Ροή Ειδήσεων:

Smalled text size Larger text size

Β' Μέρος

30 November -1, 00:00

Β’ Μέρος
  • Το κράτος ευνοεί την ύπαρξη ολιγοπωλίων
  • Πως θα αναπτυχθεί η τουριστική κίνηση στα νησιά
  • Το νέο σύστημα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών
  • Ο δρόμος για τουριστική ανάπτυξη
  • Ο ανταγωνισμός φέρνει ανάπτυξη κι επενδύσεις
  • Οι γραμμές "δημόσιας υπηρεσίας"

Το κράτος ευνοεί την ύπαρξη ολιγοπωλίων TravelDailyNews: Ο κανονισμός, όμως, προβλέπει και την ελεύθερη ναυλολόγηση. Τι σημαίνει αυτό; Αλέξανδρος Παναγόπουλος: "Ο περισσότερος κόσμος νομίζει ότι ελεύθερες τιμές σημαίνει πιο ακριβές τιμές. Τεράστιο λάθος. Ελεύθερες τιμές σημαίνει ελεύθερος ανταγωνισμός. Αυτή τη στιγμή τα ολιγοπώλια και τα μονοπώλια επιβάλλονται από το κράτος. Το κράτος μας αναγκάζει να λειτουργούμε ως ένα ολιγοπώλιο εφ' όσον δεν έχουμε ανταγωνισμό στις τιμές". TDN: Έχει κάποιο πρακτικό συμφέρον το κράτος από αυτό; Α.Π.: "Θεωρεί ότι έχει πρακτικά συμφέρον. Στην πραγματικότητα, όμως, είναι εντελώς λανθασμένη η τοποθέτησή του. Είναι απαρχαιωμένη. Λειτουργεί χρησιμοποιώντας μια φωτογραφία του '50 της ελληνικής ακτοπλοΐας. Η ελληνική ακτοπλοϊα θριαμβεύει αυτή τη στιγμή όπου δρομολογεί πλοία. Και πρώτοι εμείς. α δρομολοόγια μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας είναι διεθνείς γραμμές και εκτοπίσαμε τους Ιταλούς από κει φέρνοντας τεράστιες επενδύσεις στον κλάδο. Εκεί όπου είμαστε ελεύθεροι να κάνουμε αυτό που πρέπει να κάνουμε με απόλυτα εμπορικά κριτήρια, θριαμβεύουμε. Εκεί όπου λειτουργούμε με κριτή και απόλυτο ρυθμιστή το κράτος, δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα παρά μόνο να κάνουμε επενδύσεις και περιμένουμε το κράτος να τις λειτουργεί. Κάτι που δεν θα ήθελε ποτέ να φαντάζεται ο οποιοσδήποτε επιχειρηματίας ακόμα και στους χειρότερους εφιάλτες του". Πως θα αναπτυχθεί η τουριστική κίνηση στα νησιά TDN: Πως είστε, όμως, βέβαιος ότι δεν θα αυξηθούν οι τιμές με το ελεύθερο ναυλολόγιο; Α.Π.: "Αυτή τη στιγμή λειτουργούμε σ' ένα περιβάλλον όπου αν έρθει ένας τουρίστας χωρίς κράτηση, 15 λεπτά πριν την αναχώρηση του πλοίου, κατακαλόκαιρο κι αν έχουμε μόνο μια διαθέσιμη θέση, εμείς δεν έχουμε τη δυνατότητα να τον χρεώσουμε παραπάνω γι' αυτή τη θέση. Κάτι που θα ήταν φυσικό να περιμένει ο ίδιος. Αυτό σημαίνει ότι εκείνη τη στιγμή που έχουμε εκείνη τη μοναδική θέση κανονικά θα 'πρεπε να την πουλήσουμε 300 ή 400% παραπάνω. Σε όποια τιμή είναι διατεθειμένος να την αγοράσει εκείνη τη στιγμή ο τουρίστας. Αυτό δεν λέγεται αισχροκέρδεια, αυτό λέγεται προσφορά και ζήτηση. Παράλληλα, θα έχουμε τη δυνατότητα να προσφέρουμε μια άλλη τιμή αν θέλει να ταξιδέψει δύο ώρες αργότερα, μια άλλη αν θέλει να ταξιδέψει σε έξι ώρες ή μια άλλη αν προτιμούσε να ταξιδέψει την επόμενη μέρα. Αν όμως επιμένει να ταξιδέψει, ενώ δεν έχει εισιτήριο, με το πλοίο που φεύγει σε 15 λεπτά θα πρέπει να ξέρει ότι θα πληρώσει