Ροή Ειδήσεων:

Smalled text size Larger text size

1η Ενότητα: Συμπεράσματα της Έρευνας

30 November -1, 00:00

1η Ενότητα: Συμπεράσματα της Έρευνας

Εναλλακτικές Επιλογές Προορισμών Στην ερώτηση: Εάν δεν είχατε έρθει εδώ, ποιους άλλους δυο μεσογειακούς προορισμούς θα επιλέγατε να επισκεφτείτε για παρόμοιο σκοπό, η έρευνα διαπίστωσε ότι κανένας από τους τρεις ελληνικούς προορισμούς δεν έχει ισχυρή εναλλακτική επιλογή, γιατί δεν υπάρχει ξεκάθαρο και ισχυρό branding / position του συγκεκριμένου προορισμού ή των άλλων ελληνικών προορισμών. Σε δείγμα 3.500 Γερμανών κατά τα λεγόμενα του Προέδρου της TUI, Δρ. Μίχαελ Φρέντσελ (ITB, N. Χειλάς, Το Βήμα της Κυριακής, 12/03/06) το ότι η Κούβα είναι ο πιο ελκυστικός προορισμός με δεύτερη την Ελλάδα, εκτός από τον «εξωτικό» χαρακτήρα της, ίσως έχει να κάνει με το ότι τα περισσότερα ξενοδοχεία εκεί, λειτουργούν σαν all inclusive. Φαντάζομαι ότι είναι εύκολο να καταλάβει κανείς ότι αν δεν υπήρχε η δυνατότητα να «κλείσει» κάποιος διακοπές σε all inclusive στην Κρήτη, πιθανόν (για να μην πω σίγουρα) να διάλεγε άλλο προορισμό. Ικανοποίηση Τουριστών
Η αξιολόγηση από πλευράς τουριστών μιας σειράς παραγόντων που διαμορφώνουν την ικανοποίηση από τις διακοπές, φέρνει την Ελλάδα σε καλύτερη θέση από το μέσο όρο των ανταγωνιστών της. Αναφορικά με τους τρεις ελληνικούς προορισμούς η έρευνα έδειξε ότι το Ηράκλειο και η Ζάκυνθος έχουν τις υψηλότερες επιδόσεις στους δείκτες «φιλοξενία» και «ξενοδοχείο συνολικά», σε αντίθεση με τους δείκτες «Καθαριότητα περιβάλλοντος, κυκλοφοριακό, μεταφορές, φαγητό εκτός ξενοδοχείου, ψώνια και διασκέδαση» που παρουσιάζουν τις χαμηλότερες βαθμολογίες. Πίνακας Αξιολόγησης Ικανοποίησης Τουριστών

