Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΣυνέντευξηΕυάγγελος Ταρασιάδης: Ο Όλυμπος `πουλάει` πολύ πιο εύκολα, από την Ακρόπολη, τους Δελφούς ή τη Κνωσό

Ευάγγελος Ταρασιάδης: Ο Όλυμπος `πουλάει` πολύ πιο εύκολα, από την Ακρόπολη, τους Δελφούς ή τη Κνωσό

Ευάγγελος Ταρασιάδης:
Ο Όλυμπος `πουλάει` πολύ πιο εύκολα, από την Ακρόπολη, τους Δελφούς ή τη Κνωσό

Προοπτικές

TravelDailyNews: Πώς διαμορφώνεται η τουριστική ζήτηση για το 2005 στην περιοχή σας και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της σε ότι αφορά:
α) στις τιμές
β) στην ποσότητα των κρατήσεων.
Πώς διαφοροποιούνται τα στοιχεία αυτά ανά αγορά;

Ευάγγελος Ταρασιάδης: Η τουριστική ζήτηση για το 2005 διαμορφώνεται παρά τις αντιξοότητες καλύτερα από το 2004, όπου οι προσδοκίες μας ήταν μεγάλες, αλλά δυστυχώς δεν επαληθεύτηκαν. Διαφαίνεται πως η μετα-ολυμπιακή Ελλάδα θα καρπώνεται τουλάχιστον στο θέμα των κρατήσεων, από φέτος κιόλας τον θετικότατο απόηχο της μεγαλύτερης παγκόσμιας διοργάνωσης, που έλαβε μέρος στη χώρα μας το περασμένο καλοκαίρι. Δεν υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις στις τιμές συγκριτικά με τις περασμένες τουριστικές σαιζόν, ωστόσο διακρίνουμε μια αμυδρή αυξητική τάση στο σύνολό τους. Οι διαφοροποιήσεις, για την Πιερία τουλάχιστον, αφορούν τις κρατήσεις από τα νέα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, οι πολίτες των οποίων δεν εμπίπτουν πλέον στο γραφειοκρατικό καθεστώς και εισέρχονται στην Ελλάδα χωρίς διαδικασίες και καθυστερήσεις.

TDN: Σε ποιες νέες αγορές – κράτη και σε ποιες ειδικές μορφές τουρισμού έχετε στρέψει τελευταία το ενδιαφέρον σας ως προορισμός;

Ε.Τ.: Με πρωτοβουλία του νομάρχη Πιερίας κ. Γιώργου Παπαστεργίου, συγκροτήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο μια αποστολή απαρτιζόμενη από εκπροσώπους της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Πιερίας με επικεφαλής τον ίδιο το Νομάρχη, εκπροσώπους του Επιμελητηρίου Πιερίας και τουριστικών επιχειρηματιών, που επισκέφθηκαν την Κίνα. Συγκεκριμένα εκεί υπογράφηκε σύμφωνο συνεργασίας και τουριστικής ανταλλαγής μεταξύ της Πιερίας και της επαρχίας Σαν Ντονγκ. Να σημειώσω πως η συγκεκριμένη επαρχία αριθμεί 192.000.000 εκατομμύρια κατοίκους. Είναι κατανοητό πως είναι μεγάλο κατόρθωμα και έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον αν καταφέρουμε να προσελκύσουμε τουρισμό από τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας σε ποσοστά 1% ή 2%. Ήταν μια σημαντική πρωτοβουλία, η οποία πραγματοποιήθηκε αναφορικά με τη συμμετοχή του νομού μας στην τουριστική έκθεση της Σαν Ντονγκ, όπου η μοναδική Ελληνική συμμετοχή πλην της δικής μας, ήταν αυτή της Κέρκυρας. Ευελπιστούμε να επαληθευτούν οι προσδοκίες μας και να μεταφραστούν σύντομα σε κρατήσεις.

