Ροή Ειδήσεων:

Smalled text size Larger text size

Ο πρώτος άξονας

30 Νοέμβριος -1, 00:00

Ο πρώτος άξονας
  • Ακόλουθοι Τουρισμού οι επικεφαλείς των γραφείων εξωτερικού
  • Στο πρότυπο του "Maison de la France"
  • Νέο logo του ελληνικού Τουρισμού
  • Μεικτό "σχήμα" για την προβολή
  • Έρχονται τεχνοκράτες αν βρεθούν τα χρήματα
  • Αυξάνεται το ποσοστό από εσόδων από την ΕΤΑ

Ακόλουθοι Τουρισμού οι επικεφαλείς των γραφείων εξωτερικού TDN: Ο ΕΟΤ, λοιπόν, αναλαμβάνει ρόλο Γενικής Γραμματείας του υπουργείου Τουρισμού. Πως σκέφτεστε να γίνει η αναδιάταξη των δυνάμεων; X.K.: "Θα γίνει σε τρεις διακριτούς άξονες. Ο πρώτος αφορά στην προβολή και διαφήμιση. Εδώ εντάσσονται και τα γραφεία εξωτερικού που είναι οι αντένες που πρέπει να παρακολουθούν τι γίνεται στις αγορές και θα πρέπει και να προβάλουν το προϊόν. Μετεξέλιξη των γραφείων αυτών είναι αυτό που ανακοίνωσε ο υπουργός ότι οι επικεφαλείς των γραφείων θα είναι ακόλουθοι Τουρισμού. Θα είναι δηλαδή ενταγμένοι στις πρεσβείες όπως ακριβώς ο οικονομικός ακόλουθος, ώστε πέρα από την προβολή να μπορεί να "πουλάει" το τουριστικό προϊόν με τη μορφή επενδύσεων, ευκαιριών για απασχόληση. Ο ακολούθου Τουρισμού, δηλαδή, θα έχει έναν σύνθετο ρόλο. Τα γραφεία, όμως, θα εξακολουθήσει να τα διαχειρίζεται ο ΕΟΤ. Χάρις στο ιδρυτικό του καθεστώς ο ΕΟΤ έχει το πλεονέκτημα ότι είναι ΝΠΔΔ και εξαιρείται από μια σειρά πράγματα τα οποία τον καθιστούν πιο ευέλικτο. Για παράδειγμα εξαιρείται από το ΦΠΑ 18% ενώ αν ήταν υπηρεσία του υπουργείου θα έπρεπε να τον καταβάλει". TDN: Οι ακόλουθοι Τουρισμού θα εξακολουθήσουν να υπάγονται στον ΕΟΤ ή θα είναι ενταγμένοι στις πρεσβείες, δηλαδή στο υπουργείο Εξωτερικών; X.K.: "Τεχνικά θα πρέπει να είναι ενταγμένοι στις πρεσβείες όπως όλοι οι ακόλουθοι. Τις κατευθύνσεις, όμως, θα τις παίρνουν από το υπουργείο Τουρισμού. Όπως ακριβώς οι εμπορικοί ακόλουθοι παίρνουν κατευθύνσεις από το υπουργείο Ανάπτυξης. Αυτό, βέβαια, θα είναι η μετεξέλιξη αφού θα πρέπει να προκύψει από ένα πρόγραμμα προσέλκυσης στελεχών και κατάρτισης" TDN: Αυτό σημαίνει ότι θα επαναξιολογηθούν οι διευθυντές των γραφείων εξωτερικού του ΕΟΤ. X.K.: "Βεβαίως. Θα αξιολογηθούν σύμφωνα με τα προσόντα που θα πρέπει να έχει κάποιος σε επίπεδο ακολούθου, γλώσσες κλπ..." TDN: Θα επιδιώξετε, δηλαδή, να αντλήσετε αυτά τα στελέχη κυρίως από το διπλωματικό σώμα; X.K.: "Όχι μόνο. Η ιδέα- έτσι όπως έχει συζητηθεί μεταξύ των υπουργών Τουρισμού, Οικονομίας και Εξωτερικών είναι να δημιουργηθούν δομές τέτοιες που θα προβάλουν την Ελλάδα συνολικά. Επομένως θα έχουν έναν ευρύτερο ρόλο σε σχέση με τον τυπικό ρόλο ενός ακολούθου. Θα πηγαίνουν προς τα έξω να έρθουν σε επαφή οι ίδιοι με τους φορείς, τους τουρ οπερέϊτορ στην προκειμένη