Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΜελέτες και ΈρευνεςCarlson Wagonlit Travel Πως θα διαμορφωθεί η αγορά των επαγγελματικών ταξιδιών το 2004

Carlson Wagonlit Travel Πως θα διαμορφωθεί η αγορά των επαγγελματικών ταξιδιών το 2004

Carlson Wagonlit Travel
Πως θα διαμορφωθεί η αγορά των επαγγελματικών ταξιδιών το 2004

Για τον περισσότερο κόσμο, το 2004 θα είναι η αρχή για την παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη. Η εταιρία Carlson Wagonlit Travel μελετώντας το βραχυπρόθεσμο μέλλον των επαγγελματικών ταξιδιών εξέτασε τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις στην προσπάθειά τους να βελτιστοποιήσουν τα έξοδα ταξιδιών των στελεχών τους.

A. Κρίσιμοι παράγοντες διεθνώς

1. H απελευθέρωση των Παγκόσμιων Συστημάτων Διανομής (Global Distribution Systems -GDS) αλλάζει τη σχέση μεταξύ των κύριων `παιχτών`


Η απελευθέρωση των GDS που έγινε στις ΗΠΑ και αναμένεται και στην Ευρώπη, θα επιφέρει ένα μεγάλο αριθμό αλλαγών. Ο κανονισμός της δεκατίας του `70 που ήθελε τα GDS να παρουσιάζουν με ουδέτερο τρόπο τις πληροφορίες για τις πτήσεις έχει τώρα αλλάξει. Στις μέρες μας τα GDS μπορούν να διαπραγματεύονται με την κάθε αεροπορική εταιρία ξεχωριστά και να διαφοροποιούν τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζουν τις προσφορές τους. Είναι η πρώτη φορά από τη δημιουργία τους, που τα GDS είναι σε κυρίαρχη θέση σε σχέση με τις αεροπορικές εταιρίες.

Αυτή η απελευθέρωση σίγουρα θα επηρεάσει τις συνθήκες των ταξιδιών στις επιχειρήσεις. Η ανάπτυξη `απευθείας επαφών` (χωρίς μεσάζοντες) μεταξύ των αεροπορικών εταιριών και των Travel Management Companies (TMCs) θα επιφέρει επίσης αλλαγές. Οι Travel Management Companies (TMCs), που έχουν στη διάθεση τους πολλές προσφορές από τις αεροπορικές εταιρίες αλλά όχι πρόσβαση στο σύνολο των ναύλων, θα υποχρεωθούν να βρουν ένα τρόπο ώστε να έχουν πρόσβαση σε όλους αυτού τους ναύλους ακόμα και εκείνους που προσφέρονται στο διαδίκτυο, έτσι ώστε να μπορούν να εγγυηθούν στις επιχειρήσεις-πελάτες τους τις καλύτερες τιμές.

Η εταιρία CWT αναπτύσσει για τους πελάτες της καινοτόμες λύσεις σε αυτόν τον τομέα: το 2003 στις ΗΠΑ έγινε πράξη η απευθείας πρόσβαση στο σύνολο των ναύλων των κυριότερων αεροπορικών εταιριών. Στην Ευρώπη, το ” CWT Webfares “, ένα ηλεκτρονικό πρόγραμμα που επιτρέπει κρατήσεις ακόμα και σε αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους προσφέρει στις επιχειρήσεις-πελάτες της CWT πρόσβαση στο σύνολο των ναύλων σε όλες τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες.

Τους επόμενους μήνες, τα νέα εργαλεία που αναπτύσσονται για να ικανοποιηθεί η ζήτηση που υπάρχει από τις εταιρίες για επιπλέον βελτιστοποίηση του κόστους των ταξιδιών αναμένεται να καλύψουν σημαντικές ανάγκες.

2. Επικέντρωση στους ταξιδιωτικούς προϋπολογισμούς και στις υπηρεσίες


Ενώ οι επιχειρήσεις προσπαθούν να μεγιστοποιήσουν την αγοραστική τους δύναμη ώστε να μειώσουν τα έξοδα για τα ταξίδια, οι προμηθευτές τους μειώνονται σε αριθμό και αυξάνουν το γεωγραφικό εύρος τους. Η κοινή πρακτική μέχρι τώρα στην Ευρώπη, ήταν να διαλέγουν οι επιχειρήσεις την ίδια TMC για αρκετές χώρες, τάση που πάει να γίνει παγκόσμια. Ένα παράδειγμα αυτής της τάσης είναι η αύξηση των διεθνών διαγωνισμών στoυς οποίους η CWT έχει λάβει μέρος τα τελευταία δύο χρόνια: 10 το 2002, 50 το 2003. Πολλές πολυεθνικές όπως η Chevron Texaco για παράδειγμα συγκεντρώνουν τις παγκόσμιες ταξιδιωτικές τους ανάγκες για πρώτη φορά σε μία εταιρία με παγκόσμια εμβέλεια.