υψηλότερη τιμή. Κάτι ανάλογο γίνεται με τις αεροπορικές εταιρείες στο Internet ή τις εταιρείες rent a car. Οπως γίνεται σε όλους τους κλάδους όπου λειτουργεί ελεύθερα η προσφορά και η ζήτηση. Το να μπορούμε να εισπράττουμε παραπάνω χρήματα εκεί που υπάρχει ζήτηση θα μας δώσει τη δυνατότητα να έχουμε χαμηλότερες τιμές για να δημιουργήσουμε ζήτηση εκεί όπου δεν υπάρχει. Το χειμώνα. Τότε θα θέλαμε να μειώσουμε σημαντικά τις τιμές ώστε να δημιουργήσουμε κίνηση προς τα νησιά. Να, λοιπόν, πως προκύπτει η τουριστική ανάπτυξη των νησιών. Θα μπορούμε- ως operator- να δικαιολογήσουμε τεράστιες επενδύσεις 60,70 ή 100 εκατ.ευρώ μόνο αν έχουμε τα απαραίτητα έσοδα και την ευελιξία να εισπράττω περισσότερα εκεί που υπάρχει ζήτηση αλλά και να χρεώνω χαμηλές τιμές για να δημιουργήσω ζήτηση τους εννέα μήνες του χρόνου όπου η κίνηση είναι χαμηλή. Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσουμε και ποιοτικά πλοία να φέρουμε και ζήτηση να δημιουργήσουμε. Τα ποιοτικά πλοία από μόνα τους δημιουργούν ζήτηση ενώ αν υπάρχει και η ελευθερία του ναυλολογίου θα δημιουργήσουμε πρόσθετη ζήτηση το χειμώνα . Τι σημαίνουν όλα αυτά; Ανάπτυξη των νησιών μας. Ποιοτική αναβάθμιση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων σημαίνει πρακτικά ότι θα έχουμε ποιοτικούς θαλάσσιους αυτοκινητόδρομους που θα συνδέουν τα νησιά μας. Παράλληλα, αυξάνεται η ευελιξία των tour operator ή resort operator οι οποίοι θα θελήσουν να επενδύσουν σε νησιά και θα θελήσουν, ίσως, να δημιουργήσουν τη δική τους ακτοπλοϊκή σύνδεση. Δεν θέλει νομίζεται η Four Seasons να επενδύσει στην Ελλάδα; Βεβαίως και θέλει αλλά πως θα έλθει; Με σύνδεση με τον Πειραιά με σαπιοκάραβα; Οχι. Θέλει από το Α μέχρι το Ω όλη η ταξιδιωτική εμπειρία να ανταποκρίνεται σε υψηλά ποιοτικά κριτήρια ώστε να δώσει αξία στα χρήματα που θα δώσει ο πελάτης της". Το νέο σύστημα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών TDN: Με αυτά τα δεδομένα, μπορείτε να μας περιγράψετε την εικόνα της ακτοπλοΐας τα επόμενα χρόνια; Α.Π.: "Θα περάσουμε σ' ένα σύστημα "εκλογίκευσης" των ακτοπλοϊκών συνδέσεων με απόλυτα εμπορικά κριτήρια όπου, πλέον, θα έχουμε γραμμές κορμού και ακτινωτές συνδέσεις". TDN: Ποιές γραμμές θεωρείτε ότι θα μπορούσαν να αποτελέσουν τις γραμμές κορμού; Α.Π.: "Μπορώ να σας πω, φερ' ειπείν, ότι οι γραμμές των Κυκλάδων λειτουργούν αυτή τη στιγμή ανορθόδοξα γιατί έχουμε δυο τρεις βασικούς προορισμούς τους οποίους τους εξυπηρετούμε με ένα μόνο πλοίο. Παράδειγμα: η Πάρος και η Μύκονος οι οποίες έχουν μεγάλη ζήτηση το καλοκαίρι. Δεν έχει νόημα να πηγαίνεις με ένα πλοίο και στα δύο νησιά, να κατεβαίνουν οι μισοί στη Μύκονο και το πλοίο να συνεχίζει μισοάδειο μέχρι την Πάρο όπου θα κατέβουν οι άλλοι μισοί. Γιατί να μην έχουμε τη δυνατότητα να δρομολογήσουμε πλοίο από Πειραιά απ' ευθείας προς Πάρο ή από Πειραιά απ' ευθείας προς Μύκονο και άμεση επιστροφή στον Πειραιά; Γιατί να μην μπορούμε να γεμίσουμε ένα πλοίο μόνο με όσους ταξιδεύουν προς Πάρο ή ένα άλλο μόνο για όσους πηγαίνουν στη Μύκονο; Θα μπορούσαμε, παράλληλα, να έχουμε ένα μικρότερο πλοίο που θα κάνει τις ενδιάμεσες συνδέσεις με τα άλλα νησιά". Ο δρόμος για τουριστική ανάπτυξη TDN: ¶λλες πιθανές γραμμές κορμού; Α.