Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΣυνέντευξηΠουλιού Νικόλαος: Πληθώρα καταλυμάτων για όλα τα βαλάντια διαθέτει η Κως

Πουλιού Νικόλαος: Πληθώρα καταλυμάτων για όλα τα βαλάντια διαθέτει η Κως

Πουλιού Νικόλαος:
Πληθώρα καταλυμάτων για όλα τα βαλάντια διαθέτει η Κως

Προοπτικές

TravelDailyNews: Πώς διαμορφώνεται η τουριστική ζήτηση για το 2005 στην περιοχή σας και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της σε ότι αφορά: α) στις τιμές β) στην ποσότητα των κρατήσεων. Πώς διαφοροποιούνται τα στοιχεία αυτά ανά αγορά;

Πουλιού Νικόλαος: Τα τελευταία χρόνια η φράση ότι η `νέα σεζόν δεν έχει ξεκινήσει με τους καλύτερους οιωνούς` έχει γίνει επωδός κάθε συζήτησης γύρω από τον τουρισμό. Ταυτόχρονα όλοι οι επιχειρηματίες έχουμε γίνει, ίσως και γραφικοί, υπενθυμίζοντας τις παραλείψεις, τα λάθη και την αδράνεια που οδήγησε τον ελληνικό τουρισμό σε ένα δύσβατο μονοπάτι, αφού όταν έπρεπε να κάνουμε την επιλογή μας, εμείς επιλέξαμε τον εύκολο δρόμο του κέρδους χωρίς ανάπτυξη, της εκμετάλλευσης του περιβάλλοντος χωρίς προστασία, της ανεξέλεγκτης κατασκευής νέων κλινών χωρίς ποιότητα.

Ήδη για τις αφίξεις του μηνός Μαΐου σημειώθηκε τρομακτική μείωση της τάξης του 22% από το Ηνωμένο Βασίλειο, 49% από τη Νορβηγία και 82% από τη Σουηδία. Τα στατιστικά αυτά είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά για το νησί μας.

TDN: Σε ποιες νέες αγορές – κράτη και σε ποιες ειδικές μορφές τουρισμού έχετε στρέψει τελευταία το ενδιαφέρον σας ως προορισμός;

Π.Ν.: Η χώρα μας και κατ΄ επέκταση το νησί της Κω, τα τελευταία είκοσι χρόνια έχει προσανατολιστεί σε συγκεκριμένες αγορές και εξακολουθεί να απευθύνεται σε αυτές με αποτέλεσμα ήδη σήμερα να τις έχει εξαντλήσει. Το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και οι Σκανδιναβικές χώρες αποτελούν παραδοσιακές πηγές προέλευσης επισκεπτών σε τέτοιο βαθμό ώστε πλέον να τις θεωρούμε δεδομένες. Εκεί έγκειται και ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα μας. Η προσκόλληση σε συγκεκριμένους tour operators, οι οποίοι μάλιστα τα τελευταία χρόνια έχουν γιγαντωθεί, έχει οδηγήσει τη χώρα μας σε αδιέξοδο. Ειδικά μετά τη νομισματική ενοποίηση, θεωρούμαστε ακριβός τουριστικός προορισμός και νέες αγορές προτείνονται, οικονομικότερες και περισσότερο επικερδής για τους ίδιους. Ο μονοπωλιακός σχεδόν χαρακτήρας των tour operators υποσκελίζει τη λειτουργία του Ιnternet και συνεχίζουν να είναι το κύριο κανάλι πωλήσεων για τη χώρα μας και το νησί μας.

Παράλληλα, η επαναλαμβανόμενα πληκτική όσο και προβλεπόμενη διαφημιστική μας προβολή στις χώρες αυτές (ήλιος – θάλασσα – αρχαίος πολιτισμός) και η αδιαφορία μας να επεκταθούμε σε νέες αγορές έχει οδηγήσει σε ένα τέλμα τον ελληνικό τουρισμό και σε δραματική – εξευτελιστική πτώση τις τιμές του προϊόντος μας.

