Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

ΦΛΑΣ στην Επικαιρότητα
Ελληνικός Τουρισμος 2004: Τα δύο πρόσωπα του Ιανού
του Περικλή Ν. Λύτρα

23 Μάρτιος 2004, 00:00

ΦΛΑΣ στην Επικαιρότητα
Ελληνικός Τουρισμος 2004: Τα δύο πρόσωπα του Ιανού
του Περικλή Ν. Λύτρα

Πολλοί είναι εκείνοι (γνωστοί και άγνωστοι), οι οποίοι καθ΄ όλη τη διάρκεια τηςτης  προεκλογικής περιόδου μου επεσήμαναν, ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή για να γράψω περισσότερο, να εμβαθύνω στα τουριστικά θέματα και να καταγράψω συνολικά τα συμβάντα της περιόδου 2000 – 2004.

Εγώ επέλεξα το αντίθετο. Να παρακολουθώ τα δρώμενα, να κρατώ τα σημαντικά και τα  ουσιώδη, να βλέπω αποστασιοποιημένα τις όποιες πολιτικές και κυρίως κομματικές  θέσεις για τον τουρισμό, να μετρώ το εάν και κατά πόσον ο τουρισμός «έπαιζε» μέσα  στο όλο προεκλογικό κλίμα και τέλος, να βλέπω τις όποιες αντιδράσεις από την  αλλοδαπή για τον τουρισμό μας, μιας και το 2004 είναι για εμάς Ολυμπιακή χρονιά.
Σήμερα, επανερχόμενος στα συνηθισμένα, δεν μπορώ παρά να διατυπώσω μία σειρά επισημάνσεων, οι οποίες κατά τη γνώμη μου απαιτούν προσοχή και καταθέτω εδώ.

Επισημάνσεις για τον ελληνικό τουρισμό του 2004 στην Ολυμπιακή του χρονιά :

1η) Η αλλαγή της Κυβέρνησης

Είναι πέραν κάθε αμφιβολίας, ότι η αλλαγή του πολιτικού σκηνικού στις εκλογές της 7ης 
Μαρτίου δεν μπορεί, παρά να έχει σημαντικότατες αλλαγές στις ακολουθητέες  τουριστικές επιλογές. Όχι τόσο με την έννοια της αλλαγής της επίσημης πολιτείας στον  τουρισμό σε ανώτατο επίπεδο, όσο με το γεγονός ότι η αποστασιοποίηση επί τόσα  χρόνια από τις επιτελικές δραστηριότητες της σημερινής κυβέρνησης, τη θέτει στην πραγματικότητα ως εκ παρθενογενέσεως. Οπου όλα είναι υπό εξέταση, όλα είναι νέα και με την έννοια αυτή υπό αίρεση και προθεσμία.

2η) Η Αθήνα, οι Ολυμπιακές πόλεις και οι λοιποί τουριστικοί προορισμοί

Είναι προφανές, ότι το διπλό πρόσωπο του ελληνικού τουρισμού – ο Ιανός που αναφέρεται στον τίτλο – θα καταγραφεί το φετινό καλοκαίρι, όταν θα φανεί ανάγλυφα τόσο η οικονομική διαφορά μεταξύ του τουρισμού της Αθήνας και των λοιπών Ολυμπιακών πόλεων σε σχέση με τους λοιπούς νησιωτικούς και εν γένει παραδοσιακούς προορισμούς.
Οσο και η διαφορά της ψαλίδας σε ότι αφορά αυτή καθ΄ αυτή την «ποιοτική παροχή υπηρεσιών» στις προαναφερόμενες περιοχές, που όντως παρουσιάζει όλως σημαντικά προβλήματα.

3η) Το Υπουργείο Τουρισμού και ο κ. Δ. Αβραμόπουλος

Το γεγονός ότι η εκλεγείσα κυβέρνηση κατενόησε την αναγκαιότητα για επανίδρυση του Υπουργείου Τουρισμού ( το οποίο η ίδια το 1992 είχε καταργήσει ! και το είδε ως θετικό και η προηγούμενη κυβέρνηση και δεν το ενεργοποίησε ), το ενέταξε στο προεκλογικό της πρόγραμμα και το έκανε άμεσα πράξη μετά την εκλογή της, δείχνει πολλά. Με  κυριότερα την αναβάθμιση του τουρισμού, τη λειτουργική του αυτοτέλεια και την  ανάθεση της ευθύνης χειρισμών σε συνεργασία και με  το αυπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών και Μεταφορών και Επικοινωνιών.

