Ροή Ειδήσεων:

Smalled text size Larger text size

Γ’ Μέρος

30 November -1, 00:00

Γ’ Μέρος
  • Η απελευθέρωση θα οδηγήσει σε νέα "σχήματα"
  • Ανοιχτό το θέμα των συνεργασιών για τις ΕΠ.ΑΤΤ.
  • Επενδύσεις 1,5 δισ. ευρώ σε μια δεκαετία
  • Ενίσχυση της παρουσίας στη Βαλτική
  • Γιατί σταμάτησε η γραμμή Σουηδία-Γερμανία
  • Οι γραμμές που ενδιαφέρουν
  • Στα ανώτατα επίπεδα η πιστοληπτική ικανότητα

Η απελευθέρωση θα οδηγήσει σε νέα "σχήματα" TravelDailyNews: Τι σημαίνει αυτό; Αλέξανδρος Παναγόπουλος: "Μια μετάβαση όπου η προσφορά και η ζήτηση θα καθορίσει την εξέλιξη των πραγμάτων. Το ελληνικό κράτος μιλάνε για ολιγοπώλια και μονοπώλια. Αυτό, όμως, απεικονίζει τα ολιγοπώλια και μονοπώλια που έχουν δημιουργηθεί και συντηρούνται μέχρι τώρα με την επιμέλεια του κράτους. Το κράτος, λοιπόν, ισχυρίζεται ότι εξαιτίας αυτών των ολιγοπωλίων και μονοπωλίων δεν μπορούν να ισχύσουν οι κανόνες της ελεύθερης αγοράς. Μα είναι πολύ απλό: μόλις πούμε ότι ισχύουν οι κανόνες της ελεύθερης αγοράς θα δείτε ότι θα δημιουργηθούν νέα σχήματα, θα προκύψουν νέες ευκαιρίες. Κανένας κλάδος της οικονομίας δεν είναι στατικός". Ανοιχτό το θέμα των συνεργασιών για τις ΕΠ.ΑΤΤ. TDN: Αναφέρατε ότι με την απελευθέρωση θα προκύψουν νέα επιχειρηματικά "σχήματα". Εξετάζετε το ενδεχόμενο οι ΕΠ.ΑΤΤ. να συνεργαστούν με κάποια από τις υπάρχουσες ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες; Α.Π.: "Δεν αποτελεί μυστικό ότι και στο παρελθόν είχαν γίνει συζητήσεις με όλους. Το έχουμε γνωστοποιήσει επισήμως. Οι ΕΠ.ΑΤΤ βρίσκονται ούτως ή άλλως στο τιμόνι των εξελίξεων αφού είμαστε αυτή τη στιγμή 3,5-4 φορές μεγαλύτεροι από τον αμέσως επόμενο στην Ελλάδα. Εξετάζουμε όλες τις δυνατότητες". TDN: Εκτιμάτε ότι υπάρχουν σήμερα οι δυνατότητες να προχωρήσετε σε κάποια "κίνηση", ανεξάρτητα από το τελικό αποτέλεσμα; Α.Π.: "Δεν αποκλείουμε τίποτα..." TDN: Βλέπετε ότι μπορεί να υπάρξουν εξελίξεις εντός του 2005; Α.Π.: "Ανάλογα με το θεσμικό πλαίσιο που θα επισημοποιηθεί θα εξετάσουμε κάποιες εξελίξεις. Έχοντας την νομοθετική πρωτοβουλία των κινήσεων η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα να πάει την Ελλάδα 10 χρόνια μπροστά ή 10 χρόνια πίσω". TDN: Θα διατηρήσετε τη λογική των δύο σχημάτων όπου τα "κόκκινα" πλοία της Superfast Ferries θα δραστηριοποιούνται σε διεθνείς γραμμές ενώ τα "μπλε" πλοία της Blue Star Ferries στις ελληνικές ακτοπλοϊκές γραμμές; Α.Π.: "Όχι απαραιτήτως. Ανάλογα με τις εξελίξεις. Τίποτα δεν είναι στατικό..." Επενδύσεις 1,5 δισ. ευρώ σε μια δεκαετία TDN: Ποιό είναι το συνολικό ύψος επενδύσεων που έχει πραγματοποιήσει μέχρι σήμερα ο όμιλος ΕΠ.ΑΤΤ. Α.