Ροή Ειδήσεων:

Smalled text size Larger text size

Γ' Μέρος

30 November -1, 00:00

Γ’ Μέρος
  • Οι μεγάλες ελλείψεις σε υποδομές και ποιότητα τα αίτια της πτώσης
  • Δεν αποκλείεται να μειωθεί ο στόλος αυτοκινήτων
  • Ανω του 10% η μείωση κρατήσεων
  • «Σπάνε» οι μεγάλοι tour operators
  • Το all inclusive «πουλάει» μόνο στους νέους προορισμούς
  • «Φυγόκεντρες» δυνάμεις και στο εσωτερικό των μεγάλων Rent a Car
  • Mamma’s rent a car με...15 ευρώ τη μέρα!
  • Και global και local

Οι μεγάλες ελλείψεις σε υποδομές και ποιότητα τα αίτια της πτώσης TravelDailyNews: Τι έφταιξε κατά τη γνώμη σας για τα άσχημα αποτελέσματα που καταγράφει φέτος ο ελληνικός τουρισμός; Δημήτρης Μαγγιώρος: «Η κακή εικόνα της Ελλάδας προς τα έξω, το γεγονός ότι δεν έχει βελτιώσει τις υπηρεσίες που παρέχονται, δεν έχουν φτιαχτεί μαρίνες, δεν υπάρχουν γήπεδα γκολφ, δεν έγιναν επενδύσεις σε υποδομές. Επιπλέον όλα τα χρήματα έπεσαν στην Αττική ενώ η Περιφέρεια έμεινε όπως ήταν πριν και, βέβαια, η νοοτροπία πολλών που σκέφτονται μόνο τι θα κερδίσουν τώρα και την «αρπαχτή». Όλα αυτά είναι αίτια που οδηγούν στα άσχημα αποτελέσματα της τελευταίας τριετίας». TDN: Οι γειτονικές μας χώρες δεν φαίνεται να αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα... Δ.Μ.: «Αντιθέτως βλέπουμε όλους τους μεσογειακούς προορισμούς να ανεβαίνουν και ιδιαίτερα η περιφέρεια. Δείτε για παράδειγμα τη Βουλγαρία η οποία εμφανίζει κάθε χρόνο αύξηση 40-50%. Τα νούμερα, βέβαια, είναι μικρά ακόμα αλλά ανεβαίνει. Αντίστοιχα η Τουρκία καταγράφει αύξηση 30% φέτος. Ακόμα και η Αίγυπτος ξεπέρασε τα προβλήματα που αντιμετώπισε πριν μερικά χρόνια με τις επιθέσεις κατά τουριστών. Σήμερα εμφανίζει ένα πολύ καλό προϊόν με υψηλά επίπεδα ασφάλειας. Και η Κροατία ανεβαίνει. Όλοι ανεβαίνουν. Και μείναμε μόνοι εμείς στην Ευρώπη να μιλάμε ακόμα για τον ωραίο ήλιο και τις παραλίες που δεν αρκούν πια. Ο Ευρωπαίος τουρίστας έχει έρθει στην Ελλάδα, έχει χαρεί τον ήλιο και τη θάλασσα, τα χόρτασε και τώρα θέλει και ποιότητα υπηρεσιών». TDN: Μα έχω την εντύπωση ότι και οι νέοι ανταγωνιστές μας δεν προτείνουν μόνο ήλιο και θάλασσα σε τιμές πιο χαμηλές από εμάς. Δ.Μ.: «Προτείνουν υποδομές, υπηρεσίες και χαμόγελο. Έχουν κάτι να πουλήσουν. Εμείς έχουμε πουλήσει όσο έχουμε πουλήσει τον ήλιο και τη θάλασσα και εξακολουθούμε να το πουλάμε λες και είναι κάτι πραγματικά καινούργιο στην διεθνή αγορά. Δυστυχώς θα εισπράξουμε ως αποτέλεσμα σημαντική μείωση του τουρισμού μας. Ήδη, στην Κρήτη -η οποία αντλεί μεγάλο μέρος της πελατείας της από τη γερμανική αγορά- η μείωση είναι τουλάχιστον 10%. Τα πράγματα σίγουρα δεν είναι καλά. Το πιο οδυνηρό είναι ότι αισθάνομαι να περνούν τα καλοκαίρια και οι χειμώνες μας χωρίς να αλλάζει, ουσιαστικά, κάτι». Δεν αποκλείεται να μειωθεί ο στόλος αυτοκινήτων TDN: Πως αντικατοπτρίζεται στο χώρο του rent a car η φετινή άσχημη χρονιά; Δ.