Η παρουσία του κ. Δημήτρη Αβραμόπουλου στην ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού εκ πρώτης όψεως είναι μάλλον θετική, καθόσον ο τουρισμός χρειάζεται ( πέραν όλων των άλλων ) και υψηλού επιπέδου δημόσιες και διεθνείς σχέσεις, κάτι στο οποίο διακρίθηκε ιδιαιτέρως ο σημερινός υπουργός όταν ήταν επί 8ετία Δήμαρχος Αθηναίων. Ιδίως αν  ρίξει το βάρος του στην προσεκτική επιλογή των συνεργατών του, στην προοπτική αποκόμισης κάποιου δομικού οφέλους για τον τουρισμό και ακόμη περισσότερο αν καταφέρει να μειώσει την υφιστάμενη γραφειοκρατία στον χώρο επιτυγχάνοντας μια πιο ευέλικτη κρατική διοίκηση στον τουρισμό.


4η) Οι πληρότητες των ξενοδοχείων της Αττικής


Η ολοένα χαμηλότερη και καθοδική πορεία των πληροτήτων των ξενοδοχείων της  Αττικής και μάλιστα πέρυσι, αλλά και τη φετινή Ολυμπιακή χρονιά δείχνει πολλά και όλως χαρακτηριστική. Κυρίως όμως οι υπέρογκες και « παράλογες » αυξήσεις των τιμών των υψηλών κατηγοριών ξενοδοχείων και όχι μόνο για την περίοδο γύρω από τους αγώνες, θα έχει σημαντικότατες οικονομικές επιπτώσεις στην μετα-ολυμπιακή περίοδο. Παρ’  εκτός κι αν δεν γνωρίζουν καλά την πραγματικότητα ή δεν διαβάζουν ξένα δημοσιεύματα, που τους αφορούν.

5η) ΄Ελεος !  Όχι άλλα Τμήματα Τουριστικών Επιχειρήσεων

Αυτή η ιστορία με την άκριτη, αντι-επιστημονική και καθ΄ όλα παράλογη δημιουργία Τμημάτων πανεπιστημιακών και τεχνολογικών ιδρυμάτων, που υιοθέτησε τα τελευταία χρόνια η απελθούσα κυβέρνηση υπό το πρόσχημα της ανάπτυξης «ων τοπικών κοινωνιών και της περιφέρειας», πρέπει να σταματήσει.

Αφορμή για παραπάνω η δημιουργία δύο νέων τμημάτων Τουριστικών Επιχειρήσεων στις Σπέτσες και στο Αργοστόλι, που προστίθενται στα υπάρχοντα ήδη επτά (7), πολλά από τα οποία έχουν κρίσιμα χρόνια προβλήματα έλλειψης προσωπικού, υποδομών, οικονομικών, κ.ά.  Αν και οι νέοι υπουργοί Παιδείας και Τουρισμού  αφήσουν τα πράγματα έτσι, θα συμβάλλουν αποφασιστικά στην επέκταση της ανεργίας, στον ευτελισμό της εκπαίδευσης έτσι χωρίς πρόγραμμα και προσωπικό και σε τελευταία ανάλυση, αν επικρατήσει αυτή η λογική υπάρχουν ακόμη 20-25 καλοί τουριστικοί προορισμοί για να δημιουργηθούν νέα τμήματα...