Η συγκέντρωση των υπηρεσιών σε Business Travel Centres και στα call-centres που ξεκίνησε πριν λίγα χρόνια, θα αυξηθεί μέσα στο 2004, ως άμεσο αποτέλεσμα της αυξανόμενης πίεσης για μείωση του κόστους και την επίσης, αυξανόμενη αποδοχή από τους πελάτες των υπηρεσιών εξ αποστάσεως. Τα οφέλη για τις επιχειρήσεις συμπεριλαμβάνουν: καλύτερη διαχείριση των λειτουργικών εξόδων, αύξηση της παραγωγικότητας και καλύτερο έλεγχο στην εφαρμογή της πολιτικής της επιχείρησης για τα ταξίδια. Με εξαίρεση κάποιες εθνικές ιδιαιτερότητες σε επιχειρήσεις της Νότιας Ευρώπης για παράδειγμα, όπου οι προσωπικές σχέσεις ακόμα είναι παράγοντας απόφασης, αυτή η τάση για συγκέντρωση των υπηρεσιών σε μεγάλα υποκαταστήματα είναι πραγματικά πολύ σημαντική. Η CWT έχει ήδη μειώσει τον αριθμό των υποκαταστημάτων της, ενώ παράλληλα έχει διατηρήσει την ευελιξία να εξυπηρετεί τους πελάτες της με τη δημιουργία εσωτερικών υποκαταστημάτων (implants) μέσα στα ίδια τα γραφεία των επιχειρήσεων- πελατών της.

Παρόλα αυτά, η τάση αυτή δεν σημαίνει ότι η εξυπηρέτηση είναι μόνο συγκεντρωμένη σε έναν αριθμό call centres: οι πιο καινοτόμες TMC αναπτύσσουν νέες υπηρεσίες που συνδυάζουν τη σύγχρονη τεχνολογία με την προσωπική, υψηλής ποιότητας εξυπηρέτηση σε όσο πιο χαμηλό κόστος γίνεται, ενώ λαμβάνουν υπόψη τις όλο και πιο εξειδικευμένες απαιτήσεις των πελατών όπως επίσης, και την πολυπλοκότητα των συναλλαγών.

Από το τέλος της δεκαετίας του 1990, αυτή η προσέγγιση, της συγκέντρωσης δηλαδή των υπηρεσιών ήταν ήδη έντονη σε εθνικό επίπεδο. Οι επιχειρήσεις, για παράδειγμα, είχαν αποφασίσει να συγκεντρώσουν σε μία τοποθεσία όλα τα εσωτερικά υποκαταστήματα (implants) της TMC που διέθεταν σε κάθε χώρα. Αυτό τώρα συμβαίνει σε πολυεθνικό επίπεδο, και σε ορισμένες περιπτώσεις καλύπτει μια ολόκληρη ήπειρο. Το 2004, πολλές πολυεθνικές εταιρίες αναμένεται να ακολουθήσουν αυτό το μοντέλο. Η CWT ήταν έτοιμη για αυτή την τάση και είχε ειδικώς σχεδιάσει υπηρεσίες ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί τις ανάγκες των πελατών της σε παγκόσμιο επίπεδο. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το `Phoenix Service Center` στην Αριζόνα, το `CWT eCenter` της Βαρσοβίας, μοναδικό για τα πανευρωπαϊκά δεδομένα, και το `call center` στο Πεκίνο της Κίνας.

3. Περαιτέρω συνένωση μεταξύ των Travel Management Companies


Στις αρχές του 2003, οι τρεις μεγαλύτερες TMCs αντιπροσώπευαν μαζί το 25% του συνόλου των εισιτηρίων που εξέδιδαν οι αεροπορικές εταιρίες για επαγγελματικά ταξίδια. Αυτό και μόνο το ποσοστό δείχνει την υπάρχουσα κατάσταση στην αγορά.