Όσον αφορά τώρα στις ειδικές μορφές τουρισμού, το κυρίαρχο μέγεθος της Πιερίας εκτός βέβαια από τον Όλυμπο και τα 70 χιλιόμετρα αμμουδιάς, αποτελεί αδιαμφισβήτητα η ίδρυση και λειτουργία του χιονοδρομικού κέντρου Ελατοχωρίου στα Πιέρια όρη. Η λειτουργία του, ήταν καθοριστική μιας και οι επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο ιδιαίτερα στην περιοχή των Πιερίων ήταν και εξακολουθούν να είναι καταλύτες για την ανάπτυξη του νομού. Θα ήταν αδιανόητο να μην αναφερθώ και στην σημαντική συνεισφορά της εταιρίας αναπτυξιακών μελετών `Πιερική Αναπτυξιακή`, η οποία μέσω των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων, που διαχειρίζεται όπως το LEADER, συνέβαλε τα μέγιστα στην ανάπτυξη των ορεινών όγκων και σαφώς στην προαγωγή του τουριστικού προϊόντος.

TDN: Τα επίσημα στατιστικά στοιχεία των αφίξεων δείχνουν μια τάση για διεύρυνση της τουριστικής περιόδου ιδιαίτερα σε μερικές περιοχές. Είναι ορατή αυτή η τάση στην περιοχή σας;

Ε.Τ.: Όπως σας ανέφερα και προηγουμένως, στη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου συνέβαλε καθοριστικά η δημιουργία του χιονοδρομικού κέντρου στο Ελατοχώρι. Η στρατηγική του τοποθεσία είναι αυτή, που επιτρέπει την εύκολη και ανεμπόδιστη πρόσβαση και χαρακτηριστικά σας αναφέρω πως το Ελατοχώρι είναι πλέον προορισμός για τους Θεσσαλονικείς, που φτάνουν εδώ σε λιγότερο από μια ώρα, όπως και οι κάτοικοι των όμορων νομών (Ημαθία, Κοζάνη, Λάρισα).

Ερχόμενος στο ζήτημα της θερινής τουριστικής περιόδου θα μου επιτρέψετε να πω, πως η βαθιά τουριστική κρίση του πρόσφατου παρελθόντος και οι αντιξοότητες που αντιμετώπισε το σύνολο της οικονομίας στην Πιερία, μας δίδαξαν τι σημαίνει τουριστική ανομβρία. Το κλείσιμο του οδικού άξονα 10, που εξυπηρετούσε μέχρι τον πόλεμο στην πρώην Γιουγκοσλαβία, τους transit τουρίστες από τις χώρες της κεντρικής Ευρώπης, (κυρίως από τη Γερμανία) ήταν για μας το ντεμπούτο της κρίσης. Λαμβάνοντας υπόψη πως η πρώτη και πλησιέστερη ζεστή θάλασσα που συναντά κάποιος εισερχόμενος στην Ελλάδα από τους Ευζώνους είναι η Πιερία σε συνδυασμό με το γεγονός πως η μεγάλη πλειοψηφία των τουριστών που επισκέπτονταν την Πιερία ήταν transit τουρίστες, διαισθάνεται κανείς μερικώς, την κατάσταση με τις άδειες παραλίες που ζήσαμε τη δεκαετία του 1990, ο απόηχος της οποίας δεν έχει εκπνεύσει ακόμη ολοκληρωτικά. Θα μπορούσα να σας αναλύσω πλήρως τις δυσχέρειες που αντιμετωπίζει η προαγωγή του τουρισμού στη Βόρειο Ελλάδα, αλλά φοβάμαι πως δεν είναι δόκιμο να επεκταθούμε περαιτέρω τουλάχιστον στα πλαίσια τούτης εδώ της συνέντευξης.

