Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΠρώτη προτεραιότητα για το ΥΜΕ η βιωσιμότητα των μεταφορών

Πρώτη προτεραιότητα για το ΥΜΕ η βιωσιμότητα των μεταφορών

Την στρατηγική του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών για τη βιωσιμότητα των μεταφορών, που αποτελεί πρώτη προτεραιότηταγια το Υπουργείο παρουσίασε ο Υφυπουργός κ. Αναστάσιος Νεραντζής, σε χτεσινή ημερίδα, που διοργάνωσε ο […]

Την στρατηγική του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών για τη βιωσιμότητα των μεταφορών, που αποτελεί πρώτη προτεραιότητα<...>για το Υπουργείο παρουσίασε ο Υφυπουργός κ. Αναστάσιος Νεραντζής, σε χτεσινή ημερίδα, που διοργάνωσε ο όμιλος για την διάδοση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας `Elfores`, σε συνεργασία με το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ), με θέμα `Σύγχρονη Πόλη και Βιώσιμες Μεταφορές`.

Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Νεραντζής στην ομιλία του ανέφερε τα ακόλουθα:

Είναι πλέον γεγονός ότι οι μεταφορές δεν μπορούν να εξακολουθήσουν να αναπτύσσονται όπως στο παρελθόν. Ήδη η κυκλοφοριακή συμφόρηση αποτελεί πληγή για τις οδικές, τις αεροπορικές και τις σιδηροδρομικές μεταφορές, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις, ταλαιπωρία, αυξημένη ρύπανση, υψηλότερο κόστος, χειρότερες υπηρεσίες και απώλεια της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας, προκαλώντας παράλληλα σοβαρές ανησυχίες για την υγεία και την ασφάλεια των πολιτών.

Στρατηγική Βιωσιμότητας

Τα προβλήματα που ταλαιπωρούν τον τομέα των μεταφορών είναι αναμφισβήτητα πολλά. Λύσεις όμως υπάρχουν και μπορούν να εφαρμοστούν με την εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης, πολύπλευρης και εμπνευσμένης πολιτικής η οποία θα βαδίζει στο πλαίσιο των παρακάτω αξόνων.


  • Στην ανασυγκρότηση των σιδηροδρόμων και άλλες εναλλακτικές λύσεις έναντι των οδικών εμπορευματικών μεταφορών.

  • Στη μετατόπιση της εμπορευματικής κυκλοφορίας από τους δρόμους σε εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς, ιδίως στις σιδηροδρομικές, αλλά και στις θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων και τις εσωτερικές πλωτές μεταφορές.
  • Στην παρότρυνση στους ταξιδιώτες ώστε να χρησιμοποιούν τους σιδηροδρόμους αντί του αεροπλάνου για διαδρομές μικρών αποστάσεων (μικρότερων από 400 km).

  • Στην προώθηση των συνδυασμένων μεταφορών τόσο για την επιβατική, όσο και για την εμπορευματική κυκλοφορία.
  • Στον αμεσότερο καταλογισμό του κόστους στους χρήστες για την υποδομή και τις εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούν.
  • Στη μείωση της ρύπανσης και των πηγών της, και αύξηση της ασφάλειας εν γένει.


Δράσεις ΥΜΕ

Στα πλαίσια της ως άνω γενικής στρατηγικής, το ΥΜΕ έχει θέσει ως πρώτη προτεραιότητα τη βιωσιμότητα των μεταφορών, θέση η οποία αποδεικνύεται από τις παρακάτω αναφερόμενες πρωτοβουλίες, τις οποίες έχει ήδη λάβει.

