Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Ερμηνεία του Πράσινου Πιστοποιητικού Υγείας της ΕΕ (Digital Green Certificate) για μετακινήσεις, ταξίδια και τουρισμό

22 Μάρτιος 2021, 10:13

Το Ψηφιακό Πράσινο Πιστοποιητικό περιέχει έναν κωδικό QR με ψηφιακή υπογραφή για προστασία από παραποίηση. Όταν το πιστοποιητικό ελέγχεται, ο κωδικός QR σαρώνεται και η υπογραφή επαληθεύεται. Κάθε οργανισμός έκδοσης (π.χ. νοσοκομείο, κέντρο δοκιμών, υγειονομική αρχή) έχει το δικό του κλειδί ψηφιακής υπογραφής. Όλα αυτά αποθηκεύονται σε μια ασφαλή βάση δεδομένων σε κάθε χώρα.


Τι περιέχει, νομικό πλαίσιο, δυνατότητες προσφυγής, αρμόδιες αρχές προσφυγής και πλαίσιο εφαρμογής στα κράτη μέλη. Και μια έκπληξη: αναγνωρίζεται το rapid test ως συνθήκη ταξιδιού, όχι μόνο το PCR! Δείτε το σημείο 14).

1. Το βασικότερο: πρόκειται περί Κανονισμού της ΕΕ με άμεση ισχύ σε όλα τα κράτη μέλη απαρεγκλίτως και χωρίς την ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο, από την ημερομηνία που αναγράφεται στο Κανονισμό ή την έκδοσή της στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ, όχι των κρατών μελών. Επομένως, δεν επιδέχεται καμμίας ερμηνείας και εφαρμόζεται ως έχει από την 1η μέρα.

2. Αν κάποιος δε θέλει να εκδώσει το Πράσινο Πιστοποιητικό που βεβαιώνει τη κατάσταση της υγείας του και το βαθμό που αποτελεί κίνδυνο για τη δημόσια υγεία στο εισερχόμενο κράτος μέλος, μπορεί φυσικά να ταξιδέψει εκδίδοντας όλα τα απαιτούμενα παραστατικά, από ΚΑΘΕ χώρα που διέρχεται η πτήση του, π.χ. αν κάποιος ταξιδεύει από Γερμανία - Ελλάδα οδικώς θα χρειαστεί τα ακόλουθα έγγραφα: Δήλωση πρόθεση ταξιδιού από κάθε χώρα που περνάει, PLF επί τον αριθμό των χωρών που διέρχεται και τεστ PCR, συν rapid test σε όποια χώρα το απαιτεί και καραντίνα κατά την άφιξη 14 ημερών, δηλαδή κάπου 21 χαρτιά από τις χώρες Γερμανία - Τσεχία - Σλοβακία - Ουγγαρία - Σερβία - Σκόπια και τέλος Ελλάδα. Κανείς δεν είπε ότι το Πράσινο Πιστοποιητικό είναι υποχρεωτικό αν κάποιος έχει την επιθυμία να εκδώσει 21 βεβαιώσεις. Συν όποιες άλλες απαγορεύσεις ισχύουν ανά κράτος πχ κλείσιμο συνόρων σε όσους δεν έχουν πιστοποιήσει τη κατάσταση υγείας τους.

Στο δια ταύτα τώρα.

Περιεχόμενο
1) Δεν ειναι πιστοποιητικο εμβολιασμού, αλλά πιστοποιητικό που βεβαιώνει την κατάσταση υγείας του ταξιδιώτη. Π.χ., κάποιος που είχε νοσήσει και έχει λάβει 1 δόση εμβολίου θεωρείται πλήρως θωρακισμένος, ανάλογα με τα ποσοστά που δίνει η εταιρεία που παρήγαγε το εμβόλιο. Σημειωτέον, ότι φυσική ανοσια δεν σημαινει προστασία απο μεταλλαξεις.

Δέείτε εδώ λεπτομέρειες ποιο εμβόλιο προσφέρει ποια προφύλαξη, από ποια στελέχη του ιού.

Με δύο λόγια το εμβόλιο είναι η μονη λυση για ανοσία, μέχρι να επέλθει ανοσία αγέλης ΚΑΙ στις μεταλλάξεις σε κάποια χρόνια.

