Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΣυνέντευξηΒασίλης Χατζόπουλος Σύμβουλος Τουρισμού”Tουριστικές υπηρεσίες με γνώμονα τον τουρίστα και όχι τον τουρισμό”

Βασίλης Χατζόπουλος Σύμβουλος Τουρισμού”Tουριστικές υπηρεσίες με γνώμονα τον τουρίστα και όχι τον τουρισμό”

Βασίλης Χατζόπουλος
Σύμβουλος Τουρισμού
“Tουριστικές υπηρεσίες με γνώμονα τον τουρίστα και όχι τον τουρισμό”

TravelDailyNews: κ. Χατζόπουλε, πως βλέπετε ότι θα κινηθεί ο τουρισμός την επόμενη χρονιά; Πως συνέβαλαν τελικά οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην πορεία του ελληνικού τουρισμού;

Βασίλης Χατζόπουλος: Εαν λάβουμε υπόψη μας τις στατιστικές που αφορούν στις προηγούμενες Ολυμπιακές Πόλεις, το ήδη εξαγγελθέν προσχέδιο για την προβολή της Ελλάδας άμεσα και αποτελεσματικά στην διεθνή αγορά και τις προβλέψεις που γνωστοποίησε ο κ. Δ. Αβραμόπουλος – ο οποίος, σαν υπουργός θα πρέπει να βασίζεται σε συγκεκριμένα στοιχεία όταν μιλάει για αύξηση (μπούμ) στην κίνηση της προσεχούς τουριστικής περιόδου- θα πρέπει να περιμένουμε μια άκρως ικανοποιητική αύξηση του τουριστικού ρεύματος την επόμενη χρονιά, παρά την απαισιόδοξη τοποθέτηση ορισμένων κύκλων και φορέων. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι η παγκόσμια προβολή, κυρίως, της Αθήνας, με την ευκαιρία των επιτυχημένων Ολυμπιακών Αγώνων, σε συνδυασμό με την απαραίτητη παρουσία της Ελλάδας στον διεθνή στίβο με σωστή τουριστική καμπάνια (αποφασίστηκε ήδη η διάθεση αυξημένων κονδυλίων) όσο και με τη συμμετοχή της χώρας μας σε διεθνείς τουριστικές εκθέσεις τελικά, θα επηρεάσει τις αφίξεις το προσεχές έτος θετικά, με συγκεκριμένο όφελος για την Αθήνα και την Αττική. Παρά το γεγονός ότι ο ΕΟΤ, τα γραφεία του στο εξωτερικό και το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης είναι υποχρεωμένοι να κάνουν προβλέψεις, αυτή τη στιγμή είνια πραγματικά πολύ δύσκολο, γιατί υπάρχουν και οι αστάθμητοι παράγοντες που κάνουν την εμφάνισή τους, δυστυχώς, πολύ συχνά την τελευταία δεκαετία (όπως τρομοκρατία, πετρελαϊκή κρίση, επιδημίες και νότες κρατών) και επηρεάζουν άμεσα το επιθυμητό αποτέλεσμα.

TDN: Η Ελλάδα σε σχέση με τις ανταγωνιστικές της χώρες σε τι έχει πλεονέκτημα και σε τι υστερεί;

Β.Χ: Η Ελλάδα σε σχέση με τις ανταγωνιστικές της χώρες έχει το πλεονέκτημα της μοναδικής γεωγραφικής της θέσης, του απαράμιλλου φυσικού της κάλλους, της πολιτιστικής της κληρονομιάς (που έγινε τώρα γνωστότερη με τους Ολυμπιακούς Αγώνες αλλά και με τις ιστορικές ταινίες σε όλο τον κόσμο, δωρεάν) τα υπέροχα νησιά της, το ήπιο κλίμα της και, τέλος, της παγκοσμίου εμβέλειας μουσικής της ιδανικού διαφημιστή της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας που προβλήθηκε στη Ολυμπιάδα. Δεν θεωρώ ότι ο ήλιος και η θάλασσα αποτελούν πλέον πλεονέκτημα γιατί όλοι οι Μεσογειακοί λαοί και κυρίως οι ανταγωνιστές της Ελλάδας όπως π.χ.οι Ισπανοί, τα διαθέτουν. Το ίδιο και η πατροπαράδοτη φιλοξενία που έπαυσε κι’ αυτή να αποτελεί όπλο στη διάθεση της διαφήμισης, όπως και σε πολλές άλλες χώρες που είχαν δημιουργήσει παράδοση και είχε πεισθεί η διεθνής κοινή γνώμη.

