Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΣυνέντευξηΑθανάσιος ΡώμπαπαςΜεγάλη πρόκληση για την Φλώρινα το άνοιγμα στις διεθνείς αγορές

Αθανάσιος ΡώμπαπαςΜεγάλη πρόκληση για την Φλώρινα το άνοιγμα στις διεθνείς αγορές

Αθανάσιος Ρώμπαπας
Μεγάλη πρόκληση για την Φλώρινα το άνοιγμα στις διεθνείς αγορές

Προοπτικές

TravelDailyNews: Πώς διαμορφώνεται η τουριστική ζήτηση για το 2005 στην περιοχή σας και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της σε ότι αφορά:
α) στις τιμές
β) στην ποσότητα των κρατήσεων.
Πώς διαφοροποιούνται τα στοιχεία αυτά ανά αγορά;

Αθανάσιος Ρώμπαπας: Εδώ και χρόνια, μετά τον πόλεμο στην γειτονική Γιουγκοσλαβία, η τουριστική ζήτηση της περιοχής μας περιορίστηκε στο Ελληνικό κοινό. Ο εσωτερικός τουρισμός είναι εδώ και χρόνια η μόνη πηγή τουριστικού εισοδήματος. Αυτό έχει βέβαια και τα αρνητικά του, ότι η περιοχή δεν έχει την ανάλογη εξωστρέφεια και δεν μπορεί να αναπτύξει ολοκληρωμένα τουριστικά πακέτα με παράπλευρες δραστηριότητες που ευνοούνται από τους αλλοδαπούς τουρίστες, οι οποίοι κινούνται περισσότερο ομαδικά, έχει όμως και πολλά θετικά, διότι ο Έλληνας είναι τουρίστας αποφασισμένος να ξοδέψει περισσότερα χρήματα για φαγητό και διαμονή, όχι όμως και για άλλες δραστηριότητες.

Οι τιμές τις περισσότερες περιόδους του χρόνου είναι αρκετά χαμηλότερες από τις τιμές πόρτας των ξενοδοχείων, λόγω περιορισμένης ζήτησης, ενώ είναι ικανοποιητικές κατά την διάρκεια των εορταστικών τριημέρων, που αποτελούν πια και την μόνη υψηλή περίοδο για την περιοχή.

Η ποσότητα και η ζήτηση των κρατήσεων αυξάνεται πάρα πολύ κατά αυτές τις συγκεκριμένες περιόδους, με αποτέλεσμα να φαίνεται μια πλασματική αδυναμία δυναμικότητας πολλές φορές, ενώ κατά τις υπόλοιπες περιόδους υπάρχει πολύ μεγαλύτερη προσφορά δωματίων από την ζήτησή τους, πράγμα καθόλου καλό για την εύρυθμη λειτουργία των ξενοδοχειακών μονάδων.

Τέλος η διάρκεια παραμονής των επισκεπτών στην περιοχή μας είναι αρκετά μικρή, της τάξεως των 2 ή 3 διανυκτερεύσεων, με αποτέλεσμα να μην ευνοείται ο παραθεριστικός τουρισμός, ο οποίος έχει αποδειχθεί ότι συμβάλει περισσότερο στην τουριστική ανάπτυξη μιας περιοχής, ακόμη και σε παράλληλες επιχειρήσεις με τα ξενοδοχεία.

TDN: Σε ποιες νέες αγορές – κράτη και σε ποιες ειδικές μορφές τουρισμού έχετε στρέψει τελευταία το ενδιαφέρον σας ως προορισμός;

Α.Ρ.: Η προσοχή μας έχει επικεντρωθεί, τα τελευταία χρόνια, στην Ελληνική αγορά, αφού αυτή είναι η κύρια πηγή τουριστών, αλλά υπάρχει σχεδιασμός και ήδη έχουν γίνει ήδη μεμονωμένες προσπάθειες για άνοιγμά μας προς τις αγορές του εξωτερικού όπως Μεγάλη Βρετανία, την Γερμανία, την Ρωσία και την Γαλλία και Ιταλία. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι η περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας εκπόνησε, επιτέλους, ένα marketing plan το οποίο θα αρχίσει να εφαρμόζεται από τα τέλη του 2005 – αρχές 2006, τουλάχιστον έτσι όπως μας έχει διαβεβαιώσει ο Περιφερειάρχης. Σύμφωνα με αυτό το πλάνο, αρχίζει επιτέλους η συστηματική προβολή της περιοχής μας στο εξωτερικό, με συμμετοχές μας στις μεγάλες τουριστικές εκθέσεις του εξωτερικού, έκδοση ειδικών φυλλαδίων σε ξένες γλώσσες και επικοινωνία με τουριστικούς πράκτορες άλλων χωρών που θα μπορούσαν να αποτελέσουν πηγές incoming.