Μ.: «Μας οδηγεί σε έναν ανταγωνισμό σε επίπεδο τιμών. Παράλληλα, καθυστερεί την ανανέωση των στόλων. Ιδιαίτερα οι μικρότερες επιχειρήσεις του κλάδου αντιμετωπίζουν μεγαλύτερη δυσκολία να αποκτήσουν νεώτερα αυτοκίνητα. Επιπλέον συρρικνώνεται διαρκώς η τουριστική περίοδος. Κάποτε είχαμε έσοδα επί πέντε ή και έξι μήνες -όπως στην Κρήτη- ενώ τώρα μιλάμε για σεζόν τεσσάρων, τριών ή και δύο μηνών. Αυτή η συρρίκνωση της τουριστικής περιόδου αντιστοιχεί σε πολλά εκατομμύρια χαμένων ημερών ενοικίασης. Σε πρώτη φάση ο συνολικός στόλος των rent a car δεν αναμένεται ότι θα μειωθεί, ο αριθμός των αυτοκινήτων θα παραμείνει στις 50.000 αλλά θα ανανεωθούν πιο δύσκολα. Αν όμως η πτώση συνεχιστεί νομίζω ότι θα δούμε ακόμα και μειώσεις στόλων». Ανω του 10% η μείωση κρατήσεων TDN: Πως κινούνται μέχρι στιγμής οι κρατήσεις σε επίπεδο αριθμών; Δ.Μ.: «Με εξαίρεση την περιοχή της Αττικής η Hertz, για παράδειγμα, καταγράφει μείωση κρατήσεων 10% στην υπόλοιπη Ελλάδα. Και υπολογίστε ότι η Hertz πλεονεκτεί σε σχέση με άλλες επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων γιατί δεν συνεργάζεται με γερμανικά γραφεία. Εκτιμώ ότι οι εταιρίες rent a car που συνεργάζονται με γερμανικά γραφεία θα πρέπει να καταγράφουν μεγαλύτερη μείωση». «Σπάνε» οι μεγάλοι tour operators TDN: Διαπιστώνεται διεθνώς μια αντίφαση ανάμεσα στη παντοκρατορία των μεγάλων tour operators και τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν... Δ.Μ.: «Αυτό που είναι σημαντικό είναι ότι στην Ευρώπη οι μεγάλοι tour operators αρχίζουν να χάνουν μερίδιο, όσο κι αν δεν το πιστεύει κανείς. Έτσι, ενώ αρχικά είχαμε μια υπερυγκέντρωση υπό την «ομπρέλα» οργανισμών όπως η TUI ή ο Thomas Cook τώρα αρχίζει να παρατηρείται μια αντίστροφη τάση με αποκέντρωση και τη λειτουργία μικρότερου μεγέθους tour operators. Στην πράξη, το μικρότερο μέγεθος προσφέρει τη δυνατότητα μεγαλύτερης ευελιξίας στο να πετύχεις καλύτερη διείσδυση στην αγορά προσφέροντας ένα διαφοροποιημένο προϊόν σε σύγκριση με το μαζικό προϊόν που προσφέρουν οι μεγάλοι του χώρου. Γι’ αυτό και δεν έχει θιγεί στην Ευρώπη η μικρή αγορά των λεγόμεων specialists. Δεν έχουν χάσει, δηλαδή, την ορμή