Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΜελέτες και ΈρευνεςΈντονες αντιδράσεις για την μελέτη της ΕΤΕ15 λόγοι για να αγνοήσετε την μελέτη της Εθνικής Τράπεζας για τον τουρισμό

Έντονες αντιδράσεις για την μελέτη της ΕΤΕ15 λόγοι για να αγνοήσετε την μελέτη της Εθνικής Τράπεζας για τον τουρισμό

Έντονες αντιδράσεις για την μελέτη της ΕΤΕ
15 λόγοι για να αγνοήσετε την μελέτη της Εθνικής Τράπεζας για τον τουρισμό

Έκπληξη, αλλά και έντονες αντιδράσεις ξεσήκωσε η πρόσφατη ανάλυση του τμήματος στρατηγικού σχεδιασμού και έρευνας της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας (ΕΤΕ) για τον ελληνικό τουρισμό στον επιστημονικό και επιχειρηματικό κόσμο. Η έκπληξη αρχικά ήταν θετική: επιτέλους, η ΕΤΕ αναγνωρίζει την σπουδαιότητα του τουρισμού για την εθνική οικονομία και ασχολείται μαζί του σε επίπεδο ‘στρατηγικού σχεδιασμού και έρευνας’. Η έκπληξη στη συνέχεια και τελικά, ήταν αρνητική λόγω της επιφανειακής προσέγγισης και των πολλών λαθών, που περιέχει με συνέπεια να μην μπορεί να ληφθεί σοβαρά υπόψη.

Η σοβαρότητα του θέματος και του φορέα, της Εθνικής Τράπεζας δηλαδή, υλοποίησης της συγκεκριμένης ανάλυσης για τον τουρισμό μας ωθεί στο να αφιερώσουμε ειδική στήλη για την παράθεση όλων των στοιχείων και να τα θέσουμε στην κρίση της αγοράς και των ειδικών για περαιτέρω σχολιασμό. Στο σημείο αυτό μπορείτε να καταθέσετε και τις δικές σας απόψεις για τα στοιχεία της εν λόγω ανάλυσης της ΕΤΕ.

Σύμφωνα λοιπόν με τα σχόλια και τις επισημάνσεις, που μας έθεσαν σοβαροί επιστήμονες και επιχειρηματίες του χώρου, οι λόγοι είναι τουλάχιστον 15 και παρατίθενται στη συνέχεια αφού σημειωθεί ότι στο κείμενο της ανάλυσης της ΕΤΕ (http://www.traveldailynews.gr/pdf/GreeceApril-May2005.pdf) υπάρχουν σοβαρά λάθη και παραλείψεις σε επίπεδο ορισμών και χρήσης μεταβλητών. Επίσης, να σημειωθεί ότι δεν αναφέρονται πουθενά οι αφίξεις κατ’ έτος για τα τελευταία χρόνια ώστε να έχουμε σαφές σημείο αναφοράς.

Τα επίμαχα σημεία:


  1. Η σωρευτική μείωση των αφίξεων τα τελευταία 3 χρόνια δεν είναι 3,3%, όπως αναφέρει η ανάλυση της ΕΤΕ, αλλά 4,49%, αν συνυπολογιστούν οι Αλβανοί και 3,57% αν αγνοήσουμε τους Αλβανούς. Να σημειωθεί ότι στο κείμενο μέσα είναι φανερά συγκεχυμένες οι έννοιες της σωρευτικής μείωσης, γιατί αλλού αναφέρεται ως 3,3% για τα 3 χρόνια (στην εισαγωγή και στη σελ. 2), ενώ στη σελ. 3 παρ. 1 το 3,3% αναφέρεται ως ετήσια μείωση στα 3 τελευταία χρόνια, τα οποία σε καμία περίπτωση δεν συγκεκριμενοποιεί.
  2. Σελ. 2 παρ. 4, για το 2006 προβλέπονται 16 εκατ. αφίξεις, ενώ στη σελ. 9, πάντα για το 2006, προβλέπονται 14 εκατ. Αφίξεις (???) γεγονός που δημιουργεί σύγχυση στον αναγνώστη και ερωτηματικά για την προσοχή που επέδειξαν οι ερευνητές.
  3. Σελ. 2 παρ. 1, “preliminary indications suggest that Greek tourism is picking up…”. Από πού προκύπτει το στοιχείο αυτό, όταν τα πρώτα επίσημα στοιχεία των αφίξεων (βλ. ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, 30.05.05) στους κύριους τουριστικούς προορισμούς της χώρας έχουν αρνητικά πρόσημα; (για το διάστημα Ιανουάριος – Απρίλιος, Ρόδος – 45%, Κως – 26%, Ηράκλειο – 25%, Χανιά – 8%). Ο δε Μάιος μαύρα χάλια και αρκετές μονάδες δεν είχαν ανοίξει μέχρι αρχές Ιουνίου.
  4. Σελ. 2 παρ. 3, σύμφωνα με τα Tourism Highlights του World Tourism Organization (Edition 2004), η Ελλάδα κατατάσσεται 13η το 2003 και όχι το 2004 για το οποίο ο WTO δεν έχει παρουσιάσει στοιχεία.
  5. Σελ. 2 παρ. 3, παρουσιάζονται ως ανταγωνιστές της Ελλάδας η Γαλλία και η Ιταλία γεγονός που ξεπερνάει κάθε φαντασία!!!
  6. Σελ. 2 παρ. 4, μέγιστη ανακρίβεια η αναφορά ότι οι εισπράξεις από τον τουρισμό το 2004 ήταν 8,8 δισ. ευρώ. Το ποσό σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας είναι 10.347,8 εκατ. ευρώ. Η 10η παγκόσμια θέση στην οποία αναφέρεται αφορά στο 2003, όπου όμως σύμφωνα με τα αναθεωρημένα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας οι εισπράξεις ήταν 9.495,3 εκατ. ευρώ.
  7. Σελ. 3 παρ. 2, αναφέρει εσφαλμένα ότι οι εισπράξεις από τον τουρισμό στο διάστημα 2000 – 2003 μειώθηκαν κατά 14%, ενώ το σωστό είναι 5,7%, διότι το 2000 τα έσοδα ήταν 10.061,2 και το 2003 ήταν 9.495,3 πάντα σε εκατ. ευρώ. Λάθος υπάρχει και στην αύξηση μεταξύ 2003 και 2004. Το σωστό είναι 8,98%, αντί για 6% που αναφέρεται στην ανάλυση, διότι κατά το 2004 τα έσοδα ήταν 10.347,8 εκατ. ευρώ, όπως προαναφέρθηκε.
  8. Υπάρχει σαφής σύγχυση μεταξύ παρ. 2 σελ. 3 και παρ. 1 σελ. 5, όπου στη μια περίπτωση αναφέρεται ότι “…. decrease in the average price of tourist services ….” και στην άλλη ” ….prices of tourism services have risen sharply..”. Προφανώς η σύγχυση είναι μεταξύ της μέσης κατά κεφαλή κατανάλωσης των τουριστών και των τιμών των τουριστικών υπηρεσιών.
  9. Σελ. 6 παρ.5, συνεχίζεται η ίδια καραμέλα της αναβάθμισης των υποδομών σε όλη τη χώρα, όταν αυτό έχει συμβεί μόνο στην Αττική και σε ελάχιστη έως τουριστικά αμελητέα κλίμακα σε 4 άλλες πόλεις. Αλήθεια, έχουν πάει πρόσφατα στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου ή της Ζακύνθου;
