Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Αθανάσιος Ρώμπαπας
Στην προσπάθεια για τουριστική ανάπτυξη στο νομό μας η επίσημη πολιτεία πολύ λίγο έχει συμβάλλει

Κάλη Δάφνη - 03 Μάρτιος 2003, 00:00

Για την τουριστική κίνηση στη Φλώρινα που αποτελείται μόνο από εσωτερικό τουρισμό, τα προβλήματα και τις προοπτικές ανάπτυξης, ιδιαίτερα των εναλλακτικών μορφών τουρισμού στην περιοχή, μιλάει στο TravelDailyNews ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Φλώρινας Αθανάσιος Ρώμπαπας.

TravelDailyNews:Πως διαμορφώνεται η τουριστική ζήτηση για το 2003 – 2004 στην περιοχή σας και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της σε ότι αφορά:

α) Τις τιμές

β) Το μέγεθος των κρατήσεων

Πως διαφοροποιούνται τα στοιχεία αυτά ανά αγορά;

Αθανάσιος Ρώμπαπας: Σύμφωνα με τα στοιχεία αλλά και τις εκτιμήσεις μας για την περίοδο 2003-2004 δεν
αναμένεται κάποια ιδιαίτερη αλλαγή στην τουριστική ζήτηση για τον νομό μας, η οποία, μάλλον, θα κυμανθεί στα φετινά επίπεδα ως προς το μέγεθος των κρατήσεων.
Επίπεδα τα οποία μας επιτρέπουν να έχουμε μια πληρότητα επιβίωσης της τάξεως
του 40-50%
, αλλά και αυτή για τις διανυκτερεύσεις μιας νύχτας, διότι όσον αφορά στις διανυκτερεύσεις από δύο νύκτες και πάνω, που είναι και το ζητούμενο, τα ποσοστά πέφτουν δραματικά έως και το 10-20%.

Ως προς τις τιμές μας η τουριστική ζήτηση διαμορφώνεται με τέτοιο τρόπο που δεν αφήνει πολλά περιθώρια για την ουσιαστική αύξησή τους και μάλλον θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα με φέτος.


TDN: Σε ποιες νέες αγορές – κράτη  και σε ποιες ειδικές μορφές τουρισμού έχετε στρέψει τελευταία το ενδιαφέρον σας;

Α.Ρ: Η έως τώρα εσωστρέφεια των ξενοδόχων της περιοχής, αλλά και η γεωγραφική
απομόνωσή μας λόγω κακής οδικής και σιδηροδρομικής υποδομής και διασύνδεσής μας
με την υπόλοιπη Ελλάδα, καθώς επίσης και η ολοκληρωτική αποκοπή μας από την
υπόλοιπη Ευρώπη, λόγω του πολέμου στη γειτονική Γιουγκοσλαβία, δεν μας επέτρεψε
μέχρι τώρα να απευθυνθούμε σε ξένες τουριστικές αγορές. Στις άμεσες προτεραιότητές μας είναι να αντιστρέψουμε το συντομότερο δυνατόν αυτή την κατάσταση, στηριζόμενοι, βέβαιο μόνο σε δικές μας ενέργειες, διότι από την πολιτεία δεν υπάρχει καμία βοήθεια σαν να είμαστε ανύπαρκτη ως περιοχή.
Για τους λόγους που προαναφέρθηκαν η συνεργασία με ξένους Tour Operator στην
Φλώρινα ήταν και είναι ανύπαρκτη
. Από την μέχρι τώρα εμπειρία μας, ή το
ενδιαφέρον των ξένων Tour Operators για τον νομό μας είναι ανύπαρκτο και
περιορισμένο, ή δεν μας γνωρίζουν καθόλου. Φυσικά, πάνω στο θέμα αυτό μπορούν και πρέπει να γίνουν πολλά.