Υποδομές – Μέσα Σταθερής Τροχιάς

Όσον αφορά στις υποδομές, αξίζει να σημειωθεί ότι τα δίκτυα μέσων σταθερής τροχιάς αυξήθηκαν σημαντικά. Αυτά προσφέρουν μετακίνηση με ταχύτητα, συνέπεια, αξιοπιστία και ασφάλεια. Προσφέρουν σταθερούς χρόνους μετακίνησης σε άνετο και ευχάριστο περιβάλλον για τους επιβάτες. Η εμπειρία της χρήσης του μετρό της Αθήνας (σήμερα 18 χλμ. δίκτυο με 19 σταθμούς) είναι καταλυτική και την βιώνουν καθημερινά οι επιβάτες που το εμπιστεύονται, με πάνω από 500.000 επιβιβάσεις καθημερινά. Προκύπτει επίσης από έρευνα, ότι η αποτελεσματικότητα του μετρό της Αθήνας (της `ραχοκοκαλιάς` του συστήματος μεταφορών της πόλης) αναβαθμίζει συνολικά την εικόνα και τον ρόλο όλων των ΜΜΜ, που δρουν βεβαίως συμπληρωματικά. Όσον αφορά στην ατμοσφαιρική ρύπανση, παρουσιάζονται ενδεικτικά ποσοστιαίες μειώσεις ρύπων πριν και μετά τη λειτουργία του μετρό. Επίσης, με τη λειτουργία του μετρό επιτυγχάνεται σημαντική μείωση των οχηματοχιλιομέτρων των οδικών μέσων μεταφοράς με σημαντικές επιπτώσεις στην ηχορύπανση, αλλά και στα τροχαία ατυχήματα. Κατά συνέπεια, η επέκταση του δικτύου μετρό αποτελεί αναγκαιότητα ύψιστης προτεραιότητας. Επίσης, ιδιαίτερη αναγκαιότητα αποτελεί η λειτουργία των σταθμών μετεπιβίβασης σε σταθμούς του μετρό της Αθήνας των οποίων η υλοποίηση προωθείται με γοργούς ρυθμούς.

Το τραμ που σε πρώτη φάση καλύπτει ένα δίκτυο γραμμών 26 χλμ., συνδέει το κέντρο της πόλης (Σύνταγμα) δια μέσου Νέας Σμύρνης και Παλαιού Φαλήρου, με το Νέο Φάληρο (Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας) και τη Γλυφάδα, μεταφέρει 80.000 επιβάτες την ημέρα. Βεβαίως, ήδη προγραμματίζονται και μελετώνται επεκτάσεις (Σταθμός Λαρίσης – Λεωφόρος Αλεξάνδρας – Γουδί – Πολυτεχνειούπολη – Πανεπιστημιούπολη, Νέο Φάληρο – Κέντρο Πειραιά – Σταθμός ΗΣΑΠ/ΟΣΕ, Βούλα).

Η ανάπτυξη του δικτύου του προαστιακού σιδηρόδρομου διευκολύνει σημαντικά τη ζωή όχι μόνο του μητροπολιτικού κέντρου, αλλά και των δορυφορικών πόλεων της Αθήνας. Αναπτύσσει περιοχές, μικραίνει αποστάσεις και δημιουργεί συνθήκες προκειμένου να μειωθεί η κίνηση των ιδιωτικής χρήσης επιβατικών αυτοκινήτων.

Επίσης, στο σύστημα μέσων σταθερής τροχιάς (μετρό, τραμ, προαστιακός) ανήκει και το ήδη υφιστάμενο δίκτυο των ΗΣΑΠ υλοποιώντας το τρέχον πρόγραμμα αναβάθμισης / ανακαίνισης των σταθμών και ανανέωσης του στόλου. Για το μετρό Θεσσαλονίκης (11,5 χλμ., 16 σταθμοί) ήδη έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την επιλογή αναδόχου για την κατασκευή του έργου. Επίσης προβλέπονται και δύο γραμμές τραμ για την περαιτέρω συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση της πόλης.

Πρέπει εξάλλου να υπογραμμισθεί, ότι η εγκατάσταση και λειτουργία μέσου σταθερής τροχιάς `αναβιώνει` και σε άλλες ελληνικές πόλεις ως προοπτική για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και γενικότερη ανάπτυξη της πόλης: στην Καλαμάτα η εγκατάσταση και λειτουργία υπερελαφρού τραμ (ULRT) μήκους δικτύου 11 χλμ. προωθείται με την ολοκλήρωση του σχεδιαστικού, μελετητικού και διαδικαστικού πλαισίου, ενώ έχει διασφαλισθεί η χρηματοδότηση του έργου από τον χρηματοδοτικό μηχανισμό ΕΖΕΣ (85%) και ίδια συμμετοχή του Υπ. Οικονομίας & Οικονομικών (15%), αλλά και σε Πάτρα, Ηράκλειο, Βόλο, Λάρισα έχουν προχωρήσει προκαταρκτικές μελέτες και συναφείς διερευνήσεις.