6η)  Η έρευνα του “Foreign Affairs” μέσω της “AT Kearny” για τον τουρισμό

Το ότι ένα έγκυρο αμερικάνικο περιοδικό και μια μεγάλη εταιρεία Συμβούλων Επιχειρήσεων δείχνει, ότι αν και έχουμε Ολυμπιακούς αγώνες εφέτος τα τουριστικά μας μεγέθη παραμένουν  μικρά ( 28η θέση σε 62 χώρες, έναντι της 26ης θέσης πέρυσι, 58η θέση σε 62 χώρες στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων, 14η θέση στον εισερχόμενο και εξερχόμενο τουρισμό ) δεν φαίνεται, να ταρακούνησε τους κλαδικούς τουριστικούς φορείς – αν  και αναδημοσιεύτηκαν τα στοιχεία στον ελληνικό ημερήσιο τύπο – με ότι αυτό συνεπάγεται. Ίσως να έχει μεγαλύτερη αξία η πρόσδεση στο άρμα της εκάστοτε εκτελεστικής εξουσίας.

7η)  Η τουριστική διαφήμιση αυτήν την περίοδο είναι το άπαν για το μέλλον

Αν τη στιγμή που όλα τα βλέμματα στρέφονται στην Ελλάδα – λόγω της Ολυμπιάδας της Αθήνας – δεν γίνει η δέουσα διαφημιστική εκστρατεία, το αρνητικό αποτέλεσμα θα φανεί τις επόμενες χρονιές ανάγλυφο. Εκστρατεία που θα πρέπει, να είναι ορθολογική, πολυμέτωπη, μεγάλης χρονικής διάρκειας και άρτια τεχνικά (το τελευταίο συνήθως υπάρχει, αλλά δεν αρκεί), χωρίς το κόστος της να ειδωθεί κοντόφθαλμα και περιστασιακά.

8η) Ο ανακάλυψη! του ποιοτικού τουρισμού

Τελευταία, φαίνεται όλοι να ανακαλύπτουν τον «ποιοτικό τουρισμό». Ακόμη και στα πολύ λίγα που συζητήθηκαν προεκλογικά για τον τουρισμό (ανεξήγητο το γιατί, αν σκεφθεί κάποιος τι πραγματικά παράγει αυτή η χώρα) ο ποιοτικός τουρισμός ήταν λέει το ζητούμενο. Πως όμως, με ποιόν τρόπο, σε ποιες κατευθύνσεις, από ποιους και με χρονικό σχεδιασμό θα γίνει πραγματικότητα, κανένας λόγος.

Ίσως φαντάζει ευκολότερη η αναζήτηση των 20.000.000 τουριστών ως το 2015, που αναφέρει η αντίθετη διαμετρικά άποψη, που αντιμετωπίζει τον ποιοτικό τουρισμό ως κάτι ανέφικτο – πλην μεμονωμένων περιπτώσεων – και συνεπώς άχρηστο !

9η)  Περί Ε.Τ.Α.

Για τα Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα και τα δεδομένα τους- για τα οποία έχω γράψει κατά καιρούς αρκετά -  θα πρέπει να γίνει μία πολύ προσεγμένη καταγραφή. Η υπόθεση «Πάχτα» και όσα επακολούθησαν προεκλογικά ως διαδικασία και ως επιμέρους πρακτικές, θα πρέπει να διερευνηθούν σε βάθος. Αρκετά προβλήματα έχει ο ελληνικός τουρισμός, ώστε να μην υπάρχει χώρος για την παραμικρή άλλη εμπλοκή με τροπολογίες και συμφέροντα.

Τουρισμός και διαφάνεια σε όλους τους τομείς πάνε μαζί, είτε το θέλουν  είτε δεν το θέλουν κάποιοι λίγοι. Οι πολλοί μετράνε και έχουν αξία... 

10η)  Νέα Υόρκη – Μαδρίτη : Ο παγκόσμιος τουρισμός σε φάση νέας κρίσης

Τα πρόσφατα γεγονότα της Μαδρίτης μάλλον βάζουν τον παγκόσμιο τουρισμό σε νέους
μπελάδες και δρομολογούν συνθήκες μιας καινούργιας ύφεσης για πολλές χώρες.
Είναι πάντως και η στιγμή που θα κριθεί στην πράξη η σχέση «τουρισμός – ελευθερία κινήσεων-αστυνόμευση για λόγους ασφαλείας» , κεφάλαιο που μόλις τώρα ανοίγει και από το οποίο θα κριθούν πολλά στο άμεσο μέλλον για την πορεία του διεθνούς τουρισμού.

Αυτά εν ολίγοις.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top