Ροή Ειδήσεων:

Smalled text size Larger text size

Η Ελληνική Αγορά Αερομεταφορών

30 Νοέμβριος -1, 00:00

Η Ελληνική Αγορά Αερομεταφορών

Η τραχιά γεωμορφολογία της Ελλάδας με τα δεκάδες μικρότερα και μεγαλύτερα νησιά δημιουργεί εκτεταμένο δίκτυο, το οποίο πρέπει να καλύψει, ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες, η αεροπορική εταιρία που δραστηριοποιείται στην εσωτερική αγορά. Πολλά όμως από αυτά τα νησιά δεν προσφέρουν αρκετή επιβατική κίνηση για να καταστούν οι διαδρομές αυτές επικερδείς και για αυτό το λόγο επιχορηγούνται από την Κυβέρνηση ως παροχές υπηρεσιών δημοσίου συμφέροντος. Οι κυρίως μικρές αποστάσεις του εσωτερικού δικτύου σημαίνει ότι οι αερομεταφορείς χάνουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα, σε σχέση με τα άλλα μέσα μεταφορών και οι υψηλοί φόροι του αεροδρομίου, οι συχνές απεργίες και οι καθυστερήσεις εντείνουν ακόμα περισσότερο αυτό το μειονέκτημα. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αυξημένος ανταγωνισμός από τα άλλα μέσα μεταφοράς: τα πλοία και τα τρένα ανταγωνίζονται τόσο σε σχέση με τα ναύλα όσο και με την ταχύτητα και την ποιότητα υπηρεσιών. Επιπλέον, μετά από τις σημαντικές επενδύσεις που έγιναν για την βελτίωση των υποδομών οδοποιίας πολλοί Έλληνες επιλέγουν να μεταβούν με το αυτοκίνητό τους στο προορισμό τους κι όχι να επιβιβαστούν σε αεροπλάνα. Καθώς η Ελλάδα εξαρτάται οικονομικά σε μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό, οι Ελληνικές αερομεταφορές χαρακτηρίζονται από υψηλή εποχικότητα με αυξημένη κίνηση τους καλοκαιρινούς μήνες και μειωμένη κίνηση τους χειμερινούς μήνες. Υπάρχουν επίσης πολλές πτήσεις τσάρτερ, που κατευθύνονται κατευθείαν από τις Ευρωπαϊκές πόλεις στα δημοφιλή Ελληνικά νησιά, χωρίς να διέρχονται από το αεροδρόμιο της Αθήνας. `Αλλο ένα επίσης χαρακτηριστικό αποτελούν οι πολυάριθμες Ελληνικές κοινότητες μεταναστών στο εξωτερικό, οι οποίοι επιλέγουν σχεδόν πάντα τον εθνικό αερομεταφορέα για να πετάξουν προς την πατρίδα. Ο τουρισμός επηρεάζεται σημαντικά από την οικονομική και πολιτική κατάσταση των ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής κι έτσι η επιβατική κίνηση προς την Ελλάδα επηρεάστηκε αρνητικά την δεκαετία του 1990 από τον Πόλεμο του Κόλπου και την Γιουγκοσλαβική κρίση. Από την άλλη όμως η στρατηγική θέση της Ελλάδας στα Βαλκάνια έχει προσδώσει στην χώρα ηγετικό ρόλο στην προσπάθεια να επεκταθούν οι εμπορικές συναλλαγές στην περιοχή. Η οργάνωση στην Ελλάδα σημαντικών διεθνών αθλητικών γεγονότων - το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Στίβου το 1997, το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Καλαθοσφαίρισης το 1998 και φυσικά οι Ολυμπιακοί Αγώνες το 2004 - έδωσαν επιπλέον ώθηση στην επιβατική κίνηση προς την χώρα. Από το 1956 έως το 1975, η