περίπτωση, θα προκαλούν το ενδιαφέρον των επενδυτών. Θα "πουλάνε", δηλαδή, τις δυνατότητες της ανάπτυξης του τουρισμού στην Ελλάδα με τη λογική ότι θα πρέπει να παρουσιάζουμε μια συγκροτημένη εικόνα. Αυτή τη τη στιγμή τα γραφεία του ΕΟΤ εξαντλούν τη δραστηριότητά τους στο να μεταφέρουν διαφημιστικά έντυπα, να διατηρούν κάποια επαφή με την αγορά ή να παρακολουθούν κάποιες εκθέσεις. Δεν είμαστε τόσο ενεργοί όσο θα 'πρεπε ή όσο θα μπορούσαμε. Και το γιατί δεν είμαστε οφείλεται σε αρκετούς λόγους: προϋπολογισμού, στελέχωσης κλπ. Εν πάση περιπτώσει αλλάζει η πολιτική. Γίνεται ποιο "επιθετική" θα λέγαμε". TDN: Το προφίλ των ακολούθων Τουρισμού, όμως, που περιγράφετε είναι πολύ υψηλό... X.K.: "Βεβαίως..." TDN: Να υποθέσω ότι θα τους αναζητήσετε κυρίως από την ελεύθερη αγορά; X.K.: "Μα έτσι πρέπει να 'ναι. Μιλάμε για έναν τομέα που είναι πάρα πολύ δυναμικός. Δεν μπορεί, λοιπόν, σ' ένα πολύ δυναμικό τομέα να έρθει μόνο το δημόσιο από μόνο του. Το έχουμε αυτό το πρόβλημα και στις θυγατρικές του ΕΟΤ και στον ΕΟΤ τον ίδιο. Πρέπει κανείς να μπορεί να "πιάνει" τι γίνεται "έξω". Και το τι γίνεται "έξω" αλλάζει τόσο γρήγορα που με τις υφιστάμενες δομές είναι πολύ δύσκολο να το παρακολουθήσουμε. Μοιραία, πρέπει να πάμε σε ποιο σύγχρονες μορφές. Και, πάντως, σίγουρα σε εκτελεστικό επίπεδο θα πρέπει να στραφούμε σε μορφές συνέργιας με τον ιδιωτικό τομέα τύπου Public Private Partners (PPP). Θέματα που τα έχουν λύσει εδώ και χρόνια σε άλλες χώρες. Εμείς είμαστε ακόμα πολύ πίσω σε αυτού του είδους τις δομές". TDN: Πρακτικά, δηλαδή, οι ακόλουθοι Τουρισμού θα κάνουν πώληση "door to door"; X.K.: "Ακριβώς. Αυτό που κάνουν, άλλωστε, όλοι οι ακόλουθοι των ξένων πρεσβειών" Στο πρότυπο του "Maison de la France" TDN: Τα γραφεία εξωτερικού θα ενταχθούν και ως φυσική παρουσία στις πρεσβείες ή σκέφτεστε κάτι σαν το "Maison de la France"; X.K.: "Είναι ένα σχήμα που το εξετάζουμε. Αυτή, ούτως ή άλλως, είναι η κατεύθυνση που έχει δώσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού. Μάλιστα έχουμε προγραμματίσει επίσκεψη στο "Maison de la France" όπως και στην Αυστρία για να δούμε πως το έχουν οργανώσει. Γιατί αυτή είναι η σύγχρονη αντίληψη: να συμμετέχουν και οι τουριστικοί φορείς σε αυτή την προσπάθεια. Δεν μπορεί να είναι μόνο υπόθεση του κράτους, του ΕΟΤ. Το που θα στεγαστεί είναι μια άλλη υπόθεση αλλά θα υπάγεται στην εκάστοτε πρεσβεία που θα λειτουργεί ως σύγχρονη αντένα του ελληνικού κράτους στο εξωτερικό". TDN: Η νέα εικόνα της Ελλάδας σκέφτεστε να αντανακλά και στη μορφή που θα έχουν τα κτίρια όπου θα στεγάζονται τα γραφεία εξωτερικού του ΕΟΤ; X.K.: "Από αυτό που είναι τώρα σίγουρα πρέπει να είναι κάτι καλύτερο. Αν τα κτίρια θα έχουν ενιαία εικόνα είναι