Σαν μειονεκτήματα όμως θα μπορούσα να απαριθμήσω σειρά πραγμάτων τα οποία αποδεδειγμένα έβλαψαν τα τελευταία χρόνια τη χώρα μας όπως: οι μη ανταγωνιστικές τιμές και υπηρεσίες σε σχέση με τις γειτονικές χώρες, η τάση ορισμένων επαγγελματιών του τουριστικού χώρου να εκμεταλλεύονται υπερβολικά το τουριστικό προϊόν -για να πλουτίσουν άνετα και γρήγορα- με αποτέλεσμα να το κακοποιούν και έτσι να δυσφημούν τον ελληνικό τουρισμό (υπάρχουν άπειρες καταγγελίες υπερβολικής χρέωσης στο ΙΝΚΑ και αλλού) οι απαξιωτικοί, αγενείς και κακοί τρόποι εξυπηρέτησης των πελατών, η έλλειψη επαρκών ελέγχων των τιμών και ποιότητας, το υψηλό κόστος διαμονής και διατροφής σε σχέση με την ποιότητα, η μόλυνση του περιβάλλοντος και η έλλειψη οικολογικής συνείδησης (κάτι που ενοχλεί πλέον τους επισκέπτες μας). Αυτά νομίζω είναι τα βασικά με ορισμένα άλλα δευτερεύοντα.

Θα πρέπει, άμεσα, να βελτιώσουμε το επίπεδο των τιμών, υπηρεσιών και ποιότητας με γνώμονα τον τουρίστα και όχι τον τουρισμό, όπως συνηθίσαμε μέχρι σήμερα. Στο σημείο αυτό πρέπει να πούμε επίσης ότι με την ευκαιρία της ανανέωσης που επιχειρείται (νέο νομοσχέδιο, νέο υπουργείο με σύγχρονες αντιλήψεις και μεθόδους αύξηση κονδυλίων, οργάνωση υπηρεσιών) θα πρέπει να γίνει, οπωσδήποτε, και αλλαγή νοοτροπίας σ’ όλα τα επίπεδα και να επιβληθεί το ταχύτερο σε όσους εμπλέκονται με την παροχή υπηρεσιών αλλά κυρίως με τον τουρισμό.

TDN: Τι πιστεύετε πρέπει να προσέξει ο έλληνας ξενοδόχος όταν εξυπηρετεί ένα ξένο τουρίστα; Ποια είναι τα μεγαλύτερα παράπονα των ξένων τουριστών;

Β.Χ: Ο έλληνας ξενοδόχος γνωρίζει πολύ καλά τι πρέπει να προσέξει και τι πρέπει να κάνει αλλά πολλές φορές δεν το κάνει, κύρια, λόγω κόστους ή υποτίμησης του πελάτη. Εάν κατατάξουμε σε αυτήν την κατηγορία δεκάδες αλεξιπτωτιστών που λυμαίνονται τον χώρο, ανεξέλεγκτα, τότε θα έλεγα ότι το αρμόδιο(νέο) υπουργείο πρέπει να βάλλει κάποια τάξη στην αταξία για να υπάρξει σεβασμός του τουρίστα, ντόπιου και ξένου. Οι ξενοδοχειακές μονάδες που δαπάνησαν και δαπανούν εκατομμύρια ευρώ σε επενδύσεις γνωρίζουν ότι πρέπει ο πελάτης να είναι σεβαστός και να ικανοποιείται απόλυτα από τις προσφερόμενες και καθόλου υπερτιμολογημένες υπηρεσίες. Εάν κάνουν το λάθος να μην καταλάβουν αυτό το απλό πράγμα δεν πρόκειται ποτέ ν’αποσβέσουν τα κεφάλαια, τα οποία επενδύουν δανειζόμενοι, αλλά μπορεί και να παύσουν να υπάρχουν στο άμεσο μέλλον θυσιαζόμενοι στο βωμό του ανταγωνισμού.