Αθήνα

Ηράκλειο

Ζάκυνθος

Ξενοδοχείο συνολικά

3,40

3,49

3,33

Μεταφορές

3,34

3,01

2,94

Φαγητό εκτός ξενοδοχείου

3,10

3,00

3,11

Ψώνια

3,10

2,98

3,02

Διασκέδαση

3,04

2,94

3,04

Πολιτιστικά αξιοθέατα

3,65

3,33

3,07

Παραλίες

3,00

3,19

3,11

Φιλοξενία

3,63

3,57

3,45

Κυκλοφοριακό

2,38

3,02

2,72

Ασφάλεια

3,27

3,28

3,07

Καθαριότητα περιβάλλοντος

2,84

3,03

2,89

Η αξιολόγηση του δείκτη «το ξενοδοχείο συνολικά» βαθμολογεί - αξιολογεί το Ηράκλειο σχεδόν με την υψηλότερη τιμή απ’ όλους τους δείκτες μεταξύ των 3 ελληνικών προορισμών, εκτός του δείκτη «Προσφοράς των Πολιτιστικών Αξιοθέατων» που προηγείται η Αθήνα με 3,65 (σε σχέση με το Ηράκλειο που αξιολογείται με 3,33). Παρότι η Αθήνα μετά τις ανακαινίσεις που έγιναν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2004 διαθέτει πολύ καλή ξενοδοχειακή υποδομή, δεν είναι ικανή να προσελκύσει μεγαλύτερη ζήτηση, στηριζόμενη μόνο σε αυτό το παράγοντα. Ο Δείκτης «μεταφορές» (3,01) είναι από τους χαμηλότερους δείκτες. Τι να τον κάνεις τον ολοκαίνουριο στόλο λεωφορείων του ΚΤΕΛ, τα καινούρια ταξί, τα σύγχρονα και ταχύτατα πλοία της Minoan lines, την αξιόπιστη Aegean όταν ο επιβάτης στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, βάσει της μελέτης, θέλει 135 λεπτά για παραλαβή αποσκευών και για check in, την στιγμή που στο αεροδρόμιο «Ε. Βενιζέλος» θέλει μόνο 29 λεπτά, στην δε Βαρκελώνη θέλει 35. Αν υποθέσουμε δε ότι ο πελάτης κάνει διακοπές στο Ρέθυμνο ή στον Αγ. Νικόλαο, τότε ο συνολικός χρόνος που αφορά το αεροδρόμιο, είναι περισσότερος και από την ίδια την πτήση. Σε αντίθεση με την Αθήνα όπου ο δείκτης «μεταφορές» έχει αξιολογηθεί πολύ ψηλά (3,34), όπου σίγουρα το νέο αεροδρόμιο, το μετρό, το τράμ και ο προαστιακός έκαναν την διαφορά. Ο δείκτης «φαγητό εκτός ξενοδοχείου» στο Ηράκλειο έχει υψηλή βαθμολογία (3,10) όπως και η Αθήνα (3,10) και ακόμα περισσότερο η Ζάκυνθος (3,11). Το ότι τα προϊόντα της Κρητικής Γης είναι μοναδικά, δεν είναι αρκετό για να κάνουν την διαφορά, αντίστοιχη της «προστιθέμενης» αξίας των προϊόντων αυτών. Ενώ εμείς διαθέτουμε τους μοναδικούς θησαυρούς της Κρητικής Γης, και ήμασταν οι πρώτοι που η καθημερινότητα μας ανέδειξε παγκοσμίως και καθιέρωσε την Κρητική Διατροφή σαν ένα από τους πιο υγιεινούς τρόπους ζωής, δυστυχώς νομίζουμε ότι το φούρνο μικροκυμάτων είναι μέρος του εξοπλισμού της κουζίνας, όπως και η κατσαρόλα της μάνας μας. Τι να κάνεις τον κόπο της μάνας, ή της θείας ή ακόμα και της γιαγιάς που προσπαθώντας να στηρίξει το γιο της (εστιάτορα), τον βοηθάει με το να του μαζεύει χόρτα, όταν αυτός όχι μόνο από έλλειψη γνώσης, αλλά από βασική έλλειψη ευαισθησίας «ζεσταίνει» τα «τσιτσιριστά» χόρτα στο φούρνο μικροκυμάτων. Τα «ιστορικά μαγέρικα» όπως του Δημητρού, του Ζαμπράκου, του Φραγκουλατζή και του Αποστόλη ήταν αυτά που καθιέρωσαν πρώτα την αμεσότητα του πελάτη με την κατσαρόλα, δηλαδή το show cooking (ψήσιμο και παράθεση μπροστά στον πελάτη) που σήμερα θεωρείται πολύ ΙΝ από τα σύγχρονα εστιατόρια και ξενοδοχεία. Έλληνες δημιούργησαν τον αρχαίο Ελληνικό Πολιτισμό και εμείς ως Έλληνες, δυστυχώς, με την απαξίωση των θεσμών και αξιών γίναμε πρωταθλητές στην «παραποίηση» και την «παρερμηνεία» αυτών. Είναι καιρός να «απαρνηθούμε» τις πολυφορεμένες και «κακόγουστες»,«μηδενικής» εκτίμησης ταμπέλες που διαφημίζουν πιάτα ή «μενού» που ακόμα και αν είναι αποτέλεσμα κάποιας αξιοπρεπούς προσπάθειας, ο τρόπος αυτός της παρουσίασης, τα υποβαθμίζει σε κάτι το «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ». Δυστυχώς θα αναγκαστώ να πω ότι ο ΑΡΧΙΚΟΣ σκοπός ύπαρξης των φοβερά άκομψων και εκτός «ΤΟΠΟΥ & ΧΡΟΝΟΥ» (για τα δεδομένα όλης της παλαιάς πόλης του Ρεθύμνου) πινακίδων με φωτογραφίες που προωθούν πιάτα με σωρεία ορθογραφικών λαθών και παλιομοδίτικη μαγειρική τέχνη, ήταν να καλύψει τις ανάγκες μειονοτήτων της Αμερικής (΄Αφρο-Αμερικάνους) που δεν ήξεραν να διαβάζουν...!!! Στο εξωτερικό τα «μενού ημέρας» είναι πιο «ουσιαστικά» και ταυτίζονται με τον τρόπο ζωής και την κουλτούρα τους. Δυστυχώς στην Ελλάδα, ακόμα και σε αξιοπρεπή εστιατόρια – ταβέρνες, δεν αντιμετωπίζονται πάντα με τον ίδιο επαγγελματισμό με αποτέλεσμα να χαρακτηρίζονται «τουριστικά», υποβαθμίζοντας έτσι το ίδιο το εστιατόριο – ταβέρνα. Αντιθέτως, ο κεντροευρωπαίος «ζει» καθημερινά με αυτά, εξασφαλίζοντας σταθερά περισσότερη πελατεία στα εστιατόρια, απολαμβάνοντας καλό φαγητό και εξυπηρέτηση σε λογική τιμή. Σε πρόσφατη επίσκεψή μου στο Παρίσι στην ιστορική Μπρασσερί La Coupole παρατήρησα ότι υπάρχουν μενού με € 22.90 με επιλογή για πρώτο πιάτο, π.χ. Στρείδια (ολόφρεσκα) ή Φουά Γκρά και για κυρίως πιάτο: επιλογή από φιλέτο φρέσκου σολομού Σκωτίας ή μια τεράστια μπριζόλα μοσχαρίσια (ειδικής κοπής). Η σταθερή αφοσίωση του Milos (του πιο καταξιωμένου ελληνικού εστιατορίου για ψάρι στην Αμερική) στην ανακάλυψη άγνωστων διαμαντιών της ελληνικής γεύσης δεν φόβισε τον ιδιοκτήτη του Κώστα Σπηλιάδη να παρέχει Business Lunch μενού με € 20.00 στον καλύτερο χώρο της Αθήνας, στο Athens Hilton. Μενού, της ίδιας ακριβώς ποιότητας όσο και το α λα κάρτ του. Δηλαδή Κακαβιά για πρώτο – φρέσκο ψάρι φιλέτο για κυρίως και επιδόρπιο (Αθηνόραμα, 9-16 Μαρτίου 06) Ας προβάλλουμε την Κρητική Διατροφή μια και οι κλιματολογικές μας συνθήκες ευνοούν την προώθηση σαλατών και αρκετών πιάτων με βάση τα λαχανικά και το μοναδικό Κρητικό λάδι μας. Ας αφήσουμε κατά μέρος αμφιβόλου αποτελέσματος αντιγραφές πιάτων ή μενού ή μακροσκελείς καταλόγους που είναι ξένα με την κουλτούρα μας, τις κλιματολογικές μας συνθήκες και που απαιτούν γνώσεις που οι επισκέπτες μας πολλές φορές γνωρίζουν καλύτερα. Η καλή μου φίλη, Θάλεια Τσιχλάκη, γράφει στο «ΕΥ ΖΗΝ» (Μάρτιος 2006) περί … της «ελληνότροπης μανιέρας» και συνεχίζει γράφοντας ότι …. σημασία έχει να υπάρχουν κάποιοι χώροι όπου να μπορείς να φας ένα συμπαθητικό φαγητό, χωρίς να χρειάζεται να λύσεις γρίφους ή να υποστείς την ενίοτε αχαλίνωτη και ανούσια «δημιουργικότητα» του μάγειρα, που βάλθηκε να αναθεωρήσει κατά το δοκούν την κουζίνα μας. Στο ίδιο τεύχος ο Διονύσης Κούκης, Σύμβουλος έκδοσης του πιο καταξιωμένου life style περιοδικού του χώρου μας, γράφει για το «καλό» μαγαζί της Κρήτης, που συνδυάζει την πλούσια παράδοση της κρητικής διατροφής με προσεκτικές δόσεις καινοτομίας που λειτουργούν παιδευτικά. Το αναφέρει δε σαν ένα εξαιρετικά χαρακτηριστικό παράδειγμα για το τι μπορεί να πετύχει ένας άνθρωπος όταν