Ανταγωνιστικότητα – Επενδύσεις

TDN: Πόσο ανταγωνιστικό είναι το τουριστικό προϊόν της περιοχής σας στη διεθνή τουριστική αγορά; Πόσο και πως μπορεί να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της περιοχής σας;

Ε.Τ.: Σ` αυτό το σημείο θα μου επιτρέψετε να πως, όταν με πρωτοβουλία της Ένωσης Ξενοδόχων Πιερίας ιδρύθηκε η Νομαρχιακή Επιτροπή Τουριστικής Προβολής, με τη συμμετοχή όλων των τουριστικών φορέων της περιοχής, των τουριστικών πρακτόρων, του Επιμελητηρίου και φυσικά της Νομαρχίας, το πρώτο ζήτημα που τέθηκε επί τάπητος ήταν η σχηματοποίηση της διαφημιστικής καμπάνιας και ποιον χαρακτήρα θ` αποκτούσε αυτή. Δεν υπήρχε αμφιβολία ότι θα καταλήγαμε στην `εκμετάλλευση` του συγκριτικού μας πλεονεκτήματος. Το trademark της Πιερίας διεθνώς και συνεπώς και στις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις είναι το Pieria – Olympus Riviera. Ο Όλυμπος `πουλάει` πολύ πιο εύκολα, από την Ακρόπολη, τους Δελφούς ή τη Κνωσό, πολύ απλά γιατί είναι ένα από τα πιο γνωστά μνημεία της παγκόσμιας ιστορίας.

Η Πιερία μπορεί να είναι μια προικισμένη από τη φύση και το Θεό περιοχή, αυτό ωστόσο δεν αρκεί για να σταθεί ανταγωνιστικά στο παγκόσμιο τουριστικό γίγνεσθαι. Ο Όλυμπος λοιπόν πλαισιώνεται τουριστικά από αρκετά πλεονεκτήματα. Η Πιερία θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι προορισμός για όλες τις αρέσκειες και όλες τις οικονομικές δυνατότητες, γιατί συνδυάζει βουνό και θάλασσα, Όλυμπο και 70 χιλιόμετρα αμμουδιάς. Συνδυάζει πολλαπλές επιλογές με εύκολη πρόσβαση, μιας και η ΠΑΘΕ διαπερνάει την Πιερία από το νότο ως το βορρά, διευκολύνοντας έτσι τις μετακινήσεις εντός Πιερίας σε μέγιστο βαθμό. Ωστόσο το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο της τουριστικής Πιερίας είναι ότι έχουν τη δυνατότητα να την επισκεφθούν όλες οι οικονομικές τάξεις. Η Πιερία διαθέτει πολλαπλές επιλογές που ξεκινούν από τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, περνούν από τα camping στην παραλία του Παντελεήμονα κάτω από το κάστρο του Πλαταμώνα, φτάνουν στον μεγαλύτερο τουριστικό προορισμό της Πιερίας στην Παραλία με τα κλασσικά ξενοδοχεία τριών αστέρων, για να καταλήξουν στις μεγάλες μονάδες τεσσάρων και πέντε αστέρων που βρίσκονται στη σκιά του Ολύμπου, στις παραλίες της Λεπτοκαρυάς και του Λιτοχώρου.

Οι δυνατότητες βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας δεν εξαντλούνται ποτέ. Ένα νοητό τρίγωνο αποτελούμενο από τον επισκέπτη, τον προορισμό και τον ενδιάμεσο φορέα ίσως θα μπορούσε να μας βοηθήσει να διακρίνουμε ευκολότερα τις δυνατότητες και τους τρόπους βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας. Η συνάφεια σχέσεων των τριών πόλων του τριγώνου έχει πάντα μια έκβαση, που καθορίζει αν ο πήχης στη συνέχεια πρέπει να μπει ψηλότερα η όχι. Εμείς πρέπει να βάλουμε τον πήχη ψηλά, γιατί μπορούμε.