2) Είναι ψηφιακό, αλλά και έντυπο, δίγλωσσο και με QR code

3) Περιέχει το μίνιμουμ της ακόλουθης πληροφορίας (όχι ΚΑΙ τις τρεις) :το είδος του εμβολίου, πότε έγινε, βεβαιωμένο από υγειονομική αρχή της χώρας με QR code, αν έγινε τεστ μοριακό ή rapid test και πότε, και πότε νόσησε ο ταξιδιώτης από τον ιό και απέκτησε ανοσία βεβαιωμένη με τεστ αντισωμάτων.

Σκοπός
4) To Πιστοποιητικό είναι εργαλείο για τη διασφάλιση ελεύθερης διακίνησης προσώπων και επαγγελματιών, για την περίοδο που διαρκεί η πανδημία. Για το πότε θα λήξει η πανδημία θα το πει ο ECDC. Ο πρωταρχικός σκοπός είναι να εμποδιζει τον κατακερματισμό της αγοράς από ενδεχόμενη εμφάνιση πληθώρας βεβαιώσεων, απαιτούμενων από κάθε ιδιώτη. Η ισχύς του Κανονισμού ΕΕ, θα υπερκεράσει όλα τα υπόλοιπα εργαλεια/πιστοποιητικά, προλαμβάνοντας και την καταστρατήγηση θεσμικών αρχών σε σχέση με τη δημόσια υγεία, δηλ η κάθε πλατφόρμα με δικά της στάνταρ θα εξέδιδε ό,τι να‘ναι, προωθώντας μεροληπτικά, εμπορικά συμφέροντα χωρίς εγγύση ποιότητας, αυθεντικότητας και διαδικασιών ελέγχου, δημιουργώντας συνθήκες διατάραξης της Ενιαίας Αγοράς.

Απαντήσεις σε βασικά ζητήματα
5) Αν θα εγκρίνονται εμβόλια άλλων χωρών ή/και τρίτων χωρών: Τα ΚΜ που εχουν βαλει non EMA approved vaccines στο Πιστοποιητικό, μη εγκεκριμένα από ΕΜΑ εμβόλια, θα μπορούν να τα συμπεριλάβουν στο σχετικό πλαίσιο, υπό την προϋπόθεση ότι το κράτος μέλος προορισμού αποδέχεται αυτό το εμβόλιο ως ισοδύναμη προστασία. Και αυτό ανοίγει τη κερκόπορτα έγκρισης εμβολίων από κάθε χώρα- μέλος της ΕΕ κατά το δοκούν, όπως έκανε η Γερμανία χτες με το Σπούτνικ να το προμηθευτεί απευθείας από τη Ρωσία, χωρίς τον συντονισμό της ΕΕ, που απεδείχθει ανεπαρκέστατος. Μεγάλη προσθήκη αυτή!  

6) Το βασικότερο ζήτημα είναι το θέμα της χρήσης. Η ΕΕ το προτείνει μεν μόνο για ταξίδια αφού αφορά την ελεύθερη διακίνηση προσώπων, αλλά άλλες χώρες ήδη έχουν νομοθετήσει το πιστοποιητικό να χρησιμοποιείται και στην εσωτερική οικονομία, στη μορφή πιστοποιητικού εμβολιασμού για συμμετοχή σε δραστηριότητες μαζικής συμμετοχής πχ σινεμά, δημόσια λουτρά, αίθουσες συνεδρίων και διοργανώσεων (γάμοι, πάρτυ, κ.λπ.), κρουαζιέρες κ.λπ.

7) Καλύπτονται και πολίτες 3ων χωρών που διαμένουν στην ΕΕ και εμβολιάζονται σύμφωνα με τη νομοθεσία του κράτους - μέλους στο οποίο διαμένουν.

8) Αλλά και πολίτες 3ων χωρών που διέρχονται ή προορίζονται για την ΕΕ. Αν τα δικά τους Πιστοποιητικά πληρούν τον ελεγχο ποιότητας της ΕΕ, θα αναγνωρίζονται ως εφάμιλλα με τα της ΕΕ, με  Εκτελεστική Πράξη της ΕΕ. Είναι ακανθώδες ζήτημα μεν, αλλά η ΕΕ έχει αποφασίσει να το προχωρήσει έτσι.  