Ο ξενοδόχος λοιπόν να προσέξει την τιμολογιακή του πολιτική και την ποιότητα των υπηρεσιών του που αλλού είναι πολύ καλύτερες και φτηνότερες. Η καθιέρωση του ευρώ που δίνει τη δυνατότητα της σύγκρισης των τιμών σε διεθνές επίπεδο, και η αυξανόμενη πείρα ταξιδιού βοηθούν, ασφαλώς, τον μελλοντικό ταξιδιώτη να κάνει τις συγκρίσεις και επιλογές του έγκαιρα αλλά και χωρίς απώλεια χρόνου και χρήματος.

TDN: Τι θα προτείνατε στους μεγάλους έλληνες επιχειρηματίες; Σε τι βοηθάει η κάθετη ολοκλήρωση; Σε ποιους τομείς πρέπει να επεκταθούν;

Β.Χ: Οι εταιρείες στην προσπάθειά τους να μειώσουν το κόστος των υπηρεσιών τους αλλά και να τις βελτιώσουν επεκτείνονται και αυτοπαράγουν. Το ίδιο προσπαθούν να κάνουν και οι τουριστικές επιχειρήσεις διαχειριζόμενοι ξενοδοχεία, επενδύοντας σε λεωφορεία ή σκάφη και συμμετέχοντας σε διάφορα κερδοφόρα σχήματα.

Είναι θα έλεγα αναγκαίο κακό, μολονότι κάθε επέκταση προϋποθέτει και την ανάλογη επένδυση, το εκπαιδευμένο έμψυχο υλικό, την απώλεια υπερβολικής ενέργειας, ορισμένες δε φορές υψηλό βαθμό ρίσκου αλλά και μη πραγματοποιούμενες προσδοκίες επειδή ο τουρισμός περιβάλλεται, πλέον, από αστάθμητους παράγοντες υψηλού κινδύνου.

Ως εκ τούτου λοιπόν, οι επιχειρηματίες θα πρέπει να ακολουθούν αφενός μεν το ρεύμα αλλά αφετέρου τις ανάγκες της αγοράς και των πελατών τους για συνεχή βελτίωση των υπηρεσιών που προσφέρουν τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

TDN: Σχετικά με τον εξερχόμενο τουρισμό, ποιοι θα είναι φέτος το χειμώνα οι αγαπημένοι προορισμοί του έλληνα τουρίστα στο εξωτερικό;

Β.Χ:Θυμούμαι παλαιότερα που οι έλληνες είχαν μερικούς δημοφιλείς προορισμούς, όπως το Παρίσι και το Λονδίνο, στους οποίους πήγαιναν κατά κόρον. Μετά ανακάλυψαν την υπόλοιπη Ευρώπη και πολύ αργότερα την Ασία και την Αμερική/ Καραϊβική. Τώρα στρέφονται, λόγω μόδας ή κορεσμού, σε εξωτικούς προορισμούς, ανεξερεύνητες χώρες ή νέες ευρωπαϊκές πόλεις που είχαν μείνει στο τουριστικό περιθώριο. Ανακαλύπτουν τις κρουαζιέρες ή τα ταξίδια ειδικού ενδιαφέροντος ή σκοπού.

Στο προσεχές μέλλον, και ανάλογα πως θα κυμανθούν τα πράγματα με την οικονομία, τρομοκρατία, τις συρράξεις και τον ιό των πτηνών θα υπάρξει μετακίνηση σε δύο κατευθύνσεις. Αφενός μεν στους ευρωπαϊκούς προορισμούς, για τους συντηρητικούς, όπως: η Ελβετία, Αυστρία (Βιέννη), Τσεχία, Γερμανία (Βερολίνο), Ιταλία, Γαλλία (Παρίσι), Ην. Βασίλειο (Λονδίνο) αλλά και Σκανδιναβία, Εσθονία, Ρωσία (Μόσχα) Πολωνία, καθώς επίσης και στους παραδοσιακούς προορισμούς όπως Τουρκία (όχι μόνο Κων/πολη αλλά και Ανατολή, λόγω ραγδαίας βελτίωσης των διμερών σχέσεων) και Αίγυπτο (`Ανω και Κάτω και Ερυθρά Θάλασσα), εφόσον οι συνθήκες το επιτρέπουν. Αφετέρου δε σε νέους προορισμούς, για τους πιο τολμηρούς, όπως Κίνα, Ιαπωνία, Εμιράτα (Ντουμπάι), Ινδοκινα, Κούβα, Καραϊβική ή Ινδικό αλλά και Νότια Αμερική. Υπάρχουν και ορισμένες άλλες χώρες αλλά για περιορισμένο αριθμό ταξιδιωτών.