TDN: Τα επίσημα στατιστικά στοιχεία των αφίξεων δείχνουν μια τάση για διεύρυνση της τουριστικής περιόδου ιδιαίτερα σε μερικές περιοχές. Είναι ορατή αυτή η τάση στην περιοχή σας;

Α.Ρ.: Όπως προανέφερα στην περιοχή μας δεν υπάρχει ενιαία υψηλή τουριστική περίοδος, όπως συμβαίνει στους θαλασσινούς προορισμούς. Εδώ οι περίοδοι υψηλής ζήτησης περιορίζονται στα εορταστικά τριήμερα, διότι είμαστε ορεινός – χειμερινός προορισμός και σε τέτοιους προορισμούς δεν έχουμε ακόμη καταφέρει στη Ελλάδα να δημιουργήσουμε διαμονές μεγάλης διάρκειας διανυκτερεύσεων. Θα ήταν πολύ καλό να μπορούσαμε με κάποιο τρόπο να πείσουμε και τους ιδιώτες αλλά και τους τουριστικούς πράκτορες ότι διακοπές μπορούν να γίνουν – και πολύ καλές και ενδιαφέρουσες μάλιστα – και στο βουνό, αρκεί κανείς να το ζήσει και να κάνει δραστηριότητες, όπως στην θάλασσα κάνει μπάνιο έτσι και στο βουνό μπορεί να κάνει ορειβασία, απαλό περίπατο, σκι, ιππασία, καγιάκ σε λίμνες.

Αυτό φυσικά επιτυγχάνεται με ανάλογη διαφήμιση αυτού του είδους διακοπών, με την δημιουργία και βελτίωση των υποδομών και την ανάληψη περισσότερης επιχειρηματικότητας από τους κατοίκους της περιοχής, ώστε να δημιουργηθεί όλη εκείνη η γκάμα υπηρεσιών που απαιτούνται για αυτό τον σκοπό.

TDN: Αν ναι ποιες απαιτήσεις από πλευράς υπηρεσιών και τιμολογιακής πολιτικής έχουν οι tour operators για να προωθήσουν την επέκταση της τουριστικής περιόδου;

Α.Ρ.: Οι τιμές που έχουμε στο νομό μας είναι διάφορες και καλύπτουν τις απαιτήσεις όλων των βαλαντίων, είναι δε ανάλογες με την ποιότητα των προσφερομένων υπηρεσιών από τα ξενοδοχεία. Οι tour operators ζητούν, φυσικά, πάντοτε χαμηλότερες τιμές, όμως δεν νομίζω ότι αυτές είναι η αιτία της μειωμένης κίνησης από τα τουριστικά γραφεία προς την Φλώρινα, αλλά η μικρή ζήτηση από τον κόσμο.

TDN: Ποιές είναι οι δυνατότητες του εσωτερικού τουρισμού σε σύγκριση με τη διεθνή αγορά;

Α.Ρ.: Μια και ο εσωτερικός τουρισμός είναι η κύρια έως μοναδική πηγή τουριστών, είναι φυσικό να βρίσκεται περισσότερο στο «στόχαστρο» της προσοχής μας και νομίζω ότι έχει πολλές δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης και μεγαλύτερης προσέλκυσης. Πρέπει όμως οπωσδήποτε να ανοιχθούμε και προς τις ξένες αγορές, αφού αυτονόητα αυξάνουμε, κατ` αυτόν τον τρόπο, τη δεξαμενή άντλησης επισκεπτών και αφού σίγουρα ένα τέτοιο άνοιγμα, θα έχει σίγουρα καλά αποτελέσματα, μια και ο νομός μας έχει πολλά ενδιαφέροντα και για τους αλλοδαπούς τουρίστες.

Ανταγωνιστικότητα – Επενδύσεις

TDN: Πόσο ανταγωνιστικό είναι το τουριστικό προϊόν της περιοχής σας στη διεθνή τουριστική αγορά; Πόσο και πως μπορεί να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της περιοχής σας;

Α.Ρ.: Αυτή την στιγμή, πιστεύω, ότι το προϊόν μας είναι μάλλον άγνωστο στη διεθνή αγορά, με λαμπρές εξαιρέσεις τις Πρέσπες που είναι γνωστές σε εξειδικευμένο τουριστικό κοινό – οικολόγους, φυσιολατρικούς περιηγητικούς ομίλους κλπ. Είναι λοιπόν η μεγάλη πρόκληση για μας η διαφήμισή μας και το άνοιγμά μας προς αυτές τις αγορές, πράγμα που πιστεύω ότι θα αρχίσει να πραγματοποιείται με το marketing plan της Περιφέρειάς μας, που ανέφερα παραπάνω, αλλά και με την δική μας βοήθεια και ενεργοποίηση, αλλά και τη δημιουργία κατάλληλων υποδομών στα σημεία τουριστικής αιχμής, που τώρα είναι μακριά από το να είναι ελκυστικά και ανταγωνιστικά, ιδιαίτερα μέσα στο διεθνές τουριστικό περιβάλλον.

