Ροή Ειδήσεων:

Smalled text size Larger text size

Η Νορβηγική Αγορά Αερομεταφορών

30 Νοέμβριος -1, 00:00

Η Νορβηγική Αγορά Αερομεταφορών

Η Νορβηγία, παρά το μικρό πληθυσμό της, παρουσιάζει ασυνήθιστα υψηλή ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια στο εσωτερικό της χώρας, επειδή η ιδιαίτερη γεωμορφολογία με τα αμέτρητα φιορδ και τις απροσπέλαστες οροσειρές σημαίνει ότι το οδικό δίκτυο είναι αργό και χαμηλής ποιότητας. Επιπλέον, υπάρχουν σημαντικές αποστάσεις μεταξύ των μητροπολιτικών αστικών κέντρων, καθώς οι μεγάλες πόλεις βρίσκονται στο νότιο μέρος της χώρας και κατά μήκος της δυτικής ακτής, ενώ το βόρειο μέρος της χώρας είναι αραιοκατοικημένο. Οι 4,5 εκατομμύρια κάτοικοι εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις αερομεταφορές ακόμα και για μικρές αποστάσεις. Το 2001, 26 εκατομμύρια επιβάτες πέρασαν από τα 54 αεροδρόμια της χώρας με το 48,6% να κινείται σε δρομολόγια εσωτερικού. Λόγω αυτής της εξάρτησης από τις αερομεταφορές από και προς τις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, η Νορβηγική κυβέρνηση έχει ορίσει τα μισά περίπου από τα δρομολόγια του εσωτερικού της χώρας ως υπηρεσίες δημοσίου συμφέροντος. Ιστορικά, τρεις είναι οι αερομεταφορείς που εξυπηρετούν το εσωτερικό δίκτυο της χώρας. Μέχρι το 1987, κάθε δρομολόγια εκτελείτο από ένα μόνο αερομεταφορέα. Το 1956, εκχωρήθηκε στην SAS, τον σκανδιναβικό «εθνικό αερομεταφορέα», δικαίωμα να εκτελεί δρομολόγια στο βορρά της χώρας και αυτά μεταξύ του βορρά και του νότου, ενώ η ιδιωτική Braathens διατηρούσε τα δικαιώματα πτήσεων στο νότο. Η SAS είχε επίσης το δικαίωμα να πραγματοποιεί το πιο δημοφιλές δρομολόγιο, το Όσλο - Μπέργκεν. Ο τρίτος αερομεταφορέας Widerøe συνέδεε τα πιο απομονωμένες κοινότητες, που βρίσκονταν κατά μήκος των ακτογραμμών. Από το 1987, επετράπη και στις δύο αεροπορικές εταιρίες, Braathens και SAS, να πραγματοποιούν πτήσεις στα τρία δρομολόγια με την πιο μεγάλη κίνηση (Oslo προς Μπέργκεν, Stavanger και Trondheim). Τον Απρίλιο του 1994 απελευθερώθηκαν όλα τα δρομολόγια εκτός από αυτά μεταξύ των μικρότερων αεροδρομίων (‘kortbanenettet’). Παρά την απελευθέρωση όμως δεν μπήκαν στην αγορά νέοι ανταγωνιστές. Στα 24 από τα 32 δρομολόγια οι αερομεταφορείς που είχαν το μονοπώλιο την εποχή πριν την απελευθέρωση συνέχισαν να πραγματοποιούν τα δρομολόγια χωρίς ανταγωνιστές. Στα υπόλοιπα 8 δρομολόγια, όπως και ακριβώς πριν την απελευθέρωση, κάθε εταιρία διατηρούσε μερίδιο αγοράς που ανερχόταν σε 50%. Όπως ήταν αναμενόμενο, οι αερομεταφορείς προσπάθησαν να διατηρήσουν και στο απελευθερωμένο περιβάλλον τον ίδιο καταμερισμό των μεριδίων της αγοράς. Αντί λοιπόν να εξαπολύσουν επιθετικό τιμολογιακό ανταγωνισμό, προχώρησαν στον ανταγωνισμό μέσω της προσφοράς πλεονάζουσας μεταφορικής ικανότητας, με αποτέλεσμα ο μέσος συντελεστής πληρότητας να πέσει από 61% στα περισσότερα δρομολόγια την περίοδο 1985-87 σε 49% την περίοδο 1994-1996. Ο μόνος αερομεταφορέας, που μπήκε στην αγορά των αερομεταφορών της Νορβηγίας, ήταν η εταιρία χαμηλού κόστους Color Air το 1998, αλλά άντεξε μόνο ένα χρόνο. Ο έντονος ανταγωνισμός συνεχίστηκε ανάμεσα στους δύο αερομεταφορείς με τον πιο αδύνατο από τους δύο, την Braathens, να καταρρέει. Η συγχώνευση ήταν η μόνη λύση. Οκτώ χρόνια απελευθέρωσης οδήγησαν στην δημιουργία μονοπωλιακής αγοράς αερομεταφορών το 2002. Μετά την συγχώνευση της SAS με την Braathens τον Δεκέμβριο του 2001, ο όμιλος SAS είχε τον έλεγχο του 98% της εσωτερικής αγοράς της Νορβηγίας. Για να αντιμετωπίσουν την μονοπωλιακή αυτή κατάσταση, οι Νορβηγικές αρχές υιοθέτησαν ριζική λύση για να άρουν όλα τα εμπόδια στην είσοδο νέων ανταγωνιστών στην αγορά: αποφάσισαν να απαγορεύσουν στον όμιλο SAS να λειτουργεί το πρόγραμμα ανταμοιβής των συχνών επιβατών σε όλα τα δρομολόγια στο εσωτερικό της Νορβηγίας. Η απαγόρευση αυτή σε συνδυασμό με την μείωση των τελών του αεροδρομίου βοήθησαν στην ίδρυση ενός νέου αερομεταφορέα χαμηλού κόστους, του Norwegian Air Shuttle (NAS). Η μικρή αυτή εταιρία ξεκίνησε πτήσεις μεταξύ των τεσσάρων δρομολογίων εσωτερικού με την μεγαλύτερη κίνηση την 1η Σεπτεμβρίου 2002. Σε μια προσπάθεια να ενισχύσουν τον ανταγωνισμό και να αμφισβητήσουν την κυριαρχία της SAS, οι Νορβηγικές αρχές παραχώρησαν σε αυτή την εταιρία το δικαίωμα μεταφοράς των Νορβηγών αξιωματούχων σε δρομολόγια εσωτερικού. Η Widerøe, που ιδρύθηκε το 1934, εξακολουθεί να λειτουργεί ως περιφερειακός αερομεταφορέας και να πραγματοποιεί πτήσεις με μικρό αριθμό επιβατών σε 39 προορισμούς στο εσωτερικό της χώρας. Η πλειοψηφία των πτήσεων της πραγματοποιούνται ως υποχρέωση παροχής δημόσιας υπηρεσίας. Το 1997, η SAS αγόρασε το 29% των μετοχών της και αύξησε την συμμετοχή το 1998 σε 63,2%.

Share |
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top