Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Απόψεις
Hotel Branding
Αυξανόμενο το ενδιαφέρον για «επώνυμα» ξενοδοχεία,

Δρ. Δημήτρης Κούτουλας - 19 Νοέμβριος 2004, 00:00

Απόψεις
Hotel Branding
Αυξανόμενο το ενδιαφέρον για «επώνυμα» ξενοδοχεία
του Δρα. Δημήτρη Kούτουλα

Όλο και πιο συχνά ακούγεται από επίσημα χείλη η προτροπή να αναπτύξουμε στην Ελλάδα «επώνυμα» ξενοδοχεία ενταγμένα σε διεθνή δίκτυα. Ωστόσο, πολλοί Έλληνες ξενοδόχοι γνωρίζουν λίγα πράγματα για τα πλεονεκτήματα αλλά και τους όρους μιας ενδεχόμενης συμμετοχής τους σε πολυεθνικές αλυσίδες.

Οι ισχυρές εμπορικές επωνυμίες αποτέλεσαν το όχημα για τη γιγάντωση των ξενοδοχειακών αλυσίδων τα τελευταία χρόνια. Χιλιάδες ξενοδοχεία εντάσσονται σε αυτές τις αλυσίδες προκειμένου να αποκτήσουν ένα «brand name» που θα τους εξασφαλίσει αναγνωρισιμότητα στη διεθνή τουριστική αγορά και υψηλή ζήτηση για τις υπηρεσίες τους. Μια επωνυμία με κύρος ― όπως λ.χ. Four Seasons, Hilton ή Sofitel ― επιτρέπει στον ξενοδόχο να χρεώνει υψηλότερες τιμές από ένα «ανώνυμο» ξενοδοχείο, ενώ του δίνει πρόσβαση στο δίκτυο κρατήσεων και πωλήσεων εκάστοτε αλυσίδας.

Η ραγδαία διάδοση των ξενοδοχειακών επωνυμιών οδήγησε στη μεγέθυνση των επιχειρήσεων που τις κατέχουν, μέσα από εξαγορές, συγχωνεύσεις και τη δημιουργία νέων «brands». Είναι χαρακτηριστικό ότι η Marriott τριπλασίασε τα ξενοδοχεία που φέρουν τις επωνυμίες της σε διάστημα δέκα χρόνων. Έτσι, ενώ το 1993 μετείχαν 782 μονάδες (με συνολικά 173.000 δωμάτια) στο δίκτυό της, το 2003 η Marriott ήλεγχε 490.564 δωμάτια σε 2.718 ξενοδοχεία. Αξιόλογη ανάπτυξη γνώρισαν και οι άλλες πολυεθνικές αλυσίδες όπως λ.χ. η InterContinental Hotels Group, η οποία αύξησε σε μια δεκαετία τα ξενοδοχεία της από τα 1.916 στα 3.520 (το 1993 δεν είχε ακόμη συγχωνευτεί η InterContinental Hotels με την Holiday Inn Worldwide), η δε σημερινή Cendant των 6.402 ξενοδοχείων ήλεγχε μόλις 3.790 μονάδες το 1993 όταν ακόμη λεγόταν Hospitality Franchise Systems.

Οι πιο διαδεδομένοι τρόποι συνεργασίας μεταξύ ιδιοκτητών ξενοδοχείων και αλυσίδων είναι στο πλαίσιο συμφωνιών διαχείρισης (management contract) ή franchising. Oι όροι της συνεργασίας διαμορφώνονται ανάλογα με τον τύπο της σύμβασης:

  • Management Contract: H αλυσίδα αναλαμβάνει πλήρως τη διαχείριση του ξενοδοχείου για λογαριασμό του ιδιοκτήτη του. Επιλέγει το προσωπικό και διοικεί το ξενοδοχείο σύμφωνα με τα δικά της στάνταρ. Ως αμοιβή για τις υπηρεσίες της η αλυσίδα εισπράττει το «management fee», συνήθως ένα ποσοστό επί των εισπράξεων. Εάν μετά την πληρωμή όλων των λειτουργικών εξόδων του ξενοδοχείου υπάρξει πλεόνασμα, αυτό αποδίδεται στον ιδιοκτήτη ως κέρδος.
  • Franchising: H διαχείριση του ξενοδοχείου παραμένει στον ιδιοκτήτη, αυτός όμως καταβάλλει μια αμοιβή στην αλυσίδα. Αυτή η αμοιβή καλύπτει τη χρήση της εμπορικής επωνυμίας, το Μάρκετινγκ και την εκπαίδευση του προσωπικού. Επιπλέον χρεώνεται μια προμήθεια επί των κρατήσεων που γίνονται μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος της αλυσίδας. O ξενοδόχος υποχρεούται επίσης να ακολουθεί τις εκάστοτε ισχύουσες ποιοτικές και λειτουργικές προδιαγραφές.

Πάνω από το 70% των αμερικανικών ξενοδοχείων φέρουν εμπορικές επωνυμίες γνωστών αλυσίδων. Αντιθέτως, στην Ευρώπη είναι μικρότερο το ποσοστό των ξενοδοχείων που έχουν συμβληθεί με τις αλυσίδες.

Στη χώρα μας δραστηριοποιήθηκε ένας σχετικά μικρός αριθμός πολυεθνικών τις δεκαετίες του ’60, του ’70 και του ’80, όπως λ.χ. η Hilton, η Holiday Inn, η InterContinental, η Marriott, η Accor και η Club Mediterranee. Επίσης συστάθηκαν ελληνικές επιχειρήσεις διαχείρισης ξενοδοχείων, με την Grecotel να εδραιώνεται ως η μεγαλύτερη αλυσίδα της χώρας. Αργότερα ακολούθησαν και άλλες πολυεθνικές όπως η Hyatt, η Starwood και η Kempinski καθώς και επιχειρήσεις κυπριακών συμφερόντων όπως η Louis Hotels.

Εντούτοις, υπάρχουν πολλές καθιερωμένες ξενοδοχειακές «μάρκες» που δεν αντιπροσωπεύονται στην Ελλάδα ― πρόκειται λ.χ. για προϊόντα υπερπολυτελείας όπως η Four Seasons και η Ritz-Carlton, για «μάρκες» που απευθύνονται σε επιχειρηματίες όπως η Radisson, η Sheraton, η Westin και η Melia, ή ακόμη και για αλυσίδες οικονομικών μονάδων ―όταν άλλες χώρες στη γειτονιά μας ανοίγουν επώνυμα ξενοδοχεία όχι μόνο στις  πρωτεύουσες αλλά και σε παραθεριστικές περιοχές.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των αιγυπτιακών θερέτρων της Ερυθράς Θάλασσας, όπου λειτουργούν ή πρόκειται να λειτουργήσουν δεκάδες ξενοδοχεία υπό τη διοίκηση πολυεθνικών αλυσίδων. Σε αυτήν την περιοχή εκπροσωπούνται, μεταξύ άλλων, οι εξής διεθνείς «μάρκες»: InterContinental, Marriott, Conrad, Sonesta, Riu, Iberotel, Oberoi, Robinson Club, Le Meridien, Sheraton, Hilton, Four Seasons, Hyatt, Ritz-Carlton, Concorde, Movenpick, Sofitel, Melia, Paradisus, Radisson SAS, Steigenberger, Club Mediterranee, Crowne Plaza, Kempinski, Turin, Protea, Rotana, Holiday Inn, Millennium και Renaissance.