Ολυμπιακή Αεροπορία, ιδιοκτησία του Αριστοτέλη Ωνάση, είχε αποκλειστικό μονοπώλιο στις αερομεταφορές στην Ελλάδα. Η Ολυμπιακή πέρασε στον έλεγχο του κράτους το 1974 αλλά από το 1997 η μέχρι τότε κερδοφόρα εταιρία άρχισε να καταγράφει σημαντικές ζημίες. Το μονοπώλιο της Ολυμπιακής και οι συνεχείς επιδοτήσεις από την εκάστοτε κυβέρνηση ήταν αυτά που βοήθησαν την εταιρία να επιβιώσει. Με την προσχώρηση της Ελλάδας στην ΕΟΚ και την μεταγενέστερη πλήρη απελευθέρωση της βιομηχανίας των αερομεταφορών το 1997, το μονοπωλιακό καθεστώς κατέρευσε και η κρατική Ολυμπιακή έχασε το μονοπώλιο της και η αγορά των αερομεταφορών πέρασε από μονοπωλιακή κατάσταση σε περιβάλλον ελεύθερου ανταγωνισμού. Όπως και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, η απελεύθερωση συνέβαλε αρχικά στην δημιουργία πολλών ιδιωτικών αεροπορικών εταιρίων, σε κάποια μάλιστα χρονική στιγμή λειτουργούσαν στη χώρα εννέα αεροπορικές εταιρίες, αριθμός υπερβολικά μεγάλος για μια τόσο μικρή χώρα. Αντίθετα όμως με ότι συνέβη στις άλλες χώρες της Ε.Ε., η απελευθέρωση δεν συνοδεύτηκε από την ιδιωτικοποίηση του εθνικού αερομεταφορέα (flag carrier). Ελάχιστες αεροπορικές εταιρίες κατάφεραν να επιβιώσουν στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον, και σήμερα οι ελληνικές αερομεταφορές κυριαρχούνται από δύο βασικούς παίκτες, την Ολυμπιακή και την Aegean Airlines. Παρά τα προβλήματα στα Βαλκάνια και στην Μέση Ανατολή που προκάλεσαν σημαντική πτώση στην επιβατική κίνηση την περίοδο από το 1997 έως το 2000, σημειώθηκε σημαντική αύξηση στην επιβατική κίνηση, η οποία οφείλετο κυρίως στην μείωση των ναύλων που προκάλεσε ο έντονος ανταγωνισμός. Η αύξηση παρόλα αυτά δεν ήταν αυτή που αναμενόταν. Το μερίδιο αγοράς της Ολυμπιακής μειώθηκε σημαντικά. Τα χρόνια οικονομικά προβλήματα, οι εργασιακές αναταραχές και οι συνεχείς καθυστερήσεις βοήθησαν το βασικό ανταγωνιστή της, την ιδιωτική Aegean Airlines, να ελέγξει, δίνοντας έμφαση στην ποιότητα υπηρεσιών και στην χρονική συνέπεια, το 2001 το 40% της εσωτερικής αγοράς. Καθώς όλοι οι άλλοι ανταγωνιστές εξαφανίστηκαν από το προσκήνιο, οι δύο ανταγωνιστές σταμάτησαν να ανταγωνίζονται μέσω της προσφοράς δελεαστικών τιμών, και επικεντρώθηκαν στην προσέλκυση των επιβατών της business class. Η Ολυμπιακή οφείλει ως εθνικός αερομεταφορέας να εξυπηρετεί πολλά δρομολόγια δημοσίου συμφέροντος προς τα απομακρυσμένα και αραιοκατοικημένα νησιά, τα οποία δεν συνδέονται ακτοπλοϊκά. Αν και αυτά τα δρομολόγια επιχορηγούνται, αυτές οι λειτουργίες επιβαρύνουν οικονομικά τον αερομεταφορέα. Υπήρξαν πολλές προσπάθειες για να διασφαλισθεί η επιβίωση του εθνικού αερομεταφορέα μέσω αναδιάρθρωσης και / ή ιδιωτικοποίησης, αλλά χωρίς αποτέλεσμα μέχρι σήμερα.

Share |
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top