Π.: "Από την ίδρυση της Superfast και την απόκτηση του ελέγχου των γραμμών Στρίντζη έχουμε ναυπηγήσει 17 πλοία συνολικού κόστους 1,5 δισ. ευρώ. Είμαστε σήμερα σε θέση να ατενίζουμε με πολύ αισιοδοξία το μέλλον και ευελπιστούμε ότι αργά ή γρήγορα η εναρμόνιση του θεσμικού πλαισίου της Ελλάδας θα έρθει κι αυτό θα μας δώσει την ευκαιρία της ανάπτυξης. Επιπλέον θα δώσει την ευκαιρία για την προσέλκυση ξένων επενδυτών στο ελληνικό χρηματιστήριο. Όσο η χώρα μας προσαρμόζεται με τα διεθνώς ισχύοντα, τόσο περισσότερο θα προσελκύει ξένους επενδυτές". TDN: Βλέπετε νέες αγορές στις οποίες διανοίγονται επιχειρηματικές ευκαιρίες για τις ΕΠ.ΑΤΤ.; Α.Π.: "Ουσιαστικά έχουμε βάλει "πόδι" σε πέντε θάλασσες, τη Βαλτική, τη Βόρεια θάλασσα, την Αδριατική και βέβαια το Αιγαίο και το Ιόνιο. Στη Βαλτική και τη Βόρεια θάλασσα έχουμε πια τη δική μας οργάνωση κι έχουμε γίνει, πλέον, γνωστοί. Κι έχουμε γίνει γνωστοί ως επιτυχημένα projects. Αυτό σημαίνει ότι διευρύνονται συνεχώς οι δυνατότητες σ' αυτές τις αγορές και μια τις εξετάζουμε, πολύ προσεκτικά". Ενίσχυση της παρουσίας στη Βαλτική TDN: Στη Βαλτική ξεκινήσατε με δύο γραμμές και σήμερα συνεχίζετε σε μια. Πως κινείται η συγκεκριμένη αγορά; Α.Π.: "Αυτή τη στιγμή στη Βαλτική είμαστε παρόντες με μεγάλη επιτυχία στη γραμμή Φινλανδία-Γερμανία. Αυτή τη στιγμή, μάλιστα, έχουμε φθάσει στα όρια της χωρητικότητάς μας για να εξυπηρετήσουμε επιβάτες κι αυτοκίνητα και, ήδη, εξετάζουμε τη δυνατότητα να ενισχύσουμε την παρουσία μας στη συγκεκριμένη γραμμή". TDN: Να αναμένουμε ότι θα προχωρήσετε, δηλαδή, σε νέες ναυπηγήσεις; Α.Π.: " Το αφήνω σε σας να το ερμηνεύσετε..." Γιατί σταμάτησε η γραμμή Σουηδία-Γερμανία TDN: Γιατί σταματήσατε τη γραμμή Σουηδίας-Γερμανίας; Α.Π.: "Γιατί μας προέκυψε μια υπέροχη προσφορά από την αυστραλιανή TT Lines που ζητούσε δύο πλοία μας". TDN: Η προσφορά σας προέκυψε ή την αναζητήσατε; Α.Π.: "Όχι, όχι. Η προσφορά μας ήρθε μόνη της. Οι αυστραλοί έκαναν μια εκτενή έρευνα και έκριναν ότι τα πλοία Superfast ήταν τα καταλληλότερα γι' αυτούς. Μας έδωσαν, λοιπόν, μια προσφορά για τα πλοία Superfast III και IV τότε την οποία ήταν αδύνατο να αρνηθούμε. Έτσι, μείναμε με δύο πλοία λιγότερα κι έπρεπε να κάνουμε αναδιάταξη του στόλου. Στη γραμμή της Σκοτίας είχαμε την υποστήριξη της κοινής γνώμης αλλά και του κοινοβουλίου κι αυτό σήμαινε για μας δωρεάν διαφήμιση. Εξασφαλίσαμε στη Σκοτία το λεγόμενο word of mouth, την υποστήριξη της κοινής γνώμης για το οποίο θα χρειαζόμαστε μεγάλα ποσά να το εξασφαλίσουμε σε μια νέα αγορά όπως της Σουηδίας. Προτιμήσαμε, λοιπόν, να δρομολογήσουμε δύο πλοία στη Σκοτία". TDN: Οι τελευταίες εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο λέγεται ότι θα οδηγήσουν σε αύξηση της ζήτησης για γραμμές από την Τουρκία μέχρι τη Γαλλία ή την Ισπανία. Θεωρείτε πιθανό κάτι τέτοιο; Α.Π.: "Μετά τις εξελίξεις στην Κύπρο η πρόοδος των συζητήσεων για πιθανή ένταξη της Τουρκίας έχει επιταχυνθεί. Αυτό πρέπει να το βλέπουμε θετικά όλοι οι Έλληνες γιατί, επί της ουσίας, έχουμε περίπου 70 εκατ. πιθανούς πελάτες, δίπλα μας, μέσ' τα πόδια μας. Για το Αιγαίο δημιουργεί ακόμη μεγαλύτερες ευκαιρίες ανάπτυξης γιατί όταν οι οικονομικές σχέσεις θα ορίζουν και τις πολιτικές σχέσεις των δύο χωρών τότε θα λειτουργούμε σ' ένα περιβάλλον όπου η ανάπτυξη θα είναι μονόδρομος". Οι γραμμές που ενδιαφέρουν TDN: Αρα; Α.