9) Τα Πιστοποιητικά δεν παρεμβάλλονται ως συνθήκη σε διμερείς συμφωνίες πχ. Ισραήλ.Αν ένα κράτος - μέλος της ΕΕ, έχει αποφασίσει άλλα, σε κάθε περίπτωση όμως αυστηρότερα μέτρα από τον Κανονισμό ΕΕ, θα μπορέσει να κάνει όπως επιθυμεί στις διμερείς συμφωνίες. πχ. να αναγνωρίζεται το rapid test αντι του PCR για τον τουρισμό μόνο, όχι άλλες μετακινήσεις.

10) Το Πιστοποιητικό ΔΕΝ αποτελεί εμποδιο στην Ελεύθερη Διακίνηση Προσώπων και Επαγγελματιών. Εξάλλου τη πλατφόρμα διεξαγωγής του Πιστοποιητικού την έχει αναλάβει η ΓΔ Ενιαία Αγορά και αυτό έχει τη σημασία του. Η πλατφόρμα θα “χτιστεί” από τη ΓΔ Ενιαία Αγορά που διασφαλίζει την καλή διεξαγωγή της, μέσω της ελεύθερης διακίνησης προσώπων και επαγγελματιών, διότι τα ταξίδια θα γίνονται πρωτίστως για επαγγελματικούς λόγους το 2021, δεν είναι μόνο ο τουρισμός.

11) Είναι σαφές ότι το ψηφιακό πράσινο πιστοποιητικό είναι για να διευκολύνει την ελεύθερη κυκλοφορία εντός της ΕΕ. Δεν θα είναι προϋπόθεση για την ελεύθερη κυκλοφορία. Τα άτομα που δεν έχουν εμβολιαστεί πρέπει να είναι σε θέση να συνεχίσουν να ασκούν τα δικαιώματά τους ελεύθερης κυκλοφορίας, όπου απαιτείται, υπό την επιφύλαξη περιορισμών όπως τεστ ή καραντίνα / αυτο-απομόνωση.Το ίδιο ισχύει για τα δικαιώματα υπηκόων τρίτων χωρών που διαμένουν ή κατοικούν στα κράτη μέλη και έχουν το δικαίωμα να ταξιδεύουν σε άλλα κράτη μέλη.

12) Η επαλήθευση των πιστοποιητικών δεν μπορεί ως τέτοια να δικαιολογήσει την προσωρινή επαναφορά των συνοριακών ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα και οι έλεγχοι αυτοί δεν είναι απαραίτητοι για την εφαρμογή του ψηφιακού πράσινου πιστοποιητικού από τα κράτη μέλη.

13) Το Ψηφιακό Πράσινο Πιστοποιητικό περιέχει έναν κωδικό QR με ψηφιακή υπογραφή για προστασία από παραποίηση. Όταν το πιστοποιητικό ελέγχεται, ο κωδικός QR σαρώνεται και η υπογραφή επαληθεύεται. Κάθε οργανισμός έκδοσης (π.χ. νοσοκομείο, κέντρο δοκιμών, υγειονομική αρχή) έχει το δικό του κλειδί ψηφιακής υπογραφής. Όλα αυτά αποθηκεύονται σε μια ασφαλή βάση δεδομένων σε κάθε χώρα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημιουργήσει μια πύλη. Μέσω αυτής της πύλης, όλες οι υπογραφές πιστοποιητικών μπορούν να επαληθευτούν σε ολόκληρη την ΕΕ. Τα προσωπικά δεδομένα του κατόχου πιστοποιητικού δεν περνούν από την πύλη, καθώς αυτό δεν είναι απαραίτητο για την επαλήθευση της ψηφιακής υπογραφής.

14) ΒΑΣΙΚΟ! Ποιά τεστ COVID-19 θα γίνουν αποδεκτά; Για να διασφαλιστεί η αξιοπιστία του αποτελέσματος του τεστ, θα πρέπει να περιλαμβάνονται μόνο τα αποτελέσματα των λεγόμενων τεστ NAAT (συμπεριλαμβανομένων των δοκιμών RT-PCR) ΚΑΙ ταχείας δοκιμής αντιγόνων, τα λεγόμενα Rapid Test, που περιλαμβάνονται στον κατάλογο που καταρτίζεται βάσει της σύστασης 2021 / C 24/01 του Συμβουλίου, επιλέξιμο για πιστοποιητικό τεστ για τον κοροναϊό, που εκδίδεται βάσει του προτεινόμενου κανονισμού.

