Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΣυνέντευξηΣπύρος Χάμπας: Πολύ μεγάλα τα περιθώρια ανάπτυξης της κρουαζιέρας

Σπύρος Χάμπας: Πολύ μεγάλα τα περιθώρια ανάπτυξης της κρουαζιέρας

Σπύρος Χάμπας
Πολύ μεγάλα τα περιθώρια ανάπτυξης της κρουαζιέρας

TravelDailyNews: Η περίοδος της κρουαζιέρας στην Ελλάδα έφτασε στο τέλος της για φέτος. Πως πήγε και ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την πορεία της τα επόμενα χρόνια;

Σπύρος Χάμπας: Αυτό το καλοκαίρι είχαμε ανοδική πορεία, γεγονός που πιστεύω ότι θα συνεχισθεί, καθώς υπάρχει ανταπόκριση τόσο από τον Ε.Ο.Τ., όσο και από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Βέβαια, πρέπει να τονίσουμε ότι χρειάζονται σοβαρές προσπάθειες για αλλαγή του σκηνικού στην ελληνική κρουαζιέρα. Το καμποτάζ, που σημαίνει ότι δεν μπορούν άλλες εταιρίες, που έχουν ξένες σημαίες να κάνουν κρουαζιέρες από και προς την Ελλάδα, εάν δεν πληρούν τις ελληνικές προϋποθέσεις, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα. Έτσι τα πλοία πρέπει οπωσδήποτε να πάνε στο εξωτερικό, είτε για να αποβιβάζουν, είτε για να επιβιβάσουν.

Αυτό είναι η κακή κληρονομιά του παρελθόντος, τότε που το καμποτάζ εξυπηρετούσε τις λίγες οικογένειες Ελλήνων πλοιοκτητών. Παλιά δηλαδή τα πράγματα ήτανε πολύ πιο δύσκολα. Εάν δεν ήσουν Έλληνας, οπότε δεν μπορούσες να έχεις το 51% της πλοιοκτησίας, δεν μπορούσες να έχεις ελληνική σημαία. Εφόσον δεν είχες ελληνική σημαία, δεν μπορούσες να επιβιβάσεις και να αποβιβάσεις κόσμο σε ελληνικό μέρος. Τώρα το σκηνικό άλλαξε. Η κοινοτική σημαία αρκεί, δεν είναι απαραίτητη η ελληνική σημαία. Όμως η εταιρία θα πρέπει να πληροί τις προϋποθέσεις της ελληνικής νομοθεσίας, που έχει να κάνει με πληρώματα.

TDN: Πιστεύετε ή γνωρίζετε αν υπάρχει ενδιαφέρον από ξένες εταιρίες να δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα;

Σ.Χ.: Ενδιαφέρον υπάρχει από ξένες εταιρίες και μάλιστα μεγάλο. Αν αποφασίσει η Ελληνική Κυβέρνηση να δεχτεί τα ξένα πλοία, θα πρέπει να τους ενημερώσει ότι τα πράγματα άλλαξαν εδώ και ότι πλέον μπορούν να κάνουν κυκλικές κρουαζιέρες από την Ελλάδα. Η κάθε εταιρία κάνει πλάνα για μετά από 1, 2, 5 χρόνια, δεν μπορεί λοιπόν να αλλάξει τα προγράμματα της ξαφνικά να αρχίσει να κάνει κρουαζιέρες από Ελλάδα. Θέλει προετοιμασία. Το όφελος όμως σε μια τέτοια περίπτωση θα ήταν τεράστιο για την χώρα μας. Αναλογισθείτε ότι όταν έρχεται ένα κρουαζιερόπλοιο να κάνει κρουαζιέρα, από την Ελλάδα, επιβιβάζονται και αποβιβάζονται κάποιες χιλιάδες κόσμος. Αυτοί δεν έρχονται μόνο για να πάνε κρουαζιέρα, αλλά θα μείνουν στο ξενοδοχείο, πριν ή μετά την κρουαζιέρα, θα μεταφερθούν, θα φάνε, θα κάνουν ψώνια. Βέβαια πολύ σοβαρό είναι και το γεγονός ότι όλες αυτές οι εταιρίες, όπως και η Costa, έχουν μεγάλο διαφημιστικό budget.

