Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Ανάλυση στοιχείων τουριστικής κίνησης Ιανουαρίου - Μαΐου 2001- 2005
του Γιάννη Πατέλλη

Γιάννης Πατέλλης - 12 Ιούλιος 2005, 00:00

Ανάλυση στοιχείων τουριστικής κίνησης Ιανουαρίου - Μαΐου 2001- 2005
του Γιάννη Πατέλλη

Ευτυχώς που ο ΣΕΤΕ παρουσίασε στοιχεία για την κίνηση πεντάμηνου 2005 για ορισμένα αεροδρόμια για να δούμε την πενταετία 2000 - 2005 που πάμε και να μπορέσουμε, μακριά από σκοπιμότητες, να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα. Παρουσίασε κίνηση μόνο από ορισμένα περιφερειακά αεροδρόμια κάτω από τον τίτλο: ‘Διεθνείς Αφίξεις σε Επιλεγμένα Αεροδρόμια Ιανουάριος - Μάιος’.

Με βάση τα στοιχεία αυτά και παλαιοτέρα από τον ΕΟΤ και την ΕΣΥΕ, ώστε να τεκμηριώνεται μια χρονική εξέλιξη, προσπαθούμε πιο κάτω να κάνουμε μια αξιολόγηση και να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα.

Α. Τα αεροδρόμια που μπορούμε να ασχοληθούμε είναι τα λεγόμενα περιφερειακά και είναι Ρόδος, Κως, Κέρκυρα, Ηράκλειο, Χανιά και για τα οποία έχουμε σειρά στοιχείων για μια πενταετία, από τους πίνακες που μέχρι το 2003 έδινε κάθε μήνα ο ΕΟΤ, ενώ για το 2004 - 2005 χρησιμοποιήθηκαν τα στοιχεία ανακοίνωσης του ΣΕΤΕ. Έτσι, παρακολουθώντας την εξέλιξη αυτή βλέπουμε συγκριτικά τα εξής για τις αφίξεις πεντάμηνου 2001- 2005 ανά αεροδρόμιο:

                                                                     
 20052001
Ρόδος211.320246.952
Κως 79.802119.331
Κέρκυρα126.473146.683
Ηράκλειο362.517425.630
Χανιά 96.655106.864
Σύνολα 876.767 1.045.470

Αν θέλουμε να τα εξετάσουμε με ανάλυση χρονικής σειράς Ιανουάριος - Μάιος 2001 - 2005 ανά αεροδρόμιο και συνολικά:

                                                                                                               
 20052004200320022002
Ρόδος171.730211.320210.512227.094 246.962
Κως 79.80291.16495.260103.305119.331
Κέρκυρα126.473127.764134.971109.380146.683
Ηράκλειο362.517390.599392.797404.751425.630
Χανιά 96.65594.123104.127109.380 106.864
Σύνολα 876.767914.970937.667953.9101.045.470

Η ανάλυση των στοιχείων πεντάμηνου Ιανουαρίου - Μαΐου 2001 - 2005 μας δείχνει:

  • Τις χρονιές 2002 - 2003, ήτοι μετά το κτύπημα της 11 Σεπτεμβρίου, τον πόλεμο στο Ιρακ, τον ιό Sars, κ.λ.π.. το τουριστικό προϊόν άντεξε στους κλυδωνισμούς αρκετά καλά, θα έλεγε κανείς.
  • Όμως, η συνολική πτώση από χρόνο σε χρόνο, αντί να μικραίνει, μεγαλώνει. Το 2005,ετος μετά τους Ολυμπιακούς και με έντονη διαφήμιση έχουμε το μεγαλύτερο άνοιγμα σε αυτούς τους προορισμούς, με 38.203 τουρίστες λιγότερους από την προηγούμενη χρονιά, το 2004.
  • Το 2005 η Ρόδος βάσει των στοιχείων ΣΕΤΕ παρουσίαζε την μεγαλύτερη πτώση 18,3%, καθώς και η Κως, 12,46%,που πιθανά να οφείλεται στον κοντινό ανταγωνισμό των παραλίων της Τουρκίας.
  • Κανένα κέρδος, ούτε φέτος παρουσιάζεται μέχρις στιγμής, για τις εναλλακτικές μορφές  τουρισμού και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, τον χειμερινό τουρισμό κ.λ.π..
  • Ηράκλειο: Σε συνεχή πτώση που θα έπρεπε να προβληματίσει τους τουριστικούς υπεύθυνους της περιοχής, που πιθανά να οφείλεται και στο αεροδρόμιο του.
  • Στην πτώση της Ρόδου πιθανά να έπαιξε ρόλο και η δυσφήμηση για το Φαληράκι.
  • Κάποια παιχνίδια των tour operator, που ανεβοκατεβάζουν προορισμούς ανάλογα την χρόνια.(Μεγάλη εξάρτηση από tour operators και από μια αγορά, π.χ. Κέρκυρα). Αν δεν ανοίξουν νέες αγορές, οι τάσεις αυτές θα συνεχίσουν.
  • Αν το 2002, 2003, είχαμε να αντιμετωπίσουμε τα γεγονότα του πόλεμου στο Ιράκ, το Σαρς, το Κοξάκι και την επίδραση της 11 Σεπτεμβρίου, οπότε δικαιολογείται κάποια κάμψη, το 2004 σαν έτος Ολυμπιακό δεν ευνοούσε τότε περιφερικούς προορισμούς, φαίνεται όμως ότι το πρώτο πεντάμηνο του 2005 ξεκινάει άσχημα και η διαφήμιση δεν βοήθησε καθόλου στο να αλλάξει κάτι.
  • Κάθε προορισμός πρέπει να εξετάζεται και αυτοτελώς, γενικότητες δεν ισχύουν.

Β. Εάν προσθέσουμε τώρα στην ανάλυση και την Θεσσαλονίκη, για την οποία υπάρχουν ορισμένα στοιχεία ερχόμαστε στον πειρασμό να τα αναλύσουμε με βάση την παλαιότερη θεώρηση του ΣΕΤΕ, δημοσιευμένη στις 2002’/27’/6’ στον Τύπο ..όπως  αναφέρεται στις εφημερίδες.. Κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2002 στα πέντε αεροδρόμια της χώρας Ηράκλειο Ρόδος Κέρκυρα Κως ,Θεσσαλονίκη που δέχονται το 50% των διεθνών αφίξεων η κίνηση παρουσιάστηκε μειωμένη περίπου κατά 8%..και ο… Ιούνιος κάθε άλλο παρά καλός είναι κ.λ.π.,κ.λ.π.(με την γνωστή τότε  επωδό και συμπέρασμα υστέρησης, καθυστέρησης, όλα μαύρα). Έτσι αν τώρα δούμε τα στοιχεία του 2005 για τα αντίστοιχα αεροδρόμια, που κατά τον ΣΕΤΕ αποτελούν το 50% των διεθνών αφίξεων της χώρας και τα συγκρίνουμε με το τα αναφερόμενα πάλι από ΣΕΤΕ στοιχεία για το 2004, θα έχουμε άθροισμα αφίξεων 1.137.258 το 2004 έναντι 1.049.697 το 2005, ήτοι, μείωση πάνω από 8,5%. Βέβαια μπαίνει κανείς στον πειρασμό να ρωτήσει γιατί λοιπόν τότε, το 2002 από αυτά τα επιλεκτικά αεροδρόμια η μείωση κατά 8%, που παρουσιάστηκε και μάλιστα σε μια περίοδο παγκόσμιας ύφεσης  μετά τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου, τα σύννεφα πόλεμου κ.λ.π., ήταν ένα σημείο αναφοράς και κινδυνολογίας και σήμερα η μείωση κατά 8% και μάλιστα μετά από τόση διαφήμιση και Ολυμπιακούς, περνάει ασχολίαστη; Προσωπικά θεωρώ ότι δεν μπορεί να γενικεύονται στοιχεία πεντάμηνου ούτε τότε ούτε τώρα, αλλά να αναλύονται για συγκεκριμένη χρονική περίοδο, εντασσόμενα κάθε φορά στην χρονική συγκυρία.