TDN: Ποιες μορφές τουρισμού ή είδη καταλυμάτων παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον στην περιοχή σας; Πού προσανατολίζονται οι περισσότερες τουριστικές επενδύσεις στην περιοχή σας; Με ποιο τρόπο και σε τι βαθμό το Β’ και Γ’ ΚΠΣ αλλά και τα υπόλοιπα προγράμματα επιδοτήσεων έχουν συμβάλει στην αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του τουριστικού προϊόντος και των τουριστικών επιχειρήσεων στην περιοχή σας;

Α.Ρ.: Το τελευταίο χρονικό διάστημα στην περιοχή μας πιο ελκυστικές ήταν οι επενδύσεις στον αγροτουριστικό τομέα – όπως στην Ελλάδα έχει επικρατήσει να λέγεται, διότι άλλο πράγμα είναι ο αγροτουρισμός – με τη δημιουργία μικρών ξενώνων και ενοικιαζομένων δωματίων διάσπαρτα στο νομό, επενδύσεις βασιζόμενες στην πολύ μεγάλη επιδότηση του Ευρωπαϊκού προγράμματος Leader II, χωρίς όμως να καταφέρουν να βελτιώσουν τον τουριστικό χάρτη της περιοχής και χωρίς να αυξήσουν την τουριστική κίνηση στον νομό, δημιουργώντας νέα πελατεία.

Είναι λοιπόν ευκαιρία αξιοποιώντας το Β΄ και Γ΄ ΚΠΣ, αλλά και τον νέο αναπτυξιακό νόμο, να γίνουν επενδύσεις προς την σωστή κατεύθυνση με τη δημιουργία επιχειρήσεων με κύριο κριτήριο αυτό της ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΕΡΟΜΕΝΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ και της δημιουργίας καινοτομιών ώστε να αναδειχθούν τα πλεονεκτήματα της περιοχής με την δημιουργία νέων επαγγελμάτων, όπως συνοδούς βουνού, ξεναγούς, επιχειρήσεις απαλών εναλλακτικών μορφών τουρισμού, επιχειρήσεις εστίασης με σύγχρονες και ποιοτικές προδιαγραφές στα κατάλληλα σημεία και λιγότερο ξενοδοχειακές μονάδες, αφού οι υπάρχουσες είναι νομίζω αρκετές για να ικανοποιήσουν την υπάρχουσα αλλά και την διαφαινόμενη για το μέλλον κίνηση και ζήτηση.

Τα ανωτέρω πακέτα και προ πάντων ο αναπτυξιακός νόμος, βοήθησαν αρκετά στην αναβάθμιση και ανακαίνιση των υπαρχουσών μονάδων, οι περισσότερες από τις οποίες επένδυσαν στον τομέα αυτό.

Συνεργασία με κράτος και τοπική αυτοδιοίκηση

TDN: Είστε ικανοποιημένος από την συνεργασία σας με τους φορείς του Κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης; Πώς κρίνετε τις ενέργειες και πρωτοβουλίες της τοπικής αυτοδιοίκησης για την τουριστική ανάπτυξη και την τουριστική προβολή και προώθηση της περιοχής σας; Λειτουργεί αποτελεσματικά η νομαρχιακή επιτροπή τουρισμού στην περιοχή σας; Λειτουργεί ανταποδοτικά το εισπραττόμενο τέλος παρεπιδημούντων; Πόσο και πώς πιστεύετε ότι θα μπορούσαν να βελτιωθούν;

Α.Ρ.: Η συνεργασία μας με την τοπική αυτοδιοίκηση είναι πολύ καλή και προ πάντων η Νομαρχία και η Τ.Ε.Δ.Κ. είναι αυτοί που έχουν κάνει φιλότιμες προσπάθειες για την προβολή του νομού κυρίως στο εσωτερικό, με την έκδοση καλαίσθητων φυλλαδίων, χαρτών και οδηγών. Είναι όμως επιτακτική η ανάγκη ανάληψης πρωτοβουλιών από την τοπική αυτοδιοίκηση, για την βελτίωση και δημιουργία υποδομών, για την διευκόλυνση της τουριστικής ανάπτυξης. Υπάρχει κάποιος σχεδιασμός προς αυτή την κατεύθυνση, μένει όμως να τον δούμε να υλοποιείται.

