Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΣυνέντευξηΝικόλαος Βουρβαχάκης: Χρειάζεται σχεδιασμός και οργάνωση για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου

Νικόλαος Βουρβαχάκης: Χρειάζεται σχεδιασμός και οργάνωση για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου

Νικόλαος Βουρβαχάκης:
Χρειάζεται σχεδιασμός και οργάνωση για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου

Προοπτικές

TravelDailyNews: Πώς διαμορφώνεται η τουριστική ζήτηση για το 2005 στην περιοχή σας και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της σε ότι αφορά:
α) στις τιμές
β) στην ποσότητα των κρατήσεων.
Πώς διαφοροποιούνται τα στοιχεία αυτά ανά αγορά;

Νικόλαος Βουρβαχάκης: Οι τιμές βρίσκονται στα ίδια με τις προηγούμενες χρονιές επίπεδα (χαμηλά), ενώ δεχόμαστε πιέσεις για εκπτώσεις επί των τιμών των συμβολαίων. Από την άλλη, οι κρατήσεις για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο διαμορφώνονται στο ίδιο επίπεδο σε σχέση με πέρσι, ενώ για τους υπόλοιπους μήνες το τοπίο είναι ακόμη `θολό`, καθώς, όπως γνωρίζετε, τα τελευταία χρόνια οι κρατήσεις γίνονται την τελευταία στιγμή, με προσφορές, κλπ. Οι χώρες που ενδιαφέρουν περισσότερο τον προορισμό μας και διαμορφώνουν το 45% περίπου της κίνησης, είναι η Γερμανία και η Μεγάλη Βρετανία. Για την πρώτη αναμένεται αύξηση της τάξης του 3% (όσο περίπου θεωρούμε ότι θα διαμορφωθεί και στο σύνολο), ενώ για τη δεύτερη, όλα θα εξαρτηθούν από την ισοτιμία ευρώ – λίρας. Οι έως τώρα ενδείξεις για την αγγλική αγορά δείχνουν ότι θα οδηγηθούμε στα ίδια με πέρσι επίπεδα.

TDN: Σε ποιες νέες αγορές – κράτη και σε ποιες ειδικές μορφές τουρισμού έχετε στρέψει τελευταία το ενδιαφέρον σας ως προορισμός;

Ν.Β.: Η Ρωσική αγορά ενδιαφέρει σίγουρα περισσότερο από κάθε άλλη, ενώ χρειάζεται ακόμη αρκετή δουλειά και πληρότητα στις υποδομές, που θα στηρίξουν εναλλακτικές μορφές. Η κατασκευή γηπέδων γκολφ, προπονητικών κέντρων και η αξιοποίηση του ορεινού όγκου του νησιού, μπορούν και χρήζει να υλοποιηθούν άμεσα.

Σε κάθε περίπτωση, ο παραθεριστικός τουρισμός τα τελευταία 30 χρόνια έδωσε πνοή στην τοπική και την Εθνική Οικονομία αν και βασικές υποστηρικτικές υποδομές δεν είναι στο επίπεδο, που επιθυμούμε να βρίσκονται.

TDN: Τα επίσημα στατιστικά στοιχεία των αφίξεων δείχνουν μια τάση για διεύρυνση της τουριστικής περιόδου ιδιαίτερα σε μερικές περιοχές. Είναι ορατή αυτή η τάση στην περιοχή σας;

Ν.Β.: Ως εργοδοτικός – επαγγελματικός φορέας δίνουμε έμφαση και προτεραιότητα στις διανυκτερεύσεις και στο ύψος που αυτές διαμορφώνονται, καθώς αυτές καθορίζουν τον κύκλο των εργασιών μας. Σημειώνουμε ότι τα τελευταία τρία χρόνια έχει παρατηρηθεί:

  • Σημαντική μείωση στη μέση διάρκεια παραμονής των επισκεπτών μας και ειδικά των Γερμανών και Aγγλων, που όπως προείπαμε διαμορφώνουν σημαντικά την τουριστική κίνηση και
  • Συρρίκνωση της περιόδου, κυρίως στα μικρότερης τάξης καταλύματα, με ότι αυτό σημαίνει στους απασχολούμενους στον Τουρισμό, κλπ.

Παράλληλα και απαντώντας στο ερώτημά σας για διεύρυνση της περιόδου, πρέπει πρώτα να αναλογισθούμε για το κατά πόσο είναι βιώσιμη με τα σημερινά δεδομένα, τον ανταγωνισμό κλπ.. Θέμα απαιτήσεων, θεωρούμε ότι δεν υφίσταται, μια και ότι αποφέρει κερδοφορία στους Tour Operators αποφέρει και σε εμάς και το αντίθετο. Χρειάζεται μόνο σχεδιασμός και οργάνωση, ώστε το τελικό προϊόν να είναι σε θέση να σταθεί στην αγορά, να πωληθεί, γιατί όχι, δέκα και δώδεκα μήνες το χρόνο.
Ο στόχος μας είναι και πρέπει να είναι η διεύρυνση της περιόδου. Από κλιματολογική άποψη, η Κρήτη είναι σε θέση να αναπτύξει τον τουρισμό της (και σχεδόν όλες τις εναλλακτικές του μορφές) καθ` όλη τη διάρκεια του χρόνου. Οι συνθήκες όμως που θα επιτρέψουν κάτι τέτοιο, πιστεύουμε ότι δεν είναι ακόμη ώριμες.