Γ. Αλλά ας δούμε και την σχετική κίνηση Ιουνίου 2005, για επιλεγμένα πάλι αεροδρόμια, βασισμένα στα στοιχεία ΣΕΤΕ και ΕΟΤ 2002 (από το σχετικό Δελτίο Τύπου του ΕΟΤ με ημερομηνία 3 Ιουλίου 2002, τότε ο ΕΟΤ είχε την καλή συνήθεια κάθε μήνα να ανακοινώνει με δελτία τύπου την κίνηση στα αεροδρόμια, αφίξεις ξένων, charters, κ.λ.π.)και ας συγκρίνουμε, στοιχεία Αεροδρομίων: Ρόδος κίνηση Ιουνίου 2002, 2001, 2004, 2005 αφίξεις 218.500, 217.726, 180.655, 203.745, αντίστοιχα ήτοι. Το 2002 είχαμε 218.500 αφίξεις έναντι 203.745 σήμερα. Το 2002 είναι χρονιά μετά τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου και του Ιράκ, ενώ το 2005 είναι μετά τους Ολυμπιακούς και με έντονη διαφήμιση. Ηράκλειο: 311.717, 326675, 272007 και 296.930, ήτοι 311.717 το 2002 και 296.930 τώρα, κ.λ.π.. Επομένως φαίνεται ότι συνεχίζεται η πτώση αυτών των προορισμών, όπως διαπιστώσαμε πιο πάνω.

Κλείνοντας νομίζω ότι η ουσία του θέματος είναι εκείνη που πρέπει να μας απασχολεί με βάση μια σειρά στοιχείων για ομοειδή …αεροδρόμια, έτσι ώστε να βγαίνουν κάποια ή δυνατόν αντικειμενικά συμπεράσματα, παρά η μάχη των εντυπώσεων. Κάθε προορισμός θέλει την ανάλυση του και οι γενικότητας κρίσεις κραυγές δεν ισχύουν καθολικά.

Ρόδος κ.λ.π.. ΜΗΝ ΤΑ ΓΕΝΙΚΕΥΟΥΜΕ ΟΛΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΑ. ΟΛΑ ΤΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΑ, ούτε συμπεριφέρονται το ίδιο. Ας σκύψουμε σε κάθε πρόβλημα ξεχωριστά. Για αυτό έπρεπε να γίνουν και μελέτες ανά περιφέρεια, προορισμό και προϊόν. Ας αφήσουμε πια αυτό το τροπάρι ότι μόνο με την διαφήμιση θα ξανάρθουν οι τουρίστες ή ότι είμαστε ακριβοί κ.λ.π. και ας δούμε με δουλειά βάσης το πρακτέο κατά περίπτωση, κατά περιφέρεια και προορισμό και προϊόν. Οι μελέτες υπάρχουν, που μπορούν να βοηθήσουν, αν θέλουμε βεβαίως.

Τέλος νομίζω ότι επείγει η δημοσίευση επιτέλους των επισήμων συνολικών και αναλυτικών στοιχείων του 2003, 2004 για να πάψουν οι συνεχείς μύθοι και να λέει ο καθένας ότι θέλει και να δούμε στην χρονική εξέλιξη την πορεία, και αν τελικά κατά την περίοδο 2002 - 2003 των πολέμων Ιράκ, Sars, Κοξάκι, 11 Σεπτεμβρίου, είχαμε μεγαλύτερη και καλλίτερη απόδοση στους  περιφερικούς προορισμούς από ότι μετά τους Ολυμπιακούς και με έντονη διαφήμιση. Πράγματι αν αυτό συμβαίνει θα πρέπει όλοι μα όλοι να καταλάβουμε ότι αυτό πιθανά μπορεί να συνεχίσει και μόνο συγκυριακά θα αλλάζει, αν δεν έρθουν γρήγορα οι νέες αγορές και το νέο τουριστικό προϊόν, εξειδικευμένο κατά περιφέρεια.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top