κάτι που το μελετάμε ακόμα. Αυτό που μας λείπει στην Ελλάδα είναι ότι αλλάζει πολύ συχνά το "brand name". Δείτε την Ισπανία, έχει τον "ήλιο" του Πικάσο επί είκοσι χρόνια και δεν το αλλάζει. Έχει ένα σύμβολο και λέει εδώ είμαστε, αυτό είμαστε. Μπορεί να αλλάζει το τουριστικό προϊόν, να διαφοροποιείται σύμφωνα με τις ανάγκες αλλά ακολουθούν μια σταθερή πολιτική προβολής. Εμείς ούτε σήμα έχουμε, ούτε εικόνα έχουμε..." Νέο logo του ελληνικού Τουρισμού TDN: ¶ρα, μια από τις προτεραιότητες είναι η καθιέρωση "σήματος" (logo) του ελληνικού τουρισμού; X.K.: "Νομίζω ότι είναι απαραίτητο. Επειδή φέτος έχουμε τους ολυμπιακούς Αγώνες το θέμα αυτό έχει τεθεί σε, ας πούμε, δεύτερη προτεραιότητα όσον αφορά τη φετινή χρονιά. Αλλά είναι κάτι που πρέπει να το εξετάσουμε άμεσα". TDN: Καταλήγετε σ' ένα "σήμα" που θα χρησιμοποιεί το "Greece" ή το "Hellas"; X.K.: "Δεν έχουμε καταλήξει ακόμα" TDN: Φαντάζομαι πως όταν καταλήξετε θα πρέπει να κάνετε ένα πολύ έντονο "λανσάρισμα" του νέου "σήματος" στη διεθνή αγορά... X.K.: "Εδώ έχουμε το εξής πρόβλημα. Εμείς δίνουμε 2,5 δισ. δρχ. κάθε χρόνο για προβολή. Η Τουρκία και η Ισπανία δαπανούν 40 και 60 και αυτό φαίνεται. Δεν μπορεί, δηλαδή, όταν υποτίθεται αναδιαρθρώνεις το τουριστικό σου προϊόν, να πας με αυτά τα χρήματα ως φτωχός συγγενής για να τους πεις "εδώ είμαι, άλλαξα και ξέρω τι θέλω". Πολλές φορές αυτή τη στιγμή, αν δει κανείς τις διαφημιστικές μας καμπάνιες από χρονιά σε χρονιά είναι αμφίβολο αν μπορεί να βγάλει άκρη τι πουλάμε. Εντάξει, από πίσω, όλοι καταλαβαίνουν ότι πουλάμε ήλιο και θάλασσα ή και κάποιες αρχαιότητες-καμιά φορά. Το θέμα, όμως, είναι που θέλουμε εμείς να στοχεύσουμε στο μέλλον. Όχι τι ξέρει, ήδη, ο κόσμος και τι, ήδη, πουλάμε. Τις αγορές που έχουμε, τις έχουμε. Το θέμα είναι να τις "στρίψουμε" λίγο προς τα κει που θέλουμε. Και αυτό που θέλουμε σίγουρα είναι ποιοτικός τουρισμός, διάφορες μορφές που μας διευκολύνουν λίγο στην άμβλυνση της εποχικότητας αλλά και να πουλήσουμε σε εξειδικευμένες αγορές. Όλος ο κόσμος άλλωστε προς τα κει πάει. Αν διαβάσετε όλα τα προγράμματα τουρισμού των μεσογειακών χωρών όλοι μιλάνε για διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος, για επιλεκτικό τουρισμό, για υψηλού επιπέδου τουρισμό. Το ερώτημα είναι ποιος απ' όλους θα το πετύχει και με ποιους όρους. Και για να το πετύχεις προφανώς πρέπει να αναβαθμίσεις το τουριστικό προϊόν. Κι αυτό είναι μια ολόκληρη ιστορία πια για μας". Μεικτό "σχήμα" για την προβολή TDN: Ποιό θα είναι το "όχημα' μέσω του οποίου θα υλοποιηθεί αυτή η νέα προσέγγιση; Θα είναι η εταιρεία διαφήμισης και προβολής ή μήπως μια δ/νση προβολής στον ΕΟΤ; Πως το σκέφτεστε; X.K.: "Σίγουρα στη δομή του ΕΟΤ θα υπάρχει μια δραστηριότητα