Ροή Ειδήσεων:

Smaller text size Larger text size
Συμπεράσματα Forum HATTA - ΕΞΠΡΕΣ

Ευαγγέλου: Αναγκαία η στενή συνεργασία όλων των φορέων για θέματα αερομεταφορών

Βίκυ Καραντζαβέλου - 30 Απρίλιος 2007, 00:00

«Δεν αρκεί κανένας φορέας, εταιρία, επιχειρηματίας, τοπική διοικητική αρχή, υπουργείο για να δώσει από μόνο του δυνατότητα ουσιαστικής παρέμβασης στα θέματα αερομεταφορών. Απαιτείται στενή συνεργασία και συντονισμένες ενέργειες και προσπάθειες όλων των παραπάνω και ακόμη περισσότερων» επεσήμανε ο πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ, κ. Γιάννης Ευαγγέλου, σε συνέντευξη τύπου που δόθηκε

«Δεν αρκεί κανένας φορέας, εταιρία, επιχειρηματίας, τοπική διοικητική αρχή, υπουργείο για να δώσει από μόνο του δυνατότητα ουσιαστικής παρέμβασης στα θέματα αερομεταφορών. Απαιτείται στενή συνεργασία και συντονισμένες ενέργειες<...>

και προσπάθειες όλων των παραπάνω και ακόμη περισσότερων» επεσήμανε ο πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ, κ. Γιάννης Ευαγγέλου, σε συνέντευξη τύπου που δόθηκε την περασμένη Πέμπτη, με σκοπό να παρουσιαστούν αναλυτικά, τα συμπεράσματα του Forum για τις Αερομεταφορές το οποίο, πρόσφατα (18-4-2007) διοργάνωσαν από κοινού, ο ΗΑΤΤΑ και η Ημερήσια Οικονομική εφημερίδα ΕΞΠΡΕΣ. «Το θέμα των αερομεταφορών», τόνισε ο κ. Ευαγγέλου, «είναι τόσο σημαντικό και τόσο άρρηκτα συνδεδεμένο με την πορεία του βασικού πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, του Τουρισμού, που μας επιβάλλει να βρούμε τρόπους ώστε να ξεπεράσουμε εγωισμούς και συντεχνιακά ή άλλα συμφέροντα και να ενώσουμε δυνάμεις και στόχους - που θα καθορίσουν την μελλοντική πορεία του τουρισμού και της οικονομίας της χώρας κατ επέκταση”.

ΣΆ ότι αφορά στα

συμπεράσματα του Forum

, σε γενικές γραμμές, επισημάνθηκαν τα εξής:

  1. Προκειμένου η χώρα να μεγιστοποιήσει την συμβολή των αερομεταφορών στην τουριστική και ευρύτερη οικονομική της ανάπτυξη, κρίνεται αναγκαίο να δρομολογηθούν θεσμικές μεταρρυθμίσεις προς την κατεύθυνση της περαιτέρω απελευθέρωσης της αγοράς των αερομεταφορών και των συμπληρωματικών τους υπηρεσιών. Ο κανονισμός πτήσεων charter, η διοικητική διαχείριση των περιφερειακών αεροδρομίων, η απελευθέρωση των υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης, τα τέλη των αεροδρομίων και οι διακρατικές συμφωνίες είναι θέματα που πρέπει να επανεξεταστούν με ανοιχτό ορίζοντα και να συνυπολογισθεί ο αντίκτυπός τους στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Το παράδειγμα της Τουρκίας -η οποία, ενώ δεν είναι μέλος της ΕΕ, ούτε έχει υποχρέωση να συμμορφώνεται με πολιτικές για «ενιαίους ουρανούς» προχώρησε σε «εσωτερική» απελευθέρωση της αγοράς των αερομεταφορών με πολύ θετικά αποτελέσματα- φανερώνει ότι ο περιορισμός της κρατικής παρέμβασης στις αερομεταφορές, λειτουργεί θετικά.
  2. Απαιτούνται στρατηγικές και πολιτικές για την ανάπτυξη των περιφερειακών αεροδρομίων. Η Ελλάδα διαθέτει έναν δυσανάλογο με το μέγεθός της σημαντικό αριθμό περιφερειακών αεροδρομίων που κατασκευάστηκαν για την εξυπηρέτηση κυρίως κοινωνικών αναγκών χωρίς να προηγηθούν εμπεριστατωμένες οικονομοτεχνικές μελέτες. Αν αξιοποιηθούν περισσότερο μπορούν νασυνεισφέρουν στην τουριστική και οικονομική ανάπτυξη της περιφέρειας. Ο στόχος πρέπει να είναι η καθιέρωση τακτικών συνδέσεων των περιφερειακών μας αεροδρομίων -που έχουν τις δυνατότητες- με τις χώρες «πηγές» τουρισμού με τακτικές πτήσεις «παραδοσιακών» αερομεταφορέων αλλά και με LCC που γενικά προτιμούν τα περιφερειακά αεροδρόμια.
  3. Πρέπει να ενισχυθούν οι δύο Ελληνικές εταιρίες αερομεταφορών, προκειμένου να αποτελέσουν άξονες δημιουργίας οριζόντιων και κυρίως κάθετων ολοκληρωμένων σχημάτων αυτοδιαχείρισης του τουριστικού προϊόντος. Η δυνατότητα ουσιαστικής παρέμβασης στις αερομεταφορές θα συμβάλλει στην απεξάρτηση -σε πολύ μεγάλο βαθμό- από τους μεγάλους tour operators.
  4. Τέλος, οφείλουμε να εκμεταλλευτούμε την προνομιακή γεωπολιτική θέση της Ελλάδας στην Αν. Μεσόγειο και τις ευκαιρίες για ανάπτυξη συνεργασιών και συνεργιών στα Βαλκάνια και στην ευρύτερη περιοχή της Αν. Μεσογείου, για τη δημιουργία μεγάλων ενιαίων και ισχυρών τουριστικών πόλων έλξης. Η καθιέρωση πυκνών αεροπορικών δικτύων στην περιοχή με περιφερειακές συνδέσεις (που μπορούν να εξυπηρετούνται από αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους-Low Cost Carriers) και η δημιουργία περιφερειακών κόμβων και ανταποκρίσεων (που μπορούν να εξυπηρετούνται από scheduled air lines) είναι προϋπόθεση για την σύνθεση διαφοροποιημένων, ανταγωνιστικών, συνδυασμένων προϊόντων που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες καταναλωτικές απαιτήσεις.
Λοιπά ενδιαφέροντα συμπεράσματα:
  • Οι αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους (LCC) που ξεκίνησαν να αναπτύσσονται στην Ευρώπη τα τελευταία 10 χρόνια αυξάνουν το μερίδιο της αγοράς τους και όλες οι ενδείξεις συντείνουν στο ότι η ανάπτυξη αυτή θα συνεχιστεί με αμείωτο ρυθμό για αρκετά χρόνια ακόμη. Από το 2001 έως το 2006 οι LCC αύξησαν το ποσοστό τους στο σύνολο της χωρητικότητας (capacity) από 8% σε 16% στην παγκόσμια αγορά και από 18% σε 26% στην αγορά των ΗΠΑ. Η ανάπτυξη αυτή των LCC και ο ανταγωνισμός σε επίπεδο τιμών τόσο μεταξύ τους όσο και έναντι των «παραδοσιακών» αερομεταφορέων επιδρά θετικά στην αύξηση της τουριστικής κίνησης αλλά και στην αύξηση των εσόδων στις χώρες και τις περιοχές που καθιερώνουν αεροπορικές συνδέσεις οι LCC. Το παράδειγμα της ευθέως ανταγωνιστικής για την Ελλάδα Ισπανίας δείχνει με μεγάλη σαφήνεια ότι η προσέλκυση των LCC μπορεί να επιφέρει άμεσα θετικά αποτελέσματα για την τουριστική ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα ενός προορισμού. Επιπλέον, η χρήση των LCC μειώνει το κόστος αερομεταφοράς για τον καταναλωτή προς όφελος της υπόλοιπης αλυσίδας της τουριστικής παραγωγής, αφού οι τουρίστες που χρησιμοποιούν LCC εξοικονομώντας χρήματα από την μεταφορά, τα διαθέτουν σε επιμέρους υπηρεσίες στον τουρ. προορισμό. Τέλος οι LCC για λόγους κόστους προτιμούν τα περιφερειακά αεροδρόμια και προσφέρουν απευθείας συνδέσεις με τους τουριστικούς προορισμούς εξυπηρετώντας τις απΆ ευθείας συνδέσεις (point to point) έναντι του συστήματος ανταποκρίσεων (hub and spoke) που εφαρμόζουν οι «παραδοσιακές» εταιρίες. Η κατασκευή δε, μεσαίου μεγέθους και μεγάλης εμβέλειας αεροσκαφών (π.χ. Boeing 787 ή Airbus A350) δίνει πλέον τη δυνατότητα για την ανάπτυξη ακόμη και υπερατλαντικών συνδέσεων χαμηλού κόστους μεταξύ περιφερειακών αεροδρομίων και προορισμών που κανονικά θα συνδέονταν με ανταποκρίσεις.
