Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size

Σουμέλης Κυριάκος:Μεγάλες δυνατότητες τουριστικής ανάπτυξης διαθέτει ο Νομός Αιτωλοακαρνανίας

30 Σεπτέμβριος 2005, 00:00

Σουμέλης Κυριάκος
Μεγάλες δυνατότητες τουριστικής ανάπτυξης διαθέτει ο Νομός Αιτωλοακαρνανίας

Προοπτικές

TravelDailyNews: Πώς διαμορφώνεται η τουριστική ζήτηση για το 2005 στην περιοχή σας και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της σε ότι αφορά: α) στις τιμές β) στην ποσότητα των κρατήσεων. Πώς διαφοροποιούνται τα στοιχεία αυτά ανά αγορά;

Σουμέλης Κυριάκος: Ο νομός Αιτωλοακαρνανίας χαρακτηρίζεται από πολύ υψηλό ποσοστό (93,3% τέλος 2003) συμμετοχής των ημεδαπών στις συνολικές διανυκτερεύεις, τη στιγμή που την ίδια περίοδο στους άλλους Νομούς της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν για την Αχαΐα 55,7% και για την Ηλεία 33,6%. Αυτό διαφοροποιεί έντονα ακόμη και τον ορισμό της τουριστικής ζήτησης όπως αυτός γίνεται συνήθως αντιληπτός, βασιζόμενος στις αφίξεις των αλλοδαπών τουριστών.

Ως προς τις τιμές, αυτές διαφοροποιούνται από περιοχή σε περιοχή. Παραμένουν πάντως σε πολύ ανταγωνιστικά επίπεδα. Αυτό από μόνο του δεν αρκεί να αυξήσει σημαντικά τις κρατήσεις. Δεδομένου δε ότι όπως ανέφερα η πελατεία είναι σχεδόν αποκλειστικά ημεδαποί παραθεριστές, των οποίων το εισόδημα έχει πληγεί από την τρέχουσα οικονομική συγκυρία. Τελικά οι μεν αφίξεις θα είναι αυξημένες, αλλά οι διανυκτερεύσεις που θα πραγματοποιηθούν θα κινηθούν στα περσινά επίπεδα.

Εξαίρεση αποτελούν η Ναύπακτος, όπου η λειτουργία της γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου επέδρασε θετικά στην ανάπτυξη της τουριστικής κίνησης και η περιοχή της Παλαίρου στις δυτικές ακτές του Νομού που παρουσιάζει μία έντονα ανοδική τάση στις αφίξεις τουριστών (8%) εφέτος. Η δημιουργία μαρίνας και άλλων έργων υποδομής έκαναν πιο προσβάσιμη την περιοχή αυτή και από τη θάλασσα. Οι επαγγελματίες της Παλαίρου εκμεταλλεύτηκαν με τον καλύτερο τρόπο τις νέες προοπτικές γύρω από το θαλάσσιο τουρισμό (ιστιοπλοΐα κ.λ.π.), με αποτέλεσμα την αύξηση τόσο της εσωτερικής όσο και της εξωτερικής τουριστικής κίνησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο θαλάσσιος τουρισμός στην Πάλαιρο αυξήθηκε κατά 28%.

TDN: Σε ποιες νέες αγορές - κράτη και σε ποιες ειδικές μορφές τουρισμού έχετε στρέψει τελευταία το ενδιαφέρον σας ως προορισμός;

Κ.Σ.: Επειδή το μέσο μέγεθος των ξενοδοχειακών μονάδων του νομού Αιτωλοακαρνανίας είναι σχετικά μικρό, δεν υπάρχει δυνατότητα συνεργασίας με μεγάλες επιχειρήσεις Tour Operators, ώστε να στρέψουν ένα μέρος της τουριστικής κίνησης προς τα παραθεριστικά κέντρα του Νομού.

