθρωπο απολαμβάνουν τις διακοπές τους.

Ας εξετάσουμε το θέμα  και οικονομικά. Ο τουρισμός προσφέρει στο ΑΕΠ σε πάρα πολλές χώρες με μεγάλα ποσοστά ( από 10-20%), και οι αεροπορικές εταιρίες σαφώς συμβάλουν στην ανάπτυξη της οικονομίας. Τα αεροπλάνα δεν μπορούν να μείνουν μεγάλα χρονικά διαστήματα καθηλωμένα γιατί αυτό απλά τα καταστρέφει. Επίσης, οι χώρες που οι πολίτες τους ταξιδεύουν, είναι λογικό ότι θα δώσουν κίνητρα για να γίνουν ταξίδια, γιατί αυτό θα εξασφαλίσει στην κοινωνία τους μια επιθυμητή ηρεμία, ειδάλλως θα υπάρχουν μεγάλες κοινωνικές αναταράξεις.

Η χώρα μας, μέχρι τη στιγμή που γράφεται αυτό το άρθρο, έχει καταφέρει να έχει τα καλύτερα αποτελέσματα στην πρόληψη της εξάπλωσης του Covid-19, σίγουρα πανευρωπαϊκά, ίσως και παγκόσμια, σε σχέση με τον πληθυσμό της. Αυτό το στοιχείο, εφόσον διατηρηθεί, θα αποτελέσει την καλύτερη ίσως τουριστική μας διαφήμιση, όπου οι τουρίστες θα νιώθουν “ασφαλείς” να ταξιδέψουν σε μια μικρή τουριστική χώρα που τα κατάφερε να μην χάσει τη μάχη με αυτό τον ιό, και που το σύστημα υγείας της στάθηκε στο ύψος του. Η γειτονική μας Τουρκία, που είναι ένας βασικός μας ανταγωνιστής, που καθυστέρησε  να δηλώσει κρούσματα έχασε την αξιοπιστία της, η Ιταλία και η Ισπανία δείχνουν να έχουν τεράστια προβλήματα, τα οποία αν δεν τα ξεπεράσουν σύντομα, είναι αμφίβολο ότι θα μπορούν να δεχθούν τουρίστες. Πως θα νιώσουν ασφαλείς οι τουρίστες σε περίπτωση που κάτι απλό τους συμβεί, πχ μια τροφική δηλητηρίαση, και χρειαστούν να επισκεφθούν ένα νοσοκομείο σε αυτές τις χώρες;

Τα στελέχη του τουρισμού πρέπει να λειτουργήσουν ψύχραιμα και επαγγελματικά, χωρίς σπασμωδικές κινήσεις. Οι τυχόν μαζικές απολύσεις το μόνο που θα επιφέρουν είναι να μην έχουμε την ομάδα μας έτοιμη για να μπορέσει να εξυπηρετήσει τους πελάτες, όταν και αυτό το ‘τσουνάμι’ περάσει. Ο τουρισμός είναι συνηθισμένος στις κρίσεις και ξέρει να τις ξεπερνά. Το προσωπικό της κάθε τουριστικής επιχείρησης είναι ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα της στην ποιοτική λειτουργίας της.

Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε  αυτό το χρονικό διάστημα για στρατηγική, προετοιμασία, εκπαίδευση, ανάπτυξη νέων δικτύων marketing, και γενικό branding και marketing του προϊόντος μας. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο στην Ελλάδα, είναι παγκόσμιο, και πρέπει να σκεφτόμαστε ότι η Ελλάδα είναι σε καλύτερη μοίρα.

Η Βίκυ Καραντζαβέλου είναι ιδρύτρια της Travel Media Applications και έχει αναλάβει την γενική διεύθυνση και την οικονομική διαχείριση της εταιρείας. Έχει επίσης τον ρόλο της αρχισυντάκτριας στις ηλεκτρονικές εφημερίδες της εταιρείας, “TravelDailyNews International” και “TravelDailyNews Greece & Cyprus”. Είναι μέλος του Διεθνούς Συνδέσμου e-marketing Association, του Συνδέσμου Ελληνίδων στον Τουρισμό, και του Συλλόγου Αποφοίτων Τμημάτων Τουριστικών Επιχειρήσεων των ΤΕΙ.

Στη φωτογραφία, η Fontana di Trevi στη Ρώμη, σε “παλιές καλές εποχές” και το ίδιο διάσημο τουριστικό αξιοθέατο την προηγούμενη εβδομάδα.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

29/03/2024
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024