Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΣυνέντευξηΡεΐσης Νικόλαος:Αυξημένη η ζήτηση στην Κάλυμνο σε σχέση με το 2004 απέχει όμως από αυτή του 2000

Ρεΐσης Νικόλαος:Αυξημένη η ζήτηση στην Κάλυμνο σε σχέση με το 2004 απέχει όμως από αυτή του 2000

Ρεΐσης Νικόλαος:
Αυξημένη η ζήτηση στην Κάλυμνο σε σχέση με το 2004 απέχει όμως από αυτή του 2000

Προοπτικές

TravelDailyNews: Πώς διαμορφώνεται η τουριστική ζήτηση για το 2005 στην περιοχή σας και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της σε ότι αφορά: α) στις τιμές β) στην ποσότητα των κρατήσεων. Πώς διαφοροποιούνται τα στοιχεία αυτά ανά αγορά;

Ρεΐσης Νικόλαος: Θα πρέπει κατ’αρχήν να σημειώσω ότι δεν υπάρχουν επίσημα η ανεπίσημα στατιστικά στοιχεία και επομένως όσα αναφέρω στην συνέχεια είναι από προσωπική εμπειρία και από συζητήσεις με τουριστικούς παράγοντες της Καλύμνου.
Η τουριστική ζήτηση γιά το 2005 εμφανίζεται σαφώς αυξημένη σε σχέση με το 2004 αλλά απέχει πολύ από την ζήτηση που υπήρχε πριν το 2000. Είναι η πρώτη χρονιά που εμφανίζεται μιά σχετική ανάκαμψη μετά τα πλήγματα που δέχτηκε ο τουρισμός μας από την 11η Σεπτεμβρίου, τον πόλεμο στο Ιράκ και το καταστροφικό 2004 με το ποδόσφαιρο και τους Ολυμπιακούς.
Οι κρατήσεις εμφανίζονται αυξημένες σε ποσοστό από 10-50% ανάλογα με την χώρα προέλευσης. Μεγαλύτερη αύξηση παρουσιάζει η Αυστριακή, Ιταλική, Γαλλική και Ολλανδική αγορά.

TDN: Σε ποιες νέες αγορές – κράτη και σε ποιες ειδικές μορφές τουρισμού έχετε στρέψει τελευταία το ενδιαφέρον σας ως προορισμός;

Ρ.Ν.: Το κύριο ενδιαφέρον μας εστιάζεται στο να ανακτήσουμε αγορές που απωλέσαμε ολοκληρωτικά η μερικά τα τελευταία χρόνια όπως η Γερμανική και Αγγλική ενώ οι ειδικές μορφές τουρισμού που έχουμε στρέψει το ενδιαφέρον μας είναι η αναρρίχηση και οι καταδύσεις.
Η Κάλυμνος θεωρείται κορυφαίος προορισμός γιά αναρρίχηση παγκόσμια. Παράλληλα οι καταδύσεις είναι άρρηκτα δεμένες με την παράδοση και την νοοτροπία μας ενώ διαθέτουμε τις απαραίτητες υποδομές όπως τον πιό σύγχρονο θάλαμο Υπερβαρικής στην Ανατολική Μεσόγειο, μιά μεγάλη αποδεσμευμένη περιοχή γιά καταδύσεις αναψυχής, ένα τεχνητό ύφαλο που ποντίζεται αυτές τις μέρες και ελπίζουμε να δοθεί και γιά καταδύσεις, μιά βυθισμένη πόλη που ελπίζουμε σύντομα να γίνει το πρώτο υποθαλάσσιο αρχαιολογικό πάρκο, γιά να αναφέρω μερικές απ’αυτές.

TDN: Τα επίσημα στατιστικά στοιχεία των αφίξεων δείχνουν μια τάση για διεύρυνση της τουριστικής περιόδου ιδιαίτερα σε μερικές περιοχές. Είναι ορατή αυτή η τάση στην περιοχή σας;

Ρ.Ν.: Η τουριστική περίοδος όπως την θυμόμαστε με νοσταλγία, έως και μερικά χρόνια πριν, διαρκούσε από τις αρχές Μαρτίου έως τέλος Νοεμβρίου. Τώρα μετά βίας διαρκεί από τις αρχές Μαΐου ως τα μέσα Οκτωβρίου. Αυτό βέβαια αφορά στον μαζικό παραθεριστικό τουρισμό.
Αντίθετα με τις ειδικές μορφές τουρισμού, όπως στην Κάλυμνο με την αναρρίχηση, παρουσιάζεται όχι απλά τάση επέκτασης της τουριστικής περιόδου αλλά τουριστική κίνηση καθ’όλη την διάρκεια του χρόνου.