Παρόλα αυτά, όπως σας ανέφερα και στην προηγούμενη ερώτηση, έχει γίνει μια αξιόλογη προσπάθεια από τους συναδέλφους της περιοχής Παλαίρου που είχε αποτέλεσμα να κλείσουν πολύχρονες συμβάσεις με Αγγλικές εταιρίες που ειδικεύονται στον θαλάσσιο τουρισμό.

Στο μοντέλο των ήπιων και εναλλακτικών μορφών τουρισμού έχουμε στρέψει το ενδιαφέρον μας γιατί πιστεύουμε ότι ο Νομός μας με την παρθένα φύση που διαθέτει, ανέγγιχτη σχεδόν από την ανθρώπινη δραστηριότητα, αποτελεί προνομιακό τόπο εφαρμογής του μοντέλου αυτού.

  1. Στον Αγροτουρισμό και Οικολογικό τουρισμό με την κατασκευή αξιόλογων χώρων διαμονής και εστίασης στην ορεινή Ναυπακτία που διαθέτει ιδιαίτερο κάλλος και παραδοσιακή αρχιτεκτονική αλλά και στην ορεινή Τριχωνίδα.
  2. Στον αθλητικό τουρισμό όπως είναι οι εγκαταστάσεις του Εθνικού Προπονητικού Κέντρου θαλασσίου σκι στην τεχνητή λίμνη Στράτου, οι εγκαταστάσεις κανόε -καγιάκ στη θέση Μπανιά στον Εύηνο ποταμό και το Ναυταθλητικό Κέντρο που δημιουργείται στη θέση Ντουγρή στη λίμνη Τριχωνίδα.
  3. Στον ιαματικό τουρισμό με την αξιοποίηση των 6 ιαματικών πηγών που βρίσκονται διάσπαρτες σε όλο το Νομό, τοπικής μέχρι στιγμής σημασίας οι οποίες όμως μπορούν με κατάλληλη υποδομή να γίνουν ευρύτερα γνωστές.
  4. Στο θρησκευτικό τουρισμό που συγκεντρώνει σημαντικό αριθμό επισκεπτών με την οργάνωση προσκυνηματικών εκδρομών στα πολυάριθμα και σημαντικά μοναστήρια και προσκυνήματα του Νομού μας.
  5. Στον πολιτιστικό τουρισμό που προϋποθέτει την προστασία, ανάδειξη, ανάπλαση και αξιοποίηση της πλούσιας αλλά σχεδόν άγνωστης στο ευρύ κοινό πολιτιστικής κληρονομιάς των 150 και πλέον κλασσικών, ρωμαϊκών, βυζαντινών, μεταβυζαντινών αρχαιοτήτων και νεότερων ιστορικών μνημείων του Νομού όπως Αρχαίες πόλεις, οχυρά, θέατρα, ιερά, ναοί, σπηλαιώδεις εκκλησίες, βυζαντινά και ενετικά κάστρα, αρχαιολογικοί χώροι (Στράτος, Οινιάδες, Ιερό Απόλλωνα στο Θέρμο, Πάλαιρος, Πλευρώνα, Μακύνεια) παλαιά λιθόκτιστα γεφύρια κ.α.
TDN: Τα επίσημα στατιστικά στοιχεία των αφίξεων δείχνουν μια τάση για διεύρυνση της τουριστικής περιόδου ιδιαίτερα σε μερικές περιοχές. Είναι ορατή αυτή η τάση στην περιοχή σας;

Κ.Σ.: Παρόλο που δεν έχω στη διάθεση μου τα τελευταία επίσημα στατιστικά στοιχεία αφίξεων, από προσωπική έρευνα θα μπορούσα να υποστηρίξω ότι η τουριστική περίοδος στη περιοχή μας παρουσιάζει μικρή διεύρυνση κυρίως στη Ναύπακτο αλλά και στη περιοχή της Παλαίρου, όπου το φυσικό περιβάλλον σε συνδυασμό με τις κλιματολογικές συνθήκες επιτρέπουν στους τουρίστες που αγαπούν την ιστιοπλοΐα να απολαμβάνουν αυτό το σπορ, τους περισσότερους μήνες το χρόνο.