τους οι μικροί tour operators που ειδικεύονται μόνο σε συγκεκριμένους προορισμούς όπως η Ελλάδα ή η Ισπανία ή προσφέρουν διαμονή σε βίλες ή «πακέτα» που απευθύνονται σε golfers. Αντίθετα έχουν χάσει την ορμή τους τα πακέτα μαζικού τουρισμού, τα φθηνά, τα all inclusive». Το all inclusive «πουλάει» μόνο στους νέους προορισμούς TDN: Χρειαζόμαστε, όμως, και τον μαζικό τουρισμό... Δ.Μ.: «Μα δεν έχει κάτι καινούργιο να προσφέρει στην Ελλάδα. Αυτό το έζησαν και οι Γερμανοί και οι Βρετανοί και οι Γάλλοι. Γι’ αυτό, βλέπετε ότι όλοι οι προορισμοί που προσφέρουν «all iclusive» και είναι ελκυστικοί είναι όλοι τους νέοι τουριστικοί προορισμοί». TDN: Μπορούν, όμως, να αναπληρωθούν από τους μικρότερους «specialists» τα έσοδα που προέρχονται από τους μεγάλους μαζικούς tour operators; Δ.Μ.: «Βεβαίως και όχι. Η δύναμη εξακολουθεί να βρίσκεται στους τέσσερις μεγάλους οι οποίοι ελέγχουν το 70% του εισερχόμενου τουρισμού της Ελλάδας. Οι όποιες αλλαγές θα αρχίσουν να φαίνονται μετά από 2-3 σεζόν. Μόλις τα πρώτα βήματα της αποκέντρωσης των μεγάλων tour operators αρχίζουν αν φαίνονται. Ήδη κάποιοι «μικροί» στο εσωτερικό των μεγάλων tour operators αρχίζουν να διαφοροποιούν την πολιτική τους στον τρόπο που κλείνουν συμφωνίες. Κλείνουν από μόνοι τους τις συμφωνίες, δημιουργούν δικά τους προϊόντα και «πακέτα», κάνουν δικό τους μάρκετινγκ ή επικεντρώνονται σε συγκεκριμένες αγορές που τις γνωρίζουν καλύτερα. Αναζητούν τη δική τους πελατεία». «Φυγόκεντρες» δυνάμεις και στο εσωτερικό των μεγάλων Rent a Car TDN: Αυτή η χαλάρωση της υπερσυγκέντρωσης παρατηρείται και στο χώρο του rent a car; Δ.Μ.: «Ναι, φυγόκεντρες δυνάμεις υπάρχουν αυτή τη στιγμή σε όλη την Ευρώπη». TDN: Υπάρχει η άποψη ότι οι μεγάλες εταιρίες rent a car στην Ελλάδα, παρά την ισχύ τους, συναντούν αμείλικτο ανταγωνισμό όταν πηγαίνουν σε προορισμούς όπως η Ρόδος ή η Κρήτη όπου δραστηριοποιούνται ισχυρές τοπικές εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτων. Δ.Μ.: «Η λέξη «αμείλικτος» δεν αποδίδει με ακρίβεια τα επίπεδα ανταγωνισμού σε κάποιες περιοχές. Με ενημέρωσαν, για παράδειγμα, ότι στη Χερσόνησο στο Ηράκλειο Κρήτης, υπάρχει πινακίδα που διαφημίζει τιμή ενοικίασης αυτοκινήτου 20 ευρώ την ημέρα! Είκοσι ευρώ για να νοικιάσεις αυτοκίνητο ενώ την ίδια στιγμή ένα τζετ σκι κοστίζει 50 ευρώ το 10λεπτο...» Mamma’s rent a car με...15 ευρώ τη μέρα! TDN: Έχω ακούσει, πάντως, ακόμα και για 15 ευρώ την ημέρα σε άλλους προορισμούς... Δ.