Η νομαρχιακή επιτροπή τουρισμού, σχεδόν δεν λειτουργεί στο νομό μας τα τελευταία χρόνια, χωρίς να μας έχουν δοθεί ικανοποιητικές απαντήσεις γιατί συμβαίνει αυτό. Νομίζω ότι αυτή η επιτροπή θα μπορούσε να προσφέρει τα μέγιστα στην προβολή μας και πρέπει οπωσδήποτε να επαναλειτουργήσει άμεσα.

Το εισπραττόμενο τέλος παρεπιδημούντων δεν λειτουργεί καθόλου ανταποδοτικά και δεν λειτούργησε ποτέ έτσι όλα αυτά τα χρόνια, πράγμα απαράδεκτο. Οι ενώσεις ξενοδόχων Δυτικής Μακεδονίας έχουμε καταθέσει προ καιρού υπόμνημα για το θέμα αυτό στην περιφέρεια αλλά και στους αρμόδιους υπουργούς που κατά καιρούς έχουν επισκεφθεί την περιοχή μας, ζητώντας να δημιουργηθεί ξεχωριστός κωδικός στους προϋπολογισμούς των Δήμων που το εισπράττουν, ώστε να είναι ευχερέστερη η παρακολούθηση των χρημάτων αυτών. Φυσικά ουδεμία απάντηση λάβαμε μέχρι τώρα επ` αυτού.

Τεχνολογία

TDN: Οι κρατήσεις μέσω internet αυξάνονται διεθνώς. Μπορεί το internet να λειτουργήσει ως ένα ισχυρό κανάλι προβολής και πωλήσεων των ελληνικών ξενοδοχείων σε Ελλάδα και εξωτερικό ή σε κάθε περίπτωση οι tour operators θα εξακολουθήσουν να είναι το κύριο κανάλι πωλήσεων;

Α.Ρ.: Αναμφισβήτητα το internet έχει κυριαρχήσει πια στη ζωή μας. Τα περισσότερα ξενοδοχεία διαφημίζονται στον κυβερνοχώρο είτε αυτόνομα είτε με την συμμετοχή τους σε sites τουριστικού ενδιαφέροντος. Πιστεύω ότι η αναζήτηση ξενοδοχείου από τους ιδιώτες κυρίως, έχει κερδίσει αρκετό έδαφος, σε σχέση με τον παραδοσιακό τρόπο και σίγουρα στο μέλλον θα γίνει ο κυρίαρχος τρόπος. Επομένως, σίγουρα, το internet θα λειτουργήσει ως κανάλι προβολής και πωλήσεων, όλο και περισσότερο στο άμεσο μέλλον, στο εσωτερικό και στο εξωτερικό και πρέπει όλοι να προετοιμαστούμε για αυτό.

Οι tour operators πιστεύω πως θα έχουν πάντα τον ρόλο τους, προ πάντων για το εξωτερικό, αφού σύμφωνα με τις στατιστικές η πλειοψηφία αυτών που ταξιδεύουν σε άλλη χώρα προτιμούν τα οργανωμένα πακέτα που προσφέρουν τα γραφεία.
Μην ξεχνάμε άλλωστε τη δύναμη που έχουν οι μεγάλοι tour operators του εξωτερικού, ακόμα και στο να δημιουργήσουν τουριστικούς προορισμούς.

Ενδιαφέρον, σε κάθε περίπτωση, παρουσιάζουν οι άμεσες κρατήσεις μέσω internet, μέσω των ιστοσελίδων και των e-mails των ίδιων των ξενοδοχείων, αφού δίνουν τη δυνατότητα της άμεσης διαχείρισης και διαπραγμάτευσης της κράτησης μεταξύ πελάτη και ξενοδοχείου, χωρίς μεσάζοντες και με πιο αξιόπιστο τρόπο για τα ξενοδοχεία.

Θα ήθελα με την ευκαιρία που μου δίνετε, να σας παρακαλέσω να συμβάλετε και εσείς με τις δικές σας δυνάμεις στη μεγαλύτερη προβολή των ορεινών και χειμερινών προορισμών, καθώς και στην προσπάθεια αλλαγής της νοοτροπίας του κόσμου ως προς την επιλογή του για θερινές θαλασσινές διακοπές και όχι για διακοπές στο βουνό και την καταπράσινη φύση, που μπορεί να δώσει πολύ μεγάλες και εξίσου δυνατές συγκινήσεις.

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024