TDN: Αν ναι ποιες απαιτήσεις από πλευράς υπηρεσιών και τιμολογιακής πολιτικής έχουν οι tour operators για να προωθήσουν την επέκταση της τουριστικής περιόδου;

Ρ.Ν.: Δυστυχώς οι Tour Operators δεν έχουν εμπλακεί στις ειδικές μορφές τουρισμού σε τέτοιο βαθμό ώστε να προωθήσουν την επέκταση του προγράμματός τους. Oι πολύ χαμηλές τιμές μερικών καταλυμμάτων και η ανεξέλεκτη λειτουργία τους, σε συνδυασμό με την παροχή από τους ίδιους τους Tour Operators flight only, έχουν σαν αποτέλεσμα να αποκλείονται ουσιαστικά οι ίδιοι η να θεωρούν ασύμφορη την προώθηση των ειδικών μορφών τουρισμού και μάλιστα με επέκταση της τουριστικής περιόδου.
Αν δεν υπάρξει από τον ΕΟΤ έλεγχος της τιμολογιακής πολιτικής των καταλυμμάτων αλλά και αλλαγή πολιτικής των Tour Operators σε σχέση με το flight only δεν νομίζω ότι υπάρχει προοπτική επέκτασης της τουριστικής περιόδου μέσω Tour Operators.
Προς το παρόν γιά την Κάλυμνο τουλάχιστον, η επέκταση της τουριστικής περιόδου γίνεται από μεμονωμένα άτομα η οργανωμένες ομάδες που ταξιδεύουν με ότι μέσο υπάρχει διαθέσιμο μετά το τέλος της τουριστικής περιόδου.

TDN: Ποιές είναι οι δυνατότητες του εσωτερικού τουρισμού σε σύγκριση με τη διεθνή αγορά;

Ρ.Ν.: Οταν μιλάμε γιά εσωτερικό τουρισμό ουσιαστικά μιλάμε γιά παραθεριστικό τουρισμό και μάλιστα την περίοδο Ιούλιος – Αύγουστος μετά βίας αν και στα νησιά ο κόσμος κολυμπάει από τις αρχές Μαρτίου μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου. Από άποψη λοιπόν διάρκειας της τουριστικής περιόδου εκ των πραγμάτων δεν μπορεί ο εσωτερικός τουρισμός να καλύψει τα κενά που αφήνει η διεθνής αγορά.
Επί πλέον οι Ελληνες, όπως είναι λογικό άλλωστε, κανονίζουν σε μεγάλο βαθμό μόνοι τους τις διακοπές τους με αποτέλεσμα τα Ελληνικά πρακτορεία η Tour Operators να εστιάζονται περισσότερο στον εξερχόμενο τουρισμό παρά στην διακίνηση τουριστών εντός της Ελλάδας.
Οι ελάχιστες οργανωμένες κινήσεις σε μαζικό επίπεδο (Εργατική Εστία, μαθητικές εκδρομές, θρησκευτικός τουρισμός κλπ) περιορίζονται είτε χρονικά σε πολύ μικρές συγκεκριμένες περιόδους είτε σε πολύ λίγους συγκεκριμένους προορισμούς.
Τα σποραδικά εορταστικά τριήμερα η τετραήμερα δεν έχουν ιδιαίτερη αξία γιά την περιοχή μας λόγω της τάσης της εποχής μας γιά γρήγορη πρόσβαση στον προορισμό σε συνδασμό με την μεγάλη απόσταση της Αθήνας που είναι και η κύρια πηγή εσωτερικού τουρισμού από τα Δωδεκάνησσα.
Η μόνη σύγκριση που μπορεί να γίνει ανάμεσα στις δυνατότητες του εσωτερικού τουρισμού και της διεθνούς αγοράς είναι η δυνατότητα ανάπτυξής τους.
Πιστεύω ότι η Ελληνική αγορά, που θεωρείατι από τις καλύτερες, έχει μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης αλλά αυτό προϋποθέτει σχεδιασμό και κίνητρα από την πολιτεία πρώτα απ’όλα.