Μ.: «Γιατί όχι. Δεν το αποκλείω να ισχύει. Δεν αποκλείεται να δούμε τέτοια «τρελά». Όταν η μικρή εταιρία rent a car βλέπει ότι η σεζόν γίνεται πολύ μικρή αλλά τα γραμμάτια και τα ενοίκια «τρέχουν» καταφεύγει, αναγκαστικά, στη λύση να πουλήσει όσο-όσο για να μαζέψει λεφτά και να πληρώσει τις υποχρεώσεις της. Πίεση που δεν αισθάνεται ο «μεγάλος» που είναι πιο οργανωμένη επιχείρηση, έχει ανοιχτές τραπεζικές γραμμές ή μπορεί να έχει μακροχρόνια συμβόλαια που βοηθάνε στο να εξυπηρετούνται οι ανάγκες ρευστότητας της εταιρίας. Παράλληλα, οι «μεγάλοι» έχουν μια πολιτική κι ένα πλέγμα τιμών που δεν τους επιτρέπουν να κατέβουν, για παράδειγμα, στα 15 ευρώ την ημέρα. Είναι ξεπούλημα. Κι εξ’ άλλου όλα είναι θέμα κόστους. Δεν μπορεί να νοικιάζεις ένα αυτοκίνητο με 20-25 ευρώ την ημέρα και να περιμένεις να έχεις ένα καλό, καθαρό αυτοκίνητο και καλύψεις χωρίς ψιλά γράμματα στα συμβόλαια ώστε όταν το επιστρέψεις να χρειαστεί να πληρώσεις πολλές φορές πάνω από τα 25 ευρώ. Όλα έχουν ένα τίμημα. Ας μην περιμένει κανείς να νοικιάσει το super dooper αυτοκίνητο σε τιμή... «mamma’s rent a car». Κι εδώ θα πρέπει να προσέξει κανείς γιατί η Ελλάδα δεν είχε ποτέ τα εύσημα της ποιότητας στον κλάδο του rent a car. Για να μην πω ότι συχνά έχουν «βουίξει» τα κανάλια στο εξωτερικό για την ποιότητα των υπηρεσιών rent a car που προσφέρουμε σε τοπικό επίπεδο». Και global και local TDN: Ο πελάτης, όμως, ψάχνει τις φθηνότερες τιμές. Εσείς οι «μεγάλοι» μπορείτε να του προσφέρετε φθηνές λύσεις; Δ.Μ.: «Κι εμείς δεν είμαστε με τη «μύτη» ψηλά. Ανάλογα με τη διαθεσιμότητα του στόλου διαφοροποιούνται και οι τιμές μας. Και σε μας μπορεί να βρει κανείς καλές τιμές, είτε στο αεροδρόμιο μόλις κατέβει από το αεροπλάνο ή σε κάποιο από τα γραφεία μας κοντά στο ξενοδοχείο που μπορεί να διαμένει κανείς σε μια παραθεριστική περιοχή. Έχουμε μάθει και μεις να «ακούμε» την αγορά. Γιατί είναι αλήθεια ότι μέχρι πριν κάποια χρόνια δεν ξέραμε να ακούμε την αγορά. Ήταν η εποχή των ισχυρών συμβολαίων για τις προκρατήσεις όπου λίγο έως πολύ εμείς καθορίζαμε την τύχη τους. Σήμερα οι τιμές καθορίζονται από τους tour operators με πάρα πολύ μικρά περιθώρια κέρδους για μας οπότε είμαστε υποχρεωμένοι να διεκδικήσουμε το μερίδιό μας και στις τοπικές αγορές».

Share |
Ads by TDN

Μικρά & Ενδιαφέροντα

Παρουσιάσεις Εταιριών

Παρουσιάσεις Προϊόντων

Οι αναγνώστες μας στο Facebook

Αγγελίες

Μια Φωτογραφία μιλάει

Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

Φωτορεπορτάζ

Οι αναζητήσεις του Μορφέα

Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

↑ top