TDN: Τα επίσημα στατιστικά στοιχεία των αφίξεων δείχνουν μια τάση για διεύρυνση της τουριστικής περιόδου ιδιαίτερα σε μερικές περιοχές. Είναι ορατή αυτή η τάση στην περιοχή σας;

Π.Ν.: Το νησί διαθέτει πληθώρα καταλυμάτων για όλα τα βαλάντια και μερικές από τις πλέον πολυτελής και σύγχρονες ξενοδοχειακές μονάδες της χώρας. Επίσης διαθέτει υπερσύγχρονα συνεδριακά κέντρα, μαρίνα για την αναβάθμιση του προϊόντος μας και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Υπάρχει ποικιλία δραστηριοτήτων και από την άποψη της διασκέδασης και η εγγύτητα στις τουρκικές ακτές, αλλά και η χωροθέτηση μας στο κέντρο των Δωδεκανήσων καθιστά απλή, φθηνή και γρήγορη την πρόσβαση σε όλα τα νησιά. Αυτά σε συνδυασμό με την μορφολογία του εδάφους μας καθιστούν ιδιαίτερα ελκυστικό προορισμό.

Όλα αυτά όμως δεν βγαίνουν προς τα έξω με τον τρόπο που πρέπει. Υπάρχει ένα τεράστιο έλλειμμα όχι μόνο για το νησί της Κω, αλλά για την χώρα μας γενικότερα στον τομέα της διαφήμισης. Ακολουθούμε μια παρωχημένη πολιτική διαφήμισης και προβολής που εξακολουθεί να διαφημίζει τα άσπρα σπιτάκια και την γαλανή θάλασσα (που πράγματι εξακολουθεί να προσελκύει επισκέπτες), όμως πλάι σε αυτά δεν προσπαθήσαμε να βάλουμε και την καλή νυχτερινή ζωή, την ελληνική κουζίνα, τον εξαιρετικό και ασφαλή βυθό, κ.λ.π.. Η εξέλιξη στον τουρισμό έχει φέρει στο προσκήνιο και άλλες δραστηριότητες πέρα από τον καθαρά τουρισμό αναψυχής. Τόσο ο συνεδριακός, ο θαλάσσιος, ο αθλητικός, ο μαθητικός όσο και ο θρησκευτικός, ο πολιτιστικός τουρισμός που ελκύουν χιλιάδες επισκέπτες.

Ο Τουρισμός δεν είναι ένα παμφάγο τέρας, όπως πολλοί θέλουν να το παρουσιάσουν, το οποίο κατασπαράζει καθετί το ποιοτικό, το παραδοσιακό και το οικολογικό. Ο τουρισμός είναι εργαλείο στα χέρια μας. Ένα εργαλείο που φέρνει πλούτο, νέες ιδέες, νέους ανθρώπους και πολιτισμούς σε επαφή. Πιστεύει κανείς ότι παραδοσιακές μορφές πολιτισμού (πανηγύρια, θέατρο, χορός κλπ) ή παραγωγής προϊόντων θα είχαν διασωθεί εάν αυτά δεν ενδιέφεραν τους επισκέπτες και δεν σχετίζονταν με τον τουρισμό; Θεωρώ ότι έχουμε την απόλυτη ευχέρεια να κρατήσουμε τα καλά του τουρισμού και να διαχειριστούμε τα προβλήματα του με σκοπό την ανάπτυξη και την πρόοδο. Η επιλογή είναι μόνο δική μας και ίσως έχουμε αργήσει να την κάνουμε.