Ο προϋπολογισμός αυτός για την Costa είναι 100 εκατ. ευρώ. Αν κάνει, λοιπόν, κρουαζιέρα από την Ελλάδα, ένα μέρος από τα 100 εκατ. ευρώ προϋπολογισμού θα πάνε στην Ελλάδα. `Αρα διαφημίζουμε τον τόπο μας. Αυτοί που θα βγούνε και θα δούνε, θα μείνουν, θα αφήσουν χρήματα εδώ. Με τα λάθη του παρελθόντος, όπου λόγω του καμποτάζ, δεν τους επιτρέπαμε να κάνουν επιβίβαση και αποβίβαση από τα λιμάνια μας, καταφέραμε να φτιάξουν ωραία λιμάνια οι γείτονες μας. Θυμάμαι ότι παλιότερα οι εταιρίες που ήθελαν να κάνουν κρουαζιέρες από τη χώρα μας εισέπρατταν αρνητική απάντηση, με αποτέλεσμα να πηγαίνουν στην Τουρκία και την Ιταλία. Έλεγαν, λοιπόν, “δεν πειράζει, η ίδια κρουαζιέρα θα αρχίσει από Ιταλία και θα τελειώνει Τουρκία και αντίστροφα θα αρχίζει από Τουρκία και θα τελειώνει Ιταλία”.

TDN: Το λιμάνι του Πειραιά, με τις νέες υποδομές μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, πιστεύετε ότι πληροί τις προϋποθέσεις για τα κρουαζιερόπλοια, κυρίως τα ξένα που είναι ιδιαίτερα μεγάλα; Υπάρχουν προβλήματα εκεί;

Σ.Χ.: Υπάρχουν προβλήματα με τις προσεγγίσεις των κρουαζιερόπλοιων. Όμως αν υπάρχει θέληση υπάρχουν και λύσεις. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα: Εμείς είχαμε ένα κρουαζιερόπλοιο πριν λίγες μέρες, που ξεκινάει και τελειώνει κρουαζιέρα στην Ελλάδα και δεν το πιάνει το καμποτάζ. Υπήρχε, επίσης, και το κρουαζιερόπλοιο μιας άλλης εταιρίας που κάνει το ίδιο δρομολόγιο. Συνεννοηθήκαμε λοιπόν οι δύο εταιρίες πως θα κάνουμε τη δουλειά μας, ώστε να μην συμπέσουμε γιατί οι αριθμοί των επιβατών είναι μεγάλοι. Εμείς συγκεκριμένα αποφασίσαμε να κάνουμε το check-in μέσα στο βαπόρι για να ελευθερώσουμε το χώρο των αναχωρήσεων στον ΟΛΠ.
Εάν όμως υπάρχουν περισσότερα μεγάλα κρουαζιερόπλοια, τότε υπάρχει σοβαρό πρόβλημα.

TDN: Ποιες είναι οι τάσεις στην κρουαζιέρα και πως την βλέπει ο Έλληνας ταξιδιώτης;

Σ.Χ.: Δεν είναι μόνο ο Έλληνας, αλλά σε όλο το κόσμο τα ποσοστά εκείνων που έχουν πάει κρουαζιέρα είναι πολύ μικρά. Αν θυμάμαι καλά στην Αμερική είναι 4,6% και στην Ευρώπη 1,7%. Ευρωπαίοι, που έχουν πάει μια φορά στη ζωή τους κρουαζιέρα.