κλείνει μέσα του το τσαγανό, το μεράκι και την παιδεία. Ο δείκτης «φιλοξενία» παρότι αξιολογείται ο υψηλότερος για την Κρήτη (3,57) αξιολογείται για την Αθήνα ακόμα περισσότερο 3,63 (δυστυχώς για την Κρήτη γιατί ανεβάζει τον πήχη), ενώ για την Ζάκυνθο υστερεί μόνο κατά τι αυτού της Κρήτης (3,45). Αυτό το «συγκριτικό πλεονέκτημα» που είχε η Κρήτη, έχει πλέον «αποδυναμωθεί - εξασθενήσει» σε σχέση με τους άλλους ελληνικούς προορισμούς και ας μας αναγνωρίζουν όλοι θεωρούμε ότι το συναίσθημα της φιλοξενίας χαρακτηρίζει τους Κρητικούς. Μπορεί η Κρήτη να γέννησε τον Δία, Θεό της φιλοξενίας, αλλά μάλλον αυτός στην συνέχεια επέλεξε να «πολιτογραφηθεί» αλλού. Ας συνεχίσουν κάποιοι επιχειρηματίες στον χώρο της εστίασης να προσφέρουν μια ρακί ή ένα καφέ ελληνικό (σερβιριζόμενο από το μπρίκι), μαζί με το λογαριασμό. Ο δείκτης «ασφάλεια» βαθμολογείται (3,28), υψηλός μεν άλλα όσο και της Αθήνας (3,27). Αν και ο δείκτης αυτός δεν εκφράζει την πραγματικότητα, καλό είναι για μεν την Αθήνα να έχουν οι επισκέπτες τέτοια «εικόνα», για δε την Κρήτη όχι μόνο θα πρέπει να διαφυλάξουμε σαν κόρη οφθαλμού το ασφαλές περιβάλλον, αλλά και να το προβάλλουμε, αφού είναι ευρέως γνωστό και αποδεκτό για «διακοπές στην Ελλάδα». Οι δείκτες «παραλία» και «καθαριότητα περιβάλλοντος» Η ύπαρξη άγριας πανίδας και χλωρίδας αποτελεί αναμφισβήτητα δείκτη ποιότητας του περιβάλλοντος. Για το λόγο αυτό οι συντονισμένες προσπάθειες διατήρησής τους συμβάλλουν στην αναβάθμιση ενός ακόμα υγιούς περιβάλλοντος και κατά συνέπεια αυξάνουν την ανταγωνιστικότητα του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος. Προς την κατεύθυνση αυτή στο Ρέθυμνο, όπου δραστηριοποιείται ο Σύλλογος για την Προστασία της Θαλάσσιας Χελώνας, «ΑΡΧΕΛΩΝ», η τουριστική βιομηχανία συνεργάζεται μαζί του και στηρίζει τις προσπάθειές του, γιατί θεωρεί πως ανταγωνιστικό τουριστικό προϊόν είναι αυτό που εμπεριέχει εκτός από υπηρεσίες και ένα υγιές περιβάλλον σε μια εποχή που η υποβάθμιση του είναι καθημερινή, συνεχής και ανεξέλεγκτη. Συνεισφέροντας όλοι μαζί στην προσπάθεια για την διάσωση του είδους αυτού, που χιλιάδες χρόνια τώρα επαναλαμβάνει την αναπαραγωγή του στις παραλίες της Κρήτης και ιδιαίτερα του Ρεθύμνου, επιβεβαιώνεται η καλή κατάσταση της θάλασσας που εμείς και οι ξένοι απολαμβάνουμε. Θα πρέπει επίσης να επαινέσω την προσπάθεια της Ελληνικής Εταιρίας Προστασία της Φύσης που είναι και η παλαιότερη περιβαλλοντική οργάνωση της Ελλάδος που δραστηριοποιείται στην περιβαλλοντική εκπαίδευση και στην προστασία της φύσης από το 1951. Η ΕΕΠΦ, ο Εθνικός Διαχειριστής του Διεθνούς Προγράμματος «Γαλάζιες Σημαίες» που εγγυάται με το διεθνές αυτό σύμβολο ποιότητας, την «Γαλάζια Σημαία» για κάθε βραβευμένη ακτή, όχι μόνο την καθαριότητα της θάλασσας και της παραλίας, την οργάνωση της ακτής και την ασφάλεια των λουομένων, αλλά προστατεύει την φύση και ευαισθητοποιεί την περιβαλλοντική συνείδηση. Με το πρόγραμμα αυτό, η Ελλάδα κέρδισε την 2η θέση σε όλο τον κόσμο το 2005 και η Κρήτη με τις 83 βραβευμένες ακτές είναι η περιφέρεια με τις περισσότερες βραβευμένες παραλίες σε σύγκριση με οποιαδήποτε άλλη περιφέρεια της Ελλάδος. Αυτό που θέλει προσοχή είναι ότι οι πελάτες θεωρώντας