Ανταγωνιστικότητα – Επενδύσεις

TDN: Πόσο ανταγωνιστικό είναι το τουριστικό προϊόν της περιοχής σας στη διεθνή τουριστική αγορά; Πόσο και πως μπορεί να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της περιοχής σας;

Ρ.Ν.: Από άποψη ποιότητας καταλυμμάτων και υπηρεσιών δεν μπορώ να πω ότι είμαστε ανταγωνιστικοί σε σχέση με άλλους προορισμούς αφού η μεγαλύτερη κατηγορία ξενοδοχείων που διαθέτουμε είναι 3 αστέρων.
Από άποψη τιμών σε καταλύμματα αλλά και στις υπόλοιπες υπηρεσίες φαγητό, ποτό, διασκέδαση, εκδρομές νομίζω ότι είμαστε άκρως ανταγωνιστικοί αφού οι τιμές μας είναι καθηλωμένες σε επίπεδα του 2000. Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι οι τιμές γιά μιά διανυκτέρευση με πρωινό κυμαίνονται από 20-50 ΕΥΡΩ στην υψηλή περίοδο, η μπύρα και ο καφές γύρω στο 1,5 ΕΥΡΩ και ένα καλό φαγητό στα 7-8 ΕΥΡΩ το άτομο.
Οσον αφορά στις ειδικές μορφές τουρισμού είμαστε άκρως ανταγωνιστικοί σε διεθνές και Εθνικό επίπεδο.
Στο θέμα της αναρρίχησης η Κάλυμνος θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους προορισμούς παγκοσμίως. Μιά απλή αναζήτηση στο Google με τις λέξεις Kalymnos climbing θα σας δώσει μιά εικόνα.
Στο θέμα των καταδύσεων η Κάλυμνος λόγω της καταδυτικής της παράδοσης, του καταδυτικού περιβάλλοντος και των υποδομών της πιστεύω ότι κατέχει δεσπόζουσα θέση σε Εθνικό επίπεδο και έχει όλες τις δυνατότητες να σταθεί επάξια απέναντι στους μεγάλους καταδυτικούς προορισμούς της Μεσογείου όπως η Μάλτα, Κύπρος και Τουρκία.
Στο ερώτημά σας αν μπορεί να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητά μας η απάντηση είναι σαφώς και μπορεί. Εμείς από την πλευρά μας κάνουμε ότι μπορούμε. Προβάλουμε όσο μπορούμε το εξειδικευμένο τουριστικό προϊόν μας, οργανώνουμε ετήσια καταδυτικά και αναρριχητικά φεστιβάλ, συμμετέχουμε σε εξειδικευμένες εκθέσεις.
Αυτός που φαίνεται να απουσιάζει είναι το Ελληνικό κράτος. Μηδαμινή ως ελάχιστη οικονομική υποστήριξη, χρονίζοντα άλυτα προβλήματα, προβληματικό ακτοπλοϊκό, μπλοκάρισμα πρωτοβουλιών που βελτιώνουν τις συγκοινωνίας μας, παντελής απουσία από εξειδικευμένες εκθέσεις, παντελής έλειψη προβολής του τουρστικού μας προϊόντος, έλειψη νομοθετικού πλαισίου κλπ κλπ. Να αναφέρω ενδεικτά το νομοσχέδιο γιά τις καταδύσεις;

TDN: Ποιες μορφές τουρισμού ή είδη καταλυμάτων παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον στην περιοχή σας; Πού προσανατολίζονται οι περισσότερες τουριστικές επενδύσεις στην περιοχή σας; Με ποιο τρόπο και σε τι βαθμό το Β` και Γ` ΚΠΣ αλλά και τα υπόλοιπα προγράμματα επιδοτήσεων έχουν συμβάλει στην αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του τουριστικού προϊόντος και των τουριστικών επιχειρήσεων στην περιοχή σας;

Ρ.Ν.: Οπως είναι φυσικό επενδυτικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι επενδύσεις γύρω από την αναρρίχηση και τις καταδύσεις και εκεί προσανατολίζονται οι περισσότερες επενδύσεις.
Η συμβολή των προγραμμάτων επιδότησης του Β’ και Γ’ ΚΠΣ είναι από ελάχιστη έως ασήμαντη στην αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των τουριστικών επιχειρήσεων και φυσικά διαφοροποιείται από πρόγραμμα σε πρόγραμμα.
Το ΕΠΑΝ πχ. που διαθέτει τεράστια ποσά, αποθάρρυνε τους υποψήφιους επενδυτές και ελαχιστοποίησε το ενδιαφέρον τους με την τεράστια γραφειοκρατία του και τους χρονοβόρους ρυθμούς του.
Αντίθετα το Leader+ που διαθέτει ελάστα χρήματα και έχει μια πραγματικά υποδειγματική διαχείρηση από την Αναπτυξιακή Δωδεκανήσου (ΑΝ.ΔΩ), αξιοποιήθηκε πλήρως από τους επενδυτές της Καλύμνου τόσο σε ιδιωτικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο.
Πιστεύω ότι ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος θα αξιοποιηθεί εξ’ίσου εντατικά.