που θα ασχολείται με τη προβολή, τη διαφήμιση, τα συνέδρια και της εκθέσεις. Αν θα είναι μια ή δύο διευθύνσεις ακόμα και το αν θα είναι τμήμα ή διεύθυνση το διαμορφώνουμε αυτή τη στιγμή με τα Προεδρικά Διατάγματα που θα ετοιμάζουμε. Εχει να κάνει με τη στελέχωση". TDN: Η στελέχωση αυτού του τμήματος ή της διεύθυνσης θα αξιοποιήσει το υπάρχον στελεχικό δυναμικό; X.K.: "Πρέπει να ενσωματώσουμε το υπάρχον στελεχικό δυναμικό γιατί όπως γνωρίζετε υπάρχει το ΑΣΕΠ και δεν έχουμε τρόπο να κάνουμε προσλήψεις". TDN: Θα παραμείνουν στις θέσεις τους οι διευθυντές των συγκεκριμένων διευθύνσεων που υπάρχουν σήμερα; X.K.: "Πρώτη μας δουλειά, αυτό που κάνουμε τώρα, είναι να καταγράψουμε ποιοι είναι επικεφαλείς και τα προσόντα τους ώστε να κάνουμε μια προσπάθεια να μπουν οι κατάλληλοι άνθρωποι στις κατάλληλες θέσεις. Ωστόσο, υπάρχουν δυσκολίες γιατί το προσωπικό δεν έχει ανανεωθεί επί μια εικοσαετία. Αυτή τη στιγμή μαζί με τον ΕΟΤ αναπτύσσεται κι ένα υπουργείο κι αν αυτό γίνει εκ των ενόντων το αποτέλεσμα θα είναι πολύ περιορισμένο. Αυτή τη στιγμή έχουμε την ευτυχή συγκυρία ότι ο υπουργός είναι επικοινωνιακός, δυναμικός, άρα μπορεί να διεκδικήσει ένα μεγαλύτερο μερίδιο από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας ως προς τα χρήματα που θέλουμε αλλά και ως προς τη στελέχωση. Ο τουρισμός συμβάλει 16% στο ΑΕΠ και από την άλλη πλευρά αν δείτε το μερίδιό του στο ΕΠΑΝ είναι πάρα πολύ μικρό σε σύγκριση με την βιομηχανία. Δεν μπορείς να δημιουργήσεις νέο φορέα (υπουργείο και παράλληλα ο ΕΟΤ) για να ασκήσεις νέα πολιτική χωρίς να έχεις λεφτά..." TDN: Έχετε κάποια ιδέα πως να αμβλύνετε την ανομοιογένεια του επικοινωνιακού υλικού των περιφερειών; X.K.: "Πρόθεσή μας είναι να βοηθήσουμε ώστε μέσω του ΕΟΤ να υπάρξει ένας συντονισμός σε αυτό το θέμα. Το βέβαιο είναι ότι δεν μπορούν όλα να κατευθύνονται από μια κεντρική ιεραρχική δομή που να κατεβαίνει προς τα κάτω. Συστήνουμε μια μονάδα που θα ασχολείται με τον συντονισμό της προβολής σε περιφερειακό επίπεδο ώστε να μπορούμε και να διαφοροποιήσουμε το προϊόν από τη μια περιφέρεια στην άλλη και να βοηθήσουμε την εναρμόνιση. Νομίζω ότι είναι μια ανάγκη που την διαπιστώνουν όλοι. Και την επόμενη διετία η στρατηγική μας για τον τουρισμό πρέπει να είναι πάρα πολύ εστιασμένη, να ξέρουμε τι ακριβώς θέλουμε. Οι νέες αγορές είναι ένα θέμα αλλά από κει και πέρα θα πρέπει να δούμε πως θα κατευθύνουμε τις υφιστάμενες προς τα κει που θέλουμε". Έρχονται τεχνοκράτες αν βρεθούν τα χρήματα TDN: Αν το "μεταφράζω" σωστά λέτε ότι αν εξασφαλίσετε τα απαραίτητα κονδύλια θα αναζητήσετε στελέχη από την ελεύθερη αγορά... X.K.: "Με τις νόμιμες διαδικασίες, βεβαίως. επειδή, όμως, θέσατε το θέμα της διαφήμισης που είναι ένα δυναμικό πράγμα, υπάρχει ένα θέμα: δεδομένων των δυσκολιών που έχουμε στη χώρα μας με τη δημοσιονομική πολιτική, νομίζω ότι πρέπει υποχρεωτικά να πάμε σε μεικτά σχήματα. Να αναζητήσουμε συνεργασίες και συνέργιες με τον ιδιωτικό τομέα. Και υπάρχουν προτάσεις που έχουν κατατεθεί για εξειδικευμένους τομείς. Το μελετάμε ακόμα γι' αυτό και δεν είμαι ακόμα έτοιμος να σας πω αν θα δημιουργηθεί Α.