Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΤο EURO 2021, οι αθλητικές διοργανώσεις και ο Τουρισμός Εκδηλώσεων (Event Tourism) ως εργαλεία προώθησης και προβολής ενός προορισμού

Το EURO 2021, οι αθλητικές διοργανώσεις και ο Τουρισμός Εκδηλώσεων (Event Tourism) ως εργαλεία προώθησης και προβολής ενός προορισμού

Η Ελλάδα πέρα από τη φυσική ομορφιά, έχει το πλεονέκτημα να διαθέτει πλήθος χώρων και εγκαταστάσεων για τη διοργάνωση πάσης φύσεως εκδηλώσεων, με απώτερο σκοπό την προσέλκυση επισκεπτών από κάθε γωνιά του πλανήτη.

Κατά γενική ομολογία, το EURO 2020 –του έτους 2021– δεν είχε τα επιθυμητά αποτελέσματα σε επίπεδο τουριστικής κίνησης. Λογικό. Από τη μία το γεγονός πως η φετινή διοργάνωση πραγματοποιήθηκε σε 11 διαφορετικές χώρες, από την άλλη η πανδημία του κορωνοϊού που έκτισε ένα τείχος απαγόρευσης όσον αφορά στον επιτρεπόμενο αριθμό προσέλευσης θεατών στα στάδια, το αποτέλεσμα αναμενόμενο κι επόμενο ήταν να αποδειχτεί κατώτερο της αντικειμενικής αίγλης μιας τέτοιας διοργάνωσης.

Σε κάθε περίπτωση όμως, αν θέλουμε να είμαστε αντικειμενικοί, αρκετοί ήταν ξανά εκείνοι που δεν πτοήθηκαν καθόλου, σπεύδοντας να παρακολουθήσουν και να υποστηρίξουν την αγαπημένη τους ομάδα.

Το ζήτημα όμως εδώ δεν είναι το τι (δύναται να) προσφέρει ο αθλητικός τουρισμός μέσα σε ένα πλαίσιο πανδημικής κοινωνικής δυστοπίας. Δε θα αξιολογηθεί από αυτό, διότι απλώς δεν είναι δίκαιο. Τουναντίον, το σωστό είναι να διαπιστώσουμε τις παροχές και τα επίπεδα επιτυχίας του μέσα σε ένα υγιές περιβάλλον. Μεταφορικά και κυριολεκτικά.

Λίγα λόγια για τον τουρισμό εκδηλώσεων
Υποκατηγορία του “τουρισμού εκδηλώσεων”, ο αθλητικός τουρισμός μπορεί να αναδείξει τη δυναμική και τις προοπτικές του σηματοδοτώντας την προβολή και την ανταγωνιστικότητα των προορισμών.

Ο ίδιος ο όρος “τουρισμός εκδηλώσεων”, εξάλλου, χρησιμοποιείται για να περιγράψει όλες τις προγραμματισμένες εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται σε μία περιοχή όπως οι αθλητικές διοργανώσεις, τα συνέδρια, οι εκθέσεις, τα συμπόσια, οι συναυλίες, οι επετειακές εκδηλώσεις, η αναβίωση γεγονότων του παρελθόντος κ.λπ., καθώς και το κίνητρο των ατόμων να λάβουν μέρος ή να παρευρεθούν στις δραστηριότητες αυτές.

Συν τοις άλλοις, δεδομένο πρέπει να θεωρείται πως βασικό κίνητρο των ατόμων για τη συμμετοχή σε οποιαδήποτε εκδήλωση πέρα από τη θεματολογία του ίδιου του happening είναι η κοινωνικοποίηση. Η ανάγκη κοινώς του κάθε ανθρώπου να συνευρίσκεται με άλλα άτομα που έχουν κοινά ενδιαφέροντα, να δημιουργεί και να ανταλλάσει απόψεις ή ιδέες και να διασκεδάζει.