  10. Σελ. 7 παρ. 4, εντελώς ενημερωτικά: το 80% των πολιτών των ΗΠΑ δεν έχει ταξιδέψει στο εξωτερικό, διότι απλούστατα δεν έχει διαβατήριο και δεν πρόκειται να αποκτήσει. `Αρα, κομμένη η όρεξη. Παράλληλα, μετά την 11η Σεπτεμβρίου η TIA (Tourism Industry Association of America) έχει κάνει μεγάλη καμπάνια προτροπής των Αμερικανών πολιτών να γνωρίσουν την Αμερική αποτρέποντας τους από τα ταξίδια στο εξωτερικό. Τέλος μην ξεχνάμε την ισοτιμία μεταξύ δολαρίου και ευρώ που λειτουργεί αποτρεπτικά για ταξίδια στο εξωτερικό.
  11. Σχετικά με τις προβλέψεις της ΕΤΕ για το άμεσο μέλλον, είναι εντελώς επιφανειακές και αγνοούν βασικές μεταβλητές, όπως το Air Seat Capacity το οποίο είναι δεδομένο και αν αλλάξει, θα αλλάξει κατά ελαχιστότατο ποσοστό. Ακόμα, από πού προκύπτει ότι τα “bookings for 2005 are on the rise”?
  12. Λαθεμένη και η προσέγγισή της ΕΤΕ σχετικά με την ελαστικότητα της διαφήμισης. Το μέγεθος αυτό αποκτά στατιστικά σημαντικές τιμές, δηλαδή έχει νόημα, όταν ανά χώρα – ανά αγορά προέλευσης επιτυγχάνεται ο ελάχιστα απαιτούμενος αριθμός OTS (Opportunities To See). Με τον κατακερματισμό του διαφημιστικού προϋπολογισμού σε 27+1 χώρες, είναι σίγουρο ότι πουθενά δεν έχει επιτευχθεί ο στόχος OTS, άρα δεν υπάρχει και λόγος για χρήση του Advertising Elasticity.
  13. Η χρήση χρονολογικών σειρών για το διάστημα 1982 – 2004 είναι ατυχής, διότι ο ελληνικός τουρισμός στο διάστημα αυτό έχει περάσει από τη φάση της μείωσης ρυθμού ανόδου των αφίξεων στη φάση της αύξησης του ρυθμού μείωσης (λίγο μπερδεμένο, αλλά έτσι είναι). Ακόμα, η επιλογή αυτού του διαστήματος και ο τρόπος με τον οποίο μελετάται η χρονολογική σειρά, αγνοεί παντελώς τη μεταβολή του μεγέθους της διεθνούς αγοράς και τη σχετική ζήτηση των ανταγωνιστών μας. Τα πράγματα μπερδεύονται περισσότερο όταν γίνεται λόγος για Real Effective Exchange Rate όταν τα τελευταία 3 χρόνια έχουμε ευρώ και η πλειοψηφία των τουριστών μας χρησιμοποιεί το ίδιο νόμισμα.
  14. Σελ. 9 παρ. 1, που βρέθηκαν οι “1,8 million additional tourists in 2004”; όταν το 2004 σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, γιατί δεν υπάρχουν τελικά στοιχεία, οι αφίξεις σημείωσαν μείωση περίπου 3%. Όσο για το 1,4 εκατ. περισσότεροι τουρίστες το 2005, κοντός ψαλμός αλληλούια.
  15. Σελ. 9 παρ. 3, από πότε ενδεικτικές τιμές καταλόγων ενός tour operator αποτελούν ασφαλές κριτήριο για εξαγωγή συμπερασμάτων για τη μεταβολή της κατά κεφαλή δαπάνης των τουριστών;

Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε ότι καλή η προσπάθεια για αρχή, αλλά ας μη την πάρουμε και σοβαρά. Τέλος, ελπίζουμε ότι ο κ. Αράπογλου δεν θα αρνηθεί δανειοδοτήσεις τουριστικών επιχειρήσεων μετά από αυτές της ευοίωνες προβλέψεις των αναλυτών της ΕΤΕ.

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

29/03/2024
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024