Ροή Ειδήσεων:

Smalled text size Larger text size

Transparent City

30 November -1, 00:00

Transparent City

ΑΟΡΑΤΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ/ ΔΙΑΦΑΝΗΣ ΠΟΛΗ

Το πρόβλημα του αόρατου είναι στην ουσία του πρόβλημα διαφάνειας.

Το 1963 ο Colin Rowe στο άρθρο του Transparency : Literal and Phenomenal ορίζει το πλαίσιο της συζήτησης: "Καταρχήν σε κάθε έρευνα για την διαφάνεια πρέπει πιθανώς να οριστεί μια βασική διάκριση. Η διαφάνεια μπορεί να αποτελεί μια εγγενής ιδιότητα της ύλης- όπως σε ένα πλέγμα ή ένα υαλοπέτασμα, ή μπορεί να είναι μια εγγενής ποιότητα οργάνωσης". Ως οργανωτική ποιότητα "διαφάνεια είναι η ταυτόχρονη αντίληψη διαφορετικών χωρικά τοποθεσιών".

Το ξενοδοχείο μπορεί να είναι κυριολεκτικά αόρατο μόνο στο βαθμό που τα οικοδομικά υλικά είναι διαφανή. Ή μπορεί να είναι φαινομενικά διαφανές ως αναπόσπαστο κομμάτι μιας διφορούμενης οντότητας. Η διαφανής πόλη είναι ένα πεδίο ταυτόχρονων χωρικών αντιλήψεων. Οι χώροι αλληλεπικαλύπτονται και τα γεγονότα είναι ταυτόχρονα.

Το ξενοδοχείο ως επίκεντρο αστικής χαλαρότητας υπονοεί κάποιες ποιότητες κλίμακας, εικονογραφίας και προγράμματος οι οποίες σε πολλά επίπεδα έρχονται σε αντίθεση με το άναρθρο Αθηναϊκό αστικό χάος. Σύμφωνα με τον Rowe , η πρόταση πρέπει μάλλον να αντιμετωπίσει αυτά τα ζητήματα ως "ξεκέθαρα διφορύμενα", παρά να συμβιβαστεί σε μια διφορούμενη καθαρότητα.

Το αόρατο ξενοδοχείο αποτελείται από τα ίδια υλικά που συνιστούν την Αθήνα: μπαλκόνια, στενός κτιριακός όγκος, μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος, συμφόρηση. Το πανταχού παρόν μπαλκόνι τσακίζει για να μετατραπεί σε ατομική πισίνα στις σουίτες, ή ιστός εσωτερικών διαδρόμων που συλλαμβάνει τις δημόσιες λειτουργίες. Τα πάντα εντάσσονται σε υπερεπιμήκεις όγκους με 15μ πλάτος και 27μ ύψος που διασχίζουν οικοδομικά τετράγωνα και γεφυρώνουν δρόμους, σε ένα οικόπεδο που ακολουθεί υπάρχοντα ανοίγματα και υποθετικές μεσιτικές ευκαιρίες. Τα καθημερινά στοιχεία της πόλης, εφαρμοζόμενα σε ένα άλλο επίπεδο τόσο προγραμματικά όσο και χρηματοδοτικά, αναπλάθονται και δημιουργούν χώρους αφιερωμένους στην αργία και την χαλαρότητα.

Ξενοδοχείο και πόλη διαπλέκονται σε έναν διαφανή ιστό όπου οι φιγούρες εναλλάσσουν ρόλους ανάμεσα στο φόντο και στο πρώτο πλάνο. Η έννοια της ορατότητας υποχωρεί προς όφελος της αναγνώρισης , και η εστία του αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος μετατοπίζεται από το ορατό αντικείμενο στο αναγνωρίσιμο μοτίβο .

Ο σχεδιασμός του ξενοδοχείου είναι ένας διαρκής σχεδιασμός μοτίβου. Από την τομή και την όψη, μέχρι μια ατέλειωτη σειρά επιλογών ανάμεσα σε πλέγματα, ταπετσαρίες, χαλιά, χαρτοπετσέτες. Η πρόταση επιχειρεί να συγκεντρώσει αυτή τη διαδικασία στη βάση μιας ενιαίας σύλληψης σε επίπεδο πόλης.

Η διαφανής πόλη είναι ένα πεδίο ταυτόχρονων χωρικών αντιλήψεων. Οι χώροι αλληλεπικαλύπτονται και τα γεγονότα είναι ταυτόχρονα.

Το ξενοδοχείο αποτελείται από τα ίδια υλικά που συνιστούν την Αθήνα. Το πανταχού παρόν μπαλκόνι τσακίζει για να μετατραπεί σε ατομική πισίνα στις σουίτες, ή ιστός εσωτερικών διαδρόμων που συλλαμβάνει τις δημόσιες λειτουργίες. Τα πάντα εντάσσονται σε υπερεπιμήκεις όγκους με 15μ πλάτος και 27μ ύψος που διασχίζουν οικοδομικά τετράγωνα και γεφυρώνουν δρόμους.

Ξενοδοχείο και πόλη διαπλέκονται σε έναν διαφανή ιστό όπου οι φιγούρες εναλλάσσουν ρόλους ανάμεσα στο φόντο και στο πρώτο πλάνο. Η έννοια της ορατότητας υποχωρεί προς όφελος της αναγνώρισης , και η εστία του αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος μετατοπίζεται από το αντικείμενο στο μοτίβο .

Η πρόταση επιχειρεί να συγκεντρώσει τη διαδικασία σχεδιασμού του ξενοδοχείου, μέχρι την εσωτερική διακόσμηση, στη βάση μιας ενιαίας σύλληψης σε επίπεδο πόλης.

 

Χριστίνα Λουκοπούλου (1966). Αποφοίτησε από την Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ το 1990 και πήρε το πτυχίο Master in Architecture στο Harvard University ως υπότροφος Fulbright (1992).

Ηρώ Μπερτάκη (1966). Αποφοίτησε από την Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ το 1990 και πήρε το πτυχίο Master in Architecture στο Harvard University (1992).

Κωστής Πανηγύρης (1965). Αποφοίτησε από την Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ το 1990 και πήρε το πτυχίο Master in Architecture στο Harvard University (1992).

Ίδρυσαν το αρχιτεκτονικό τους γραφείο στην Αθήνα το 1994. Έκτοτε έχουν εκπονήσει πολλές μελέτες ιδιωτικών και δημοσίων κτιριακών έργων και έχουν τιμηθεί με διακρίσεις και πρώτα βραβεία σε πανελλήνιους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς. Έργα τους έχουν παρουσιαστεί σε ομαδικές εκθέσεις αρχιτεκτονικής και έχουν δημοσιευτεί σε αρχιτεκτονικά περιοδικά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Share |
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top