Όσον αφορά στην ανάπτυξη των ειδικών μορφών τουρισμού πρέπει να τονίσουμε
ότι η περιοχή μας έχει το μοναδικό φυσικό προνόμιο των 6 λιμνών (Πρέσπες - από τους σημαντικότερους Εθνικούς Δρυμούς, Βεγορίτιδα, Πετρών, Ζάζαρη και Χειμαδίτιδα), όλες προστατευόμενες από διεθνείς συνθήκες. Ο συνδυασμός τους με τους ορεινούς όγκους του Βόρρα, του Βιτσίου και του Βαρνούντα συνθέτουν μια μαγευτική εικόνα, που κάθε καλλιτέχνης εμπνέεται από αυτήν. Το φυσικό περιβάλλον είναι ανεκτίμητο και ευτυχώς, ακόμα, ανέπαφο από τις αλόγιστες ανθρώπινες δραστηριότητες με τεράστιες δυνατότητες αξιοποίησης. Ακριβώς για το λόγο αυτό, ο τουρίστας-επισκέπτης  μπορεί να απολαμβάνει τις διακοπές του εδώ, είτε καλοκαίρι με ιππασία, trekking, canoe ή σκι στις λίμνες, mountain-bike, ακόμα και αιωροπτερισμό, είτε χειμώνα με ski στο χιονοδρομικό κέντρο Βίγλα Πισοδερίου - το οποίο διαθέτει 2 εναέριους και 3 συρόμενους αναβατήρες και 1 baby lift, με πίστες όλων των κατηγοριών, εγκεκριμένες από διεθνείς οργανισμούς - αλλά και περιήγηση στα ευρωπαϊκά μονοπάτια.

Παράλληλα, ιδιαίτερη σημασία δίνουμε στο θέμα του περιβάλλοντος και της
προστασίας του
- για το οποίο, πράγματι όλοι γινόμαστε τελευταία όλο και πιο
ευαίσθητοι. Υπάρχουν αξιοζήλευτες προσπάθειες σε αυτόν τον τομέα στην Φλώρινα,
όπως αυτές του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ- εταιρία για την προστασία της γκρίζας αρκούδας και του
λύκου, ευρωπαϊκής εμβέλειας, αυτή της Εταιρίας Προστασίας Πρεσπών με ανθρώπους
που τιμήθηκαν  με παγκόσμιο Βραβείο για την προσφορά τους, αλλά και με έναν από του σημαντικότερους Εθνικούς Δρυμούς, των Πρεσπών, ο οποίος προστατεύεται από διεθνείς συνθήκες. Φυσικά, πάντοτε υπάρχουν περισσότερα που μπορεί να γίνουν όπως π.χ. ένας πυροσβεστικός σταθμός στις Πρέσπες.

TDN:Πόσο ανταγωνιστικό είναι το τουριστικό προϊόν της περιοχής σας στην διεθνή τουριστική αγορά. Πόσο και πως μπορούμε να βελτιώσουμε την ανταγωνιστικότητά μας;

Α.Ρ: Για να προσελκύσουμε τουρίστες όχι μόνο από την ελληνική αλλά και τη διεθνή αγορά έχουμε στρέψει το ενδιαφέρον μας στα συγκριτικά πλεονεκτήματα του νομού μας, που δε είναι άλλα από τις λίμνες μας με το αλπικό τοπίο, το πολύ καλό χιονοδρομικό κέντρο μας, οι παραδοσιακοί οικισμοί μας, όπως το φημισμένο Νυμφαίο- οι αξιόλογες πολιτιστικές εκδηλώσεις ΠΡΕΣΠΕΙΑ που
πραγματοποιούνται κάθε Αύγουστο, καθώς και τα παραδοσιακά προϊόντα μας
και τα φημισμένα τοπικά κρασιά μας. Παράλληλα, οι μορφές εναλλακτικού
τουρισμού
που διαθέτουμε πιστεύω ότι μπορεί να προσελκύσουν νέους ανθρώπους.
Προσβλέπουμε, τέλος και στην ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού, αφού με
τις υποδομές που διαθέτουν ορισμένα ξενοδοχεία μας, μπορούμε να φιλοξενήσουμε μικρά ή μέτρια συνέδρια, προσφέροντας άνεση και υποδομή στους συνέδρους, αλλά και πολλές παράλληλες εκδηλώσεις αναψυχής.
Για όλους τους ανωτέρω λόγους, πιστεύω ότι διαθέτουμε ένα αρκετά ελκυστικό και ολοκληρωμένο τουριστικό προϊόν, που σε συνδυασμό με την αγνότητα και την φυσική ευγένεια, καθώς και το αίσθημα της φιλοξενίας που διακρίνει τους Φλωρινιώτες, μπορεί να μας κάνει ανταγωνιστικούς σε όλες τις αγορές εσωτερικού ή εξωτερικού.