Συνεργασία με κράτος και τοπική αυτοδιοίκηση

TDN: Είστε ικανοποιημένος από την συνεργασία σας με τους φορείς του Κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης; Πώς κρίνετε τις ενέργειες και πρωτοβουλίες της τοπικής αυτοδιοίκησης για την τουριστική ανάπτυξη και την τουριστική προβολή και προώθηση της περιοχής σας; Λειτουργεί αποτελεσματικά η νομαρχιακή επιτροπή τουρισμού στην περιοχή σας; Λειτουργεί ανταποδοτικά το εισπραττόμενο τέλος παρεπιδημούντων; Πόσο και πώς πιστεύετε ότι θα μπορούσαν να βελτιωθούν;

Ρ.Ν.: Το Κράτος μας πέφτει λίγο μακρυά. Εδρεύει στην Αθήνα, τριγυρνάει γύρω της και ασχολείται μ’αυτήν κατά κύριο λόγο. Προφανώς αυτό ισχύει γιά όλη την Ελλάδα και όχι μόνο γιά την Κάλυμνο.
Οχι δεν είμαι καθόλου ικανοποιημένος με την ανύπαρκτη συνεργασία με τους υποστελεχωμένους φορείς του κράτους.
Με την τοπική Αυτοδιοίκηση τα πράγματα είναι σαφώς πιό καλά αν και αυτή αντιμετωπίζει αντίστοιχα προβλήματα όπως και οι απλοί πολίτες.
Μιλώντας γιά την Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να αναφερθούμε χωριστά στον Δήμο Καλύμνου και στην Νομαρχία Δωδεκανήσου.
Ο Δήμος Καλύμνου έχει συστήσει τα τελευταία χρόνια τον Δημοτικό Οργανισμό Τουρισμού που ενεργεί ως ο κύριος μοχλός προβολής και προώθησης της Καλύμνου και είναι προς την σωστή κατεύθυνση.
Θα μπορούσε να είχε αποδώσει πολύ περισσότερα αν το Κράτος που λέγαμε πιό πριν δεν εμπόδιζε μετά μανίας την στελέχωσή του.
Η Νομαρχία Δωδεκανήσου έχει τον Δωδεκανησιακό Οργανισμό Τουρισμού που ενεργεί γιά την προώθηση της Δωδεκανήσου ως ενιαίου προορισμού. Το έργο του είναι πολύ δύσκολο και πολύπλοκο αφού πρέπει να συνδυάσει εντελώς διαφορετικούς προορισμούς από άποψη τουριστικής ανάπτυξης, από άποψη τουριστικού προϊόντος, από άποψη υποδομών κλπ.
Σε γενικές γραμμές οι προσπάθειες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι ικανοποιητικές και θα είχαν θετικότερα αποτελέσματα αν το Ελληνικό Κράτος έκανε την δουλειά του και διευκόλυνε αντί να δυσκολεύει την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Το τέλος παρεπιδημούντων εισπράτεται από ελάχιστες επιχειρήσεις και κατά κύριο λόγο από τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Από την άποψη λοιπόν ότι ο Δήμος Καλύμνου εισπράτει ελάχιστα από το τέλος παρεπιδημούντων ενώ ξοδεύει πολύ περισσότερα γιά τον Τουρισμό θα έλεγα ναί. Λειτουργεί ανταποδοτικά το τέλος παρεπιδημούντων.
Νομίζω ότι η στελέχωση των φορέων που ασχολούνται με τον Τουρισμό και μάλιστα με εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό είναι το κλειδί γιά τον καλύτερο σχεδιασμό των δράσεων και την συνεργασία Κράτους – Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ιδιωτών.

Τεχνολογία

TDN: Οι κρατήσεις μέσω internet αυξάνονται διεθνώς. Μπορεί το internet να λειτουργήσει ως ένα ισχυρό κανάλι προβολής και πωλήσεων των ελληνικών ξενοδοχείων σε Ελλάδα και εξωτερικό ή σε κάθε περίπτωση οι tour operators θα εξακολουθήσουν να είναι το κύριο κανάλι πωλήσεων;