Ο αθλητισμός στην υπηρεσία του τουρισμού
Τα τελευταία χρόνια η ειδική αυτή μορφή τουρισμού καθιερώθηκε στη βιομηχανία του τουρισμού ως κλάδος με τεράστιες προοπτικές, καθώς τα αποτελέσματα και οι συνέπειες από μία επιτυχημένη διοργάνωση είναι τόσο σημαντικά για την εικόνα του προορισμού που πολλές φορές κυριαρχούν επί των περιβαλλοντικών ή φυσικών χαρακτηριστικών των προορισμών.

Κάτι τέτοιο, λοιπόν, ισχύει και με τις αθλητικές διοργανώσεις. Πόλεις και χώρες αναλαμβάνουν την ευθύνη να φέρουν εις πέρας με τον αρτιότερο τρόπο ένα μεγάλο αθλητικό γεγονός, επενδύοντας και δαπανώντας συνήθως ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό για την ομαλή διεξαγωγή του. Την ίδια ώρα, μπορούν να είναι σχεδόν σίγουροι, πως η απόσβεση μιας τέτοιας πρωτοβουλίας θα εξαργυρωθεί με κέρδη τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα χάρη στο κύρος που θα αποκτήσει το μέρος από τη διεθνή προβολή του.

Για όσους αμφιβάλλουν, το ίδιο το EURO 2020 μας προσφέρει ένα τέτοιο παράδειγμα: οι πόλεις και οι χώρες που ανέλαβαν από κοινού τη διοργάνωση αλληλοδιαφημίζονται μεταξύ τους, η μία στα εδάφη της άλλη, πράγμα που συνακόλουθα θα οδηγήσει μελλοντικά στην αύξηση της τουριστικής ροής όλων των εμπλεκόμενων πλευρών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Βουδαπέστη (σ.σ. χάρη στους αγώνες που θα διεξαχθούν στην “Puskas Arena”), για την οποία οι ειδικοί φρονούν πως θα ανακάμψει τουριστικά μέσα στην επόμενη χρονιά, πρωτίστως διότι το έτος 2021 αναμένεται να λειτουργήσει σα σκαλοπάτι ως προς αυτό. Το γεγονός ότι η συγκεκριμένη χώρα σε επίπεδο εμβολιασμών έχει καλύψει μεγάλο μέρος του πλυθυσμού, την φέρνει ακομά πιο κοντά στο στόχο της που ήταν ευθύς εξαρχής να γεμίσει όλες τις εξέδρες στους αγώνες που θα διεξαχθούν στην “Puskas Arena”.

Λίγα χρόνια πριν, πάντως, ήταν η Ρωσία που μας έδειξε το δρόμο χάρη στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 2018. Διότι κατά την περίοδο του Μουντιάλ οι ρωσικές πόλεις όχι απλώς φιλοξένησαν γύρω στους 7,5 εκατ. επισκέπτες, αλλά έκτοτε εμφανίζονται δυναμικά στο χάρτη των τουριστικών προορισμών.

Σε επίπεδο ακραιφνώς τουριστικό, τώρα, πέρα από τον κύριο στόχο της προώθησης και της επίτευξης μιας θετικής εικόνας του προορισμού μέσα από μία εκδήλωση, οι περιοχές που διοργανώνουν και προωθούν εκδηλώσεις όλων των ειδών, μπορούν να επιτύχουν στόχους όπως να προσελκύσουν τουρίστες / επισκέπτες κυρίως εκτός τουριστικής περιόδου, να προβάλλουν άλλα αξιοθέατα ή περιοχές που παραμένουν άγνωστες στο ευρύ κοινό, να συμβάλουν στη γενικότερη αναβάθμιση και τη βελτίωση των υποδομών μίας πόλης κ.α. Όλα αυτά, με την προϋπόθεση βέβαια οι τοπικοί φορείς να προσπαθήσουν να αξιοποιήσουν τις ευεργετικές συνέπειες που προκύπτουν από τη «φιλοξενία» μιας μεγάλης διοργάνωσης. Ένα ελληνικό παράδειγμα και καθόλου τυχαίο, η περιοχή της Μαγνησίας στα χρόνια που ακολούθησαν ύστερα από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 είδε τις τουριστικές αφίξεις στα εδάφη της να αυξάνονται. Ούτε ότι για κάθε χρόνο στην τριετία που ακολούθησε την Ολυμπιάδα της Αθήνας τα νούμερα από τις αφίξεις τουριστών από το εξωτερικό ήταν σταθερά ανοδικά, σε ποσοστό μάλιστα της τάξεως του 4-9 % (πηγή: ΕΛΣΤΑΤ).