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, η μείωση των προμηθειών στην οποία προχώρησαν οι αεροπορικές εταιρίες, που ξεκίνησε στις ΗΠΑ, είχε σοβαρή επίδραση στα οικονομικά των μικρότερων TMC. Η απόκτηση της Rosenbluth International από την American Express τον Ιούλιο του 2003, ξεκίνησε μια δυναμική τάση εξαγορών εταιριών TMC. Η CWT επιβεβαίωσε την στρατηγική της για αύξηση του μεριδίου αγοράς της με την σύνδεσή της με την Protravel, που ενδυνάμωσε τη θέση της στην Γαλλική αγορά. Οι εξαγορές στην αγορά των TMC είναι βέβαιο ότι δεν έχουν τελειώσει ακόμα.

4. Συνένωση των αεροπορικών εταιριών αλλά σε ποια έκταση;


Η συνένωση είναι θέμα επιβίωσης για τους αερομεταφορείς που πιέζονται για ταυτόχρονη μείωση του κόστους και αύξηση των υπηρεσιών που προσφέρουν. Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εθνικοί αερομεταφορείς και οι μεγάλες συμμαχίες είναι το προοίμιο στις οικονομικές συγχωνεύσεις και μακροχρόνια στη δημιουργία μεγάλων συνεργασιών που θα μονοπωλούν τους μακρινούς προορισμούς. Οι εσωτερικές πτήσεις και οι λύσεις χαμηλού κόστους θα παραμείνουν στα χέρια των μικρότερων περιφερειακών ευέλικτων αερομεταφορέων. Οι επιχειρήσεις για να ωφεληθούν από τον ανταγωνισμό θα πρέπει να στηριχθούν σε ειδικούς που θα ξέρουν πώς να διαπραγματευθούν αφού θα έχουν να αντιμετωπίσουν την συγκέντρωση της προσφοράς και την αυξημένη δύναμη διαπραγμάτευσης που έχουν οι μεγάλοι αερομεταφορείς.

Β. Οι ευρωπαϊκές τάσεις

1.Οι μεγάλοι αερομεταφορείς αναμετριούνται με επιτυχία με τις εταιρίες χαμηλού κόστους


Ένα χρόνο πριν, όλοι αναρωτιόντουσαν τι μερίδιο αγοράς θα `αρπάξουν` οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους από τους παραδοσιακούς. Σήμερα, οι αριθμοί δείχνουν ότι οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, εξαιτίας των εγγενών τους περιορισμών στο προϊόν που προσφέρουν, δεν έχουν πετύχει τόσο μεγάλη διείσδυση στην αγορά των επαγγελματικών ταξιδιών, όσο σε εκείνη των ταξιδιών διακοπών. Η CWT προχωρά περισσότερο και προβλέπει ότι όλη η αγορά των επαγγελματικών ταξιδιών θα κυριαρχηθεί πλέον από τις παραδοσιακές αεροπορικές εταιρίες.

Στην πραγματικότητα, οι μεγάλες αεροπορικές εταιρίες οφείλουν την επιτυχία τους στις `χαμηλές τιμές` τους. Η αναμέτρησή τους ήταν καθοριστική στη Μεγάλη Βρετανία, τη Γερμανία, το Βέλγιο, και την Ελβετία όπου οι `χαμηλές τιμές` τους αντιπροσώπευαν κατά μέσο όρο το 15% όλων των εισιτηρίων που αγοράστηκαν από επιχειρήσεις εταιρίες το 2003, σε σύγκριση με το 2% των εισιτηρίων του 2003 που αγοράστηκαν από τις εταιρίες χαμηλού κόστους. Η τάση αυτή έχει αυξητικές τάσεις για το 2004: η CWT πιστεύει ότι οι παραδοσιακοί αερομεταφορείς θα αυξήσουν το μερίδιο της αγοράς τους κατά 5%, χάρις στις `χαμηλές τιμές` τους. Οι επιχειρήσεις στην πραγματικότητα, χρειάζονται `δυναμική τιμολογιακή πολιτική` παρά `τιμολογιακή πολιτική χαμηλών τιμών` που στην πραγματικότητα δεν ανταποκρίνεται στις ειδικές τους απαιτήσεις.