Ρ.Ν.: Πράγματι οι κρατήσεις μέσω Ιντερνετ αυξάνονται διεθνώς και συνεχώς. Πιστεύω ότι αυτή η τάση θα συνεχίσει αυξανόμενη. Ας μην ξεχνάμε ότι είναι ένα μέσο επικοινωνίας με λίγα χρόνια ζωής που συνεχώς βελτιώνεται. Οσο απλώνεται η χρήση του, μεγαλώνει η βάση των χρηστών, αυξάνονται οι παρεχόμενες υπηρεσίες μέσα απ’αυτό και φυσικά αυξάνονται οι κρατήσεις.
Βεβαίως και είναι ένα ισχυρό και φτηνό κανάλι προβολής.
Αυτό όμως έχει και τα μειονεκτήματά του. Τώρα είναι πολύ εύκολο γιά κάθε ενδιαφερόμενο να κάνει συγκρίσεις τιμών και παρεχόμενων υπηρεσιών όχι μόνο μεταξύ ξενοδοχείων στην ίδια περιοχή αλλά σε όλο τον κόσμο. Το ίδιο μπορεί να κάνει και γιά ολόκληρο τον προορισμό. Μπορεί επίσης πολύ εύκολα να διαπιστώσει την αλήθεια των λεγόμενων στις διαφημίσεις, να συζητήσει με παλειότερους επισκέπτες, να ακούσει η να καταγράψει παράπονα κλπ κλπ.
Θα παραμείνουν οι Tour Operators το κύριο κανάλι πωλήσεων; Αυτό είναι ένα μεγάλο ερώτημα που χρειάζεται στοιχεία και μελέτη γιά να απαντηθεί. Οπως γιά παράδειγμα πόσοι επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών τους καταλήγουν σε καταλύμματα δικά τους και πόσοι είναι flight only; Πως εξελίσσεται αυτή κατάσταση τα τελευταία χρόνια; Πως κατανέμεται η αγορά ανάμεσα σ’αυτούς που προτιμούν ένα έτοιμο οργανωμένο πακέττο και σ’αυτούς που προτιμούν να το οργανώσουν μόνοι τους και πως εξελίσσεται αυτή η κατανομή;
Ελλείψει στοιχείων θα παραθέσω σκέψεις και εκτιμήσεις.
Οι μεγάλοι Tour Operators ελέγχουν τις μεταφορές, διαθέτουν κεφάλαια και μπορούν αυτή την στιγμή τουλάχιστον να προσφέρουν οργανωμένα, ανταγωνιστικότερα πακέττα με περισσότερη ασφάλεια και περισσότερες παροχές. Χρησιμοποιούν και οι ίδιοι το Ιντερνετ και μάλιστα με τα πιό προηγμένα συστήματα κρατήσεων και προβολής. Επομένως ότι ισχύει γιά την προβολή και τις πωλήσεις των μεμονωμένων ξενοδοχείων ισχύει κατά κύριο λόγο γιά τους Tour Operators. Δεν μπορώ να φανταστώ μιά μονάδα των 60 κλινών και πάνω και ακόμα περισσότερο μιά μονάδα των 1500 κλινών να μπορεί να προγραμματίσει η να βασιστεί στις κρατήσεις μέσω Ιντερνετ γιά να δουλέψει.

Παρατηρώ όμως τα τελευταία χρόνια μιά τάση να αποχωρούν οι μεγάλοι Tour Operators από τους μικρούς προορισμούς (σχεδόν όλοι έχουν αποχωρήσει από την Κάλυμνο, Λέρο, και Πάτμο) αλλά και από μικρής δυναμικότητας μονάδες σε μεγάλους προορισμούς (Κω και Ρόδο). Παράλληλα προωθούν όλο και περισσότερο το all inclusive ενώ διαθέτουν όλο και περισσότερες θέσεις flight only σε όλο και φθηνότερες τιμές.
Ολα αυτά πιθανώς αυξάνουν τα κέρδη τους αλλά περιορίζουν την ποικιλία του προϊόντος που πουλάνε, ωθούν τους μικρούς προορισμούς και τους μικρούς επαγγελματίες να αναλάβουν πρωτοβουλίες, ενώ παράλληλα αφήνουν ελεύθερο πεδίο σε μικρούς Tour Operators και σε μεμονωμένους πελάτες
Νομίζω λοιπόν ότι θα παραμείνουν το κύριο κανάλι πωλήσεων και ειδικά όσο ελέγχουν τις αερομεταφορές. Δεν νομίζω ότι απειλούνται από το Ιντερνετ πιστεύω όμως ότι θα περιοριστούν στους μεγάλους προορισμούς και στις μεγάλες μονάδες
Αντίθετα πιστεύω ότι γιά τους μικρούς προορισμούς το κύριο κανάλι πωλήσεων θα γίνει το Ιντερνετ.

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024