H ένταξη σε αλυσίδα αποτελεί μια επιλογή για τον Έλληνα ξενοδόχο που θέλει να μειώσει την εξάρτησή του από τους tour operators και να ακολουθήσει μια διαφοροποιημένη πολιτική τιμών και διανομής. Mια τέτοια ένταξη συμφέρει μόνο εάν πράγματι επιτευχθεί υψηλότερη μέση τιμή και πληρότητα και εφόσον αντληθεί περισσότερη πελατεία από αγορές όπως τα συνέδρια, τα ταξίδια τύπου «city breaks» ή τα ανεξάρτητα ταξίδια διακοπών. Προϋπόθεση για να επιτύχει ο ξενοδόχος τα επιθυμητά οφέλη από τη συμμετοχή του σε αλυσίδα είναι αφενός να επιλέξει την κατάλληλη για τη μονάδα του εμπορική επωνυμία και αφετέρου να επιμείνει να συμπεριληφθούν εγγυημένες αποδόσεις και ρήτρες στη σύμβαση, ώστε να διασφαλιστούν τα συμφέροντά του.

Oι δέκα μεγαλύτερες ξενοδοχειακές αλυσίδες του κόσμου για το 2003

Εταιρία

Κύριες Εμπορικές Επωνυμίες

Ξενοδοχεία με συμβάσεις “Franchising”

Ξενοδοχεία με συμβάσεις “Management”

1. InterContinental Hotels Group, Mεγ. Βρετανία

536.318 δωμάτια σε 3.520 ξενοδοχεία

•InterContinental

•Crowne Plaza

•Holiday Inn

•Holiday Inn Express

•Staybridge Suites

•Candlewood Suites

•Indigo

2.926

423

2. Cendant Corp ., HΠA

518.747 δωμάτια σε 6.402 ξενοδοχεία

• Ramada

•Travelodge

•Days Inn

•Howard Johnson

•Wingate Inn

•Super 8

•AmeriHost Inn

•Knights Inn

6.402

0

3. Marriott International, HΠA

490.564 δωμάτια σε 2.718 ξενοδοχεία

•Ritz-Carlton

•JW Marriott

•Marriott

•Marriott Executive Apartments

•Bulgari

•Renaissance

•Residence Inn

•Courtyard

•TownePlace Suites

•Fairfield Inn

•SpringHill Suites

1.765

858

4. Accor, Γαλλία

453.403 δωμάτια σε 3.894 ξενοδοχεία

•Sofitel

•Novotel

•Mercure

•Dorint

•Parthenon

•Suitehotel

•Ibis

•Etap

•Formule 1

•Red Roof Inns

•Motel 6

•Studio 6

•Coralia

•base

964

475

5. Choice Hotels International, HΠA

388.618 δωμάτια σε 4.810 ξενοδοχεία

•Clarion

•Comfort Inn

•Comfort Suites

•Quality

•Sleep Inn

•MainStay Suites

•Econo Lodge

•Rodeway Inn

4.810

0

6. Hilton Hotels Corp., HΠA

348.483 δωμάτια σε 2.173 ξενοδοχεία

•Hilton

•Conrad

•Doubletree

•Embassy Suites

•Hampton Inn

•Hilton Garden Inn

•Homewood Suites by Hilton

1.808

206

7. Best Western International, HΠA

310.245 δωμάτια σε 4.110 ξενοδοχεία

•Best Western

0

0

8. Starwood Hotels & Resorts Worldwide, HΠA

229.247 δωμάτια σε 738 ξενοδοχεία

•St. Regis

•The Luxury Collection

•Sheraton

•Westin

•W Hotels

•Four Points by Sheraton

N/A

243

9. Carlson Hospitality Worldwide, HΠA

147.624 δωμάτια σε 881 ξενοδοχεία

•Regent International Hotels

•Radisson Hotels & Resorts

•Country Inns & Suites By Carlson

•Park Plaza

•Park Inn

852

N/A

10. Hilton Group plc, Mεγ. Βρετανία

98.689 δωμάτια σε 392 ξενοδοχεία

•Hilton International

•Hilton National

•Conrad

•Coral by Hilton

N/A

N/A

Πηγή: HOTELS` Giants Survey 2004, Hotels Magazine, July 2004
N/A: χωρίς διαθέσιμα στοιχεία

* Ο Δρ. Δημήτρης Κούτουλας είναι ειδικός επιστήμονας σε θέματα τουριστικής ανάπτυξης και προβολής.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top