Η κατάσταση είναι ελαφρά διαφορετική στην Ιταλία, τη Σκανδιναβία, και την Ισπανία, όπου οι αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους αντιπροσωπεύουν μόνο το 5% των εισιτηρίων. Στη Γαλλία, οι χαμηλές τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων μόλις έχουν ξεκινήσει να παρουσιάζονται στην αγορά ώστε να μπορέσουν να ανταγωνισθούν τα τρένα. Αλλά, λαμβάνοντας υπόψη την τάση της εξάπλωσης, οι χαμηλές τιμές των παραδοσιακών αερομεταφορέων θα μπορούν να αντιπροσωπεύουν το 15% όλων των εισιτηρίων που θα εκδίδονται στην Ευρώπη μέχρι το τέλος του 2004. Με γνώμονα ότι μια χαμηλή τιμή είναι περίπου 40% πιο φτηνή από την τιμή ενός κλασικού εισιτηρίου, είναι εμφανής η μεγάλη εξοικονόμηση που μπορούν να επιτύχουν οι καλά οργανωμένες επιχειρήσεις.

Αντιμέτωπες με τον αναπάντεχο ανταγωνισμό, οι αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους, που με την σειρά τους πραγματοποιούν και αυτές εξαγορές και συγχωνεύσεις, πιθανώς θα επικεντρωθούν σε συγκεκριμένα “από σημείο σε σημείο” δρομολόγια και θα υποχρεωθούν να προσαρμόσουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν παρουσιάζοντας μεγαλύτερη επιλογή προορισμών και περισσότερη ευελιξία στις τιμές τους.

2. Οι αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους αντιμετωπίζουν νέες προκλήσεις


Οι πρόσφατες δικαστικές αποφάσεις στη Γαλλία και το Βέλγιο σχετικά με τις τοπικές θυγατρικές των αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους μπορεί να έχουν αρνητική επίδραση στην Ryanair της τάξεως των 70 εκατ. δολαρίων ενώ θα δημιουργήσουν έναν ισχυρό κλονισμό στο τρέχον επιχειρηματικό της μοντέλο. Παράλληλα, οι αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους που έχουν την βάση τους στην Μεγάλη Βρετανία, και οι οποίες παρουσίαζαν πολύ γρήγορη ανάπτυξη, αντιμετωπίζουν υπερπροσφορά διαθέσιμων θέσεων με αποτέλεσμα να μην μπορούν να τις καλύψουν. Φαίνεται ότι βρισκόμαστε στη δεύτερη φάση της ανάπτυξης των αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους με ωρίμανση, συγχωνεύσεις και χρεοκοπίες που οδηγούν στην επιβίωση σχετικά λίγων ισχυρών εταιριών ανταγωνιζόμενες μεταξύ τους σε διάφορα επίπεδα.

3 .Οι αεροπορικές συμμαχίες αρχίζουν να δημιουργούν κέρδη για τις επιχειρήσεις


Οι αεροπορικές εταιρίες τείνουν να δίνουν έμφαση στα πλεονεκτήματα που προσφέρουν στις επιχειρήσεις μέσω των συμμαχιών τους, όπως απλοποίηση των διαδικασιών διαπραγμάτευσης, συγχρονισμό δρομολογίων, υπηρεσίες στους επιβάτες (ειδικούς χώρους αναμονής, προγράμματα μιλίων) κ.ά. Ένα επιπρόσθετο πλεονέκτημα είναι οι αγορές σε ένα επίπεδο: πλήρως ενοποιημένες προσφορές που χειρίζεται ένας και μόνο διαπραγματευτής για πολλούς αερομεταφορείς.

Το παράδοξο είναι πως, όπως η εμπειρία δείχνει, η ενοποίηση των αγορών έχει και τα όριά της. Οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να δεσμευθούν σε μία οιονεί αποκλειστική σχέση συνεργασίας με μία αεροπορική εταιρία: τα προγράμματα συχνών ταξιδιωτών και η αφοσίωση στους εθνικούς αερομεταφορείς είναι παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψη.

4. Η οικονομική ανάκαμψη οδηγεί σε αύξηση των τιμών των ξενοδοχείων


Το 2003 τα ξενοδοχεία αντιμετώπισαν δύσκολες στιγμές: οι δείκτες πληρότητας ήταν ιδιαίτερα χαμηλοί – φαινόμενο που ήταν άγνωστο από τη δεκαετία του `80. Στην Ευρώπη η μέση πληρότητα δεν ξεπέρασε το 65%. Τους μήνες που έρχονται, αν και δεν αναμένονται ριζικές αλλαγές, η βελτίωση της οικονομικής κατάστασης θα έχει ως επακόλουθο την αύξηση στη ζήτηση των ξενοδοχείων, που θα οδηγήσει στην αύξηση των τιμών των ξενοδοχείων της Ευρώπης κατά 10% περίπου. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αθήνα και το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου στην Πορτογαλία θα είναι αποφασιστικοί παράγοντες για τη διαμόρφωση αυτής της αύξησης.