Συνεργασία με κράτος και τοπική αυτοδιοίκηση

TDN: Είστε ικανοποιημένος από την συνεργασία σας με τους φορείς του Κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης; Πώς κρίνετε τις ενέργειες και πρωτοβουλίες της τοπικής αυτοδιοίκησης για την τουριστική ανάπτυξη και την τουριστική προβολή και προώθηση της περιοχής σας; Λειτουργεί αποτελεσματικά η νομαρχιακή επιτροπή τουρισμού στην περιοχή σας; Λειτουργεί ανταποδοτικά το εισπραττόμενο τέλος παρεπιδημούντων; Πόσο και πώς πιστεύετε ότι θα μπορούσαν να βελτιωθούν;

Ε.Τ.:Σας ευχαριστώ για την συγκεκριμένη ερώτηση. Ας ξεκινήσουμε από πάνω προς τα κάτω. Η ίδρυση υπουργείου Τουρισμού αντανακλά την απόφαση της Κυβέρνησης, να αναδείξει αυτόν τον τομέα σε ένα από τα κλειδιά για τη βιώσιμη ανάπτυξη της Ελλάδας. Θυμίζουμε ότι από 7 εκατ. ευρώ που ήταν η τελευταία επένδυση, γιατί περί επένδυσης πρόκειται όταν μιλάμε για δαπάνες για τη διαφήμιση, το ποσόν ανέβηκε σε 60 εκατ. ευρώ συνολικά για την τουριστική προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό σε 27 χώρες. Και η διαφημιστική μας εκστρατεία αυτή τη στιγμή που είμαστε εμείς εδώ βρίσκεται σε εξέλιξη σε ολόκληρο τον κόσμο. Μια διαφημιστική εκστρατεία, που αναδεικνύει τη νέα εικόνα της χώρας. Μπορεί να είναι το πιο απλό παράδειγμα, όμως συνάμα είναι και το πιο αντιπροσωπευτικό κατά την άποψή μου. Η ίδρυση του Υπουργείου από μόνη της, είναι ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός.

Ας έρθουμε όμως στα δικά μας. Όπως προανέφερα, η Ένωση Ξενοδόχων Πιερίας συμμετέχει ενεργά στη Νομαρχιακή Επιτροπή Τουριστικής Προβολής. Στην επιτροπή αυτή στην οποία προεδρεύει ο Νομάρχης Πιερίας κ. Γιώργος Παπαστεργίου συμμετέχουν όλοι οι τουριστικοί και ξενοδοχειακοί φορείς του Νομού, όπως η Ένωση Τουριστικών Πρακτόρων, τα Camping, η Ένωση Ιδιοκτητών Ενοικιαζόμενων Δωματίων, το Επιμελητήριο Πιερίας και μονάχα τρεις από τους δεκατρείς Δήμους του Νομού.

Να ξεκαθαρίσουμε πως όταν ο στόχος οφείλει να είναι κοινός, οφείλει να είναι κοινή και η προσπάθεια για τον ποιοτικό τουρισμό και μιλάω αναφορικά με την ερώτησή σας για την συνεργασία μας με την τοπική αυτοδιοίκηση και συγκεκριμένα με τους Δήμους. Ο ποιοτικός τουρισμός είναι μεγάλο κεφάλαιο. Ποιοτικός τουρισμός σημαίνει και ποιοτικές μεταφορές και ποιοτικές υπηρεσίες, ποιοτικές – καθαρές θάλασσες και ακτές… Είναι ασύμφορη τουριστικά, μια περιοχή που διαθέτει άψογα οργανωμένες ξενοδοχειακές μονάδες, όταν δεν λειτουργούν οι σταθμοί βιολογικού καθαρισμού των Δήμων, η αποκομιδή των σκουπιδιών δεν είναι όσο τακτική θα έπρεπε, αρκετοί δρόμοι δεν έχουν διαγραμμίσεις ή φωτισμό, όταν οι αστικές συγκοινωνιακές υπηρεσίες δεν είναι συχνές και συνεπείς και συν τοις άλλοις ο μέσος όρος κόστους των παρεχομένων υπηρεσιών ξεπερνάει κάθε λογική.