TDN: Αν ναι ποιες απαιτήσεις από πλευράς υπηρεσιών και τιμολογιακής πολιτικής έχουν οι tour operators για να προωθήσουν την επέκταση της τουριστικής περιόδου;

Κ.Σ.: Όπως ανέφερα και προηγουμένως, οι tour operators δεν εμπλέκονται στη διαδικασία διεύρυνσης της τουριστικής περιόδου του Νομού μας, όπως ελάχιστα εμπλέκονται και κατά την θερινή περίοδο.

TDN: Ποιες είναι οι δυνατότητες του εσωτερικού τουρισμού σε σύγκριση με τη διεθνή αγορά;

Κ.Σ.: Όπως αναφέρθηκε ήδη ο Νομός Αιτωλοακαρνανίας τροφοδοτείται σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα από τον εσωτερικό τουρισμό, ο οποίος έχει ακόμη μεγάλα περιθώρια να αυξηθεί, δημιουργώντας την ανάγκη πρόσθετων επενδύσεων σε ξενοδοχειακές μονάδες και εγκαταστάσεις χειμερινού, αθλητικού και θαλάσσιου τουρισμού που ενδέχεται να προκαλέσουν το ενδιαφέρον των tour operators.

Ανταγωνιστικότητα - Επενδύσεις

TDN: Πόσο ανταγωνιστικό είναι το τουριστικό προϊόν της περιοχής σας στη διεθνή τουριστική αγορά; Πόσο και πως μπορεί να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της περιοχής σας;

Κ.Σ.: Η περίπτωση του Νομού Αιτωλοακαρνανίας είναι χαρακτηριστική περίπτωση περιοχής που ενώ διαθέτει μεγάλες δυνατότητες τουριστικής ανάπτυξης λόγω του ασύλληπτου φυσικού της κάλλους (τρία ποτάμια, πέντε φυσικές λίμνες και πέντε τεχνητές, διακόσια χιλιόμετρα ακτές) και των ανεκτίμητων αρχαιολογικών θησαυρών της που ανέφερα στην προηγούμενη ερώτηση, παρουσιάζει τη χαμηλότερη τουριστική ανάπτυξη όλων των υπόλοιπων Νομών.

Πολλές μελέτες και συγγραφείς ταξιδιωτικών περιηγήσεων συγκρίνουν τις ομορφιές των λιμνών του Νομού με τις γνωστές λίμνες της Ελβετίας και Ιταλίας καθώς και άλλων πολύ ανεπτυγμένων τουριστικά περιοχών της Ευρώπης. Επομένως το σημερινό τουριστικό προϊόν που προσφέρει η περιοχή μας δεν μπορεί να συγκριθεί με αυτό της διεθνούς τουριστικής αγοράς. Απλώς η ‘ανταγωνιστικότητα’ του σημερινού τουριστικού προϊόντος, (ως προς το κόστος των προσφερομένων υπηρεσιών) εφόσον συγκριθεί με αντίστοιχο άλλων κρατών μπορεί να θεωρηθεί πλήρως ανταγωνιστικό.

Η ανταγωνιστικότητα της περιοχής μας στον τουριστικό τομέα μπορεί να βελτιωθεί μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα αν ληφθούν τα αναγκαία μέτρα, ώστε να πραγματοποιηθούν τα παρακάτω που διατυπώνονται στη Μελέτη Τουριστικής Ανάπτυξης της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας (Οκτώβριος 2003):