Συνεργασία με κράτος και τοπική αυτοδιοίκηση

TDN: Είστε ικανοποιημένος από την συνεργασία σας με τους φορείς του Κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης; Πώς κρίνετε τις ενέργειες και πρωτοβουλίες της τοπικής αυτοδιοίκησης για την τουριστική ανάπτυξη και την τουριστική προβολή και προώθηση της περιοχής σας; Λειτουργεί αποτελεσματικά η νομαρχιακή επιτροπή τουρισμού στην περιοχή σας; Λειτουργεί ανταποδοτικά το εισπραττόμενο τέλος παρεπιδημούντων; Πόσο και πώς πιστεύετε ότι θα μπορούσαν να βελτιωθούν;

Π.Ν.: Δεν θεωρούμε ότι τακτική να αποδίδουμε τα προβλήματα σε έλλειψη έργων υποδομής είναι μια τακτική που μπορεί να αποδώσει. Η άποψη μας είναι ότι πρώτα θα πρέπει εμείς να είμαστε νοικοκυρεμένοι και σωστοί επιχειρηματίες και μετά να απαιτούμε από το Κράτος την εκτέλεση κάποιων έργων. Θα πρέπει πρώτα εμείς να εκσυγχρονίσουμε τα ξενοδοχεία μας, να καλλωπίσουμε τους χώρους γύρω από αυτά και να σεβαστούμε το περιβάλλον και μετά να ζητούμε ανάλογη συμπεριφορά και από το κράτος.

Βέβαια είναι αλήθεια ότι ορισμένα πράγματα δεν μπορούν να γίνουν από τους επιχειρηματίες. Κυρίως θα επιθυμούσαμε να εστιαστούν τα έργα στην προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος του νησιού και της ευρύτερης περιοχής. Ως έργο σημαντικό υποδομής θεωρούμε την κατασκευή λιμενοβραχίονα προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων, η έλλειψη του οποίου έχει γίνει ιδιαίτερα εμφανής τα τελευταία έτη.

Πέρα από αυτά θα μπορούσε κανείς να μιλήσει για την επέκταση του δικτύου βιολογικού καθαρισμού, την επέκταση του οδικού δικτύου, την ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων και την δυνατότητα πρόσβασης σε αυτούς, την ανάδειξη του ορεινού όγκου του νησιού και την μεταφορά του εμπορικού λιμένα εκτός των ορίων των τουριστικών περιοχών.

Δυστυχώς δεν είμαστε ικανοποιημένοι από τις ενέργειες που έχουν γίνει από τις δημοτικές αρχές. Η ανταποδοτικότητα σε σχέση με αυτά που εισπράττονται είναι ελάχιστη και η συνεχή πίεση προς τις τουριστικές επιχειρήσεις δείχνει μια αντιμετώπιση ξεζουμίσματος τους, προκειμένου να καλυφθούν άλλες ανάγκες. Παράλληλα, η ανάπτυξη πελατειακών σχέσεων και οι διακρίσεις σε βάρος επιχειρήσεων έχει οδηγήσει σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις ως προς την άγρα πελατών, την τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων σε κοινόχρηστους χώρους και πεζοδρόμια, την έλλειψη χώρων πρασίνου κλπ.

Στον τομέα της προβολής, ενώ είχε αρχίσει μια φιλόδοξη προσπάθεια με την σύσταση ενός Ενιαίου Φορέα Τουρισμού με σκοπό τη προβολή και την τουριστική διαφήμιση για όλο το νησί, αυτή κατέληξε να είναι άλλη μια συνηθισμένη δημοτική υπηρεσία παραγωγής μέτριου έργου και βέβαια χωρίς οικονομικούς πόρους.

Έχουμε λοιπόν πολλούς λόγους για να είμαστε δυσαρεστημένοι, καθώς στο αντίποδα όλων αυτών οι επιχειρηματίες έχουν καταβάλει μεγάλη προσπάθεια και μάλιστα χωρίς στήριξη, προκειμένου να εκσυγχρονίσουν τις επιχειρήσεις τους.

Παράλληλα, αναφέρω πως ακόμη και ο πολυαναμενόμενος Αναπτυξιακός Νόμος αφήνει έξω πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις που επιβάλλεται να εκσυγχρονιστούν, αφού δεν πληρούν τα απαιτούμενα κριτήρια ένταξης.

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024