TDN: Ποιές είναι οι δυνατότητες του εσωτερικού τουρισμού σε σύγκριση με τη διεθνή αγορά;

Ν.Β.: Ο εσωτερικός τουρισμός μπορεί να αναδειχθεί σε βαρόμετρο για κάθε επιμέρους ελληνικό προορισμό. Η Κρήτη είναι για την υπόλοιπη Ελλάδα, ότι η Κυανή Ακτή για τη Βόρεια Γαλλία. Οι επισκέπτες μας από την υπόλοιπη χώρα `δένονται` με το νησί μας, και οι σχέσεις που απορρέουν κάθε άλλο παρά πελατειακές αποβαίνουν. Η απόσταση από την ηπειρωτική Ελλάδα διαμορφώνει το κόστος του πακέτου (ακριβότερα μεταφορικά) σε λίγο πιο υψηλά επίπεδα, αλλά οι προσφορές των Ξενοδοχείων μας είναι πολύ καλές και εξομαλύνουν την όποια διαφορά.

Στο Ρέθυμνο, ο επισκέπτης των Ξενοδοχείων – μελών μας έχει σημαντική έκπτωση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια (επιβατών & οχημάτων), ως αποτέλεσμα της συνεργασίας του Συλλόγου μας με την Ανεκ Lines. Παράλληλα και σε συνεργασία με το Σωματείο Καταστημάτων Εστίασης & Αναψυχής Ρεθύμνου ανακοινώνονται και (το σημαντικότερο) τηρούνται όρια τιμών σε όλα τα προσφερόμενα είδη σε Ταβέρνες, Καφετέριες, Μπαρ, κλπ..

Ανταγωνιστικότητα – Επενδύσεις

TDN: Πόσο ανταγωνιστικό είναι το τουριστικό προϊόν της περιοχής σας στη διεθνή τουριστική αγορά; Πόσο και πως μπορεί να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της περιοχής σας;

Ν.Β.: Το κατά πόσο είναι ανταγωνιστικό ένα τουριστικό προϊόν εξαρτάται από το βαθμό ικανοποίησης των στοιχείων, που το χαρακτηρίζουν (σε σχέση με το αντίστοιχο των ανταγωνιστών).

Έτσι, μπορούμε να πούμε πως το επίπεδο σε θέματα Ασφάλειας, Πολιτισμού, Τεχνολογίας (χρήστες internet, τηλ. συσκευές ως προς τον πληθυσμό, κ.α.), Ανθρωπίνων Πόρων (% εξειδίκευσης, επιμόρφωσης, κ.α.) και το Βαθμό Αποδοχής των επισκεπτών από τον ντόπιο πληθυσμό, βρίσκεται σε αρκετά καλό σημείο. Μέτριο μπορεί να χαρακτηρισθεί το επίπεδό μας σε θέματα που αφορούν στις Υποδομές, στις Τιμές του Πακέτου Διακοπών, στην Προβολή και Διαφήμιση.

Τέλος, χρειάζεται να δώσουμε ιδιαίτερο βάρος σε θέματα που αφορούν στο Περιβάλλον, στην Προσβασιμότητα από την πλευρά της Νομοθεσίας και γραφειοκρατίας (έκδοση visa), στην Προσβασιμότητα από την πλευρά των Μεταφορικών Μέσων (επίγεια, θαλάσσια, αεροπορική) και στο Βαθμό Διαφοροποίησης και Εμπλουτισμού του Τουριστικού μας Προϊόντος, καθώς σε όλα τα παραπάνω βρισκόμαστε σε αρκετά χαμηλό επίπεδο (πάντα σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας).

TDN: Ποιες μορφές τουρισμού ή είδη καταλυμάτων παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον στην περιοχή σας; Πού προσανατολίζονται οι περισσότερες τουριστικές επενδύσεις στην περιοχή σας; Με ποιο τρόπο και σε τι βαθμό το Β’ και Γ’ ΚΠΣ αλλά και τα υπόλοιπα προγράμματα επιδοτήσεων έχουν συμβάλει στην αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του τουριστικού προϊόντος και των τουριστικών επιχειρήσεων στην περιοχή σας;

Ν.Β.: Το επενδυτικό ενδιαφέρον, όπως και στην υπόλοιπη χώρα συνδέεται άμεσα με τον Αναπτυξιακό Νόμο και τα πλεονεκτήματα, που αυτός προσδίδει σε κάθε περιοχή.
Θεωρούμε ότι κάθε αρωγή, είτε προέρχεται από Ελληνικά ή Ευρωπαϊκά κονδύλια, ενισχύει την ανάπτυξη, συμβάλλει στην άνοδο της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και προς την κατεύθυνση αυτή, προτρέπουμε τα μέλη μας να εντάσσονται σε προγράμματα επιδοτήσεων.