δεδομένη την καθαριότητα της βραβευμένης ακτής, θεωρούν απαράδεκτη την καθαριότητα – κατάσταση εκτός των ορίων αυτής. Κατά καιρούς κάποιοι «χρεώνουν» τον τουρισμό για πολλά δεινά. Δεν πρέπει όμως να παραβλέπουμε ότι αν δεν ήταν ο Τουρισμός, πολλές τουριστικές επιχειρήσεις δεν θα λειτουργούσαν σε ένα περιβάλλον «Βρυξελλών» και δεν ξέρει κανείς τι διεξόδους απασχόλησης και εξέλιξης θα έβρισκαν οι νέοι και νέες της Κρήτης. Κατά καιρούς «φορτώνουμε» πολλά στους Tour Operators (σίγουρα για κάποια δικαίως). Θα πρέπει όμως να τους αναγνωρίσουμε ότι λόγω της δικής τους φιλοσοφίας και των δικών τους προτύπων λειτουργίας, βοήθησαν όχι μόνο τους Έλληνες Επιχειρηματίες, αλλά και το Προσωπικό των ξενοδοχείων, δηλαδή ένα μεγάλο μέρος των «ιθαγενών», όχι μόνο να σκέφτονται και να λειτουργούν τα ξενοδοχεία τους με υψηλά πρότυπα λειτουργίας και με περιβαλλοντική ευαισθησία, αλλά και να καταξιωθούν στις πρώτες θέσεις διεθνών διαγωνισμών ξενοδοχειακής λειτουργίας και περιβαλλοντικών «πρωταθλημάτων». Ένας εκ των Προέδρων της TUI AG, ο κύριος Καρόλος Πόγερ, υπογραμμίζει την αυθεντικότητα της περιβαλλοντικής αφοσίωσης μέσα στον «Κόσμο της TUI» σαν μια εταιρικά «αξία». Έτσι, η TUI εκφράζοντας αυτήν την ευαισθησία, ανακήρυξε το 2006 «Έτος της Χελώνας». Μεταξύ 3 – 8 Απριλίου 2006 θα γίνει για πρώτη φορά όχι μόνο στην Μεσόγειο, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά στην Κρήτη το 26ο ετήσιο Συμπόσιο για την Βιολογία και Διάσωση της Θαλάσσιας Χελώνας. Ο λόγος που επελέγη η Κρήτη είναι επειδή οι παραλίες της και ιδιαίτερα του Ρεθύμνου είναι μεγάλης σπουδαιότητας σαν χώροι ωοτοκίας, αλλά και για την συμβολή του «ΑΡΧΕΛΩΝ» στην προστασία του είδους. Ωφελημένη τελικά είναι όλη η Περιφέρεια. Οι ανακαινίσεις ή οι καινούριες κατασκευές ξενοδοχείων πραγματοποιούνται πλέον μετά από περιβαλλοντικές μελέτες με σύγχρονες προδιαγραφές – τεχνικές, που σιγά - σιγά περνούν και στην καθημερινότητα. Το δε Προσωπικό των ξενοδοχείων σαν ενεργοί πολίτες στο χωριό τους και στο δήμο τους σίγουρα μεταφέρουν νέες ιδέες, νέες πρακτικές και ακόμα επηρεάζουν και την εξέλιξη της οικογένειάς τους. Πολλές φορές τα παιδιά τους καλούνται από τους Ξενοδόχους να παρουσιάσουν στους πελάτες τους τις αξιόλογες περιβαλλοντικές εργασίες τους. Θα πρέπει να αναγνωρίσουμε στους Tour Operators ότι προσφέρουν, με το να μπαίνουν στον κόπο, να μεταφράζουν στα ελληνικά οδηγίες και να αποδεικνύουν πρακτικούς τρόπους που αν το ξενοδοχείο θελήσει να ακολουθήσει, είναι σίγουρο ότι οι πελάτες του θα το αναγνωρίσουν και θα το επιβραβεύσουν με πολλές διακρίσεις. Κάθε καθιερωμένη σήμανση για περιβαλλοντική διάκριση συνοδεύει την περιγραφή του ξενοδοχείου (εφόσον πληροί τους όρους) και του προσδίδει ένα μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλα ξενοδοχεία ή άλλους προορισμούς – χώρες. Η Νομαρχία και γενικά η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να ευαισθητοποιηθούν περισσότερο σε θέματα καθαριότητας, περιβάλλοντος, ηχορύπανσης κλπ. Πρωτοβουλίες όπως αυτή της Νομαρχίας Ρεθύμνης, που αναδεικνύει και βραβεύει τα πιο καθαρά χωριά, είναι πολύ ενθαρρυντικές και αξιότιμες.

Share |
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top