Συμπέρασμα
Η ανάπτυξη του τουρισμού από τη διοργάνωση εκδηλώσεων, αποφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα στην τοπική κοινωνία, τόσο σε οικονομικό, όσο και σε κοινωνικό-αλλά και σε περιβαλλοντικό – επίπεδο. Επέκταση της τουριστικής περιόδου, αύξηση εσόδων για τις τοπικές επιχειρήσεις, αύξηση της απασχόλησης, αύξηση των τιμών των ακινήτων και αύξηση των τιμών των προϊόντων κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης είναι μερικοί μόνο από τους τομείς που μπορούμε να αναφέρουμε επιγραμματικά.

Επιπλέον, στα παραπάνω έρχονται να προστεθούν και οι θετικές κοινωνικές επιπτώσεις όπως η δυνατότητα κοινωνικοποίησης / διασκέδασης / ψυχαγωγίας για τους κατοίκους, η επιμόρφωση και η διεύρυνση των γνώσεών τους, καθώς και η βελτίωση της ποιότητας ζωής τους.

Τελευταίο μα καθόλου αμελητέο, είναι το περιβαλλοντικό κομμάτι της υπόθεσης, αφού συνήθως στο πλαίσιο των εκδηλώσεων έχουμε βελτίωση και αναβάθμιση της προσβασιμότητας στην ευρύτερη περιοχή, δημιουργία νέων – ή βελτίωση των παλαιών – υποδομών, αναζωογόνηση υποβαθμισμένων περιοχών, έργα καθαριότητας και καλλωπισμού κ.ο.κ.

Συνοψίζοντας, η διοργάνωση εκδηλώσεων αποτελεί ένα σημαντικό τουριστικό πλεονέκτημα για τις περιοχές που τις αναλαμβάνουν, βελτιώνοντας την εικόνα τους με σημαντικές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις για τους κατοίκους τους. Με αυτό σα δεδομένο, συνεπώς, καταλήγουμε στο πόρισμα πως η Ελλάδα πέρα από τη φυσική ομορφιά, έχει το πλεονέκτημα να διαθέτει πλήθος χώρων και εγκαταστάσεων για τη διοργάνωση πάσης φύσεως εκδηλώσεων, με απώτερο σκοπό την προσέλκυση επισκεπτών από κάθε γωνιά του πλανήτη.

Ο κ. Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος είναι καθηγητής Τουριστικών επιχειρήσεων και εκπαιδευτής ενηλίκων, κάτοχος Μεταπτυχιακού διπλώματος (MSc.) του Πανεπιστημίου Αθηνών με τίτλο “Εκπαιδευτική τεχνολογία και ανάπτυξη ανθρώπινων πόρων”, καθώς και κάτοχος Μεταπτυχιακού διπλώματος (MSc.) από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου με τίτλο “Σχεδιασμός, Διοίκηση και Πολιτική του Τουρισμού”.


Ο κ. Αλέξανδρος Καρατζαφέρης είναι καθηγητής δημοσιογραφίας και εκπαιδευτής ενηλίκων, πτυχιούχος του τμήματος Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, ενώ έχει διατελέσει επι σειρά ετών αρχισυντάκτης και αρθρογράφος σε κορυφαία περιοδικά, εφημερίδες και sites όπως το All Star Basket, το U-MAN, η Espresso, το Exodos, το Spirtowebradio.com κ.ο.κ. Παράλληλα, έχει εργαστεί ως δημοσιογράφος στη Διεύθυνση Ενημέρωσης του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και στο ραδιόφωνο του ΑΝΤ1.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
15/03/2024
14/03/2024
13/03/2024
12/03/2024
11/03/2024
08/03/2024