Τελευταία νέα
ΑρχικήΤεχνολογίαInternet και MobileΡόδος: Σημαντική η έλλειψη Οργανισμών Διαχείρισης και Μάρκετινγκ Τουριστικών Προορισμών
Ηλεκτρονικά Συστήματα Διαχείρισης & Μάρκετινγκ Τουριστικών Προορισμών

Ρόδος: Σημαντική η έλλειψη Οργανισμών Διαχείρισης και Μάρκετινγκ Τουριστικών Προορισμών

Με ιδιαίτερη επιτυχία και με τη συμμετοχή πολλών εκπροσώπων επιχειρηματιών και οργανισμών του τουριστικού κλάδου και της τοπικής κοινωνίας, ολοκληρώθηκε η δεύτερη διαβούλευση της ομάδας του e-business forum «Ηλεκτρονικά Συστήματα […]

Με ιδιαίτερη επιτυχία και με τη συμμετοχή πολλών εκπροσώπων επιχειρηματιών και οργανισμών του τουριστικού κλάδου και της τοπικής κοινωνίας, ολοκληρώθηκε η δεύτερη διαβούλευση της ομάδας του e-business forum «Ηλεκτρονικά Συστήματα Διαχείρισης & Μάρκετινγκ Τουριστικών Προορισμών<...>, ΗΣΔΜΤΠ», τη Δευτέρα, 3 Σεπτεμβρίου, στη Ρόδο. Η διαβούλευση πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της Δωδεκανησιακής Εταιρείας Ανάπτυξης & Προόδου (ΔΕΤΑΠ).

Συντονιστές της ομάδας αυτής του E-Business Forum είναι οι κύριοι Ευάγγελος Χρήστου (από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου) και Παναγιώτης Κασσιανίδης (από το Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης), ενώ Rapporteurs της ομάδας εργασίας είναι η κυρία Μαριάννα Σιγάλα (από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου) και Σπύρος Αβδημιώτης (από το Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης).

Στον απόηχο της εξίσου επιτυχημένης διαβούλευσης που έγινε στις 16/6/2007 στην Κεφαλλονιά, στη δεύτερη αυτή συνάντηση, η ομάδα εργασίας επικεντρώθηκε στην διαδικασία προώθησης του τουριστικού προϊόντος μέσα από τη δημιουργία ενός ενιαίου οργανισμού ηλεκτρονικής προώθησης και στη συνέχεια προχώρησε στον εντοπισμό των εμποδίων και παραγόντων (π.χ. οργανωσιακών, εκπαιδευτικών, επιχειρησιακών, πολιτικών κλπ.) που μπορούν να επηρεάσουν την πλήρη ανάπτυξη, χρηματοδότηση και οργάνωση (τεχνολογική και λειτουργική) των ΗΣΔΜΤΠ στην Ελληνική τουριστική βιομηχανία εν γένει και την τοπική τουριστική δραστηριότητα ειδικότερα. Απώτερος σκοπός της διαβούλευσης ήταν η ανάπτυξη ζητημάτων που σχετίζονται με τον ρόλο των ΗΣΔΜΤΠ στη βιώσιμη ανάπτυξη του τουριστικού προορισμού και στην λήψη αποτελεσματικών αποφάσεων για τη διαμόρφωση ανάλογης αναπτυξιακής τουριστικής πολιτικής σε νησιωτικούς προορισμούς.

