«Δεν αρκεί κανένας φορέας, εταιρία, επιχειρηματίας, τοπική διοικητική αρχή, υπουργείο για να δώσει από μόνο του δυνατότητα ουσιαστικής παρέμβασης στα θέματα αερομεταφορών. Απαιτείται στενή συνεργασία και συντονισμένες ενέργειες και προσπάθειες όλων των παραπάνω και ακόμη περισσότερων» επεσήμανε ο πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ, κ. Γιάννης Ευαγγέλου, σε συνέντευξη τύπου που δόθηκε
«Δεν αρκεί κανένας φορέας, εταιρία, επιχειρηματίας, τοπική διοικητική αρχή, υπουργείο για να δώσει από μόνο του δυνατότητα ουσιαστικής παρέμβασης στα θέματα αερομεταφορών. Απαιτείται στενή συνεργασία και συντονισμένες ενέργειες<...>και προσπάθειες όλων των παραπάνω και ακόμη περισσότερων» επεσήμανε ο πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ, κ. Γιάννης Ευαγγέλου, σε συνέντευξη τύπου που δόθηκε την περασμένη Πέμπτη, με σκοπό να παρουσιαστούν αναλυτικά, τα συμπεράσματα του Forum για τις Αερομεταφορές το οποίο, πρόσφατα (18-4-2007) διοργάνωσαν από κοινού, ο ΗΑΤΤΑ και η Ημερήσια Οικονομική εφημερίδα ΕΞΠΡΕΣ. «Το θέμα των αερομεταφορών», τόνισε ο κ. Ευαγγέλου, «είναι τόσο σημαντικό και τόσο άρρηκτα συνδεδεμένο με την πορεία του βασικού πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, του Τουρισμού, που μας επιβάλλει να βρούμε τρόπους ώστε να ξεπεράσουμε εγωισμούς και συντεχνιακά ή άλλα συμφέροντα και να ενώσουμε δυνάμεις και στόχους – που θα καθορίσουν την μελλοντική πορεία του τουρισμού και της οικονομίας της χώρας κατ επέκταση”.
ΣΆ ότι αφορά στα συμπεράσματα του Forum, σε γενικές γραμμές, επισημάνθηκαν τα εξής:
- Προκειμένου η χώρα να μεγιστοποιήσει την συμβολή των αερομεταφορών στην τουριστική και ευρύτερη οικονομική της ανάπτυξη, κρίνεται αναγκαίο να δρομολογηθούν θεσμικές μεταρρυθμίσεις προς την κατεύθυνση της περαιτέρω απελευθέρωσης της αγοράς των αερομεταφορών και των συμπληρωματικών τους υπηρεσιών. Ο κανονισμός πτήσεων charter, η διοικητική διαχείριση των περιφερειακών αεροδρομίων, η απελευθέρωση των υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης, τα τέλη των αεροδρομίων και οι διακρατικές συμφωνίες είναι θέματα που πρέπει να επανεξεταστούν με ανοιχτό ορίζοντα και να συνυπολογισθεί ο αντίκτυπός τους στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Το παράδειγμα της Τουρκίας -η οποία, ενώ δεν είναι μέλος της ΕΕ, ούτε έχει υποχρέωση να συμμορφώνεται με πολιτικές για «ενιαίους ουρανούς» προχώρησε σε «εσωτερική» απελευθέρωση της αγοράς των αερομεταφορών με πολύ θετικά αποτελέσματα- φανερώνει ότι ο περιορισμός της κρατικής παρέμβασης στις αερομεταφορές, λειτουργεί θετικά.
- Απαιτούνται στρατηγικές και πολιτικές για την ανάπτυξη των περιφερειακών αεροδρομίων. Η Ελλάδα διαθέτει έναν δυσανάλογο με το μέγεθός της σημαντικό αριθμό περιφερειακών αεροδρομίων που κατασκευάστηκαν για την εξυπηρέτηση κυρίως κοινωνικών αναγκών χωρίς να προηγηθούν εμπεριστατωμένες οικονομοτεχνικές μελέτες. Αν αξιοποιηθούν περισσότερο μπορούν νασυνεισφέρουν στην τουριστική και οικονομική ανάπτυξη της περιφέρειας. Ο στόχος πρέπει να είναι η καθιέρωση τακτικών συνδέσεων των περιφερειακών μας αεροδρομίων -που έχουν τις δυνατότητες- με τις χώρες «πηγές» τουρισμού με τακτικές πτήσεις «παραδοσιακών» αερομεταφορέων αλλά και με LCC που γενικά προτιμούν τα περιφερειακά αεροδρόμια.
- Πρέπει να ενισχυθούν οι δύο Ελληνικές εταιρίες αερομεταφορών, προκειμένου να αποτελέσουν άξονες δημιουργίας οριζόντιων και κυρίως κάθετων ολοκληρωμένων σχημάτων αυτοδιαχείρισης του τουριστικού προϊόντος. Η δυνατότητα ουσιαστικής παρέμβασης στις αερομεταφορές θα συμβάλλει στην απεξάρτηση -σε πολύ μεγάλο βαθμό- από τους μεγάλους tour operators.
- Τέλος, οφείλουμε να εκμεταλλευτούμε την προνομιακή γεωπολιτική θέση της Ελλάδας στην Αν. Μεσόγειο και τις ευκαιρίες για ανάπτυξη συνεργασιών και συνεργιών στα Βαλκάνια και στην ευρύτερη περιοχή της Αν. Μεσογείου, για τη δημιουργία μεγάλων ενιαίων και ισχυρών τουριστικών πόλων έλξης. Η καθιέρωση πυκνών αεροπορικών δικτύων στην περιοχή με περιφερειακές συνδέσεις (που μπορούν να εξυπηρετούνται από αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους-Low Cost Carriers) και η δημιουργία περιφερειακών κόμβων και ανταποκρίσεων (που μπορούν να εξυπηρετούνται από scheduled air lines) είναι προϋπόθεση για την σύνθεση διαφοροποιημένων, ανταγωνιστικών, συνδυασμένων προϊόντων που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες καταναλωτικές απαιτήσεις.
Λοιπά ενδιαφέροντα συμπεράσματα:
Τέλος οι LCC για λόγους κόστους προτιμούν τα περιφερειακά αεροδρόμια και προσφέρουν απευθείας συνδέσεις με τους τουριστικούς προορισμούς εξυπηρετώντας τις απΆ ευθείας συνδέσεις (point to point) έναντι του συστήματος ανταποκρίσεων (hub and spoke) που εφαρμόζουν οι «παραδοσιακές» εταιρίες. Η κατασκευή δε, μεσαίου μεγέθους και μεγάλης εμβέλειας αεροσκαφών (π.χ. Boeing 787 ή Airbus A350) δίνει πλέον τη δυνατότητα για την ανάπτυξη ακόμη και υπερατλαντικών συνδέσεων χαμηλού κόστους μεταξύ περιφερειακών αεροδρομίων και προορισμών που κανονικά θα συνδέονταν με ανταποκρίσεις.
Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.