Συνεργασία με κράτος και τοπική αυτοδιοίκηση

TDN: Είστε ικανοποιημένος από την συνεργασία σας με τους φορείς του Κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης; Πώς κρίνετε τις ενέργειες και πρωτοβουλίες της τοπικής αυτοδιοίκησης για την τουριστική ανάπτυξη και την τουριστική προβολή και προώθηση της περιοχής σας; Λειτουργεί αποτελεσματικά η νομαρχιακή επιτροπή τουρισμού στην περιοχή σας; Λειτουργεί ανταποδοτικά το εισπραττόμενο τέλος παρεπιδημούντων; Πόσο και πώς πιστεύετε ότι θα μπορούσαν να βελτιωθούν;

Ν.Β.: Ο κλάδος μας συνεισφέρει το 50% του Ακαθάριστου Νομαρχιακού Προϊόντος (Ρεθύμνου). Την προηγούμενη δεκαετία ο Νομός Ρεθύμνου είχε την υψηλότερη μέση πληρότητα διανυκτερεύσεων σε πανελλήνιο επίπεδο και ένα από τα υψηλότερα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.

Στο πλαίσιο αυτό, δηλαδή, της συμβολής ενός τομέα στην (τοπική) οικονομία που αυτός δραστηριοποιείται και με δεδομένη τη διαφορά στη νοοτροπία και ευελιξία του Ιδιωτικού από το Δημόσιο Τομέα, δεν είμαστε πλήρως ικανοποιημένοι από τη συνεργασία μας, εξίσου δε από την ανταποδοτικότητα των τελών που αποδίδουμε. Γίνονται ενέργειες αξιοσημείωτες, από μεμονωμένα όμως πρόσωπα (Νομάρχης, Δήμαρχοι), αλλά πιστεύουμε πως θα πρέπει να γίνονται μέσα από θεσμοθετημένες διαδικασίες.

Στο θέμα της προβολής, η θέση μας είναι πως πρέπει να εφαρμόζεται σε ένα Πλαίσιο, που υιοθετεί τις βασικές αρχές του marketing, τις νέες τεχνολογίες, τον ανταγωνισμό και λαμβάνει υπόψη του τη συμβολή του τομέα στην Εθνική Οικονομία και Απασχόληση. Σε αυτό το πλαίσιο και με την προϋπόθεση, το στάδιο υλοποίησης να ανατίθεται σε επαγγελματίες του χώρου της Προβολής & Διαφήμισης, πρέπει να υπάρχει σύμπλευση με τις ενέργειες του Υπουργείου Τουρισμού και του Ε.Ο.Τ.

Η αποτελεσματικότητα κάθε Νομαρχιακής Επιτροπής Τουριστικής Προβολής δεν είναι μετρήσιμη, καθώς υπό την ομπρέλα της βρισκόμαστε όλοι οι εμπλεκόμενοι πλην των επαγγελματιών ερευνητών αγοράς, διαφημιστών κ.λ.π., που κατά τη γνώμη μας θα έπρεπε, νομοθετικά, να προβλέπεται στη λειτουργία τους.

TDN: Οι κρατήσεις μέσω internet αυξάνονται διεθνώς. Μπορεί το internet να λειτουργήσει ως ένα ισχυρό κανάλι προβολής και πωλήσεων των ελληνικών ξενοδοχείων σε Ελλάδα και εξωτερικό ή σε κάθε περίπτωση οι tour operators θα εξακολουθήσουν να είναι το κύριο κανάλι πωλήσεων;

Ν.Β.: Το internet λειτουργεί ήδη ως ένα φθηνό και αποδοτικό κανάλι προσέγγισης, προβολής και πώλησης, σχεδόν σε όλη την Ευρώπη και με τον καιρό θα αναπτυχθεί παντού. Για να μπορέσουμε να κινηθούμε παράλληλα με το δίκτυο πωλήσεων των Τ.Ο., χρειάζονται διάφορες άλλες τομές – επενδύσεις, όπως νέα σύγχρονα αεροδρόμια, προσβάσεις (εταιρίες charter ή χαμηλού κόστους), κλπ, όλα όμως τα παραπάνω μπορούν να επιτευχθούν μόνο μέσα από στρατηγικό σχεδιασμό.

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024