TDN:Υπάρχει στην περιοχή σας τάση για διερεύνηση της τουριστικής περιόδου όπως σε μερικές περιοχές όπως η Ρόδος, η Κρήτη και η Χαλκιδική;

Α.Ρ: Υπάρχει πρόβλημα στην προώθηση της Φλώρινας ως προορισμό, κατά τρόπο ώστε να
μπορούν τα τουριστικά καταλύματα της περιοχής, να δέχονται επισκέπτες όλες τις εποχές του χρόνου και όχι μόνο τα εορταστικά τριήμερα, που, ούτως ή άλλως, σφίζουν από τουρίστες και η ζήτηση είναι τόσο μεγάλη, που ξεπερνά κατά πολύ τη δυναμικότητα του νομού. Ως εκ τούτου, βασικός στόχος μας πρέπει να είναι η προσέλκυση τουριστών καθόλη τη διάρκεια του έτους. Έτσι, ο επισκέπτης θα μπορεί να απολαύσει πολύ καλύτερα και πιο άνετα τις καλλονές  του νομού και να αισθανθεί πιο άμεσα την παραδοσιακή φλωρινιώτικη φιλοξενία. Παράλληλα, και εμείς οι ξενοδόχοι θα μπορούμε να βελτιώσουμε τις παρεχόμενες υπηρεσίες μας, αφού η δουλειά μας θα έχει μεγαλύτερη χρονική συνέχεια και διάρκεια.

TDN:Ποιες είναι οι δυνατότητες του εσωτερικού τουρισμού σε σύγκριση με την διεθνή αγορά;

Α.Ρ: Όπως προανέφερα μέχρι σήμερα δεν συνεργαζόμαστε με ξένους tour operators.
Δουλεύουμε σχεδόν αποκλειστικά με την ελληνική αγορά, την οποία θεωρούμε
πολύ καλή, καθόλα αξιοσημείωτη, αφού οι Έλληνες τουρίστες, που επισκέπτονται τον
νομό μας είναι μετρίου και πάνω οικονομικού επιπέδου, οι οποίοι συνήθως ξοδεύουν
περισσότερα από τους αλλοδαπούς τουρίστες.

TDN:Ποια είναι η επικοινωνιακή πολιτική που ακολουθείτε προκειμένου να ενημερώνετε τουριστικούς πράκτορες και καταναλωτές-τουρίστες για το τουριστικό προϊόν της περιοχής σας;

Α.Ρ: Η επικοινωνιακή πολιτική που εφαρμόζουμε τα τελευταία χρόνια, βασίζεται στην παρουσία του νομού και της Ένωσης μας σε τουριστικές εκθέσεις του εσωτερικού, όπως η Philoxenia και το ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΑΝΟΡΑΜΑ, αλλά και η διαφήμισή μας σε έντυπα και οδηγούς με πανελλήνια κυκλοφορία, προσπαθώντας να καταστήσουμε τον νομό και το τουριστικό προϊόν του, όσο το δυνατόν πιο γνωστό στην αγορά.
Επίσης, έχουμε πολύ καλές επαφές και συνεργασία με πολλά και αξιόλογα
τουριστικά γραφεία, από ολόκληρη την Ελλάδα, με καλά αποτελέσματα στην προώθηση
του μαζικού τουρισμού σε γκρουπ.
Αυτό που είναι ευχάριστο και μας δίνει κουράγιο είναι ότι όλοι όσοι μας επισκέπτονται, ή τουλάχιστον οι περισσότεροι, φεύγουν με τις καλύτερες εντυπώσεις και οι περισσότεροι μας επισκέπτονται ξανά.

TDN:Ποιες μορφές τουρισμού ή είδη καταλυμάτων παρουσιάζουν επενδυτικό
ενδιαφέρον. Που προσανατολίζονται οι περισσότερες τουριστικές επενδύσεις στη
περιοχή σας; Το Β΄ και Γ΄ ΚΠΣ, αλλά και τα υπόλοιπα προγράμματα επιδοτήσεων,
έχουν συμβάλει στην αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του τουριστικού
προϊόντος και των τουριστικών επιχειρήσεων στην περιοχή σας;

Α.Ρ: Το επενδυτικό ενδιαφέρον στην περιοχή μας δεν είναι μεγάλο, λόγω της μικρής και
σύντομης διάρκειας των διανυκτερεύσεων, αλλά και της επάρκειας της ξενοδοχειακής
υποδομής, σε σχέση με την υπάρχουσα ζήτηση.
Έτσι, τα τελευταία χρόνια περιορίστηκε σε επενδύσεις εναλλακτικών μορφών
τουρισμού
-επιχειρήσεις συνοδών βουνού και παρόμοιων δραστηριοτήτων- αλλά
βασικά σε επενδύσεις δημιουργίας μικρών ξενώνων, διάσπαρτων σε όλο τον νομό, οι
οποίες εντάχθηκαν ως επί το πλείστον στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα LEΕDER II.