Συμπληρωματικά μέτρα

Οι υποδομές, όμως, δεν αρκούν. Χρειάζονται και άλλα επιπλέον, συμπληρωματικά μέτρα για να γίνουν ουσιαστικά βιώσιμες οι μεταφορές. Τα κυριότερα εξ αυτών είναι:


  • Ο συντονισμός του συστήματος αστικών συγκοινωνιών με κορμό τα μέσα σταθερής τροχιάς και συμπληρωματικά ή τροφοδοτικά τις λεωφορειακές γραμμές.

  • Η λειτουργία κέντρου επιχειρήσεων για τη συνεχή συνεργασία και επικοινωνία μεταξύ των φορέων εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου.
  • Η δημιουργία ελκυστικής τιμολογιακής πολιτικής που επιτρέπει την εύκολη και απρόσκοπτη αλλαγή μεταφορικού μέσου από τους επιβάτες.
  • Ο συντονισμός των ωραρίων λειτουργίας των μέσων, ώστε το σύστημα συγκοινωνιών να καλύπτει καλύτερα τις ανάγκες των επιβατών.
  • Η ανάπτυξη και συστηματική αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων με αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση της ταχύτητας λεωφορείων και τρόλεϊ.
  • Η εισαγωγή της τηλεματικής με καλύτερη διαχείριση του στόλου, αλλά και την πληροφόρηση των επιβατών.


Μεσοπρόθεσμα μέτρα τα οποία προωθούμε με στόχο να γίνει η Αθήνα πιο σύγχρονη πόλη από πλευράς μεταφορών, είναι:
  • Η δημιουργία ενιαίου φορέα σχεδιασμού των αστικών συγκοινωνιών.

  • Η αναδιάρθρωση του λεωφορειακού δικτύου και των αφετηριών του, με βάση την πλήρη αξιοποίηση του δικτύου μέσων σταθερής τροχιάς και του αυξημένου αριθμού διαθέσιμων λεωφορείων.
  • Η ανάπτυξη της δημοτικής συγκοινωνίας.

  • Η συνεχής αύξηση του δικτύου των μέσων σταθερής τροχιάς και η ένταξή τους στο ενιαίο σύστημα συγκοινωνιών.

  • Η θέσπιση ρυθμίσεως στο ωράριο τροφοδοσίας των καταστημάτων, με στόχο τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας, ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής.
  • Η σταδιακή κατασκευή, σε συνεργασία με το Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. χώρων στάθμευσης και μετεπιβίβασης σε σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς.


Η πολιτική μεταφορών στην Ευρώπη βρίσκεται σε σταυροδρόμι. Το μέλλον εξαρτάται από την ορθολογική χρήση των οδικών μεταφορών, από τη στροφή από τους δρόμους στους σιδηροδρόμους (και τις πλωτές οδούς) και από τα αεροπλάνα στα τρένα, χωρίς να χαθεί η ανταγωνιστικότητα, η αποτελεσματικότητα, η ταχύτητα ή η άνεση, από τη χρησιμοποίηση των συνδυασμένων μεταφορών για τις περισσότερες μετακινήσεις και από τη μείωση της ρύπανσης που προκαλείται από τις μεταφορές.

Οι μεταφορές είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της αειφόρου ανάπτυξης, αλλά μόνον υπό ορισμένες προϋποθέσεις.

Η πολιτική βούληση και αποφασιστικότητα για την από κοινού επίλυση των προβλημάτων πρέπει να συνδυαστεί με μια νέα προσέγγιση των αστικών μεταφορών που να αφήνει περιθώρια για την ορθολογική χρήση των ιδιωτικών αυτοκινήτων, με τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών, ώστε να αντισταθμιστεί το αυξανόμενο κόστος της κινητικότητας, με επαρκή μέσα για τη χρηματοδότηση των υποδομών και την εξάλειψη των σημείων συμφόρησης και τέλος με τη λογική συνέπεια μεταξύ της ευρωπαϊκής πολιτικής μεταφορών και άλλων βασικών πολιτικών, όπως της οικονομικής, της περιβαλλοντικής, της φορολογικής, της κοινωνικής και της δημοσιονομικής πολιτικής, καθώς και με τον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό.

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024