Ε. διαφήμισης και προβολής όπως είχε ανακοινωθεί από την προηγούμενη ηγεσία" TDN: Δεν θεωρείτε, δηλαδή, δεδομένη τη δημιουργία Α.Ε. για τη διαφήμιση... X.K.: "Το ψάχνουμε. Θεωρώ δεδομένο ότι θα πάμε σ' ένα μεικτό σχήμα αλλά δεν έχουμε καταλήξει αν θα είναι Α.Ε., πως θα συμμετέχει το δημόσιο και ποιοί φορείς θα μετέχουν". TDN: Σκέφτεστε να θεσμοθετήσετε κάποια πάγια έσοδα για διαφήμιση; X.K.: "Πάγια έσοδα έχουμε ούτως ή άλλως από τα καζίνο..." TDN: Επιτρέψτε μου, όμως, να παρατηρήσω ότι αν θεωρήσει κανείς την προβολή του ελληνικού τουρισμού ως παραγωγική επένδυση δεν μπορεί να την εξαρτά μόνο από το αν θα "τζογάρουν" οι Έλληνες και πόσο... X.K.: (γέλια) "Είναι ένας καλός τρόπος να το τοποθετήσετε. Σίγουρα, πάντως, είναι ένα έσοδο που είναι πάρα πολύ ζωτικό για μας. Ιδιαίτερα φέτος που ο προϋπολογισμός του ΕΟΤ είναι πάρα πολύ χαμηλός. Αν μπορέσουμε να διεκδικήσουμε ένα μεγαλύτερο "κομμάτι" απ' αυτό το τζόγο θα ήταν ευχής έργο..." Αυξάνεται το ποσοστό από εσόδων από την ΕΤΑ TDN: Θέτετε θέμα, δηλαδή, να αυξηθεί το ποσοστό των κερδών που θα αποδίδει η σημερινή ΕΤΑ στον ΕΟΤ για διαφήμιση; X.K.: "Βεβαίως. Κι εδώ προκύπτει το μεγάλο θέμα ότι για να έχει πόρους ο ΕΟΤ αλλά και το υπουργείο Τουρισμού ο μόνος τρόπος είναι μέσω της αξιοποίησης της περιουσίας του. Εδώ τίθεται το θέμα της ΕΤΑΠ (Εταιρία Τουριστικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος)" TDN: Ο υπουργός ανέφερε πρόσφατα ότι η ΕΤΑ θα ονομαστεί ΟΤΑΠ (Οργανισμός Τουριστικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος)... X.K.: "Είναι ένα σχήμα που το εξετάζουμε ακόμα αυτές τις μέρες γιατί θα πρέπει να συμπεριληφθεί στο υπό κατάρτιση νομοσχέδιο. Είναι βέβαιο ότι πρέπει να διατηρηθεί η ευελιξία που προσφέρει ένα τέτοιο σχήμα. Δεν μπορούμε να ξαναγυρίσουμε σ' ένα παλαιότερο καθεστώς, να δημιουργηθεί, δηλαδή, μια Α.Ε. του δημοσίου όπως ήταν τα "Ξενία". Το κράτος δεν χρειάζεται να κάνει τον επιχειρηματία και υπάρχει ένα business plan το οποίο μπορεί να αξιοποιήσει κανείς και υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις να πάμε σε κάτι πιο έξυπνο. Αυτή είναι και η πρόθεση. Να αξιοποιήσουμε αυτή τη δυνατότητα για να μπορούμε να ασκήσουμε πολιτική όχι μόνο ως προς τη διαφήμιση αλλά και ως προς πολλά άλλα πράγματα".

Share |
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top