Π.: "¶ρα δηλώνουμε την ετοιμότητά μας να αξιοποιήσουμε τις ευκαιρίες που θα προκύψουν. Βρισκόμαστε σε ηγετική θέση στο Αιγαίο και οδηγούμε τις εξελίξεις. Προσβλέπουμε λοιπόν στη βελτίωση των σχέσεων Ελλάδας Τουρκίας οι οποίες θα οδηγήσουν αναπόφευκτα στην ανάπτυξη". TDN: Να υποθέσω ότι έχει γίνει, ήδη, η "ανίχνευση" του εδάφους; Α.Π.: "Αυτή η διεργασία είναι συνεχής. Ανίχνευση του εδάφους δεν γίνεται μόνο στις γειτονικές μας αγορές αλλά τον Βορρά και όλη την Ευρώπη. Γι' αυτό άλλωστε βρεθήκαμε στη Σκοτία, τη Φινλανδία, το Βέλγιο και τη Γερμανία". TDN: Σας ενδιαφέρουν οι γραμμές από τη Δυτ. Ιταλία προς Γαλλία και Ισπανία; Α.Π.: "Και κει εξετάζουμε όλες τις ευκαιρίες που μπορεί να υπάρχουν. Δεν θέλουμε να αφήνουμε τίποτα". Στα ανώτατα επίπεδα η πιστοληπτική ικανότητα TDN: Ποια είναι σήμερα η πιστοληπτική ικανότητα του ομίλου; Α.Π.: "Βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο από ποτέ. Γίνεται πολύς λόγος για το δανεισμό των εταιρειών και στην ουσία γίνεται πολύς λόγος για το τίποτα". TDN: Τι εννοείτε; Α.Π.: "Δεν μπορεί να διανοηθεί κανείς να "χτίσει" πλοία με ίδια κεφάλαια. Θα ήταν ανόητο. Έτσι, λοιπόν, ο δανεισμός είναι αναπόφευκτα μεγάλος. Σε κάποιες εταιρείες πράγματι ο δανεισμός είναι μεγάλος. Θα πρέπει να εξετάζει όμως κανείς τον τρόπο που δανείζεται ο κλάδος της ναυτιλίας χρήματα για τη ναυπήγηση πλοίων. Κι ο τρόπος αυτός είναι συνήθως 20-30% ίδια κεφάλαια και το υπόλοιπο δανεισμός. Αν δει κανείς τα αντίστοιχα στοιχεία από τη βιομηχανία "στεριάς" θα κρίνει παράλογο κάτι τέτοιο. Αυτό, όμως, ισχύει στη ναυτιλία. Κυρίως, όμως, θα πρέπει να εξετάζονται οι διάφοροι δείκτες εξυπηρέτησης του δανεισμού: πόσο βραχυπρόθεσμο και πόσο μακροπρόθεσμο δανεισμό έχεις, πως εξυπηρετούνται, ποια είναι η σχέση ιδίων κεφαλαίων με δανεισμό ή η σχέση EPITDA με τον δανεισμό. Έτσι, λέγεται γενικώς ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι υπερχρεωμένες καταδικάζοντας ολόκληρο τον κλάδο. Δεν είναι έτσι τα πράγματα. Εμείς αυτή τη στιγμή έχουμε τη δυνατότητα να ζητήσουμε πολύ μεγαλύτερο δανεισμό σε σχέση με ότι, ήδη, έχουμε. Αυτό σημαίνει ότι είμαστε σε εξαιρετική θέση". TDN: Ποιο είναι το συνολικό ύψος δανεισμού του ομίλου σήμερα; Α.Π.: "Περίπου 750 εκατ. ευρώ από τα οποία το μεγαλύτερο ποσοστό αφορά μακροπρόθεσμο δανεισμό. Κοιτάξτε τις άλλες εταιρείες και ιδιαίτερα δείτε ποιοι είναι οι τζίροι των εταιρειών σε σχέση με το δανεισμό τους". TDN: Ποια είναι η καλή "συνταγή" για τη σχέση τζίρου/δανεισμού; Α.Π.: "Η δικιά μας είναι η καλή συνταή. Δεν έχετε παρά να δείτε τους δείκτες των άλλων εταιρειών".

Share |
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top