  • Προστασία, ανάδειξη φυσικών τουριστικών πόρων.
  • Προστασία, ανάδειξη πολιτιστικών τουριστικών πόρων.
  • Έλεγχος, οργάνωση, συμπλήρωση τουριστικής προσφοράς (ξενοδοχεία, καταλύματα, υποδομές).
  • Ποιοτική αναβάθμιση, εμπλουτισμός τουριστικού προϊόντος (αναδομές, υποδομές, υπηρεσίες).
  • Διαφοροποίηση τουριστικού προϊόντος, ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού (θαλάσσιος, συνεδριακός, εκδρομικός, αγροτουρισμός, ιαματικός, δραστηριότητες ορεινού χώρου, νερού κλπ).
  • Ενίσχυση ορεινών περιοχών, ολοκληρωμένες παρεμβάσεις.
  • Ανάπτυξη των λιμνών.
  • Ανάπτυξη καινοτόμων δράσεων.
  • Προβολή τουριστικού προϊόντος.
  • Τουριστική εκπαίδευση, κατάρτιση απασχολούμενου δυναμικού.
TDN: Ποιες μορφές τουρισμού ή είδη καταλυμάτων παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον στην περιοχή σας; Πού προσανατολίζονται οι περισσότερες τουριστικές επενδύσεις στην περιοχή σας; Με ποιο τρόπο και σε τι βαθμό το Β’ και Γ’ ΚΠΣ αλλά και τα υπόλοιπα προγράμματα επιδοτήσεων έχουν συμβάλει στην αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του τουριστικού προϊόντος και των τουριστικών επιχειρήσεων στην περιοχή σας; Κ.Σ.: Με την προϋπόθεση ότι θα καταβληθεί από το Κράτος μια σημαντικού εύρους προσπάθεια για την τουριστική ανάπτυξη του Νομού μας, όλες οι μορφές τουριστικών επενδύσεων θα παρουσιάσουν μεγάλο ενδιαφέρον. Σήμερα οι επενδύσεις κατευθύνονται στη δημιουργία μονάδων στα αστικά κέντρα, στον αγροτουρισμό και στην ανακαίνιση των υφιστάμενων ξενοδοχειακών μονάδων. Το Β’ & Γ’ Κ.Π.Σ. βοήθησαν σε περιορισμένο βαθμό στη δημιουργία μικρών και μεσαίων μονάδων κυρίως στις ακτές του Ιονίου (Πάλαιρος), στην ανάπτυξη του αγροτουρισμού (ορεινή Ναυπακτία) και για την ανακαίνιση των ξενοδοχειακών μονάδων. Ο νέος αναπτυξιακός νόμος, προβλέπει αυξημένα κίνητρα στο Νομό μας, τα οποία οι επενδυτές θα πρέπει να αξιοποιήσουν για τη δημιουργία ξενοδοχειακών μονάδων κυρίως στις δυτικές ακτές του Ιονίου ικανών να προσελκύσουν tour operators σαν αυτούς που δραστηριοποιούνται από χρόνια στα Ιόνια Νησιά. Συνεργασία με Κράτος και Τοπική Αυτοδιοίκηση TDN: Είστε ικανοποιημένος από την συνεργασία σας με τους φορείς του Κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης; Πώς κρίνετε τις ενέργειες και πρωτοβουλίες της τοπικής αυτοδιοίκησης για την τουριστική ανάπτυξη και την τουριστική προβολή και προώθηση της περιοχής σας; Λειτουργεί αποτελεσματικά η νομαρχιακή επιτροπή τουρισμού στην περιοχή σας; Λειτουργεί ανταποδοτικά το εισπραττόμενο τέλος παρεπιδημούντων; Πόσο και πώς πιστεύετε ότι θα μπορούσαν να βελτιωθούν; Κ.Σ.: Η παρατηρούμενη τουριστική υπανάπτυξη του Νομού Αιτωλοακαρνανίας θα πρέπει να καταλογιστεί κυρίως αν όχι αποκλειστικά στο Κράτος. Σε άλλο Ευρωπαϊκό Κράτος, Νομός σαν αυτόν θα τύχαινε της απόλυτης κρατικής μέριμνας και υποστήριξης για την προσφορά ενός πολύ διαφοροποιημένου τουριστικού προϊόντος υψηλής ποιότητας. Αντ’ αυτού ο Νομός μας σήμερα στερείται βασικών υποδομών (δρόμους, μαρίνες κ.