Ο κύριος άξονας των ομιλιών και των ερεθισμάτων που τέθηκαν στη διαβούλευση για την έναρξη και προώθηση του διαλόγου έγιναν από:

  • Την Δρ. Μαριάννα Σιγάλα, Πανεπιστημίου Αιγαίου, η οποία ανέπτυξε ένα θέμα σχετικά με τις «Εφαρμογέ́ς Ηλεκτρονικών Συστημάτων Διαχείρισης και Μάρκετινγκ Προορισμών (Destination Management Systems, DMS) και ο ρόλος τουs στη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη»
  • Τον κ. Σπύρο Αβδημιώτη, ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης, ο οποίος κατέδειξε χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα την Χαλκιδική την «Εφαρμογή των ψηφιακών χαρτών για τη βιώσιμη προώθηση τουριστικών προορισμών»
  • Τους κκ. Καβουκλή Ηρακλή, Project Manager ΔΕΤΑΠ, Καθηγητής Εφαρμογών ΑΣΤΕΡ και Απόστολο Κώστα, Συνεργάτη ΔΕΤΑΠ, Υπ. Διδάκτωρ Δ.Π.Μ.Σ. Τουρισμού, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, οι οποίοι περιέργραψαν και ανέλυσαν τις λειτουργίες και σχεδιασμό του «Ηλεκτρονικό Σύστημα Διαχείρισης Προορισμών – Η περίπτωση των Δωδεκανήσων»
  • Τον κ. Θεόδωρο Κουμέλη, Διευθύνων Σύμβουλο της Travel Media Applications, ο οποίος τόνισε τη σημαντικότητα της μετάβασης του τουρισμού από το .com και το .gr στο .travel (dot travel) που υποστηρίζεται από 120 διεθνείς τουριστικούς φορείς από όλο τον κόσμο, και έδωσε πληροφορίες και οδηγίες προς τους τουριστικούς φορείς και επαγγελματίες για το πώς μπορούν να προχωρήσουν στην μετάβαση του οργανισμού ή της επιχείρησής τους στο “dot travel”.

Οι εργασίες της διαβούλευσης εμπλουτίστηκαν και διανθίστηκαν επίσης και από τις πολύ εύστοχες παρατηρήσεις και παρεμβάσεις των επαγγελματιών της τοπικής τουριστικής βιομηχανίας καθώς και των εκπροσώπων των τουριστικών φορέων της Ρόδου. Τα κύρια συμπεράσματα που προέκυψαν από τη συζήτηση, η οποία διήρκησε περισσότερο από 3 ώρες, είναι τα εξής:

  • Η έλλειψη ενός ενιαίου φορέα διαχείρισης της ηλεκτρονικής προβολής της περιοχής. Επισημάνθηκε ότι, γενικά στην Ελλάδα και όχι μόνο στη Ρόδο, ενώ υπάρχουν πολλοί φορείς, όπως π.χ. ενώσεις ξενοδοχείων, ΟΤΑ, επιμελητήρια, κλπ., οι οποίοι ασκούν πολιτική και μάρκετινγκ του προορισμού, πολύ σπάνια οι ενέργειες των φορέων αυτές είναι συντονισμένες και σε κοινή γραμμή. Για το λόγο αυτό τονίστηκε η ανάγκη δημιουργίας και λειτουργίας ενός οργανισμού διαχείρισης και μάρκετινγκ του τουριστικού προορισμού, που σκοπό θα έχει των συντονισμό των ενεργειών των διάφορων φορέων αλλά και την επίτευξη ομοφωνίας και σύζευξης των ενεργειών και συμφερόντων των διαφορετικών ομάδων συμφερόντων που υπάρχουν σε κάθε τουριστικό προορισμό.
  • Για την οργανωσιακή μορφή του οργανισμού διαχείρισης του προορισμού υπογραμμίστηκε ότι σημαντικό είναι ο φορέας αυτός να έχει τη μορφή μιας σύμπραξης ιδιωτικού και δημόσιου φορέα ή εναλλακτικά ενός δημόσιου φορέα. Η ύπαρξη του δημόσιου φορέα είναι σημαντική έτσι ώστε να μπορεί ο οργανισμός αυτός να ασκεί πολιτική και lobbying όχι μόνο σε θέματα μάρκετινγκ αλλά και σε θέματα διαχείρισης του προορισμού.
  • Έγινε εμφανές από την συζήτηση, αλλά και από την εμπειρία που αποκομίστηκε μέσω της ανάπτυξης του ΗΣΔΜΤΠ της Ρόδου, ότι είναι σημαντικό ο οργανισμός αυτός διαχείρισης ενός προορισμού να έχει πρόσβαση σε ιστορικά και επικαιροποιημένα στατιστικά στοιχεία, έρευνες και μελέτες σχετικά με την τουριστική βιομηχανία. Όμως ενώ διαπιστώθηκε η αναγκαιότητα εύρεσης έγκυρων και επικαιροποιημένων δεδομένων τουριστικής υφής, προκειμένου να αποκτηθεί καθαρή εικόνα του προορισμού, οι παρευρισκόμενοι τόνισαν την έλλειψη στοιχείων και πληροφοριών στην ελληνική βιομηχανία σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Η κατάσταση αρχίζει να βελτιώνεται όπου υπηρεσίες όπως π.χ. η ΕΣΥΕ υιοθετεί ολοένα και περισσότερο διεθνή πρότυπα συλλογής στοιχείων (έτσι ώστε να είναι δυνατή η σύγκριση εθνικών με διεθνείς μελέτες). Η συλλογή στοιχείων σε τοπικό επίπεδο είναι πιο δύσκολη και η δυνατότητα συλλογής στοιχείων απευθείας από την πηγή, π.χ. από τους επιχειρηματίες, συζητήθηκε. Τα προβλήματα όμως αυτής της πρακτικής είναι πολλά, όπως π.χ. η επιβεβαίωση της αξιοπιστίας των στοιχείων, η προστασία και τήρηση της ανωνυμίας των επιχειρηματιών και των ευαίσθητων ανταγωνιστικών τους πληροφοριών και η θέληση επιχειρηματιών να μοιραστούν ευαίσθητες ή μη πληροφορίες με άλλους.
  • Ένας από τους σημαντικότερους ανασταλτικούς παράγοντες δημιουργίας ενός ΗΣΔΜΤΠ στην Ελλάδα αποδείχθηκε να αποτελεί το γεγονός ότι πολύ σπάνια ελληνικοί τουριστικοί προορισμοί έχουν δημιουργήσει έναν οργανισμό με μια αποτελεσματική δομή, οργανόγραμμα και επιχειρηματικές λειτουργίες έτσι ώστε να διαχειρίζεται θέματα και προβλήματα του τουριστικού προορισμού. Με άλλα λόγια, δεν είναι δυνατό να προσπαθούμε να ψηφιοποιήσουμε τις λειτουργίες ενός οργανισμού ή φορέα εάν δεν υπάρχει ο φορέας και οι λειτουργίες αυτού στην πραγματικότητα.
  • Λόγω της ύπαρξης πολλών ιστοσελίδων και ενεργειών μάρκετινγκ για την προώθηση της Ρόδου (αλλά και άλλων ελληνικών προορισμών) προτάθηκε να υιοθετηθεί το μοντέλο οργάνωσης και προβολής που έχει ακολουθήσει ο βρετανικός οργανισμός τουρισμού, όπου από εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο οι διάφοροι φορείς διαχείρισης προορισμών υιοθετούν την ίδια πλατφόρμα, δομή και λειτουργίες ενός ΗΣΔΜΤΠ.

Εν κατακλείδι, οι εργασίες της δεύτερης διαβούλευσης της ομάδας του e-business forum στα Ηλεκτρονικά Συστήματα Διαχείρισης και Μάρκετινγκ Τουριστικών Προορισμών ήταν μια ευχάριστη και χρήσιμη εμπειρία για όλους τους συμμετέχοντες. Κοινή ευχή και σκοπός όλων είναι τα συμπεράσματα της διαβούλευσης να προβληματίσουν και να εφαρμοστούν όσο γίνεται περισσότερο από τους αρμόδιους φορείς και τουριστικούς επαγγελματίες της Ρόδου και άλλων τουριστικών προορισμών.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
Ετικέτες
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024