TDN:Πως κρίνετε την συμβολή της επίσημης πολιτείας στην τουριστική ανάπτυξη της περιοχής σας; Είστε ικανοποιημένος από την συνεργασία σας με την τοπική αυτοδιοίκηση, τον τρόπο που ασκούν την τουριστική πολιτική και το πρόγραμμα
προβολής και προώθησης που ακολουθείται; Λειτουργεί αποτελεσματικά η νομαρχιακή επιτροπή τουρισμού στην περιοχή σας; Λειτουργεί ανταποδοτικά το εισπραττόμενο τέλος παρεπιδημούντων;

Α.Ρ: Σε όλη την προσπάθεια που έχει γίνει στον νομό μας, όσον αφορά στον τουρισμό, έχω την αίσθηση ότι η επίσημη πολιτεία πάρα πολύ λίγο έχει συμβάλλει. Αν αναλογιστείτε ότι σε μια περιοχή προβληματική από πλευράς υποδομών οι επιδοτήσεις είναι ίδιες με αυτές της Αττικής, δηλαδή 25%, καταλαβαίνετε ότι τα κίνητρα είναι σχεδόν ανύπαρκτα. Η διαφήμιση και προβολή του τόπου μας, επίσης, γίνεται σχεδόν μόνο από τους ιδιώτες επιχειρηματίες και η αντιμετώπιση των ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων είναι εντελώς αδιάφορη, αν όχι εχθρική.
Η ανταποδοτικότητα από τους δήμους προς τις επιχειρήσεις αυτές είναι μηδαμινή όσον αφορά στην προβολή του τόπου και στην κατασκευή έργων υποδομής, αλλά και η συνεργασία μας είναι, επίσης, ανύπαρκτη.

Τα βασικότερα προβλήματα που λειτουργούν αρνητικά στην περαιτέρω ανάπτυξη
της περιοχής μας, είναι:

  • Το κακό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, που κάνει την ούτως ή άλλως απομακρυσμένη Φλώρινα, ακόμα πιο απρόσιτη, στον ολοένα πιο απαιτητικό και καλομαθημένο τουρίστα.
  • Η ελλιπής και μη συντονισμένη διαφημιστική καμπάνια για την περιοχή μας.
  • Οι κακές υποδομές στα τουριστικά σημεία αιχμής του νομού μας όπως λίμνες, ορεινοί όγκοι, διεθνή ορειβατικά μονοπάτια, χιονοδρομικό κέντρο Βίγλας Πισοδερίου.
  • Η ελλιπής τουριστική εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού των μονάδων, αλλά και του υποψηφίου προσωπικού στον τουριστικό τομέα, λόγω της έλλειψης ενδιαφέροντος των νέων της περιοχής ως προς τα τουριστικά επαγγέλματα.
  • Κρατήσεις μέσω Internet – μια ευκαιρία για αποδέσμευση από τους Τ.Οs;

    Το κεφάλαιο Internet, βρίσκεται στο σημείο εκκίνησης για τον νομό μας και σίγουρα μπορούν να γίνουν πολλά και σημαντικά όσον αφορά στην προβολή της περιοχής μας μέσω αυτού, αλλά, προ πάντων στην προσέλκυση τουριστών από όλες τις υπάρχουσες αγορές, αφού η αμεσότητα και η ταχύτητα επικοινωνίας που προσφέρει είναι εκπληκτικές.
    Φυσικά και σ` αυτόν τον τομέα, η πρωτοβουλία ανήκει στους ιδιώτες επιχειρηματίες, με φωτεινή εξαίρεση την Τ.Ε.Δ.Κ. νομού Φλωρίνης, η οποία έχει ήδη την δική της ιστοσελίδα στο διαδίκτυο.
    Επίσης, το Internet προσφέρεται και για την ευκολότερη επικοινωνία των τουριστικών επιχειρήσεων με tour operators από όλον τον κόσμο, πράγμα που έχει αρχίσει, ήδη, να γίνεται.

  • Share |
    Σχολίασε κι εσύ...












    * Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
    * Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
    * Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
    Ads by TDN

    Μικρά & Ενδιαφέροντα

    Παρουσιάσεις Εταιριών

    Παρουσιάσεις Προϊόντων

    Οι αναγνώστες μας στο Facebook

    Αγγελίες

    Μια Φωτογραφία μιλάει

    Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

    Φωτορεπορτάζ

    Οι αναζητήσεις του Μορφέα

    Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

    ↑ top