λ.π.) και όπως όλοι γνωρίζουμε τουριστική ανάπτυξη χωρίς υποδομές δεν γίνεται. Όσο για την τοπική αυτοδιοίκηση (Νομαρχία - Δήμοι) διαθέτουν πολύ περιορισμένα μέσα για την τουριστική ανάπτυξη και διαφήμιση. Δυστυχώς σε πολλούς Δήμους ακόμα και αυτονόητα πράγματα, όπως η συλλογή των σκουπιδιών που ρυπαίνουν το φυσικό περιβάλλον και αμαυρώνουν την τουριστική εικόνα του τόπου θεωρούνται δευτερεύουσας σημασίας, με αποτέλεσμα να συναντά κανείς μικρούς σκουπιδότοπους σε πολλά σημεία των δρόμων που οδηγούν στις λίμνες, στις ακτές, στους αρχαιολογικούς χώρους, αλλά και στις πόλεις μας. Θα πρέπει κάποτε να γίνει νόμος βάσει του οποίου οι Περιφέρειες και οι Νομαρχίες να μην χρηματοδοτούν Δήμους που οι περιοχές τους παρουσιάζουν τις άθλιες αυτές εικόνες. Όσον αφορά στο τέλος παρεπιδημούντων που εισπράττουν οι Δήμοι και το οποίο στους μεγάλους Δήμους αποτελεί σημαντικότατο έσοδο, δυστυχώς δεν είναι ανταποδοτικό με την έννοια που το όρισε ο νομοθέτης. Για το λόγο αυτό ή θα πρέπει να υποχρεώνονται οι Δήμοι να το χρησιμοποιούν για διαφήμιση και προβολή της περιοχής τους σε συνεργασία με τις τοπικές ενώσεις ξενοδόχων και των άλλων επιχειρηματιών που το καταβάλλουν ή θα πρέπει να καταργηθεί, που θεωρώ ότι είναι και το δικαιότερο. `Αλλωστε είναι και αίτημα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (Π.Ο.Ξ.) προς το Υπουργείο Εσωτερικών να συγχωνευθούν όλοι οι φόροι που επιβάλλονται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση σε ένα μοναδικό φόρο που να βαρύνει ισομερώς και κατά τρόπο δίκαιο όλους τους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις που λειτουργούν στα όρια του κάθε Ο.Τ.Α.. Τεχνολογία TDN: Οι κρατήσεις μέσω internet αυξάνονται διεθνώς. Μπορεί το internet να λειτουργήσει ως ένα ισχυρό κανάλι προβολής και πωλήσεων των ελληνικών ξενοδοχείων σε Ελλάδα και εξωτερικό ή σε κάθε περίπτωση οι tour operators θα εξακολουθήσουν να είναι το κύριο κανάλι πωλήσεων; Κ.Σ.: Τα σημαντικότερα ξενοδοχεία του Νομού μας είναι συνδεμένα με το internet με πενιχρά μέχρι στιγμής αποτελέσματα στην προσέλευση είτε Ελλήνων τουριστώ, που όπως ανέφερα αποτελούν τον μεγαλύτερο όγκο τουριστών του Νομού μας είτε αλλοδαπών. Επειδή όμως η ερώτηση είναι γενική και αφορά όλη την Ελλάδα, πιστεύω ότι για τις μεγάλες μονάδες που αποβλέπουν στο μαζικό τουρισμό και μάλιστα μετά την καθιέρωση μοντέλων, όπως είναι τα τουριστικά πακέτα all inclusive, οι tour operators θα εξακολουθήσουν να είναι το κύριο κανάλι πωλήσεων.

Share |
Σχολίασε κι εσύ...












* Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
* Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
* Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top