Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΦωκάς: Μέγα ζητούμενο πως η τουριστική δραστηριότητα θα εξαπλωθεί όλο το χρόνο και σε όλες τις περιοχές
Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος

Φωκάς: Μέγα ζητούμενο πως η τουριστική δραστηριότητα θα εξαπλωθεί όλο το χρόνο και σε όλες τις περιοχές

Μονόδρομο για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας συνιστά σήμερα ο τουρισμός, με το κέντρο της βιομηχανικής δραστηριότητας να μετατοπίζεται σε αναπτυσσόμενες χώρες με χαμηλό εργατικό κόστος και τον αγροτικό τομέα […]

Μονόδρομο για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας συνιστά σήμερα ο τουρισμός, με το κέντρο της βιομηχανικής δραστηριότητας να μετατοπίζεται σε αναπτυσσόμενες χώρες με χαμηλό εργατικό κόστος και τον αγροτικό τομέα χρόνο με τον χρόνο<...>να συρρικνώνεται όλο και περισσότερο, όπως τόνισε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κ. Γεράσιμος Λ. Φωκάς, μιλώντας χτες στο 1ο Επιχειρησιακό Forum «Τουριστική Χάρτα 2007».

Εκ των πραγμάτων, δηλαδή, ο μόνος οικονομικός τομέας που θα έχει συνεχώς αυξανόμενη παρουσία, αλλά και σημασία, στην Ελλάδα είναι ο τουρισμός, με την ξενοδοχία να αποτελεί τον πυλώνα της ανάπτυξης και της απασχόλησης, ειδικά στην περιφέρεια. Μέγα ζητούμενο ωστόσο είναι, όπως κατέδειξε ο κ. Φωκάς το πως η τουριστική δραστηριότητα θα εξαπλωθεί όλο το χρόνο και σε όλες τις περιοχές της χώρας, ώστε να μεγιστοποιηθούν και να επιμερισθούν τα οφέλη. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, ασφαλώς απαιτείται η ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων και η ανάπτυξη των μορφών τουρισμού, που ταιριάζουν σε κάθε περιοχή. Όμως, απαιτείται πρωτίστως η κοινή συστράτευση Πολιτείας, Αυτοδιοίκησης, επιχειρηματικών φορέων, εργαζομένων και του απλού κόσμου, προκειμένου να καταστεί καταννοητό ότι η ανάπτυξη του τουρισμού γεννά πλούτο, γεννά θέσεις εργασίας, βοηθά στην ευημερία και των υπολοίπων κλάδων της οικονομίας.

Οι σύνθετες δραστηριότητες του τουρισμού εμπίπτουν στις αρμοδιότητες σχεδόν όλων των υπουργείων και των δημόσιων φορέων, με καθοριστικό ρόλο να διαδραματίζει η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Η κάθε μονάδα τοπικής αυτοδιοίκησης, επειδή έχει άμεση σχέση με την υποδοχή και τη διαβίωση του τουρίστα σε ένα προορισμό, διαμορφώνει σε μεγάλο βαθμό το επίπεδο και την ποιότητα του τοπικού τουριστικού προϊόντος. Παρά τις φιλότιμες όμως προσπάθειες μερικών τοπικών αρχόντων που αποτελούν φωτεινά παραδείγματα, η λειτουργία των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης δεν έχει θετική επίδραση στο τουριστικό προϊόν της περιοχής τους.

Ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ως συνδιαμορφωτή του τουριστικού προϊόντος, κατά τον πρόεδρο του ΞΕΕ, είναι καταλυτικός και συγχρόνως πολυσύνθετος και γι’ αυτό το λόγο είναι επιβεβλημένη η συνεργασία με όλους τους παραγωγούς που συγκροτούν την αλυσίδα της τουριστικής προσφοράς μιας περιοχής. Συνεπώς, θεμέλιος λίθος για την αναπτυξιακή πολιτική στον τουρισμό είναι η θεσμοθέτηση μιας διαρκούς διαδικασίας συνεργασίας, επικοινωνίας και κοινών δράσεων όλων των εμπλεκομένων φορέων.

Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος θα ήθελε ένα αναβαθμισμένο υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, ώστε να έχει ισχυρές δυνατότητες παρέμβασης στα τουριστικά θέματα, που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες άλλων υπουργείων. Παράλληλα, εκτιμά ότι η δημιουργία Διευθύνσεων Τουρισμού στα συναρμόδια υπουργεία θα βοηθούσε καθοριστικά, ώστε το υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης να δρα πραγματικά ως συντονιστικό όργανο. Βεβαίως, το ίδιο το υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης πρέπει, επιτέλους, να στελεχωθεί με εμπειρογνώμονες, με ανθρώπους που έχουν τη γνώση για να στηρίξουν στρατηγικές και να είναι πραγματικοί αρωγοί στην προσπάθεια της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

Κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Φωκάς τόνισε τα εξής:

“Οφείλουμε όλοι να ανταποκριθούμε με ευελιξία στις μεταβολές που συντελούνται στην τεχνολογία και στις ανάγκες των ταξιδιωτών. Χρειαζόμαστε τη δημιουργική φαντασία, την καινοτόμο σκέψη, το όραμα, την τόλμη για ρήξεις με ό,τι χρόνια τώρα μας απογοητεύει, μας αποθαρρύνει, μας «δένει» τα πόδια για να προχωρήσουμε πιο δυναμικά μπροστά.