Π.: "Κως και Ρόδος έχουν, επίσης, μεγάλη ζήτηση. Γιατί όμως για να φθάσεις στη Ρόδο θα πρέπει προηγουμένως να περάσεις υποχρεωτικά από Πάτμο, Λέρο, Κω; Η Ρόδος είναι ένα μεγάλο νησί που του αξίζει η απ' ευθείας σύνδεση με τον Πειραιά. Εάν συνέβαινε αυτό η σύνδεση θα ήταν πολύ ταχύτερη και αυτό θα οδηγούσε σε τουριστική ανάπτυξη του νησιού. Επισημαίνω ότι όπου έχουν πάει τα πλοία "Blue Star" του ομίλου μας έχει υπάρξει συνολική αύξηση της κίνησης. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον μέσα στο οποίο λειτουργούμε, η ποιοτική αναβάθμιση φέρνει ανάπτυξη. Αν μας επιτρεπόταν να αναβαθμίσουμε ποιοτικά την ακτοπλοϊα με τον τρόπο που εμείς επιθυμούμε, πιστεύουμε ότι θα οδηγούσαμε σε τρομακτική ανάπτυξη των νησιών. Είναι κάτι που το ζητούν όλοι οι νησιώτες. Κι απ' άκρη σ' άκρη στο Αιγαίο δεν υπάρχει σήμερα νησί που να μην ζητά τα πλοία μας". Ο ανταγωνισμός φέρνει ανάπτυξη κι επενδύσεις TDN: Έχετε τη δυνατότητα να καλύπτετε όλα τα νησιά με δικά σας πλοία; Α.Π.: "Μα δεν είναι απαραίτητο κάτι τέτοιο. Θα έλθουν κι άλλοι. Εμείς επιζητούμε την ανάπτυξη της αγοράς. Εμείς δεν φοβόμαστε τον ανταγωνισμό γιατί οδηγεί σε ανάπτυξη και α' αυτό ωφελούμαστε όλοι. Και ο νησιώτης και εμείς ως κλάδος που μεταφέρουμε όλον αυτό τον κόσμο. Γιατί όπου υπάρχει ανάπτυξη ολοένα περισσότερος κόσμος θα μετακινείται από την ηπειρωτική Ελλάδα στα νησιά κι αυτό θα δικαιολογήσει επενδύσεις, άρα και τη δική μας ανάπτυξη". Οι γραμμές "δημόσιας υπηρεσίας" TDN: Πώς θα εξυπηρετηθούν όμως νησιά με χαμηλή ζήτηση; Α.Π.: "Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός προβλέπει επιδοτήσεις και τα λεγόμενα συμβόλαια "δημόσιας υπηρεσίας", public service obligation και public service contract. Αυτό, όμως, προβλέπεται μόνο για εκείνα τα νησιά που θα διαπιστωθεί ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον από κάποια εταιρεία (operator). Ο νόμος 2932 ο οποίος συντάχθηκε με την επιμέλεια του κ. Χρ. Παπουτσή προέβλεπε, ουσιαστικά, τη μετάβαση στην ελεύθερη δρομολόγηση, δηλ. στην απελευθέρωση της ακτοπλοΐας και την εναρμόνιση σύμφωνα με τον κανονισμό 3577/92. Φτιάχτηκε, όμως, πολύ αργά, μόλις ένα χρόνο πριν εισαχθεί ο 3577". TDN: Πρακτικά τι μπορεί να γίνει τώρα; Α.Π.: "Το ενδιαφέρον των εταιρειών είναι να δρομολογούν τα πλοία τους και να βγάζουν χρήματα. Αυτό σημαίνει ότι αν πούμε αύριο κιόλας ότι ισχύει ο κανονισμός 3577/92 και αυτό το επισημοποιήσουμε-γιατί ο κανονισμός ισχύει αυτή τη στιγμή όπως σας είπα- τότε αυτό που θα προκύψει είναι μια "φυσική" μετάβαση σ' αυτόν".

Share |
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top