Σε καμία περίπτωση δε λειτουργεί ανταποδοτικά το εισπραττόμενο `άδικο` τέλος παρεπιδημούντων και οι λόγοι είναι απλοί. Ο πρώτος και κυρίαρχος λόγος είναι η επιλεκτική του ισχύ μιας και αποκλείει αρκετά επαγγέλματα, συμπεριλαμβάνοντας μόνο κάποιους συγκεκριμένους κλάδους επαγγελματιών. Aρα και ανταποδοτικά να λειτουργούσε το συγκεκριμένο τέλος, δεν νομιμοποιείται το εισπρακτικό του καθεστώς και το πνεύμα του. Κατά δεύτερο το ζήτημα της ανταποδοτικότητας όχι μόνο του τέλους παρεπιδημούντων, αλλά των δημοτικών τελών γενικότερα, απ` τη στιγμή που δεν έχει σχηματοποιηθεί, εναπόκειται στις προθέσεις και ενίοτε στις `διαθέσεις` των ιθυνόντων του πρώτου βαθμού της τοπικής αυτοδιοίκησης.

TDN: Οι κρατήσεις μέσω internet αυξάνονται διεθνώς. Μπορεί το internet να λειτουργήσει ως ένα ισχυρό κανάλι προβολής και πωλήσεων των ελληνικών ξενοδοχείων σε Ελλάδα και εξωτερικό ή σε κάθε περίπτωση οι tour operators θα εξακολουθήσουν να είναι το κύριο κανάλι πωλήσεων;

Ε.Τ.: Το παγκόσμιο διαδικτυακό κύμα θα `παρασύρει` στο άμεσο μέλλον και την ρεσεψιόν του μικρότερου επαρχιακού ξενώνα στην Ελλάδα. Το διαδίκτυο θα μονοπωλήσει στον τουρισμό άμεσα. Η μόνη περίπτωση να υπάρξουν αποκλίσεις στο σενάριο αυτό, είναι η περίπτωση που σε δέκα ή δεκαπέντε χρόνια υπάρχουν ακόμη άνθρωποι που δε γνωρίζουν να χειριστούν έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή. Επειδή λοιπόν θεωρώ αυτό το ενδεχόμενο λίγο έως πολύ απίθανο, είμαι πεπεισμένος πως στην κοινωνία του παγκόσμιου χωρίου, όπου θα έχεις τη δυνατότητα να δεις το δωμάτιο, τη ρεσεψιόν, το lounge, το μπαρ και το καφέ οποιουδήποτε ξενοδοχείου στον κόσμο θέλεις σε τι κατάσταση βρίσκεται εκείνη τη στιγμή και να πραγματοποιήσεις και την κράτησή σου, δεν βρίσκω απαραίτητο τον `ενδιάμεσο`. Βεβαίως δεν βρίσκω απαραίτητο τον ενδιάμεσο με τη σημερινή του μορφή. Ο τουριστικός πράκτορας, ή tour operator, απλά θα λέγεται Xenias Yahoo, Κρατήσεις On-Line κ.ο.κ. και θα δίνει της συμβουλές του σε προεπιλεγμένες ερωτήσεις μέσω του εταιρικού του δικτυακού τόπου.

Ένα δόγμα ωστόσο δε θ` αλλάξει ποτέ. Αυτό που έγκειται στην εικόνα που έχει σχηματίσει ο επισκέπτης όταν φεύγει από τον τουριστικό του προορισμό και τα μηνύματα, που θα μεταδοθούν αλυσιδωτά στην πατρίδα του, εφόσον βέβαια αυτός φύγει ικανοποιημένος. Αυτό είναι και το μεγάλο στοίχημα.

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024