Οι δείκτες πληρότητας αναμένεται να φτάσουν στο 69% το 2004. Συνεπώς τα ξενοδοχεία θα προσφύγουν λιγότερο στην προβολή και ιδιαίτερα στο διαδίκτυο. Οι επιχειρήσεις που προβλέψανε αυτή την αύξηση στο κόστος διαμονής και έκλεισαν έγκαιρα συμφωνίες, θα πρέπει να είναι ικανές να μειώσουν τις επιδράσεις στα έξοδά τους.

5. Τα Προσωπικά Συστήματα Κρατήσεων (Self Booking Tools – STB) γίνονται πλέον καθεστώς


Από την μία πλευρά, στις ΗΠΑ, η CWT καταγράφει ένα ποσοστό υιοθέτησης του συστήματος κρατήσεών της `CWT Symphonie` της τάξης του 68-70%, με 85% των συναλλαγών να πραγματοποιούνται χωρίς τη βοήθεια του ταξιδιωτικού πράκτορα. Τα ποσοστά αυτά αν και υψηλότερα από αυτά άλλων εταιριών διαχείρισης επαγγελματικών ταξιδιών (TMC), δείχνουν ότι τα SBT έχουν γίνει το κυρίαρχο σύστημα κρατήσεων στις ΗΠΑ.

Από την άλλη μεριά, στην Ευρώπη, με εξαίρεση λίγες επιχειρήσεις που ενθαρρύνουν πανομοιότυπα στάνταρτ σε όλο το προσωπικό τους, το μέσο ποσοστό υιοθέτησης είναι πολύ χαμηλότερο. Αν και το επίπεδο υιοθέτησης έχει πρόσφατα αυξηθεί, κυρίως λόγω της βοήθειας και της τεχνογνωσίας του εξειδικευμένου διοικητικού προσωπικού, καμία εταιρία TMC δεν έχει παρουσιάσει ουσιαστική πρόοδο στα ποσοστά υιοθέτησης των προσωπικών συστημάτων κρατήσεών της (SBT). Οι υπεραισιόδοξες προβλέψεις σαφώς υποβάθμιζαν την πολυπλοκότητα της έκδοσης διεθνών εισιτηρίων, τη σημαντικότητα του ανθρώπινου παράγοντα και ακόμα περισσότερο, τη βαρύτητα της προσωπικής συνήθειας. Παρόλα αυτά, τους τελευταίους 24 μήνες οι περισσότερες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις υιοθέτησαν την μορφή συνεργασίας με χρέωση ανά συναλλαγή (transaction fee) ως βασική πληρωμή για τις ταξιδιωτικές αγορές τους και ενσωμάτωσαν πλήρως το κόστος των υπηρεσιών (πχ οι κρατήσεις είναι πιο ακριβές μέσω του τηλεφώνου παρά μέσω του διαδικτύου). Συνεπακόλουθο είναι ότι χρήση των STB θα πρέπει να παρουσιάσει αύξηση.

6. Οι επιχειρήσεις πλέον ζητούν πλήρη αυτοματοποίηση της διαχείρισης των ταξιδιών τους


(από την κράτηση μέχρι την τιμολόγηση με μία ολοκληρωμένη ταξιδιωτική πολιτική)
Τα STBs δεν είναι το μόνο που απασχολεί αυτούς που διαχειρίζονται τους προϋπολογισμούς των ταξιδιών. Οι επιχειρήσεις πλέον ζητούν πλήρη αυτοματοποίηση της διαχείρισης των ταξιδιών τους. Αυτή η διαδικασία θα περιλαμβάνει κράτηση μέσω του διαδικτύου, καθορισμό προϋπολογισμού, κοστολόγηση, διαχείριση εξόδων, αναφορές εξόδων κ.ά που θα συγκεντρώνονται στις διαδικασίες του λογιστηρίου και του τμήματος ανθρώπινου δυναμικού.

Αυτή η τάση θα μεγαλώσει το 2004 και θα αποτελέσει τη δεύτερη σημαντική επίδραση της τεχνολογίας στη διαχείριση επαγγελματικών ταξιδιών. Ορισμένες επιχειρήσεις έχουν ήδη υιοθετήσει αυτές τις αυτοματοποιημένες διαδικασίες και έχουν καταγράψει αύξηση της παραγωγικότητας από 20% έως 30%.

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024