15) Θα είναι έτοιμο 1η Ιουνίου και η ελάχιστη ισχύς των πιστοποιητικών, η περίοδος καταλληλότητας των πιστοποιητικών εξαρτάται από επιστημονικά στοιχεία και θα καθοριστεί σύμφωνα με τους εθνικούς κανόνες. Καθώς αναδύονται νέα επιστημονικά στοιχεία, θα μπορούσαν να προσαρμοστούν οι περίοδοι για τις οποίες τα πιστοποιητικά είναι σχετικά με την παραίτηση απαγορεύσεων από τις ισχύουσες απαιτήσεις δημόσιας υγείας. Για παράδειγμα, το Ισραήλ με τόσο υψηλό ποσοστό ανοσίας ίσως δεν το χρειάζεται.Ο προτεινόμενος κανονισμός διασφαλίζει ότι τα πιστοποιητικά που εκδίδονται από άλλα κράτη μέλη γίνονται αποδεκτά σύμφωνα με τους ίδιους κανόνες με αυτούς που ισχύουν για τα εθνικά εκδοθέντα πιστοποιητικά. Ο κανονισμός εισάγει επίσης ορισμένες βασικές αρχές, για παράδειγμα, ορίζοντας τη μέγιστη περίοδο ισχύος του πιστοποιητικού ανάκτησης σε 180 ημέρες.

16) Άτομα που έχουν εμβολιαστεί πριν τεθεί σε εφαρμογή το ψηφιακό πράσινο πιστοποιητικό θα πρέπει επίσης να έχουν τη δυνατότητα να λάβουν το απαραίτητο πιστοποιητικό εμβολιασμού. Εάν έλαβαν πιστοποιητικό εμβολιασμού που δεν πληρούσε τα διαλειτουργικά πρότυπα που απαιτούνται βάσει του κανονισμού, μπορεί να ζητήσουν νέο.Ταυτόχρονα, τα κράτη μέλη μπορούν να συνεχίσουν να εκδίδουν αποδείξεις εμβολιασμού σε άλλες μορφές για άλλους σκοπούς, ιδίως για ιατρικούς σκοπούς.

17) Δεδομένου ότι το Πιστοποιητικό της ΕΕ είναι το πρώτο διεθνώς για την ελεύθερη διακίνηση προσώπων των οποίων η υγεία έχει πιστοποιηθεί ότι δεν απειλεί την δημόσια υγεία του κράτους προορισμού, γίνονται συνεργασίες με τον ΠΟΥ και άλλους διεθνείς οργανισμούς να αποτελέσει πρότυπο όπως με τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO).

18) Τι θα ισχύεσει για τα ταξίδια στην ΕΕ από τρίτες χώρες;
Προς το παρόν, τα μη απαραίτητα ταξίδια στην ΕΕ απαγορεύονται από τρίτες χώρες, εκτός από περιορισμένο αριθμό χωρών. Ομως: ένας υπήκοος εκτός ΕΕ που μπορεί να ταξιδέψει στην ΕΕ μπορεί να αποκτήσει ένα ψηφιακό πράσινο πιστοποιητικό. Ο υπήκοος εκτός ΕΕ θα μπορούσε να ζητήσει ψηφιακό πράσινο πιστοποιητικό από κράτος μέλος στο οποίο ταξιδεύει, παρέχοντας όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, συμπεριλαμβανομένων αξιόπιστων αποδείξεων εμβολιασμού. Στη συνέχεια, το κράτος μέλος θα πρέπει να αξιολογήσει εάν έχει παρασχεθεί αξιόπιστη απόδειξη και να αποφασίσει εάν θα εκδώσει ψηφιακό πράσινο πιστοποιητικό.

Μεσοπρόθεσμα, όταν η Επιτροπή είναι πεπεισμένη ότι μια τρίτη χώρα εκδίδει πιστοποιητικά σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και συστήματα που είναι διαλειτουργικά με το σύστημα της ΕΕ, η Επιτροπή μπορεί να εκδώσει “απόφαση επάρκειας” μέσω εκτελεστικής πράξης βάσει του προτεινόμενου κανονισμού. σήμερα. Στη συνέχεια, τέτοια πιστοποιητικά τρίτων χωρών γίνονται αποδεκτά υπό τους ίδιους όρους με τα ψηφιακά πράσινα πιστοποιητικά.