TDN: Πιστεύετε ότι ο έλληνας ταξιδεύει όσο θα έπρεπε ή υπάρχουν περιθώρια να αναπτυχθεί και άλλο η αγορά;

Β.Χ: Οταν ταξίδευα πριν από χρόνια, συνήθως μόνος, διαπίστωνα ότι υπάρχουν εκατοντάδες ενδιαφέροντα μέρη που αγνοεί ο έλληνας και θα τα ανακαλύψει,ίσως, τα προσεχή χρόνια. Πράγματι έτσι και έγινε, γιατί βελτιώθηκε η οικονομική κατάσταση των ελλήνων αλλά παράλληλα αρχίσαμε να ενδιαφερόμαστε και για άλλες περιοχές του πλανήτη μια και είχαμε αυτή τη δυνατότητα. Σ’ αυτό βοήθησαν και τα χιλιάδες άρθρα, με τις ταξιδιωτικές εντυπώσεις ,που παρουσιάζονται (σήμερα κατά κόρον) σε εφημερίδες και περιοδικά όσο και τα πολύ ενδιαφέροντα πακέτα σε προσιτές, για τον έλληνα, τιμές. Αυτά βοήθησαν στην ανακάλυψη χωρών ή περιοχών που ήταν άγνωστες στο ευρύκοινό. Έτσι ο έλληνας, που από τη φύση του αρέσκεται να ταξιδεύει και να ψάχνει, ανακάλυψε νέους προορισμούς που τους αγνοούσε πριν από μερικά χρόνια. Τελευταία με τη βελτίωση της οικονομικής του θέσης ταξιδεύει ποιο άνετα και ποιο συχνά δίνοντας έτσι στα ταξιδιωτικά γραφεία τη δυνατότητα να δημιουργήσουν νέα προγράμματα σε νέους προορισμούς, που στο παρελθόν ήταν όνειρο ζωής. Αυτό που θα συμβούλευα στους έλληνες ταξιδιώτες είναι να κάνουν τις επιλογές τους πιο προγραμματισμένα και μετά από προσεκτική μελέτη, Και το σπουδαιότερο να εμπιστεύονται το ταξίδι τους μονάχα σ’αυτούς που έχουν τη δυνατότητα και τη γνώση να τους το οργανώσουν σωστά και ποιοτικά. Η αγορά θα αναπτυχθεί σε νέες κατευθύνσεις αλλά θα έχει και διακυμάνσεις ανάλογα με τις εκάστοτε διεθνής και μη συνθήκες και συγκυρίες.Συνιστώ προσοχή σε όλες τις πλευρές και σε όλες τις εποχές λόγω «ευπάθειας του προϊόντος» που λέγεται ταξίδι στο εξωτερικό.

Σαν επίλογο θα ήθελα να προσθέσω ότι μετά από μια αμφισβητούμενο περίοδο για την οποία όλες οι πλευρές είχαν σφοδρά παράπονα και παρατηρήσεις περιμένουμε πολλά από την λειτουργία του νέου υπουργείου και της ηγεσίας του. Με την ψήφιση του νέου αναπτυξιακού νόμου ευελπιστούμε ότι θα αλλάξει και η νοοτροπία που διακατέχει τον τουρισμό και θα λυθούν τα χρονίζοντα προβλήματα. Προτρέπω τους αρμόδιους να χρησιμοποιήσουν τους άριστους με βαθιά γνώση του τουρισμού και να μην διορίζονται σε καίριες θέσεις άνθρωποι με άγνοια τουρισμού αλλά με μόνο κριτήριο την κομματική ταυτότητα ή την γνωριμία με κάποιο ισχυρό άντρα. Επειδή φαίνεται ότι όλες οι παραδοσιακές χώρες στη Μεσόγειο (όπως Γαλλία, Ιταλία Ισπανία) έχουν σοβαρό πρόβλημα και καλούνται να αλλάξουν πολιτική έτσι και η Ελλάδα πρέπει να επαναπροσδιορίσει τη θέση της μέσα στα νέα πλαίσια που έχουν καθιερωθεί στη Μεσόγειο και την Ανατολική Ευρώπη.

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024