Η Πολιτεία, χωρίς άλλες καθυστερήσεις, οφείλει να δώσει τέλος στη γραφειοκρατία, στο θολό τοπίο στις επενδύσεις με τις κρυφές παγίδες, που βγαίνουν στο δρόμο του επενδυτή.

Επιτακτικό, επίσης, είναι το αίτημα για τη βελτίωση των βασικών συνθηκών ανάπτυξης των επιχειρήσεων.

Η φορολογία των επιχειρήσεων και τα υπέρογκα κρατικά και δημοτικά τέλη εξουθενώνουν την τουριστική οικονομία. Αναχαιτίζουν τις επενδύσεις και συνακόλουθα την απασχόληση. Η μείωση των φόρων, των τελών και μιας σειράς άλλων ρυθμιστικών παρεμβάσεων θα δώσουν φτερά και θα απογειώσουν την τουριστική οικονομία.

Οι αρμόδιοι πρέπει να κατανοήσουν ότι η λήψη μέτρων, χωρίς διάλογο με την επιχειρηματική κοινότητα, διαταράσσει σε μεγάλο βαθμό τις αναπτυξιακές πρωτοβουλίες του κλάδου και απειλεί τη βιωσιμότητα των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Το είδαμε αυτό πρόσφατα, για μια ακόμη φορά, με το μέτρο της επιδοτούμενης ανέγερσης ξενοδοχείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν τη ραχοκοκκαλιά του ελληνικού τουρισμού, πρέπει να πω ότι η Πολιτεία οφείλει να διασφαλίσει την εύκολη πρόσβαση στις χρηματοδοτήσεις μέσα από τα εθνικά και κοινοτικά προγράμματα. Θά `λεγα ότι έχουμε ανάγκη ακόμη και από ειδικά προγράμματα διασφάλισης της ύπαρξης της μικρομεσαίας επιχείρησης.

Αναγνωρίζουμε, όμως, και τις δικές μας ευθύνες. Η αγωνία της βιωσιμότητας για αρκετούς επιχειρηματίες, τους εξωθεί στην παροχή υποβαθμισμένων υπηρεσιών. Οι θεσμικές παραλείψεις, η έλλειψη χωροταξικού σχεδίου στον τουρισμό, η διαπλεκόμενη γραφειοκρατία, έχουν οδηγήσει σε υπερβάσεις. Το ζήτημα αυτό πρέπει επιτέλους να επιλυθεί. Δεν μπορεί άλλο να διαιωνίζεται και ενδεχομένως να ανανεώνεται με νέες υπερβάσεις.

Σας παρουσίασα νωρίτερα την εξαιρετική σημασία, που έχει ο τουρισμός για τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Οφείλω, όμως, να σας πω τη δυσκολία που συναντούμε στην εξεύρεση εξειδικευμένου προσωπικού. Η αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης είναι αναγκαία όσο ποτέ. Περισσότερο από κάθε άλλη φορά, επίσης, χρειαζόμαστε την δια βίου εκπαίδευση. Η συνεχής προσπάθεια για απόκτηση νέων γνώσεων είναι για τον κλάδο μας βασικό συστατικό για να σταθεί στον εντεινόμενο ανταγωνισμό.

Η ευγένεια στην εξυπηρέτηση και η φιλικότητα προς τον ξένο, που τιμήθηκαν στη χώρα μας με τον Ξένιο Δία, τείνουν να ξεθωριάσουν. Ίσως ήρθε η ώρα για να ξεκινήσει από το Δημοτικό ένα μάθημα τουριστικής συνείδησης, που θα εμπεδώσει αυτά τα αισθήματα της ευγένειας και της φιλικότητας στον επισκέπτη μας.

Τέλος, θα ήθελα να πω δυο κουβέντες για το μάρκετινγκ του ελληνικού τουρισμού. Αλλά για ποιο μάρκετινγκ μπορεί να γίνεται λόγος, όταν δεν έχουμε μια αξιόπιστη στατιστική καταγραφή των μεγεθών της τουριστικής οικονομίας. Όταν δεν γνωρίζουμε τον όγκο, την προστιθέμενη αξία, τα χαρακτηριστικά της προσφοράς και της ζήτησης, τις σύγχρονες εξελίξεις και τάσεις στα ταξίδια και τις διακοπές, για ποιο μάρκετινγκ συζητάμε;

Σε μια παγκόσμια ανταγωνιστική οικονομία, όλοι κατανοούμε ότι θα επικρατήσουν οι χώρες και οι προορισμοί που μπορούν να ενημερώνονται για τις εξελίξεις, να προβλέπουν τα επερχόμενα και να προσαρμόζονται στις νέες απαιτήσεις. Ο σύγχρονος κόσμος δεν συγχωρεί την προχειρότητα, τη νοοτροπία του εύκολου κέρδους και της αρπαχτής, την έλλειψη στρατηγικής, τις δράσεις εκ των ενόντων, την ύστατη ώρα για να προλάβουμε τις εξελίξεις“.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024