Και στις δύο περιπτώσεις, οι κανόνες αποδοχής της απόδειξης εμβολιασμού θα ήταν οι ίδιοι με εκείνους των υπηκόων της ΕΕ: ??πρέπει να γίνονται αποδεκτά τα εμβόλια που έχουν λάβει άδεια κυκλοφορίας σε επίπεδο ΕΕ, αλλά τα κράτη μέλη μπορούν να αποφασίσουν να αποδεχθούν και άλλα εμβόλια.

Προσφυγή
19) Σύμφωνα με το 4) Σκοπός, αν ένα κράτος-μέλος έχει θεσπίσει τον εμβολιασμό ως όρο άρσης απαγορεύσεων και καραντίνας, θα πρέπει να το κάνει και για τους κατόχους του πιστοποιητικού.

Κάθε κράτος μέλος θα πρέπει να επιβάλλει τα ίδια μέτρα με βάση τις αρχές του Δικαίου ΕΕ, της αναλογικότητας, της διαφάνειας, της αναγκαιότητας και του επιτακτικού λόγου δημοσίου συμφέροντος όπως αυτές διέπουν το Δίκαιο της Ενιαίας Αγοράς.

Εάν ένα κράτος μέλος εξακολουθεί να απαιτεί από κατόχους ψηφιακού πράσινου πιστοποιητικού να μπει καραντίνα ή να κάνει πρόσθετο τεστ κατά την είσοδο ή τη παραμονή στη χώρα, θα πρέπει να ενημερώσει την Επιτροπή και όλα τα άλλα κράτη μέλη και να αιτιολογήσει τέτοια μέτρα. Στην αντίθετη περίπτωση, θα έχει δικαίωμα ο κάτοχος Πιστοποιητικού, στον οποίο επιβάλλονται αυτά τα μέτρα, ή επαγγελματίας στον οποίο επιβλήθηκαν στον πελάτη του αυτά τα μέτρα, να καταγγείλουν το κράτος μέλος στη Κομισιόν μέσα από τις συνήθεις διαδικασίες παραβίασης Κοινοτικού Δικαίου. Αν δηλαδή, ένας ξενοδοχος, ένας Δήμος, ή ένα κράτος μέλος, επιβάλλει επιπρόσθετους περιορισμούς στην ελεύθερη διακίνηση προσώπων ΚΑΙ υπηρεσιών που συνεπάγονται από αυτή, τότε κινείται αμέσως η Διαδικασία Παραβίασης Κοινοτικού Δικαίου, με προσφυγή στις ανάλογες υπηρεσίες της Κομισιόν στη ΓΔ, Ενιαία Αγορά.


Το κείμενο ανήκει στην κα Στέλλα Ι. Τσαρτσαρά, η οποία έχει διατελέσει Νομικός Σύμβουλος στην ΓΔ της ΕΕ, Ενιαία Αγορά, στη Διεύθυνση Ελεύθερη Διακίνηση Υπηρεσιών και Επαγγελματιών. Είναι επίσης Γεροντολόγος και ασχολείται με τη Μακροχρόνια Μέριμνα Ευπαθών Ομάδων χρονίων νοσημάτων και ταυτόχρονα είναι ειδικός Αργυρού Τουρισμού και Silver Marketing. Εργάστηκe ως ειδικός σύνταξης του Προγράμματος Συμπληρωματικής εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (E-Learning), για τις ευπαθείς ομάδες - συγκεκριμένα - των Υγειονομικών  Πρωτόκολλων του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με τίτλο “Υγιεινή & Πρόληψη Μετάδοσης Λοιμώξεων στον Ξενοδοχειακό Κλάδο – Οδηγίες Προστασίας έναντι της νόσου COVID-19“ συμβεβλημένη από το Ευρωμεσογειακό Ινστιτούτο Ποιότητας & Ασφάλειας στις Υπηρεσίες Υγείας για αυτό, πριν βγουν τα πρωτόκολλα. Τη δουλειά αυτή την ενέκρινε ο ΕΟΔΥ.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top