Ως εκ τούτου υπάρχουν πολύ μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης της κρουαζιέρας. Για αυτό λοιπόν βλέπουμε τις πολύ μεγάλες εταιρίες, όπως είναι η Carnival, να χτίζουνε βαπόρια με τέτοιο ρυθμό, ώστε να μην υπάρχει διαθέσιμο ναυπηγείο για να μπορέσει να δεχτεί άλλες παραγγελίες. Και εν συνεχεία, βλέπουμε ότι η κρουαζιέρα έχει πάψει να είναι εκείνο το μυθικό προϊόν, που παρέπεμπε στον Ωνάση και σε κάποια αμύθητα ποσά. Τώρα πια οι κρουαζιέρες είναι οι πιο φτηνές διακοπές, αν υπολογίσει κάποιος τι παίρνει από αυτό που πληρώνει. Δηλαδή εάν πάει κάποιος ταξίδι στην Ευρώπη δεν θα βρει δωμάτιο σε ξενοδοχείο 4 αστέρων, κατά τη διάρκεια μέσης περιόδου, κάτω από 70-80 ευρώ το άτομο με πρωινό. Για τις 7 μέρες δηλαδή χρειάζεται κανείς 500-550 ευρώ, μόνο για τον ύπνο και το πρωινό. Στις διακοπές όμως δεν θα φας, δεν θα διασκεδάσεις; Με το κρουαζιερόπλοιο τα έχεις όλα. Έχεις πρωινό τόσο καλό, που δεν προσφέρεται σε κανένα ξενοδοχείο του κόσμου.

Καθ` όλη τη διάρκεια της ημέρας υπάρχει φαγητό (πρωινό, στις 11.00, μεσημεριανό, στις 17.00, βραδινό καθώς και μεσονύκτιο). Από πλευράς διασκέδασης, ο επιβάτης έχει τη δυνατότητα ν΄ ακούσει μουσική, να χορέψει, να δει θεατρικές παραστάσεις, σινεμά και πολλά άλλα….Όλα αυτά είναι μέσα στην τιμή, η οποία κυμαίνεται στα 1.200 – 1.300 την εβδομάδα.

TDN: Που οφείλετε το γεγονός ότι αν και οι κρουαζιέρες είναι σχετικά προσιτές οικονομικά, τα ποσοστά των ανθρώπων που κάνουν κρουαζιέρα είναι τόσο μικρά;

Σ.Χ.: Διότι οι άνθρωποι δεν την ξέρουν την κρουαζιέρα. Αν ρωτήσεις έξω τον οποιοδήποτε άνθρωπο, θα δεις ότι δεν ξέρει τι είναι κρουαζιέρα. Η λέξη κρουαζιέρα ιδίως στην Ελλάδα είναι παρεξηγημένη, καθώς λίγοι είναι ακόμα και οι τουριστικοί πράκτορες που καταλαβαίνουν τι είναι η κρουαζιέρα. Μέχρι και τα Ferry κάνουν κρουαζιέρα, μα το ferry είναι ferry, χτίστηκε για να μεταφέρει ανθρώπους και αυτοκίνητα μαζί.

Η φιλοσοφία της κρουαζιέρας όμως είναι άλλη. Ο σχεδιασμός ενός κρουαζιερόπλοιου μεταξύ άλλων, έχει ως στόχο να μην πλήξει ο επιβάτης, να περάσει καλά.

Το κρουαζιερόπλοιο είναι ένα πλωτό, υπερπολυτελές ξενοδοχείο, το οποίο κάθε μέρα
βρίσκεται και σε έναν άλλο προορισμό.

Από εκεί λοιπόν ξεκινάμε. Όταν λοιπόν το τοπίο είναι τόσο μπερδεμένο, οι πράκτορες καλούνται να εξηγήσουν στον κόσμο τι εννοούμε με τη λέξη κρουαζιέρα, και οι πράκτορες πρέπει να μάθουν τι σημαίνει κρουαζιέρα. Επίσης, πρέπει να γνωρίζετε ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει και οι ηλικίες των επιβατών είναι πλέον μικρότερες. Στην Costa, π.χ. ο μέσος όρος ηλικίας των επιβατών της είναι 40 ετών.

TDN: Τι εθνικότητας είναι κυρίως οι επιβάτες σας;

Σ.Χ.: Ένα ποσοστό της τάξης του 53% είναι Ιταλοί, ενώ το ποσοστό των Αμερικάνων δεν υπερβαίνει το 10%. Σε μικρότερα ποσοστά είναι όλες οι άλλες εθνικότητες.

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

29/03/2024
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024