  • Για την καθιέρωση τακτικών συνδέσεων των περιφερειακών μας αεροδρομίων με τις ξένες αγορές είτε μέσω «παραδοσιακών» αερομεταφορέων είτε με LCC, απαιτούνται έργα αναβάθμισης των περιφερειακών αεροδρομίων και των υποδομών πρόσβασης σε αυτά. Επίσης:
  • Αλλαγή του πλαισίου διαχείρισης των περιφερειακών αεροδρομίων προκειμένου αυτά να μπορέσουν να αποκτήσουν αυτόνομα διοικητικά/ διαχειριστικά σχήματα που θα έχουν την ευχέρεια να αναπτύξουν στρατηγικές μάρκετινγκ και ελκυστικότερες τιμολογιακές πολιτικές.
  • Αξιοποίηση των δυνατοτήτων χρηματοδότησης που δίνει το θεσμικό πλαίσιο της ΕΕ για την έναρξη νέων γραμμών από περιφερειακά αεροδρόμια.
  • Συνεργασία και συντονισμένες προσπάθειες του συνόλου του επιχειρηματικού κόσμου, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των φορέων των αντίστοιχων περιοχών.
  • Κίνητρα προς τις αεροπορικές εταιρίες ώστε να καθιερώσουν διεθνή δρομολόγια προς τα περιφερειακά αεροδρόμια
  • Συντονισμένες ενέργειες των δύο κλάδων του τουρισμού και των αερομεταφορών για την άμβλυνση της εποχικότητας
  • Το τουριστικό real estate, οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού, οι ειδικές τουριστικές υποδομές είναι τομείς που μπορούν να μειώσουν την εποχικότητα και που πρέπει να ενισχυθούν και να αναπτυχθούν για να εξομαλύνουν στο βαθμό του εφικτού την τουριστική μας κίνηση.
  • Οι εξελίξεις στην παγκόσμια τουριστική αγορά και οι αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά σε συνδυασμό με τις δυνατότητες που παρέχει η σύγχρονη τεχνολογία και η διάδοση του internet ως μέσου πληροφόρησης και πραγματοποίησης συναλλαγών, οδήγησαν στην αύξηση της ζήτησης για ανταγωνιστικές τιμές και για προσωποποιημένες, εξειδικευμένες υπηρεσίες υψηλού επιπέδου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι ο σύγχρονος καταναλωτής, είναι δυνατό κατά περίπτωση να συνδυάζει και τις δύο αυτές τάσεις. (π.χ. μεταφορά με LCC αλλά διαμονή σε Ξενοδοχείο 5*).
  • Σχετικά με την πορεία της Ε.Ε. και τη διαμόρφωση της ενιαίας πολιτικής της για τις αερομεταφορές, αυτή, συνέβαλε στην ταχύτατη ανάπτυξη του κλάδου με προφανή θετικά αποτελέσματα και για τον τουρισμό. Επέφερε σταδιακή απελευθέρωση της αγοράς και βελτίωση τόσο της ασφάλειας των πτήσεων όσο και της προστασίας του καταναλωτή. Μέσα στην εικοσαετία 1980 -2000, τριπλασιάστηκε η εναέρια κυκλοφορία ενώ παράλληλα μειώθηκαν οι τιμές και βελτιώθηκαν η αξιοπιστία, η ποιότητα και η ασφάλεια των πτήσεων. Επόμενα βήματα της ΕΕ στην πολιτική της για τις αερομεταφορές: είναι η έκδοση οδηγίας για την δημιουργία ενιαίων διαφανών κανόνων για τον καθορισμό του ύψους των τελών αεροδρομίων, η μελέτη των αποτελεσμάτων της πολιτικής απελευθέρωσης των υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης (ground handling),διαβούλευση για περαιτέρω απελευθέρωση και πρόταση για την δημιουργία μηχανισμού κεντρικού σχεδιασμού για την δυναμικότητα, την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια των αεροδρομίων και των σχετικών υποδομών της ΕΕ.
  • |
    Share |
    Σχολίασε κι εσύ...












    * Τα πεδία με "*" είναι υποχρεωτικά.
    * Δεν επιτρέπεται κώδικας HTML.
    * Το Email και το Τηλέφωνό σας δεν θα εμφανίζονται.
    Ads by TDN

    Μικρά & Ενδιαφέροντα

    Παρουσιάσεις Εταιριών

    Παρουσιάσεις Προϊόντων

    Οι αναγνώστες μας στο Facebook

    Αγγελίες

    Μια Φωτογραφία μιλάει

    Συνέδρια - Ημερίδες - Εκθέσεις

    Φωτορεπορτάζ

    Οι αναζητήσεις του Μορφέα

    Ημερολόγιο Τουριστικών Εκθέσεων

    ↑ top